Aprilia SXV

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Frågan är om man kan göra en fuling och slipa ner mina buckets. Det är inte i närheten lika slitet som Olofs.

Tror ni att det måste vara en speciell yta för att inte slita på kammen?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Frågan är om man kan göra en fuling och slipa ner mina buckets. Det är inte i närheten lika slitet som Olofs.

Tror ni att det måste vara en speciell yta för att inte slita på kammen?

Du menar inte bilderna på min? Jag har inte en anning hur det är härdat osv men det kan nog säkert bli ändå dyrare om denna grova yta får går emot kammen. Skulle det finnas gods och man inte brydde sig om att vara rädd för att testa kan man ju spänna upp i fräsen och plana, stå i en bandslip är nog för mycket mora-nisse meck.

Mina koppar var inte så dyra men jag vet att alla aprilias priser går upp nu med tanke på Euron.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
De lär ju garanterat vara härdade? Om inte så är de rätt tunna redan från början, känns dumt att snåla på en sån grej, kan ju medföra nåt betydligt dyrare senare.. :)
300+moms kostar Honda förresten, jag köpte från Tibro MC-service.

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
De lär ju garanterat vara härdade? Om inte så är de rätt tunna redan från början, känns dumt att snåla på en sån grej, kan ju medföra nåt betydligt dyrare senare.. :)
300+moms kostar Honda förresten, jag köpte från Tibro MC-service.

fick det nya priset på dem nu. 240 + moms:-

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Det priset låter ju klart bättre. Jag ska ta en mer ordentlig check och kolla om jag behöver byta.

Är det någon som vet om det går in avgaser i kylsystemet vid läckage mellan blockhalvorna?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Du behöver inte dela, har du mätt upp kedjan eller vad är det för intervall eftersom du byter? Hur många "klick" är det kvar?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag har jag kopplat in en diod så jag kan se om jag skulle tappa oljetryck. En modd som är fin om man tagit bort displayen:)

Trodde jag kopplat fel då lampan lös rött hela tiden trots motorn igång kopplade då på originaldisplayen och då lös det rött ändå:( men då for jag till hojgaraget och hämtade en ny tryckgivare (ifall de var den) och det var det visst så nu funkar de som de ska:)

Nu har jag förbrukat 2 givare på 80h. Hoppas aprilia betalar denna också....

DSC00320.JPG

DSC00321.JPG

DTORR%2520oil%2520light.jpg

Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Du behöver inte dela, har du mätt upp kedjan eller vad är det för intervall eftersom du byter? Hur många "klick" är det kvar?

Ne jag har inte mätt den, jag köpte extra kedjor och tänkte byta de eftersom att jag ändå har isär hojen.

Jag har förstått det som att man inte brukar dela lamellkedjor, så min nästa fråga är ju: Hur byter jag?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Ta bort den gamla och sätt dit den nya? ;) Har inte bytt själv men det ser inte konstigt ut så det löser sig nog när man provar? Kedjan går genom samma hål både upp och ner så den behöver inte delas. Har du mekhandboken?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
haha, jaa men problemet är ju att få den runt det undre drevet. Jag har inte kollat så noga än, får göra det imorgon. Ja jag har mekhandboken, men jag kunde inte läsa mig fram till något spec om kamkedjebyte där.

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Idag bytte jag tillslut kolvar och kamkedjor.

Jag kan inte förstå hur Aprilia tänkte när de skickar med avklippta metallringar som kolvclips när konstruktionen ser ut som den gör.
Varför inte göra ett par ögglor på ringarna?? Det måste ha tagit 1 timme för mig att lirka i clipset till den första kolven. Det är inte enkelt någonstans att försöka meka i clipset genom det lilla "inspektionshålet" på sidan, och samtidigt undvika att tappa ned det i vevhuset.
En bra sak däremot är att när clipset oundvikligen slinter och hoppar ner i vevhuset så är det är tomt under veven, inga drev eller annat tjaffs som clipset kan gömma sig under! :tummenupp

Kamkedjorna var mycket lättare att byta än jag trodde, det gick som en dans och tog bara några minuter att byta båda kedjorna.

Nu är det bara att vakta brevlådan och hoppas på att posten inte tappar bort mina topplockspackningar!

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Hoppas du har nya o-ringar runt cylinderfodren, det blev missat vid mitt första kolvbyte, inte bra. :)

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Hoppas du har nya o-ringar runt cylinderfodren, det blev missat vid mitt första kolvbyte, inte bra. :)

Jag tänkte faktiskt på det du skrev när jag beställde och bytte o-ringarna i min. Jag hade garanterat missat det annars.

Den här tråden är min bibel. :Bugar

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som vet hur mycket toppen kan "fela" innan man måste plana? Jag hittade inte det i varken verkstadshandboken eller mekhandboken.

I mekhandboken står det att toppen ska "pre-torque" 30 nm för att sedan dras med 50 nm. Är det någon som vet varför och om det bara är att ställa nyckeln för 30 nm och sedan korsdra som vanligt och sedan ställa om den till 50 och göra om prosseduren eller om det är något annat som krävs?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vad skiljer en 450 motor ifrån en 550 förutom volymen?:D Det är bara andra cyl foder och andra kolvar eller är det annat slag också?

Motorerna har exakt samma infästningar och så annars väll?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Annat slag naturligtvis så annan vev och stakar bla, kolla reservdelslistan och jämför, ska du bygga om? Det mesta samma så passar i ramen ja.

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Funderar på en 550.
Hur är service på dessa.

Hur ofta är det små service och vad är det som ska bytas ? Kostnad ?

När är dom stora servicarna och vad kostar den/dom ?
Något man ska se upp med på dessa modeller ?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln