Aprilia SXV

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
-06 eller -07 kvittar egentligen, hittar du en -06 är den i 9 fall av 10 eller nåt uppdaterad med lite småfix så den är likadan som -07. Däremot till -08 skedde det en del större uppdateringar, så förstahandsval borde väl vara en sån men jag skulle inte vara rädd för nån om den verkar ok, jag upplever det iaf som jävligt ovanligt att de fel som kunde dyka upp orsakade riktiga haverier.

Det jag minns just nu är felaktigt packningsklister mellan blockhalvorna så vatten kunde hamna i oljan, annan utväxling på startmotordrev och sämre mapp.
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
-06 eller -07 kvittar egentligen, hittar du en -06 är den i 9 fall av 10 eller nåt uppdaterad med lite småfix så den är likadan som -07. Däremot till -08 skedde det en del större uppdateringar, så förstahandsval borde väl vara en sån men jag skulle inte vara rädd för nån om den verkar ok, jag upplever det iaf som jävligt ovanligt att de fel som kunde dyka upp orsakade riktiga haverier.

Det jag minns just nu är felaktigt packningsklister mellan blockhalvorna så vatten kunde hamna i oljan, annan utväxling på startmotordrev och sämre mapp.

Är de tre felen dom som alla är rädda för? Det är inget jobbigt att ta hand om i motorn mao?
Allt de där fixar man ju på en pisskvart. :)

Vet du vad man får ge för att mappa om den?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
De som är tillverkade under 07 (vissa 07or är tillverkade 06) har nya startmotordrevet och iaf en del har rätt packningsmassa. Min har hållit 100%
 

TheReal

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 (snart)
Hade tänkt köpa en offroad till sommaren att bara köra på gatan (i trafiken) och lite allmänt leka med, är en Aprilia SXV något för mig?
Har lite frågor dock:

1. Hur ofta ska man byta kolv?

2. Vad ska man byta ofta?

Någon som kan sätta upp en liten "budget" på vad det ungefär kan kosta?

Tacksam för svar!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kolvar vettefan om man byter ens, tror det står 100 (Skrev fel!) timmar eller nåt sånt... Jag har då int bytt på min och jag har inte planerat det heller. 4000-nånting kostar det.

Man byter ofta det som är på alla andra hojar, oljefilter, olja, drev, kedja, däck :p, styrskenan/slitbanan för kedjan, olja/gas i stötdämparna, bromsbelägg, luftfilter. Koppling kan man åka på att byta nån gång också om man misssköter sig ;)

(lite ironi i det dvs)

Ska man byta drevning till nånting lägre så SÄTT DIT STÖRRE BAKDREV. Det flyttar fram bakhjulet i svingen och man får mindre kedjekrafter och det slits mindre på skenan (som är en vek punkt på SXVn)
 
Last edited:

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
hur mycket olja går det i motorn? är det inte 1,25 liter?? :va

sen så såg jag en fjäder i spilloljan när jag skulle hälla över den, kommer den ifrån oljefiltret?? :va

jag fyllde på med 1,25 liter olja i hojen, eller strax mindre, men när man tittar i slangen för nivån så är den över MAX, nån som har en förklaring?
(ska jag svara på min sissta fråga så är det, Du har fyllt på med förmycket. Men inte enligt inst.bok)
 

TheReal

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 (snart)
Kolvar vettefan om man byter ens, tror det står 1000 timmar eller nåt sånt... Jag har då int bytt på min och jag har inte planerat det heller. 4000-nånting kostar det.

Man byter ofta det som är på alla andra hojar, oljefilter, olja, drev, kedja, däck :p, styrskenan/slitbanan för kedjan, olja/gas i stötdämparna, bromsbelägg, luftfilter. Koppling kan man åka på att byta nån gång också om man misssköter sig ;)

(lite ironi i det dvs)

Ska man byta drevning till nånting lägre så SÄTT DIT STÖRRE BAKDREV. Det flyttar fram bakhjulet i svingen och man får mindre kedjekrafter och det slits mindre på skenan (som är en vek punkt på SXVn)

Tusen tack! Jag är intresserad av en 07:a så jag får väl börja leta då ;).
Thanks again!
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
hur mycket olja går det i motorn? är det inte 1,25 liter?? :va

sen så såg jag en fjäder i spilloljan när jag skulle hälla över den, kommer den ifrån oljefiltret?? :va

jag fyllde på med 1,25 liter olja i hojen, eller strax mindre, men när man tittar i slangen för nivån så är den över MAX, nån som har en förklaring?
(ska jag svara på min sissta fråga så är det, Du har fyllt på med förmycket. Men inte enligt inst.bok)


Av vad jag har läst i denna tråd så sitter fjädern i oljepluggen och på fjädern ska det sitta en liten kopp som styr oljeflödet. Det ska tydligen vara noga att allt detta är på plats.

