Aprilia-tråden.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Re: slirande koppling

Buster skrev:
Appropå slirande koppling så lyckades jag trots det göra en 1.15.80 tid som bäst på Gelleråsen i lördags.

Hoppas min Barnett-koppling hinner komma innan TMP-bankörningen.

Då ska jag käka upp er...

Då ska du få nåt att göra i helgen... ÄNTLIGEN!!! Grejerna har kommit... Så nu lär du få kämpa för att inte framhjulet sticker till väders istället... :D

Och ni som ska köra... Passa på nu och ta ett rejält snack med någon från importören! T.ex. servicechefen... ang. kopplingen, dåligt utbildad servicepersonal på de auktoriserade verkstäderna i Stockholm m.m...

Får jag ordning på kopplingen nu så kanske jag också hänger på om det funkar med jobbet. (Är otroligt nyfiken på vad Aprilian har att göra på banan jämfört med Yamahan....)
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Giltigt sjukförsäkringsbevis

Vad menar TMP Racing med att man skall ha med sig ett giltigt sjukförsäkringsbevis :confused: ???

Gäller det endast danskar eller vad :confused: ???
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Giannelli Twin Alloy Cans

Såg att det gick å köpa Giannelli Twin Alloy Cans till Falco på RSVR-net .

Tror ni det blir någe fetare ljud med dem?
Eller är det superdämpade Race-kannor som gör att man kan köra i 250km/t å fortfarande ligga under 95dB på Anderstorp :( ?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Re: slirande koppling

Jo jag var där o tjuvtittade lite,,
du gasade ganska friskt men det lät ju inget !!!

det var 4st millar där och du var väl i särklass den som gasade bäst,,,, kul o se att gixxer4:eek:rna har det kämpigt :eek:)

ingen av er som åkte mille där hade något riktigt ljud,var det några decibellkrav eller ???
4:eek:rna ylade ju som stuckna grisar,,,,,,

vi ses på måndag :squid



Buster skrev:
Appropå slirande koppling så lyckades jag trots det göra en 1.15.80 tid som bäst på Gelleråsen i lördags.

Hoppas min Barnett-koppling hinner komma innan TMP-bankörningen.

Då ska jag käka upp er...
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Re: Re: slirande koppling

jocke i köping skrev:
Jo jag var där o tjuvtittade lite,,
du gasade ganska friskt men det lät ju inget !!!

det var 4st millar där och du var väl i särklass den som gasade bäst,,,, kul o se att gixxer4:eek:rna har det kämpigt :eek:)

ingen av er som åkte mille där hade något riktigt ljud,var det några decibellkrav eller ???
4:eek:rna ylade ju som stuckna grisar,,,,,,

vi ses på måndag :squid

Eyy, vafan, man vill ju vara lite diskret va. Inte väcka hela kvarteret.

Tycker ljudet räcker ganska bra. Så kan man också köra med Akra-pipan
på alla bankörningar utom Anderstorp. Har ingen lust att slänga på något
som låter mer vid de tillfällen det är tillåtet.

Slängde förresten i Barnett kolfiber-kopplingen idag. Verkar funka bra so far.
Har inte riktigt laddat fullt än. Den ska ju köras in. Skulle byta kedja och
drev också men lyckades paja kedjelåset. Clipset gick sönder när jag försökte
vålda på det. Är det några andra som haft problem med att sätta dit kedjelås?
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
våldfört sig på en keja och drev....inte bra :) är inte dom flesta kedjor nitade utan lås??
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Re: Re: Re: slirande koppling

Buster skrev:

Slängde förresten i Barnett kolfiber-kopplingen idag. Verkar funka bra so far.
Har inte riktigt laddat fullt än. Den ska ju köras in. Skulle byta kedja och
drev också men lyckades paja kedjelåset. Clipset gick sönder när jag försökte
vålda på det. Är det några andra som haft problem med att sätta dit kedjelås?

Då fick vi på den samma dag... Härligt att ha en koppling som fungerar igen, så nu är det bara att ladda fullt! Tur att det är så enkelt att byta kopplingen på den åtminstone. Använder Castrol GPS och verkar funka finfint.
Blev din koppling trögare? Min är som förut.

Kedjelås kan vara lite bökiga... bästa är förstås att nita kedjan men ett sånt verktyg går på över 2 lakan. De som kör mycket på bana brukar trådlåsa och lägga på silikon på kedjelåset för extra säkerhet (krav på licensträning och tävling) för det händer att de lossnar ibland men jag tror att har man bara varit noggrann att sätta dit det så ska det hålla.

Ha det så kul på Gelleråsen på måndag, kör hårt!
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Kopplingsbyte

För att illustrera hur enkelt det är så kommer en bild på hur det ser ut.
Av med kopplingskåpan, riv ur lamellerna sätt in nya, lufta kopplingen. Bit av en kaka!
 

Bifogat

  • aprilia koppling.jpg
    aprilia koppling.jpg
    29.2 KB · Visningar: 216

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Re: Kopplingsbyte

mikcar skrev:
För att illustrera hur enkelt det är så kommer en bild på hur det ser ut.
Av med kopplingskåpan, riv ur lamellerna sätt in nya, lufta kopplingen. Bit av en kaka!

Tog också lite bilder på ingreppet.
Lagom behaglig mek-stund i solen i fredags.

Mikcar, hittade du någon support-disc till gummibälgen?
Min ser ut som på bilden (längst ner till höger). Som du ser så har jag den.

Kedjelåset sitter på plats och är najat också. Nu med 16/44 drev.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Re: Re: Kopplingsbyte

Buster skrev:
Tog också lite bilder på ingreppet.
Lagom behaglig mek-stund i solen i fredags.

