Aprilia-tråden.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Triggerhappy skrev:
Kaz: Skönt att se dig här igen !!!
F-n vad du kostar på då...
PC3, vaffö då då.

Twinner: Grattis till pånyttfödelsen (betr körandet).

för att jag redan efter 2 testade chip inser att jag inte kommer hitta nåt som ger det jag vill ha över HELA registret...
och med en PC så kommer jag kunna "finetuna" på en helt annan nivå än tidigare... sen så när jag nu ska modda en del med motorn så kommer det att krävas en PC för att ens komma i närheten av en maxad kurva...
skall på med detta enligt plan:

PC3 <-- som sagt
renegade-airkit
portade toppar (dvs, org.topparna)
trim-kammar

sen vet jag inte hur jag löser resterande:
kolvar, kolvringar, spjällhus, cylindrar...
funderade ett tag på att köpa trimkittet på rsvr... men .. hmmm
kanske räcker med att göra som så:

först göra ett komp-test för att se om det är som det ska eller om det böhöver renoveras en del.. behövs det göras nåt så ligger funderingen just nu på att skaffa nya kolvringar och horna cylindrarna... det bör räcka. tror inte man behöver byta kolvarna då de förmodligen har en bra prestande org.
spjällhusen funderar jag på att få uppade till 54mm. org. e 51mm.

Sen skall det på ett helsystem...
där har jag 2 funderingar just nu.
1: köpa till mellan och främre delen av arroes system och köra med 2 till 1.
2: köpa ett nytt leo-vinchi 2 till 2.
nackdelen med 2 till 2 är att man måste modda bottenkåpan... och borra i ramen för fäste av v-burk.
dock är det alt. 2 som lockar mest då hojen rent utseende mässigt skulle bli helt brutal enligt eget tycke=) bild nedan..

Om man nu tänker sig att jag fått allt detta gjort...
HITTA ett chip som passar då!!!??? gissar att det förmodligen finns... men inte som kommer passa hela kurvan...
därav PC3 som då kommer att kunna maxa prestandan!!

så vare =)
 

Bifogat

  • leotwin.jpg
    leotwin.jpg
    112.2 KB · Visningar: 131

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
KaZ skrev:
för att jag redan efter 2 testade chip inser att jag inte kommer hitta nåt som ger det jag vill ha över HELA registret...
och med en PC så kommer jag kunna "finetuna" på en helt annan nivå än tidigare... sen så när jag nu ska modda en del med motorn så kommer det att krävas en PC för att ens komma i närheten av en maxad kurva...
skall på med detta enligt plan:

PC3 <-- som sagt
renegade-airkit
portade toppar (dvs, org.topparna)
trim-kammar

sen vet jag inte hur jag löser resterande:
kolvar, kolvringar, spjällhus, cylindrar...
funderade ett tag på att köpa trimkittet på rsvr... men .. hmmm
kanske räcker med att göra som så:

först göra ett komp-test för att se om det är som det ska eller om det böhöver renoveras en del.. behövs det göras nåt så ligger funderingen just nu på att skaffa nya kolvringar och horna cylindrarna... det bör räcka. tror inte man behöver byta kolvarna då de förmodligen har en bra prestande org.
spjällhusen funderar jag på att få uppade till 54mm. org. e 51mm.

Sen skall det på ett helsystem...
där har jag 2 funderingar just nu.
1: köpa till mellan och främre delen av arroes system och köra med 2 till 1.
2: köpa ett nytt leo-vinchi 2 till 2.
nackdelen med 2 till 2 är att man måste modda bottenkåpan... och borra i ramen för fäste av v-burk.
dock är det alt. 2 som lockar mest då hojen rent utseende mässigt skulle bli helt brutal enligt eget tycke=) bild nedan..

