Aprilia SXV

fredrikedfast

ingen färsking
Gick med
17 Feb 2009
Ort
Umeå
Hoj
sxv
Tjenare, jo det är så att jag får bensin i dräneringsslang..? alltså i genom luftburken ut i slangen.. har bara stått på tomgång med den iår inte kört ännu pga vissa omständigheter, ska ut på fredag och bju en sväng. men nu när jag står och varmkör på tomgången så fylls slangen med bensin? varför och hur i helvete då?

mvh
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Ta bort lock och luftfilter och kolla bränsleledningarna till spridarna. Dom sitter bara med klammer så det kan där det läker eller om en av ledningarna är dåligt dragen kan den legat mot trottel huset och skavt hål.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Har "bara" läst de 15 första sidorna och blev fundersam när det kom till topicen: byta kolvar.
Vissa säger efter 50h, andra säger 90. Endel säger tom 160!

Har hittat en RXV 450 -07 För vad jag tycker verka ett vettigt pris.
120mil. Är det inte dags att byta kolvar snart då om vi skulle säga 50h?
Detta är något jag inte lockas utav varken tidsmässigt (att få hem kolvar från andra sidan atlanten och skiten fastnar i tullen) eller ekonomiskt. Jag är student atm.

Okej, aprilian är nog inte den bästa budgethojen men verkar optimal i mina ögon då jag slipper köpa en gammal 450 hm från -03, 04.
Jag ska köra mest landsväg eventuellt lite cross.

Vad jag också eftersökt är mer konkreta skillnader på RXV och SXV. Det jag hittat hitintills är smalare sving på RXV. (Vilka fälgar bör jag då köpa? 4,5"?"
Att det ska skilja effekt alternativt utväxling. Stämmer det att det är högre effekt på SXV 450 mot RXV 450?

Vad det gäller fjädring hur är det där?

Tacksam för svar!
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Har "bara" läst de 15 första sidorna och blev fundersam när det kom till topicen: byta kolvar.
Vissa säger efter 50h, andra säger 90. Endel säger tom 160!

Har hittat en RXV 450 -07 För vad jag tycker verka ett vettigt pris.
120mil. Är det inte dags att byta kolvar snart då om vi skulle säga 50h?
Detta är något jag inte lockas utav varken tidsmässigt (att få hem kolvar från andra sidan atlanten och skiten fastnar i tullen) eller ekonomiskt. Jag är student atm.

Har sett på amerikanska forum att dom kör upp till 15000km på originalkolvar.

Det är 300 motortimmar med 50km/h i snittfart.


Ang effekten i RXV vs SXV så kan det vara att mappning/tändning skiljer beroende på om man ska köra offorad eller motard.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har "bara" läst de 15 första sidorna och blev fundersam när det kom till topicen: byta kolvar.
Vissa säger efter 50h, andra säger 90. Endel säger tom 160!

Har hittat en RXV 450 -07 För vad jag tycker verka ett vettigt pris.
120mil. Är det inte dags att byta kolvar snart då om vi skulle säga 50h?
Detta är något jag inte lockas utav varken tidsmässigt (att få hem kolvar från andra sidan atlanten och skiten fastnar i tullen) eller ekonomiskt. Jag är student atm.

Okej, aprilian är nog inte den bästa budgethojen men verkar optimal i mina ögon då jag slipper köpa en gammal 450 hm från -03, 04.
Jag ska köra mest landsväg eventuellt lite cross.

Vad jag också eftersökt är mer konkreta skillnader på RXV och SXV. Det jag hittat hitintills är smalare sving på RXV. (Vilka fälgar bör jag då köpa? 4,5"?"
Att det ska skilja effekt alternativt utväxling. Stämmer det att det är högre effekt på SXV 450 mot RXV 450?

Vad det gäller fjädring hur är det där?

Tacksam för svar!


Ummm...den här hojen har ju ett trist rykte om att vara en rullande renovering, vet inte hur senare årsmodeller är, men jag skulle personligen akta mig om tid/pengar är begränsade.

Min CRF har varit 100% stabil, bytte kolv nyligen, och det kostade mig strax 2 lock med ny kamkedja (originalgrejer) inkl. alla packningar och frakt.

Det är vad den kostat mig under 2 säsonger om man bortser från det vanliga när man åker i geggan (sving- länkagelager, däck och drivpaket).

/J
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ummm...den här hojen har ju ett trist rykte om att vara en rullande renovering, vet inte hur senare årsmodeller är, men jag skulle personligen akta mig om tid/pengar är begränsade.

