Aprilia SXV

mc_fox

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RXV 450
Startar dåligt

Har en RXV 450 som är rätt inställd och genomgången, men den startar trögt första gången man startar den. Speciellt när det är kallt ute.

Någon som har nåot bra tips för att få den att starta bättre?
 

martinsson

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
Nybro
Hoj
k5
Vad bör man ha för lufttryck i däcken? Känns som jag har för lite luft dock osäker på vad man bör ha för tryck.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
och om man ska köra bana?

Gatdäcken behöver lite mer tryck, jag körde de där trycken när jag körde en tävling i USA på en helt standard hoj, men då var det 40 grader varmt också.

Det blir en gissning på det eftersom jag inte kört bana med gatdäck i övrigt. Skulle kunna gissa på att med sånt race-gummi köra 1,6-1,65 fram och 1.75-1.80 bak, och med lite mer gat-stilen av däck köra en 1,9 fram och 1,8 bak kanske? Man kan prova det och börjar däcken rugga (rulla av gummi typ) så gå upp i tryck

Racedäck kör vi på 1,5 fram och 1,65 bak, det verkar gälla alla däck och alla hojar

Många, speciellt i USA, kör för lite tryck i däcken. Gatdäck är anpassade för att rulla i lägre temperaturer och därför behöver man lite högre tryck. De kan köra slicks med 1,3-1,4 i tryck och däcken ser ut som skit
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Såhär ser ett däck ut som är kraftigt överhettat (jag använde detta när vi skulle ta några powerslide-bilder):

ca2687e81a735f458298e6b400bdc355_427_640.jpg


Det är slätt pga att det "spunnit" ut gummit på kanten, i vanliga fall kan man se att det rullat av men också att det är "vågor" på slitytan

Bifogat är en bild på hur mina däck ser ut när det är slut efter normal bankörning, så ska det se ut när det funkar som det ska...
 

Bifogat

  • IMG_6699 (Large).JPG
    IMG_6699 (Large).JPG
    36.6 KB · Visningar: 109

martinsson

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
Nybro
Hoj
k5
Har problem som fan med att hitta olja till hojen. Finns inte någon som säljer 10W-60 här runt omkring. Har även svårt i att hitta växellådsolja 75W-90. Är det de här oljorna som gäller eller finns det någon annan man kan använda? Om inte finns det någon bra sida där man kan beställa olja över nätet?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Nån som har bytt batteri i sin SXV? Jag är problem att få igång min efter vinterdvalan och det känns som att det inte är bästa hugget när jag provstartar. Misstänker att batteriet börjar bli lite slött.
Har ni någon bra rekommendation på batteri som funkat bra och vart ni handlat det? Gärna till bra pris...
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
Nån som har bytt batteri i sin SXV? Jag är problem att få igång min efter vinterdvalan och det känns som att det inte är bästa hugget när jag provstartar. Misstänker att batteriet börjar bli lite slött.
Har ni någon bra rekommendation på batteri som funkat bra och vart ni handlat det? Gärna till bra pris...

jag kan bara säga som så att köp inte biltemas. för det är förlite Ah.. jag gjorde det, men gick lite på tjans då jag inte kunde läsa ut på mitt orginal hur många det skulle vara. Eftersom det inte står inte på mitt, bara att det är 12,4V.. gel batteriet biltema har är på 6Ah (orginal vet jag inte)
 

Parkwaydrive

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
Huddinge
Hoj
Husaberg 450
En fråga eller rättare skrivet lite funderingar inför kanonsommaren! Sxv ska alltså ge ktm 690 på fingrarna ganska rejält i accelration men gäller det även i toppfart ? Är 690 ett bättre val om man ska cruisa lite på motorvägen till och från också i jämn hastighet eller är den inte byggd för sådan typ av körning heller?

Anledningen till att jag frågar är efterssom många utav mina polare skaffar sportbågar och halvsportiga bågar och jag vill inte behöva ligga och puttra i 110 jämngas på motorvägen för att det sliter eller något sådant på motarden. Aprilian är riktigt snygg och lätt, medans 690 ser tyngre men något komfortablare ut vid eventuella heldagskörningar.

Kan en bra lösning vara efterssom jag har en förkärlek till aprilian, att dreva ner den endel så man får den snabbare men med lite sämre klös och varv? Då kanske den blir lite mer stabil i 150 km/h glidarfarter. Ser att vissa talar om hastigheter på 200km/h och i vissa fall lite över men då tokvarvar man väl verkligen ? Sådan körning kan ju inte vara något man vill nyttja allt för ofta.

