Aprilia-tråden.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
smasseman skrev:
Dax att byta hoj och valet står mellan Mille och VTR.
Tänkte att ni som hänger i den här tråden kanske kan komma med lite sakliga argument varför jag ska välja den ena eller den andra hojen.

Vilken är starkast i botten?
Vilken styr snabbast?

Har inte kört en VTR så det är svårt att säga vilken som e starkast i botten...
Lär nog vara väldigt likvärdiga. Dock har jag provsuttit ett antal VTR och kan direkt säga att Millen knäcker den lätt, VTR:en e stukad som bara den... man skall verkligen inte vara för lång om man ska ha en sån. Den är helt enkelt oskön att sitta på. Millen e guld! :tummenupp

Sen gällande om vilken som styr snabbast?? Beror juh på hur man ställer in den. Vill du ha en hoj som snabbt lägger ner och så är det bara att höja gaffelbenen eller höja ridehight. Det är en ytterst personlig sak.

Fördelar med Millen, för det första skall du satsa på en Mille R om vi pratar om 00-03 modeller. och Factory om vi pratar -04. Detta för att då sitter allt lull lull som du kan tänkas vilja ha redan på, exempel på detta är Öhlins dämpare, brembo bromsar, både OK och skiva.. mm. Lite dyrare men värt det! :tummenupp
Andra fördelar är kvalite i motor. frånsett 00:an så är rotaxmotorn den överlägset slittåligaste twinmotorn på marknaden. Den rockar mao. jag tog bort 00:an där för att det krävs några mods på den för att få upp den i 01-04´s klass. tex. koppling.
Jag har en 00:a som alla mods är gjorda på. Har f.ö nu plockat bort toppar för att få dem portade, efter demonteringen har jag bara upptäckt en sak... klockrent skick... den har gåt runt 2300 mil. :Bugar

Fler fördelar, VI... här har du ett gäng som har denna hoj, vi lär oss av varandra och eftersom du bor i stockholm så kan du lätt få hjälp med allt du kan tänkas vilja ha hjälp med. Jag har tex. Nu under vintern plockar ner min hoj i molekyler, vet nu en hel del om hela hojen och dess komponenter. Vi vet vilka du skall vända dig till vid ev. service och rep. Och det är i första hand hit du skall vända dig! Jag tror att jag talar för alla här när det tex. gäller service... Den gör vi själva! Finns ingen verkstad som verkligen kan det. skulle kunna vara GuzziCenter men... jag vet inte... :va
En annan fördel är försäkringen, den verkar idag vara väldigt förmånlig för just Appe... kolla på TH så blir du nog glatt överaskad... jämför med en VTR och jag tror def. att Millen e billigare.

Nåt mer du vill veta?
om du skall köpa beg. hoj så säg till, tror säkert att det finns frågor du vill ha svar på gällande saker man skall kolla upp på just millen! =)

peace

Johan (KaZ)
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
smasseman skrev:
Dax att byta hoj och valet står mellan Mille och VTR.

Tänkte att ni som hänger i den här tråden kanske kan komma med lite sakliga argument varför jag ska välja den ena eller den andra hojen.

Vilken är starkast i botten?
Vilken styr snabbast?

Millen är enormt mycket mer kapabel på bana än en Honda VTR (även VTR SP-1). Samtidigt har den en ergonomi som gör den bekväm för vanligt gatbruk (i alla fall jämfört med andra sporthojar). Men om du överväger en VTR så borde du ju jämföra med Aprilias motsvarighet; Falco. Den har något snällare ergonomi för gatbruk; fotpinnar 2 cm lägre och styre 2 cm högre. Annars har den samma komponenter och motor (sånär som på chip) som den vanliga Millen. Falcon är alltså perfekt som en riktig allround hoj för dagligt bruk och långtouring, samtidigt som den får de flesta japsare att rodna på bana...
:7peta