Mikcar, hittade du någon support-disc till gummibälgen?
Min ser ut som på bilden (längst ner till höger). Som du ser så har jag den.

Kedjelåset sitter på plats och är najat också. Nu med 16/44 drev.

Nä int fan har jag nån såndära disc int... Men det funkar kanonbra ändå. Måste varit någon bakfull Österrikare som monterat ihop min koppling... Får väl köpa en till nästa byte.

Bytte tändstift idag och tvättade och vaxade den stackars försummade pärlan. Så nu står den i garaget och blänker :) Ser ut som ny...
Byte av tändstift tog fasen nästan lika lång tid som att byta kopplingen... :mad: Fick ta bort hela luftburken för att komma åt tändstiften på främre cylindern. Lite nervöst att dra fast stiften med 20 Nm som det tydligen ska va.... :eek: Men nu sitter där 4 nya Iridiumstift från RSVR... låter ju tufft liksom... Iridium... (vet knappt vad det är... Var inte det satellittelefonerna?)

Fick byta stift själv alltså trots att den nyligen varit på 1500-mila service för att Hojladan inte behagade byta... kanske var för jobbigt...? Undrar om dom verkligen kollade ventilerna... såg skitigt ut fortarande runt ventilkåporna... :confused:
Har noll förtroende för Hojladan... Litar inte på dom alls.
 
Last edited:

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
gällande chip!

BUSTER...
vi måste ta en chiptestardag!!

upptäckt att det måste finnas 2 mappningar i arrow-chipet.

ar satt dit en brytare på grön/blå kabel..
när jag kör med brytaren på "av"
så går hojen ok! typ som vanligt...
när jag slår på den så ... haha... blöddrar lite på låga varv.
dock starkare... sen hittade jag då mer effekt på toppen.
man kan säga att det skulle liknas med race-mapp.
går som fan över 6000 varv.

sen en annan sak.. satte i KN-filter... suuuuug
tappade effekt i mellanreg. ???? strange

allt som allt... den går konstigt i allmänhet nu.

därav ----> testa fler chip!!!

när kan vi göra det buster?

:bow
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Betr chip

Kaz,

Jag tror en bänknings stund närmar sig.
Det är lätt att lura sig på "känslan".
Ett starkt mellanregister gör att topp effekten inte känns lika väl.

Det e dock väldans skumt om din maskin går sämmre med KN filtret än med standard. Är KN filtret helt flång nytt med fabriks inoljningen ?? så borde det andas bättre efter nån urgasning så överskotts oljan sugs ur.

Personligen tror jag ett byte till KN filter gör minimal skillnad då luftburken är för liten.

På Torbjörn Anderssons Superbike hojar satt det ett Renegade kit på den ena och en hemmagjord större box på den andra.
Topparna var portade och det satt race kammar ifrån ??? (Kommer inte ihåg vad han sa). På den ena hojen satt det en Powercommander.
Båda hojarna hadde Acropavic helsystem med dubbla dämpare.

Han påstod att detta gav ca 140 bakhjulshästar.
Båda hojarna var i grunden 2003 års Mille R.

Buster körde som en besatt och var nere på 1,14 tider och klart snabbast av de gatreggade hojarna... :bow
Han fick hjälp att höja sin hoj då han skrapade i kåporna vid nedlägg :crash :crash :crash

Torbjörn var väl ca 1,5 sek snabbare på sin väl så mycket snabbare racemaskin men highsidade tyvärr :(

Det var riktigt kul med bankörningen så det lär bli fler..... :tummenupp :tummenupp

Bilden: Buster står å spanar in RPM´s ettriga RS250 (Som yhan sen fick köra och han stressade upp några millar rejält :D :D
I förgrunden min pärla
 

Bifogat

  • p7140024.jpg
    p7140024.jpg
    74.5 KB · Visningar: 168

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Då har man varit och provat nya kopplingen på riktigt då.

Var på Gelleråsen i måndags med TMP-racing.
Vilket lyft jämfört mot de slirande asen som sitter i som orginal.
Den är kanske lite lite tyngre i handtaget men det märks knappt.
Man kanske tror att det skulle vara svårt att slira iväg på en
kolfiber-race-koppling men så upplevede jag det definitivt inte.
Bytte drevning till 16/44 också. Gör att 6:an ungefär motsvarar
gamla 5:an. Eftersom man aldrig hinner få i 6:an på någon bana
i sverige så är det bättre med en tätare stegad låda.

Rekomenderar Barnetts performance clutch till alla med slirande koppling.
Finns att beställa från RSVR.net

Övrigt tyckte jag det var ett ganska bra arrangemang av TMP.
Lite besviken bara att jag inte fick provköra någon av Superbike-
hojarna. En del inbjudna sponsorer fick ju göra det.

Bad Torbjörn Andresson att visa några bra race-lines. När han väl
kom ut på banan efter lunch så drog han förbi mig på rakan och
jag försökte hänga på. Tror ni inte han kör omkull på nästa varv.
Tror inte jag ska lita på några spårval från andra längre. Ska nog
trimma lite mer och öva in bättre bromspunkter bara.
 

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
KaZ skrev:
gällande chip!

BUSTER...
vi måste ta en chiptestardag!!

upptäckt att det måste finnas 2 mappningar i arrow-chipet.

därav ----> testa fler chip!!!

när kan vi göra det buster?

:bow

Har nu följande chip färdiga att testa,
Sport845
RSC
Shark
Termignoni

Närsom helst går bra. Utom fredag, för då blir det Kinnekulle för mig. Kanske tar med dem då.
Är det någon som vill prova i bänk så går det bra att låna.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top