Om man nu tänker sig att jag fått allt detta gjort...
HITTA ett chip som passar då!!!??? gissar att det förmodligen finns... men inte som kommer passa hela kurvan...
därav PC3 som då kommer att kunna maxa prestandan!!

så vare =)

Leo systemet är sketasnyggt, köp!! :whip

Mackan: Hmm... jag tror jag stannar uppe en stund till och ser var man kan spamma nånstans :whip :rolleyes:
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
snygg hoj på bilden..

killen som jobbar på verkstaden där min hoj varit på (service)har Pc i sin 02a..han verkar otroligt nöjd.gasar upp den på trean..så det måste ju bli en markant skillnad på vrid.men det blir väl en hel del jobb med i bänken antar jag...

skall bli mycket kul att veta vad du vinner på dina uppgraderingar Kaz :)
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
twinner666 skrev:
snygg hoj på bilden..

killen som jobbar på verkstaden där min hoj varit på (service)har Pc i sin 02a..han verkar otroligt nöjd.gasar upp den på trean..så det måste ju bli en markant skillnad på vrid.men det blir väl en hel del jobb med i bänken antar jag...

skall bli mycket kul att veta vad du vinner på dina uppgraderingar Kaz :)

låter gött!! =)

Kan med ens säga som så...

Jag hoppas/räknar med att om jag nu får ihop allt under vintern med kammar och portade toppar och helsystem så ska den hamna på minst 140 hästar på slangen.

Om det nu lyckas kommer det bli rolig åkning med tanke på att jag också drevat ner den 1 kugg fram och upp 2 kugg bak =)

den bör bli VILD!

=)
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
KaZ skrev:
låter gött!! =)

Kan med ens säga som så...

Jag hoppas/räknar med att om jag nu får ihop allt under vintern med kammar och portade toppar och helsystem så ska den hamna på minst 140 hästar på slangen.

Om det nu lyckas kommer det bli rolig åkning med tanke på att jag också drevat ner den 1 kugg fram och upp 2 kugg bak =)

den bör bli VILD!

=)

140 är mycket det :tummenupp :skrämd
då får du köpa raceställ och börja köra bana... :tummenupp
jag tyckte det blev bra skillnad med 16 fram,,haha nu kan man koppla upp den på 2an :D :D
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
twinner666 skrev:
140 är mycket det :tummenupp :skrämd
då får du köpa raceställ och börja köra bana... :tummenupp
jag tyckte det blev bra skillnad med 16 fram,,haha nu kan man koppla upp den på 2an :D :D

vet att 140 kan låta mycke... men målet ska va högt...
då blir slutresultatet alltid bättre.. eller så säljer man skiten

:öl
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
140 kusar,,,,,,,

jag pumpade en av TMP gossarna(torbjörn) på lite effekt siffror på deras banracers,och han menade på att dom låg omkring 140-145 på slangen,,,så ska du sikta högt ska du inte nöjja dig med mindre än 150 på slangen,,
du kan ju borra 3mm o stoppa i Sp´ns(hyndas) kolvar så du får MERA kubik,,, det ger säkert 10 glada har du sedan en fräch motor som är väl intrimmad så borde den med Pc3 lämna straxt under 120 på slangen utan borrning,,,och då är det ju inte mer än ca:20kusar till ditt mål,,på 140.
portning hos marklund=ca:10-15pållar,,
räcker inte det finns det ju alltid lustgas he he he he he.

jag har ett shark-chip som fungerar för jäkla bra på min mille+Kn filter+egentillverkat titanslipon och jag är faktiskt mer än belåten med det.sedan har jag sett över min luftburk en del och det har väl gjort omkring 10Kmt i toppfart i ökning.

åsikter ????


