Aprilia-tråden.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
#Olsson# skrev:

Kan tänka mig....... :tummenupp

Bänkar hojen i samma bänk efter för att se ökningen..... :D

Hade du inte varit så nördig så kanske du kunde ha hjälpt mig...... :tummenupp ........."sitta framför datorn å glo på loggar å kurvor hela tiden".......... :)Bugar)

J
 
Last edited:

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Liten fråga ..om nån kan..

Undrar om någon vet hur det funkar om man byter instrumentering ,passar det från Mille R till vanlig Mille och justeras kilometer-sträckan automatisk( sitter den i data boxen eller i själva instrumenten) eller måste man justera den på nått sätt...

MVH San o tacksam för svar..
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Pay me then i tell u :D
nää skojja bara ,, jo det ligger till på följande vis ,,
instrumenten på "förra" generationen aprilia 98-03 kan du kasta med runt om hur som helst,o det roliga är ju att 02milleR har röd belysning och som jag då hade så var det på min 00:a grön belysning,skillnaden var inte färgen på lamporna utan färgen på den lilla gummihättan som var trädd över lampan i röd eller grön kulör ,,
och eftersom du frågade om kilometertalet ligger i instrumentet lr i data boxen så ken jag säga att det ligger i instrumentet,, så dom går o slänga med mellan hojjar hur som helst,,
på 04:a o nyare kan det vara annorlunda ,, borde i allafall vara tycker jag.

so ,,, good luck // Köping :tummenupp

Bosanac skrev:
2334078 Undrar om någon vet hur det funkar om man byter instrumentering ,passar det från Mille R till vanlig Mille och justeras kilometer-sträckan automatisk( sitter den i data boxen eller i själva instrumenten) eller måste man justera den på nått sätt...

MVH San o tacksam för svar..
 

asfalt

Radical Riders
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
2007, Ducati 1098S
Nu är den bänkad hos Mitonga i Lomma. Mitonga har gott rykte och lång erfarenhet av detta, de har dessutom en riktigt bra bänk med ordentlig tilluft och mätning av Lamda och allt annat tänkbart. Antiklimax har dock fått en ny innebörd. 113 hästar på bakhjulet ger den. 143 på vevaxeln. Detta med BMC luftfilter, Akrapovic SP oh PC-3.
Vi justerade PC-3an så bra det gick men den såg bäst ut i noll-läge alltså medföljande map. Bäst resultat fick vi när vi kopplade ur Powercommandern!!!
Kollar man artikeln i BIKE där en likadan bänkades så fick man helt andra effektsiffror, 128,9 hk på topp (+10) och en förbättring med ca 20 hk vid 6000 varv. Jag har inte bänkat mc:n med originalgrejer på så jag kan inte göra någon liknande jämförelse. Tilläggas ska dock att kurvorna ser jämna och fina ut, utan några anmärkningsvärda svackor.
Ska jag vara nöjd nu?

Johan
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
asfalt skrev:
2334421 Nu är den bänkad hos Mitonga i Lomma. Mitonga har gott rykte och lång erfarenhet av detta, de har dessutom en riktigt bra bänk med ordentlig tilluft och mätning av Lamda och allt annat tänkbart. Antiklimax har dock fått en ny innebörd. 113 hästar på bakhjulet ger den. 143 på vevaxeln. Detta med BMC luftfilter, Akrapovic SP oh PC-3.
Vi justerade PC-3an så bra det gick men den såg bäst ut i noll-läge alltså medföljande map. Bäst resultat fick vi när vi kopplade ur Powercommandern!!!
Kollar man artikeln i BIKE där en likadan bänkades så fick man helt andra effektsiffror, 128,9 hk på topp (+10) och en förbättring med ca 20 hk vid 6000 varv. Jag har inte bänkat mc:n med originalgrejer på så jag kan inte göra någon liknande jämförelse. Tilläggas ska dock att kurvorna ser jämna och fina ut, utan några anmärkningsvärda svackor.
Ska jag vara nöjd nu?