Nu efter 103 sidor så är jag förhoppningsvis fullskolad. :)

De som är tillverkade under 07 (vissa 07or är tillverkade 06) har nya startmotordrevet och iaf en del har rätt packningsmassa. Min har hållit 100%



En polare till mig hade pratat med en meck som tydligen hade sagt att allt äldre än 08 bara var skräp.
Han menade på att om man ställde en 07a och en 08a brevid varandra så kunde man höra hur det skramlade om 07an för att saker och ting inte var tillräckligt beprövat.

Tror ni att det kan finnas någon sanning i det?


Kanske tom någon som hört en 07a och en 08a brevid varandra?
Båda cyklarna var tydligen 550.
 
Last edited:

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
hur mycket olja går det i motorn? är det inte 1,25 liter?? :va

sen så såg jag en fjäder i spilloljan när jag skulle hälla över den, kommer den ifrån oljefiltret?? :va

jag fyllde på med 1,25 liter olja i hojen, eller strax mindre, men när man tittar i slangen för nivån så är den över MAX, nån som har en förklaring?
(ska jag svara på min sissta fråga så är det, Du har fyllt på med förmycket. Men inte enligt inst.bok)

1,25L som du säger är rätt.
Dock är beskrivningen i boken fel. Man får inte ur all olja om man gör som det står. Olja i oljetanken blir kvar. Oljetanken sitter där bakom framskärmen, en silvrig "låda" tror det skall finnas en plugg i botten av den så man kan tömma ur oljan där.
Själv gjorde jag aldrig det på min sxv. Utan jag skruvade ut en plugg som sitter under motorn. 17mm skalle har jag för mig det var på den. Då fick man ur det mesta av oljan och man kunde fylla på 1,25L
jag har för mig att det skall finnas en beskrivning i Wiki:n men jag kommer inte in på den nu!
Annars vet jag att det har skrivit om det i tråden tidigare...sök!

Fjädern du nämner är nog den som pressar oljefiltret på plats. Sitter alltså mellan oljefilterlocket och filtret. den fjädern är kanske 1,5 -2 cm i diameter.
Kan det stämma?

Fjädern till oljepluggen som PPG nämner sitter i just den oljepluggen jag brukar använda till att dränera oljan ur motorn. Den pluggen tror jag inte näms i handboken för oljebyte. Så det borde inte vara den fjädern du hittat.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Kolvar vettefan om man byter ens, tror det står 1000 timmar eller nåt sånt... Jag har då int bytt på min och jag har inte planerat det heller. 4000-nånting kostar det.

Pratar du om nån annan hoj nu? De första kolvarna stod det 45/90 h bankörning/gatkörning på, och nu står det 75/90 h så köra 1000 timmar känns lite väl våghalsigt..? :) Jag har bytt på min iaf.

hur mycket olja går det i motorn? är det inte 1,25 liter?? :va

sen så såg jag en fjäder i spilloljan när jag skulle hälla över den, kommer den ifrån oljefiltret?? :va

jag fyllde på med 1,25 liter olja i hojen, eller strax mindre, men när man tittar i slangen för nivån så är den över MAX, nån som har en förklaring?
(ska jag svara på min sissta fråga så är det, Du har fyllt på med förmycket. Men inte enligt inst.bok)

Oljenivån kollar du med motorn på, men du har väl inte startat den när du fick delar över..? :) Nivån kan åka lite upp och ner, eller så har du för mycket olja för att du inte fick ut allt, måste tömma oljetanken också.
Fjädern är som redan konstaterats från oljefilter om den är stor och kort och oljepluggen om den är lång och smal, jag tycker inte du ska använda hojen innan du satt den på plats.

En polare till mig hade pratat med en meck som tydligen hade sagt att allt äldre än 08 bara var skräp.
Han menade på att om man ställde en 07a och en 08a brevid varandra så kunde man höra hur det skramlade om 07an för att saker och ting inte var tillräckligt beprövat.

Tror ni att det kan finnas någon sanning i det?


Kanske tom någon som hört en 07a och en 08a brevid varandra?
Båda cyklarna var tydligen 550.

Jag tror snarare skillnaden var att den ena hojen var ny, en ny motor är alltid tight och tyst.
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har klurat på hur oljesystemet fungerar. Vad är det som gör att oljan i tanken inte rinner ner i motorn? Rinner all olja ner i motorn när den är avslagen? Om det är så, hur i hela friden stannar den då kvar när motorn är i gång? Är det någon som har en vettig beskrivning av oljesystemet?
 

mc_fox

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RXV 450
RXV 450 Startar inte

Hallo?

Min underbara RXV 450 vill inte starta, startmotorn går runt men det låter som att motorn inte går runt eller så är det inget komp.

Någon som varit med om liknande?
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Låter som ett drev gått sönder... har hänt för vissa. Sitter innanför motorkåpan på vänster sida.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Pratar du om nån annan hoj nu? De första kolvarna stod det 45/90 h bankörning/gatkörning på, och nu står det 75/90 h så köra 1000 timmar känns lite väl våghalsigt..? :) Jag har bytt på min iaf.
Ooops det blev en nolla för mycket

Tusen tack! Jag är intresserad av en 07:a så jag får väl börja leta då ;).
Thanks again!

Som jag skrev ovan, 100 timmar ska det vara, inte 1000, blev en nolla för mycket, sorry

En polare till mig hade pratat med en meck som tydligen hade sagt att allt äldre än 08 bara var skräp.
Han menade på att om man ställde en 07a och en 08a brevid varandra så kunde man höra hur det skramlade om 07an för att saker och ting inte var tillräckligt beprövat.

Tror ni att det kan finnas någon sanning i det?


Kanske tom någon som hört en 07a och en 08a brevid varandra?
Båda cyklarna var tydligen 550.

Det tror jag är bullshit. Dom har inte gjort nåt åt motorn annat än nån extra kyl-kanal från bakre cylindern sen den kom, förutom det som 06 och tidiga 07 fick uppdaterat.

Hojarna var ihopsatta av klåpare till en början dock
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag har klurat på hur oljesystemet fungerar. Vad är det som gör att oljan i tanken inte rinner ner i motorn? Rinner all olja ner i motorn när den är avslagen? Om det är så, hur i hela friden stannar den då kvar när motorn är i gång? Är det någon som har en vettig beskrivning av oljesystemet?

This is a working draft of my understanding of the oiling systems. I thought I should post it sooner rather than later. Everyone can help improve this writeup. I'll periodically edit this post to incorporate everything learned. Additions, corrections, or questions are all appreciated.

I have arranged the description headings in substantially the order in which oil flows through the engine. Item numbers referenced come from page 36 of the parts book (pic posted below).

Oil Tank:
The oil tank has 4 ports. On the right side, blue hoses connect for "supply" and "return" to the engine. The lower hose is supply. The upper hose is return. The return line runs inside the tank, and makes a 180-degree turn to dump oil back into the tank. The hose at the bottom of the tank on the left side is for crankcase ventilation. The crankcase vent hose connects to a pipe internal to the oil tank that runs to the very top of the tank. The hose at the top on the right side connects to the airbox and vents the oil tank.

Oil Pump:
The "oil pump" is actually two separate pumps driven by a common shaft. There is a scavenge pump and a pressure pump. The pressure pump supplies oil to all internal engine components. The scavenge pump returns oil from the engine sump to the oil tank (hence the name dry-sump system). The two pumps will be discussed separately in greater detail. It is interesting to note that the scavenge pump has a wider geroter (see: http://en.wikipedia.org/wiki/Gerotor) and thus greater pumping capacity than the pressure pump.

Pressure Pump:
Oil is drawn out of the oil tank through the blue bottom hose. It runs through one hard-line external to the engine (item #5), and another hard-line internal to the engine (item #3 behind the alternator cover). Oil is thus delivered to the inlet side of the pressure pump. The outlet side of the pressure pump delivers oil to the oil filter, but connects to the FCV as well.

Flow Control Valve:
The FCV (items #8-11) is a pressure regulator. It simply shunt excess oil flow from the outlet side of the pressure pump back to the inlet side of the pressure pump.

Oil Anti-Return Valve:
In another post, I incorrectly postulated that this component (items #12-17) was an oil-filter bypass valve. I now believe the parts book's description of "oil anti-return valve" is correct. (In English, "anti-drainback valve" might be a better translation, though.) A very small oil pressure is required to open the valve. However, when the engine is shut off, this valve closes and won't permit oil to flow out of the pathways by gravity. Because oil is essentially incompressible, there is zero time lag for the oil to start flowing through the internal pathways (once the system is primed). This means that the instant the engine is started, all critical components already have oil delivery. However, this also reminds me that, after an engine rebuild, it is important for the engine to be cranked without starting for a while in order to prime the system and ensure proper oil flow at the instant of start-up.