KaZ skrev:
vet att 140 kan låta mycke... men målet ska va högt...
då blir slutresultatet alltid bättre.. eller så säljer man skiten

:öl
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
5000kr

Tyvärr Kaz, då har jag det hellre liggandes hemma.
Är ju i orginal kartong med bruksanvinsningar och allt.
Kan släppa det för 7000kr, inte en krona under det.
har kostat mig en hel del.
Satt på arrows slipon på hojen igår, fan vad den mullrade:)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Glädjedödare

Skall inte vara någon glädjedödare men 150 hp på slangen på en Mille som skall kunna gå på gata och inte rasa efter målgån + 5 minuter är ganska osannolikt. Begränsningarna ligger bl. a. i slaglängden på motorn samt att aggresivare kammar inte uppskattas av toppen (byt till titanventiler i så fall). Jag skulle även hävda att TMP's siffror låter glädjemässiga då millen annars skulle ha mer hp än en R1a???

Ett tips är att tala med "Clarkie" på www.apriliaforum.com. Han har tävlat i två år med Mille R, lagt 100-tals timmar på modifikationer och är idag sales rep. för Aprilia i USA. Ärlig och hjälpsam kille. Läs hans inlägg om trimning på
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?threadid=6791

Kanske hjälper lite... Lycka till med bygget.
 

Spykez

Superbike
Gick med
14 May 2003
Ort
Sverige
Hoj
GSXR 1000
twinner666 skrev:
då så mina vänner !!!nu har lite av mina psykspärrar släppt och jag vågade köra ordentligt,ingen behövde vänta på mig :) kommer att ha kvar min mille länge..länge :bow :bow

honda fan:vad van du i effekt av systemet??

Säger bara så här, märkbar skilland.
ungefär 2 hk på toppen och ungefär 7 hk på mellan+ett jä..fint ljud....jä.. kul första gången jag for och provade efter att jag satt på det, vill ha ett till min nya hoj.
Har köpt 2st billiga arrows slipon tills vidare:)
Gav 2000kr, dom är i titanium men är lite skabbiga men inte så mycket, duger tills jag får något bättre;)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
twinner666 skrev:
yepp!! aim high :crash

Marcus, tänk på att ju högre man klättrar desto hårdare blir fallet...

Mycket trimm är inte bra för driftsäkerhet. Har viss erfarenhet... :rolleyes:
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Re: Glädjedödare

ething skrev:
Skall inte vara någon glädjedödare men 150 hp på slangen på en Mille som skall kunna gå på gata och inte rasa efter målgån + 5 minuter är ganska osannolikt. Begränsningarna ligger bl. a. i slaglängden på motorn samt att aggresivare kammar inte uppskattas av toppen (byt till titanventiler i så fall). Jag skulle även hävda att TMP's siffror låter glädjemässiga då millen annars skulle ha mer hp än en R1a???

Ett tips är att tala med "Clarkie" på www.apriliaforum.com. Han har tävlat i två år med Mille R, lagt 100-tals timmar på modifikationer och är idag sales rep. för Aprilia i USA. Ärlig och hjälpsam kille. Läs hans inlägg om trimning på
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?threadid=6791

Kanske hjälper lite... Lycka till med bygget.

skall def. ta et snack med den mannen vid tillfälle...
just det där med ventiler... morr... vet at det är så, och kommer söka med ljus och lykta efter bättre sådana...

fick just en annan fundering!!! man kanske skulle testa med annan motor... tex. modda i en TLr motor...
undrar hur knixigt det skulle vara?

jaja..

jag skall börja på den vägen jag nu slagit in på ... sen får vi se var vi hamnar!

J
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
renegade airkit:

har nu tillsammans med mickar beställt ett airkit.
tyckte jag dealade hyffsat med dem iaf.

fick ner priset till 330 GBP. inkl. VAT och frakt... :tummenupp

mao, så slutar det på 2165:- st, levererat å klart...

inte så illa tycker jag! =)

har lite mecka framför mig nu hihi

tjing
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
ahh..........NR: 1000 inlägget

lägger in en bild på en aprilia..
 

Bifogat

  • simmen.jpg
    simmen.jpg
    37.4 KB · Visningar: 149
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top