Johan

Hur kan du tappa 30hk på transmissionen???? Är 143hk mätt eller uppskattat/fabriksvärden? Hade du smörjd kedja........:tummenupp

J
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
jocke i köping skrev:
2334537 brkar man inte räkna med mellan 10-15% i förlust beroende på skicket på drivpaket ??


Har hört det oxå. Sedan är ju -04 specad till 138.76hk tror jag på veven och endast -06'n har väl 143hk på veven?

Kan bara säga som kuriosa att en bekant till mig tjänade 7hk på att smörja kedjan vid bänkningen...

J
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
det är vel det som är det roliga med affektmätningar ,, att det diffar på drivpaketats kondition ,, jag hade ca:122 på gummit när jag bänkade i E-tuna för drygt ett år sedan ,, med pc .. jag tjänade endast 2-4Hk på den ,, men massor i mellanregister o vrid ,, o det är ju viktigast tycker jag ,, :tummenupp

VR-8 skrev:
2334546 Har hört det oxå. Sedan är ju -04 specad till 138.76hk tror jag på veven och endast -06'n har väl 143hk på veven?

Kan bara säga som kuriosa att en bekant till mig tjänade 7hk på att smörja kedjan vid bänkningen...

J
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Justerbar styrkrona

Jag letar lite efter en justerbar krona men det är inte lätt att hitta. Har fått tips om G.M.D men deras hemsida suuger......:tomten

Harris gör till pre -04 men inte till -04-06......trist...:näsblod

Förslag..?Edit: Passar 01-02 krona till -04-06? Samma gaffel iaf......bara en tanke.

Köpte mig en Wide Band Commander till min hoj. Ska bli roligt att kunna "tuna" lite själv med hjälp av loggingen.

J
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
det är med 99% säkerhet samma kronor på tidiga mille som 04:a ,, kolla med reservdelsnummer på aprilia ,, tror det är det enklaste om du inte gillar at bli uttråkad på jobbiga siter.
suuuger e väl ok men då får de inte va internet *ler* :tuttar

VR-8 skrev:
2334638 Jag letar lite efter en justerbar krona men det är inte lätt att hitta. Har fått tips om G.M.D men deras hemsida suuger......:tomten

Harris gör till pre -04 men inte till -04-06......trist...:näsblod

Förslag..?Edit: Passar 01-02 krona till -04-06? Samma gaffel iaf......bara en tanke.

Köpte mig en Wide Band Commander till min hoj. Ska bli roligt att kunna "tuna" lite själv med hjälp av loggingen.

J
 

asfalt

Radical Riders
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
2007, Ducati 1098S
VR-8 skrev:
2334520 Hur kan du tappa 30hk på transmissionen???? Är 143hk mätt eller uppskattat/fabriksvärden? Hade du smörjd kedja........:tummenupp

J
143 hk är det som programvaran i bänken räknar ut. Man lägger in ett antal olika parametrar (motorvärden) i datorn som sedan visar alla värden.
Original uppges effekten vara 139 hk men det kan ju diffa en del mellan olika motorer. Utifrån detta kan man ju tänka sig att effekten har ökat med 4 hk.
Drivpaketet är tiptop och kjedjan välsmord såklart. Vi provade att smörja upp kjedjan ordentligt med 5-56 men kunde då bara se en marginell föbättring.
Det är ju inte utan att man undrar var all effekt tar vägen?!

Johan
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Tycker fortfarande att 30hk är på tok för mycket.
Vilken typ av bänk är det gjort i?
Gjorde du en mätning innan "tuningen"? Om inte, gör det helt standard, och jämför sedan med din "tunade" hoj.

Edit: Att effekten är just 113hk är ju lite ontressant, låt säg att du hade typ 100 innan så kan du vara nöjd(i samma bänk) men hade du haft 109(4hk ökning) så är väl inte det helt ok. Det är oftast stor skillnad mellan bänkar och vilka omräkningsfaktorer som använts.
Bänka i samma bänk hela tiden annars kan du lura dig själv eller bli lurad....