Min CRF har varit 100% stabil, bytte kolv nyligen, och det kostade mig strax 2 lock med ny kamkedja (originalgrejer) inkl. alla packningar och frakt.

Det är vad den kostat mig under 2 säsonger om man bortser från det vanliga när man åker i geggan (sving- länkagelager, däck och drivpaket).

/J

tror du behöver inse att det är stor skillnad på skogsbruk och Supermoto...
En crf som lever på varvstoppet kommer behöva mer underhåll än du beskriver.

Sent from my X10i using Tapatalk
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Ummm...den här hojen har ju ett trist rykte om att vara en rullande renovering, vet inte hur senare årsmodeller är, men jag skulle personligen akta mig om tid/pengar är begränsade.

Min CRF har varit 100% stabil, bytte kolv nyligen, och det kostade mig strax 2 lock med ny kamkedja (originalgrejer) inkl. alla packningar och frakt.

Det är vad den kostat mig under 2 säsonger om man bortser från det vanliga när man åker i geggan (sving- länkagelager, däck och drivpaket).

/J

Jag har både CRF och SXV, första årsmodellen dessutom, visst hade den några barnsjukdomar i början men de borde vara åtgärdade på alla hojar nu, sista 2 åren jag körde min bytte jag inte ett skit förutom oljefilter, och det enda jag bytte innan det som inte berodde på mekmissar var startmotor(garanti) men det blev bra med nya startmotordreven(garanti). Verkar hojen ok skulle inte jag vara mer rädd att köpa den än en CRF eller nån annan välkänd hoj, tror inte nån av de andra tillverkarna skulle varit lika frikostiga med goodwill heller.

På CRF däremot står ju inte ens oljebytesintervall med eftersom man ändå ska byta kolv var 15:e timme.. :D Så ska man sköta hojarna enligt boken är Aprilian betydligt billigare.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag har både CRF och SXV, första årsmodellen dessutom, visst hade den några barnsjukdomar i början men de borde vara åtgärdade på alla hojar nu, sista 2 åren jag körde min bytte jag inte ett skit förutom oljefilter, och det enda jag bytte innan det som inte berodde på mekmissar var startmotor(garanti) men det blev bra med nya startmotordreven(garanti). Verkar hojen ok skulle inte jag vara mer rädd att köpa den än en CRF eller nån annan välkänd hoj, tror inte nån av de andra tillverkarna skulle varit lika frikostiga med goodwill heller.

På CRF däremot står ju inte ens oljebytesintervall med eftersom man ändå ska byta kolv var 15:e timme.. :D Så ska man sköta hojarna enligt boken är Aprilian betydligt billigare.

Nja, min kolv hade gått 100+ timmar, och den var gott och väl inom toleranserna enligt verkstadsmanualen. :) 15 timmar är nog på elitnivå. ;) Det är få som kan hålla en arg 450 på varvbryt genom växellådan.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Nja, min kolv hade gått 100+ timmar, och den var gott och väl inom toleranserna enligt verkstadsmanualen. :) 15 timmar är nog på elitnivå. ;) Det är få som kan hålla en arg 450 på varvbryt genom växellådan.

Men det handlar inte bara om den håller måtten utan det kan bli utmattningsbrott också när kolvarna är så extrema, nästa gång kanske du inte har lika mycket tur.. ;) Fast klart som fan man inte byter enligt boken, men precis som Honda har även Aprilia stora marginaler på sina bytesintervall. Du får prova på Supermoto, där varvas det betydligt mer, får se om du vågar dig på 100+ timmar då. :)
 
Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Tjenar!
Har nu äntligen en sxv i garaget.
Jag är i stort behov av passagerar pinnar. Någon som har till salu?

SeeYou
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Då Rasorblade inte hade så går frågan ut igen
Är det någon som har ett par passagerar pinnar?

SeeYou
 

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
Tänkte bara meddela att jag säljer min sxv nu pga att jag köpt mig en pendlar hoj. Enda sättet för mig atthinna åka något numer då jag jobbar skift å 60tim/v.

Jag säljer den billigt om någon är intresserad då ena topplockspckningen gett vika. Hinner inte fixa det tyvärr.
Grym hoj med extra allt inkl tre lådor delar.
Var inne i somras å mappades om, fick ny kylare och startmotor, och nytt batteri för i år sitter på.
I övrigt inga defekter alls!
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Framskärm bytt, Biltema 100kr ;)
Nu ska det bara skramlas till ett silmoto för det rätta ljudet.

Fan vad nöjd jag är med denna hoj :)
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1308319034.258328.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1308319034.258328.jpg
    235.7 KB · Visningar: 269
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top