Aprilia SXV

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
jag vet att den här frågan har kommit upp ett antal hundra gånger i den här tråden, men här kommer den ännu en gång.

på höger sida av motorn sitter det två pluggar vid växelpetaren. visst är det den främre man lossar på för att byta motoroljan?
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
jag vet att den här frågan har kommit upp ett antal hundra gånger i den här tråden, men här kommer den ännu en gång.

på höger sida av motorn sitter det två pluggar vid växelpetaren. visst är det den främre man lossar på för att byta motoroljan?

Svar ja, men ska jag vara ärlig så är det faktiskt på vänstra sidan den sitter :tummenupp

Den främre är till oljan och den bakre till växellåds oljan.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag måste bara säga att Nordimotor i Umeå måste vara den överlägset bästa handlaren i Sverige. Han ställde sig och packade om min motor 1,5 timme före han skulle med flyget till Stockholm.

Det är kundservice det!
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag måste bara säga att Nordimotor i Umeå måste vara den överlägset bästa handlaren i Sverige. Han ställde sig och packade om min motor 1,5 timme före han skulle med flyget till Stockholm.

Det är kundservice det!

Vad kostar ny plast till hojen ?
Vad går ett silmotosystem inkl mappning på ?

Tack för hjälpen över telefon idag Olle..
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad kostar ny plast till hojen ?
Vad går ett silmotosystem inkl mappning på ?

Tack för hjälpen över telefon idag Olle..

Jag vet faktiskt inte vad de ligger på eftersom jag inte har betalat fullpris!

Inga problem mannen, som sagt, bara höra av sig ifall det är nåt!

Får man på ett 190 slick på fälgen??

Utan att ha provat skulle jag nog säga ja, det är mycke plats i svingen.

Jag är inte att lita på dock :p
 
Last edited:

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
I brist på annat hade jag ett 195/65 regndäck på förra året, inga problem. :) Däremot finns det inga fördelar med det så låt bli om du kan.
Ok.. Fördelarna är väll att jag får tag i schyssta beg. slicks i den storleken.. + att det är väll mer gummi i backen oxå mot 180...

eller är jag helt ute och cyklar. För i RR kör många nu med 195 just pga. mer gummi i backen i svängen
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag upplever inte att jag har något bättre grepp med 180 än 165. Jag kör 165 på 5" fälg
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Nu är hojen ÄNTLIGEN igång igen.

Det har blivit ett par rivningar innan allt klaffade. Det verkar ha varit dåliga gängor till en av topplocksbultarna.
Till er som har haft läckage mellan halvorna skulle jag vilja tipsa om att inte försöka täta med Tribonds "vanliga" gråa smet.
Det håller inte.:huvet
Aprilia har tydligen en tredje version klet nu, då varken det blåa eller röda verkar hålla. Det nya är svart.

Jag antar att man får se det från den ljusa sidan, nu kan jag den där motorn utan och innan.


Är det någon som har haft problem med att hojen tvekar när man ger gas vid lägre varv?
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Lysande, då har vi en ny expert här. :tummenupp

Impad att du vågade chansa på någon annan packningsmassa än den de rekommenderar, tror det varit svart hela tiden sen den röda visade sig inte hålla.

Det där med att den tvekar fixar du genom att göra om min-/maxinställningen, skulle behöva göra det själv faktiskt.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag satte ihop motorn min igår, och hade också problem med att den tvekar. Som tur är har jag tuneboy och kunde ställa tps själv. Förstår inte riktigt varför den ändrats men det hade den.

Själva tvekandet var dock att den tjuvade luft. Det bakre trottelhuset hade inte satt sig rätt. Jag fick stå med ficklampa och kika ner i hålet medans jag styrde in allt rätt och drog fast det!
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Lysande, då har vi en ny expert här. :tummenupp

Impad att du vågade chansa på någon annan packningsmassa än den de rekommenderar, tror det varit svart hela tiden sen den röda visade sig inte hålla.

Det där med att den tvekar fixar du genom att göra om min-/maxinställningen, skulle behöva göra det själv faktiskt.