Oil Filter:
The oil filter (item #19) receives oil by way of the pressure pump/FCV interaction, and the anti-return valve. The oil filter itself contains an integral bypass valve. Normally this valve is closed and thus all engine components receive 100% filtered oil. However, if the pressure differential across the filter media becomes too great, the bypass valve opens and allows partially filtered / unfiltered oil to be delivered to engine. Oil flows through the filter from the outside to the inside.

Oil Pressure:
According to Micah's measurements, maximum oil pressure is in the range of about 112 to 122 PSI at any RPM above about 5,000. Oil pressure can be measured by removing the oil pressure switch (item #18) and installing a gauge (M10 -1.0 thread). The oil pressure switch is electrically "normally closed" and remains closes until the oil pressure rises above about 6 PSI. Again, according to Mica's measurements, normal (cold!) oil pressure at idle is about 75 PSI. The oil pressure switch is located on the outlet side of the oil filter.

Internal Oil Pathways:
Filtered oil is delivered to all internal components. There appears to be three paths out of the oil filter. One leads to the front head. The other two supply oil to the RH and LH crankshaft main bearings. These are plain bearings. A pathway through the clutch housing directs oil to the rear head. There is no O-ring or other special sealing at the clutch housing/crankcase interface (only the usual clutch housing gasket). There is a bolt right next to the passage, but this would seem to be an area to watch for leaks to ensure the rear head is properly oiled.

Oil is delivered to the heads through the crankcases. There are two (one for each head) very small (0.5mm) orifices the oil must pass through to get to the heads. The bearings in the heads are ball bearings. Oil drains from each head back to the crankcase sump.

There is an outboard seal for the crankshaft in the alternator cover. Oil is deliverd to the alternator cover via the hollow shaft for one of the starter gears. This shaft has an O-ring at each end. Amauri has cautioned us to be careful not to damage these O-rings (and outboard seal) when the alternator cover is installed. The oil that feeds through the alternator cover and into the crankshaft lubricates the big-end rod bearings!

Scavenge Pump:
The sump is evacuated by the scavenge pump. The inlet to the scavenge pump is covered by a small screen (as would be normal for any wet-sump oil pickup). Oil is pumped out of the engine through the internal hard line (item #1) behind the alternator cover. Another hard line outside the engine (item #6) returns scavenged oil to the tank via the upper blue hose. One curious feature here. The internal hard line has a hole drilled in it near the top. Not sure what this does. Obviously some oil will bleed out on its way back to the oil tank. Maybe this hole is just to oil stuff inside the alternator cover?

Skickar med två bilder på en modd som åtminstonde jag är lite sugen på att göra:)

Hoppas detta hjälpte dig:tummenupp

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=142566
 

Bifogat

  • oiltank.jpg
    oiltank.jpg
    212.7 KB · Visningar: 154
  • venting.jpg
    venting.jpg
    149.1 KB · Visningar: 142
  • oiltank002.jpg
    oiltank002.jpg
    103.1 KB · Visningar: 111
  • oiltank004.jpg
    oiltank004.jpg
    90.6 KB · Visningar: 156
Last edited:

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
1,25L som du säger är rätt.
Dock är beskrivningen i boken fel. Man får inte ur all olja om man gör som det står. Olja i oljetanken blir kvar. Oljetanken sitter där bakom framskärmen, en silvrig "låda" tror det skall finnas en plugg i botten av den så man kan tömma ur oljan där.
Själv gjorde jag aldrig det på min sxv. Utan jag skruvade ut en plugg som sitter under motorn. 17mm skalle har jag för mig det var på den. Då fick man ur det mesta av oljan och man kunde fylla på 1,25L
jag har för mig att det skall finnas en beskrivning i Wiki:n men jag kommer inte in på den nu!
Annars vet jag att det har skrivit om det i tråden tidigare...sök!

Fjädern du nämner är nog den som pressar oljefiltret på plats. Sitter alltså mellan oljefilterlocket och filtret. den fjädern är kanske 1,5 -2 cm i diameter.
Kan det stämma?

Fjädern till oljepluggen som PPG nämner sitter i just den oljepluggen jag brukar använda till att dränera oljan ur motorn. Den pluggen tror jag inte näms i handboken för oljebyte. Så det borde inte vara den fjädern du hittat.

det stämmer ca 20mm i diameter... ok, då vet jag var den ska sitta. För vid dreneringen kan det inte vara, mycket mindre hål där nere.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som vet om det finns något eftermarknadssystem till SXVn som passar till Original slutrören? Dom är ju jävligt snygga och det vore ju synd att plocka bort dom.

SIL systemet låter ju riktigt trevligt men det är ingen vidare snygg slutburk.

Det kanske tom är någon som har ett system till en SXV liggandes? :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top