J

asfalt skrev:
2334961 143 hk är det som programvaran i bänken räknar ut. Man lägger in ett antal olika parametrar (motorvärden) i datorn som sedan visar alla värden.
Original uppges effekten vara 139 hk men det kan ju diffa en del mellan olika motorer. Utifrån detta kan man ju tänka sig att effekten har ökat med 4 hk.
Drivpaketet är tiptop och kjedjan välsmord såklart. Vi provade att smörja upp kjedjan ordentligt med 5-56 men kunde då bara se en marginell föbättring.
Det är ju inte utan att man undrar var all effekt tar vägen?!

Johan
 
Last edited:

asfalt

Radical Riders
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
2007, Ducati 1098S
VR-8 skrev:
2335008 Tycker fortfarande att 30hk är på tok för mycket.
Vilken typ av bänk är det gjort i?
Gjorde du en mätning innan "tuningen"? Om inte, gör det helt standard, och jämför sedan med din "tunade" hoj.

Edit: Att effekten är just 113hk är ju lite ontressant, låt säg att du hade typ 100 innan så kan du vara nöjd(i samma bänk) men hade du haft 109(4hk ökning) så är väl inte det helt ok. Det är oftast stor skillnad mellan bänkar och vilka omräkningsfaktorer som använts.
Bänka i samma bänk hela tiden annars kan du lura dig själv eller bli lurad....

J
Tack för råden. Dessvärre gjordes ingen bänkning innan tillbehören monterades men 4 hk för slip on och luftfilter är kanske normalt. PC-3 kunde dock inte göra något för att förbättra värdena.
Håller helt med om att 30 hk inte borde försvinna på vägen till bakhjulet.

Johan
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Om nu 30hk ska vara ett värde som är framräknat på din så borde det ju stämma lite på min med (-05 Factory) och den bänkades till 129hk på slangen..........skulle jag ha 159hk i motorn då eller..?? Tror inte du kan lita på din bänkning så mycket......låter som prov utan värde...

J

Packade upp en sådan här nyss...........hoppas man får lite mer koll på A/F nu....




asfalt skrev:
2335264 Tack för råden. Dessvärre gjordes ingen bänkning innan tillbehören monterades men 4 hk för slip on och luftfilter är kanske normalt. PC-3 kunde dock inte göra något för att förbättra värdena.
Håller helt med om att 30 hk inte borde försvinna på vägen till bakhjulet.

Johan
 

Bifogat

  • DSC_00040001.JPG
    DSC_00040001.JPG
    113 KB · Visningar: 85

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
Hallå... är det någon här som är duktig på motorer? Min Mille har börjat att lukta en aning förbränd olja i avgaserna... den blåryker inget och drar ej heller någon olja. Jag tror inte att jag tappat någon effekt heller, vad kan problemet vara en kolvring eller något i den stilen?:va
 
Last edited:

AndeRSV

Rotax rules
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Oskarström
Hoj
Aprilia RSVR Factory
mikcar skrev:
2317483 Här har jag några bilder på orsaken till laddningsproblemet som jag beskrivit tidigare och som ledde till en bränd statorlindning.

Nu när jag ändå har generatorkåpan borttagen... Hur var det, någon som har en svänghjulsavdragare? Ska ta bort vikten bakom svänghjulet

Tack för att du delgav oss detta. Du har räddat mig från mycket besvär (har garanti kvar). Mitt kablage var skavt precis likadant men det hade inte hunnit gå igenom isoleringen. Jag föreslår andra RSV-ägare (04 - 06) att ni kollar ert kablage.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
AndeRSV skrev:
2346338 Tack för att du delgav oss detta. Du har räddat mig från mycket besvär (har garanti kvar). Mitt kablage var skavt precis likadant men det hade inte hunnit gå igenom isoleringen. Jag föreslår andra RSV-ägare (04 - 06) att ni kollar ert kablage.

Bra info här. Tack! Ska kolla innan nästa tur. Har ni någon uppfattning vad det skaver mot?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top