Jag var dum och försökte stressmeka ihop den till Lelleveckan. Jag tror att det höll i 20-30 min innan den började ryka vitt. : /

Ni tror inte att den kan gå lite fett? Håkan på Starol trodde det.

Jag satte ihop motorn min igår, och hade också problem med att den tvekar. Som tur är har jag tuneboy och kunde ställa tps själv. Förstår inte riktigt varför den ändrats men det hade den.

Själva tvekandet var dock att den tjuvade luft. Det bakre trottelhuset hade inte satt sig rätt. Jag fick stå med ficklampa och kika ner i hålet medans jag styrde in allt rätt och drog fast det!

Jag har satt dit nya gummin och även tagit bort den 0,5 mm från distanserna till sprutet så den bör inte kunna dra tjuvluft där, men det är nog ingen dum idé att kontrollera.
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag har behövt göra om max/min båda gångerna jag haft motorn ur ramen så det kan ju vara idé att prova det först, iaf om det inte är nåt som fanns redan innan. Vad Håkan säger ska man nog inte ta så hårt på. :)

Vet inte vad de 0,5 mm distanserna är men om det är nåt som får spjällhusen att hamna i något annorlunda läge bör man kanske synka om spjällen?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Jag har behövt göra om max/min båda gångerna jag haft motorn ur ramen så det kan ju vara idé att prova det först, iaf om det inte är nåt som fanns redan innan. Vad Håkan säger ska man nog inte ta så hårt på. :)

Vet inte vad de 0,5 mm distanserna är men om det är nåt som får spjällhusen att hamna i något annorlunda läge bör man kanske synka om spjällen?

Jag har helt sonika tagit av 0.5 mm från distanserna så att sprutet ska trycka lite extra på gummina och täta bättre.
Jag ska nog ta en titt förbi Starol och ställa min/max.
Just nu går hojen väldigt bra, men under 4500 rpm så känns det som att den dränks av soppa när man vrider på. Gasar jag på snabbt vid 2000 så lär motorn garanterat dö.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag har helt sonika tagit av 0.5 mm från distanserna så att sprutet ska trycka lite extra på gummina och täta bättre.
Jag ska nog ta en titt förbi Starol och ställa min/max.
Just nu går hojen väldigt bra, men under 4500 rpm så känns det som att den dränks av soppa när man vrider på. Gasar jag på snabbt vid 2000 så lär motorn garanterat dö.

Min ärr nästan likadan. Under 4500 så går den riktigt piss och vill bara spotta, fräsa och självdö. Jag är nästan ´säker på att den läcker luft i insuget. Har testat att schimsa så den ska trycka fast insuget hårdare samt lagt på packningsmassa. Karaktären på problemet har ändrats men inte fösvunnit :(
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Min ärr nästan likadan. Under 4500 så går den riktigt piss och vill bara spotta, fräsa och självdö. Jag är nästan ´säker på att den läcker luft i insuget. Har testat att schimsa så den ska trycka fast insuget hårdare samt lagt på packningsmassa. Karaktären på problemet har ändrats men inte fösvunnit :(

Har du provat att spruta startgas vid gummina för att se?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Min ärr nästan likadan. Under 4500 så går den riktigt piss och vill bara spotta, fräsa och självdö. Jag är nästan ´säker på att den läcker luft i insuget. Har testat att schimsa så den ska trycka fast insuget hårdare samt lagt på packningsmassa. Karaktären på problemet har ändrats men inte fösvunnit :(

Göra min/max inställning, testa olika idle värden och co2. Sen skulle jag prova att byta TPS för den gjorde då min sådär kajko.

Min kan man ge gas ifrån tomgång utan tveksamhet.

Hittade ett hål i mitt block idag som jag inte tror de ska vara där:näsblod
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Har du provat att spruta startgas vid gummina för att se?

Japp, innan jag tätade om senaste gången. Först ökade den i varvtal så läckage var det då, sen hade jag lågor en halvmeter över hojen så jag fick tömma en brandsläckare över hojen :brinnerup Turligt nog syns inget på hojen efter den fadäsen :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top