Vill du läsa vad mc-pressen har att säga om Millen och Falcon och även jämförelser mot VTR m.fl. så kolla på denna sida där en massa Aprilia tester är publicerade (och nej jag har inte lagt ut detta, det skulle ju strida mot copyrighten... :rolleyes: )
http://www.angelfire.com/falcon/v-twins/Aprilia_articles.htm
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Hmmm så att säga en katt bland hermelinerna,,,,,,,
jag har kört lite vtr och ska jag jämföra den med en mille så
är det stor skillnad,,både på körställning o effekt,,,, gillar du att sitta lite mera upprätt så är vtr´n ett förnuftigt val för millen är betydligt mera framåtlutad körställning på,,,, och framförallt brutalare effekt i millen.

men du lurar dig lite på att vtr´n har ett 7-jäkla bottenvrid som du inte riktigt märker på samma sätt som på millen,, men helt klart så är millen både starkare o snabbare,,,,
tittar du sedan på aktionsradie så har ju vtr´n lite klen soppatank och sedan drar den förhållandevis ganska mycket soppa tycker jag med mina erfarenheter i allafall,,,,

snackar vi sedan service så hittar du ju självklart flera Honda mekar än dom som skruvar Aprilia,,men några akuta problem med motorerna har jag aldrig hört talas om,, i värsta fall slirande koppling men det var en liten fadär som var på dom 2 första årsmodellerna,, såvida du inte höjjer effekten mycket
då kanske du behöver byta till lite starkare fjädrar i kopplingen kanske lameller åxå,,,.

väljer du Aprilia´n så ska du tänka på att det finns ju både med och utan öhlins fjädring,,+ för öhlin är att det höjjer 2:a hands värdet på hojjen - är att du ska/måste serva den gaffeln för flera tusen spänn såfort du passerat ca:1500 mil och då blir ju hojjen stående ett tag för det,,inte kul om du är mitt i sommaren.

köper du den "vanliga" millen så klarar du dej från dom problemen,, både Showa och Sachs komponenterna är utsökta.
jag träffade en norrman förrförra året som kört nästan 4000 mil utan att ha bytt packboxar i sin gaffel och det törs jag svära på att du inte gör med öhlin,,.

dom enda problemen med vtr´n är att kankedjesträckarna lägger av helt plötsligt med följder som inte kan vara kul att få uppleva,,,.

om du är lite mera rejsputte o gillar extrem sporthoj är valet klockrent MILLE.
om du gillar en lite mera allround sporthoj så passar nog vtr´n bättre,,.

ett tips, testa flera stycken innan du slår till.

:banana :banana :banana :) :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag måste ju in och bråka lite med er... :hihi

Kan det inte vara så att han menar en VTR SP1/SP2 ?? Isåfall är ni nog ute och cyklar litegrann. SP2:an spöade förresten både 999 och RSV Factory i senaste Performance Bikes, både chassie och motor...

Ni har rätt angående sittställningen dock, rejääält stukad på Hondan.
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
OK, tack för alla tips hittills.

Som lite info så kan jag ju säga att jag inte är race-putte utan mest vill ha en twin som ser asball ut. Jag vill helt enkelt se tuffare ut än vad jag är :D

Öhlinare som man tydligen måste serva för dyra pengar är alltså rätt onödigt för mig så det var ett tips som jag tackar extra för. :tummenupp

Jag fick lite olika tips om vilken hoj som hade mest upprätt körställning. Kan det vara så att jocke i jönköping menar firestorm och Kaz menar SP1/2 eller fattade jag helt enkelt inte vad ni menade? Jag kanske var lite oprecis när jag ställde min första fråga, jag menade VTR SP1, inte VTR Firestorm. Det är för lite plast på firestormen.

När jag undrade om den var snabbstyrd så undrade jag mest om den kommer att kännas trögstyd jämfört med min lilla 600.