Tips till en ny vore tacksamt, vill absolut inte ha sporthoj som polarna , vill ha buset ifrån motarden samtidigt som jag vill kunna glida lite på motorvägen också. Glad påsk!
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
En fråga eller rättare skrivet lite funderingar inför kanonsommaren! Sxv ska alltså ge ktm 690 på fingrarna ganska rejält i accelration men gäller det även i toppfart ? Är 690 ett bättre val om man ska cruisa lite på motorvägen till och från också i jämn hastighet eller är den inte byggd för sådan typ av körning heller?

Anledningen till att jag frågar är efterssom många utav mina polare skaffar sportbågar och halvsportiga bågar och jag vill inte behöva ligga och puttra i 110 jämngas på motorvägen för att det sliter eller något sådant på motarden. Aprilian är riktigt snygg och lätt, medans 690 ser tyngre men något komfortablare ut vid eventuella heldagskörningar.

Kan en bra lösning vara efterssom jag har en förkärlek till aprilian, att dreva ner den endel så man får den snabbare men med lite sämre klös och varv? Då kanske den blir lite mer stabil i 150 km/h glidarfarter. Ser att vissa talar om hastigheter på 200km/h och i vissa fall lite över men då tokvarvar man väl verkligen ? Sådan körning kan ju inte vara något man vill nyttja allt för ofta.

Tips till en ny vore tacksamt, vill absolut inte ha sporthoj som polarna , vill ha buset ifrån motarden samtidigt som jag vill kunna glida lite på motorvägen också. Glad påsk!

690 klarar högre hastigheter om du frågar mig, men dreva om Aprilian som du säger, så löser du problemet. SXV är ju så mycket snyggare.!!!!
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Min gör 197 km/h men ligger jag och kör över 170km/h en längre stund så stänger ECU:n av motorn,förmodligen för att man inte ska ligga och högvarva en längre tid. Under 170 går det bra. Tänk också på att du bara kommer 8-10 mil på en tank.

Skulle jag mest åka med sporthojs polare men vill ha bushoj skulle jag köpa streetfighter.
 

Parkwaydrive

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
Huddinge
Hoj
Husaberg 450
690 klarar högre hastigheter om du frågar mig, men dreva om Aprilian som du säger, så löser du problemet. SXV är ju så mycket snyggare.!!!!

Mjo dock så verkar det ju som att det är otroligt mycket jobb med en Aprilia. Mycket kända fel i olika forum man läser i osv, och lite väl mycket meckande.
Tror att det är lite mer köra än att mecka på ktm 690 till skillnad mot Aprilian, passar mig lite bättre också samt kanske lite bättre komfort på 690.
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
det var lite prat om oljor innan....

jag vet ej vilken olja förra ägaren körde med, men minns att han sa att han hade nån helsyntetisk olja i...

vad ska man stoppa i för olja?
vad är skillnaden med 10w60 som står i instruktionsboken och 10w40 som olof kör med?
tänkte handla olja imån.!!!
samt vilken ska man ha till växellådan?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hur oljan beter sig vid olika värme

Tänk på att aprilia har någon form av deal med det märke som sitter på hojen (och olja därefter i instruktionsboken)

Många förare kör 3-5h osv på oljan, jag kör 10h, man har ett filter som man byter av någon anledning. Det blir mycke pengar i sjön (eller i spilloljefatet, beror på hur man vill göra ;)) om man ser det över en hel säsong... Jag tror jag betalar 30 kr per filter så det är en hel del pengar att spara där.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Och jag har aldrig hört talas om en hoj som skurit pga att oljan inte var bytt i tid (om det inte är helt orimliga övertider, men nån sån har jag int hört talas om heller)
 

martinsson

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
Nybro
Hoj
k5
det var lite prat om oljor innan....

jag vet ej vilken olja förra ägaren körde med, men minns att han sa att han hade nån helsyntetisk olja i...

vad ska man stoppa i för olja?
vad är skillnaden med 10w60 som står i instruktionsboken och 10w40 som olof kör med?
tänkte handla olja imån.!!!
samt vilken ska man ha till växellådan?


Jag köpte olja idag till min och vad jag har förstått så spelar det inte jättestor roll vad du har för viskositet på oljan när det är helsyntet så länge man har en fin olja. Jag kör på 5w-50.

Växellådsolja kör jag 75w-90 som det står enligt instruktionsboken.
 
Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag sitter och plöjer igenom den här tråden nu, har kommit 51 sidor! :)

Jag har hittat mycket information, men egentligen inte det jag söker.

Jag undrar om man kan köpa en SXV 550 -07 utan att vara orolig för haveri?
06an har man ju hört om, dock skulle det väl vara fixat mycket på 07an?

Vad var det som strulade, och vad var det som fixades?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top