En annan fråga: Är det dömt att misslyckas att försöka köra tjejen 25 mil bakpå? Man sitter väl inte som i en fotölj kan jag tänka mig men nog lär det väl gå. Körde runt på gotland på min lilla 600 med tankväska, ryggsäck, ett tält, två liggunderlag och två sovsäckar så hon har inte några stora krav på komfort.
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
smasseman skrev:
Öhlinare som man tydligen måste serva för dyra pengar är alltså rätt onödigt för mig så det var ett tips som jag tackar extra för. :tummenupp

Jag gissade rätt att det va en sp1-2 du va ute efter! :yoparty

EH??

Har kört mina öhlinare i 2300 mil... och inge problem... enda probset va att jag efter 600mil böt packboxar för att den läkte på ena sidan... efter det inga som helst probs... dravel att det e dyra servicar varje 1500 mil på öhlins... beror på hur an kör... åker man bakhjul så håller de inte... men de är inte gjorda för det heller... jaja

Inga probs att skjutsa på millen... som gjord för det!

lättsvängd... du kommer tycka att den e smidigare än den 600 du har nu, och vägegenskaperna är riktigt bra... TACK vare Öhlins! =) :7peta

KaZ
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
KaZ, du som bor i stockholm, vad betalar du i försäkring? Eller står hojen på mormor i Storskogsträsk kanse, fy!
Är du gumme eller fjunis?
(Jag fyller 30 i maj, hoppas att det kan hjälpa ner försäkringskostnaden lite.)
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
smasseman skrev:
KaZ, du som bor i stockholm, vad betalar du i försäkring? Eller står hojen på mormor i Storskogsträsk kanse, fy!
Är du gumme eller fjunis?
(Jag fyller 30 i maj, hoppas att det kan hjälpa ner försäkringskostnaden lite.)

Hojen står på mig! :tummenupp
jag är 30 bast, och betalar 10 500:- helförsäkring/helår!

Kommer nog bli lite dyrare för dig då du köper en ny hoj för dig. försäkringen är lite billigare om man ägt hojen några år! :tummenupp

KaZ
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
KaZ skrev:
jahaja!

ingen som har nåt skoj på g i garaget?

KaZ

Raabbbaaa!!!!!

Ca 60 timmar kvar till bevis om Marklund har lyckats. :tummenupp
Mera på fredag kväll. :banana
Har du fått iväg ditt skrot än? :confused:

Wasa
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
wasa skrev:
Raabbbaaa!!!!!

Ca 60 timmar kvar till bevis om Marklund har lyckats. :tummenupp
Mera på fredag kväll. :banana
Har du fått iväg ditt skrot än? :confused:

Wasa

yup...

nu e det bara att vänta! :huvet

:7peta <-- MArklunds

JOBBA

:tummenupp
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Du smasseman.... Du har ju ett bra test mellan Ducce 996, SP1 och Mille R i en gammal Bike tidning.... Tror att den kom någon gång under 01? Där testades typ allt, bana, touring, acc, toppfart, reservdelspris och soppa förbrukning.... Bike kanske kan fixa tidningen åt dej....

Kan ju tillägga att Millen vann allt!!!!! :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Samma test gjordes i senaste (?) SuperBike. Och då vann SP-2an... :va

999, SP2-, RSV-R (04, inte Factory modellen då, för då hade den kanske vunnit, för chasit fick kritik på RSV-Ren)

Inte för att jag vill ha en SP2a, men den är ju inte så kass som en del försöker göra den till (inte så många här kanske...). :)
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
RSV_R skrev:
Du smasseman.... Du har ju ett bra test mellan Ducce 996, SP1 och Mille R i en gammal Bike tidning.... Tror att den kom någon gång under 01? Där testades typ allt, bana, touring, acc, toppfart, reservdelspris och soppa förbrukning.... Bike kanske kan fixa tidningen åt dej....

Jag ska åka hem till en polare som har en massa Bike. Får se om jag kan gräva fram någon gammal tidning med testet.
Annars så fick jag en länk av Tokas där jag hittade ett test mellan dom hojarna.

RSV_R skrev:
Kan ju tillägga att Millen vann allt!!!!! :tummenupp

Jo dom där Bike-killarna vet ju alltid bäst :rolleyes:
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
PutteLiten skrev:
Samma test gjordes i senaste (?) SuperBike. Och då vann SP-2an... :va

999, SP2-, RSV-R (04, inte Factory modellen då, för då hade den kanske vunnit, för chasit fick kritik på RSV-Ren)

Inte för att jag vill ha en SP2a, men den är ju inte så kass som en del försöker göra den till (inte så många här kanske...). :)

Ska jag vara helt ärlig så kommer nog vilket chassi att hålla för min körstil.
Det som talar mest för Aprilian och mot Hondan är ju körställningen som verkar vara onödigt brutal för mig som mest glider omrking.

Även om SP2:an skulle vara mycket bättre än SP1:an så spelar det ingen roll för den är för ny, dvs för dyr.

Är det dumt att köpa en gammal Mille? Är det något magiskt årtal som gör dom bättre än dom äldre. Med bättre så menar jag tillförlitlighet och sånt. Tänk på att jag inte är race-putte.
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
smasseman skrev:
Är det dumt att köpa en gammal Mille? Är det något magiskt årtal som gör dom bättre än dom äldre. Med bättre så menar jag tillförlitlighet och sånt. Tänk på att jag inte är race-putte.
Du behöver inte se upp med någon årgång av Aprilia alls.
Däremot blev en del bättre från 2001:
  • Bättre koppling, som nu håller mer än 1500-2000 mil. (Annars överkomlig att byta, max 2000 kr)
  • Uppgraderade bromsar nu ännu bättre än de redan bra Brembo Gold
  • Större ventiler = Lite mer effekt (och mer trimförberedd)
  • Helt ny design av kåpor och tank

Säkert en del mer som ändrades då, men mitt tips är alltså gärna 01 eller nyare om de går in i budgeten, annars är alla år OK. :tummenupp
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
morr :huvet

i början av april får man topparna!

får väl :fyllisar fram till dess då! :banana

KaZ
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
KaZ skrev:
morr :huvet

i början av april får man topparna!

får väl :fyllisar fram till dess då! :banana

KaZ
Raabbbaaa!!!!

Så det kan bli, tur att man började när man gjorde då!!
Hoppas han håller det oxå. Mina var lovade först till jul sedan i slutet av jan. de kom i mitten av feb.

Pilsner är ju oxå gott. Ska nog fira i mårn efter bromsningen hoppas jagl!!!!!

Ha det!!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Skulle nån kunna vara vänlig och gå ut till sin RSV-R och mäta detta måttet på sin Öhlinare till mig?

Är dig evigt tacksam :)

En till fråga: Skiljer sig gafflarna nånting mellan årsmodellerna på RSV-R?
 

Bifogat

  • öhlinare mått.jpg
    öhlinare mått.jpg
    42.7 KB · Visningar: 66

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Skjuts

Så din fråga om skjutsning. På millen sitter man bra bakpå (obs. 00' Mille R har kortad bakram och är enkelsitsig), på sp1 är passargerarsadeln obefintlig. Jag har svårt att hitta en mer allroundhoj än Millen idag. Fäller fortfarande en tår över att jag inte har en längre...
 

LLL

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RXV 450-06
03 Mille motor i 99 ram + andra frågor

Hej!

Verkar finnas mycket kunnande samlat här om Millen!

Är det någon här som vet om en 03 motor passar rakt av i en 99 ram?
Jag har fått för mig detta och kan få tag i en 03 motor i Tyskland.

På 99 kan man inte använda Power Commander men from. 00 ska detta vara möjligt (rätta mig om jag har fel). Någom som vet om man bara kan ta styrboxen från 03 och plugga in på hojen från 99?

Letar efter lite mer effekt för att hänga med i Rookie 1000 i sommar!

Någon här som provat Pure Tec race kittet från Ducati Kämma http://www.aprilia-kaemna.de/cms_de/katalog.htm?&view=seite&seite=36 ?

Mvh

Lars
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top