Aprilia-tråden.

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Som du förstår så är det ju lite upp till köparen vad han tycker den är värd,,så resonerar jag iaf,sedan får du väl värdera om den står i butik för då gäller konsumentköplagen i större utsträckning än vid privatköp,jag har sett dom 99:eek:r som i annons värderats för 35K,vilket jag tycker är otroligt prisvärt för en hoj utan fel,,jag sålde min 99:a för 6 år sedan och även om den var i ett otroligt pedantskick och ungefär samma på mätaren som såldes för 65K

Det är nog bara osäkerheten kring hållbarheten och svårtillgängliga reservdelar som håller tillbaka mig. Hur är driftsäkerheten för millarna? Är det lite som en ducce eller veteranare då man bara kan söndagsköra och sen meka en hel vecka efter man varit ute, eller klarar de lite ”slit och släng” dvs. att man inte behöver vårda dem som en bäbis hela tiden?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är nog bara osäkerheten kring hållbarheten och svårtillgängliga reservdelar som håller tillbaka mig. Hur är driftsäkerheten för millarna? Är det lite som en ducce eller veteranare då man bara kan söndagsköra och sen meka en hel vecka efter man varit ute, eller klarar de lite ”slit och släng” dvs. att man inte behöver vårda dem som en bäbis hela tiden?

Hallbarheten är riktigt hög! Motorn är en riktigt tålig maskin som klarar både hård körning och överladdning! Chassi är fina komponenter från de största tillverkarna. Apriliorna jag haft har bara varit att serva var 1000:e mil. Delar är idag inget bekymmer.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Nu tillhör jag kanske inte slit o släng kategorin bland oss hojåkare men jag törs påstå att har du ett fräscht batteri och byter olja var tusende mil ihop med olje o luftfilter så kommer den vara så underhållsfri som det bara går,batteriet är viktigt då ett dåligt sådant gör att startmotorn inte riktigt orkar dra runt och momentet blir för stort för startmotorkopplingen,den överbelastas o måste bytas då,ironiskt har våra skramlande systrar(läs ducce) exakt samma lösning som du i stort sett hittar på ICA eller konsum,,ja eller Italia bike center i Arboga eller Biscaya,
undrar du om ventiljustering ??? ja det gör många ,, inte ofta dom justeras,, har flertalet med bekanta som har kört över 6000 mil utan att ha justerat,eller rättare sagt behövt justera.

står hojjen på firma ??


Det är nog bara osäkerheten kring hållbarheten och svårtillgängliga reservdelar som håller tillbaka mig. Hur är driftsäkerheten för millarna? Är det lite som en ducce eller veteranare då man bara kan söndagsköra och sen meka en hel vecka efter man varit ute, eller klarar de lite ”slit och släng” dvs. att man inte behöver vårda dem som en bäbis hela tiden?
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
står hojjen på firma ??

svar: nja... kan man säga.

visas på firma men säljs privat, tror jag.
 
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aprilia-tråden!!!

Är det någon som sitter på ett slipon som inte är ett High pipe så är jag intresserad av att köpa det! Helst av allt ett akra men det spelar inte så stor roll. Även krashat och krokigt är intresant då jag i värsta fall kan göra en ny burk av kolfiber!
 

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Ort
Gnesta
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Tack för infon guld värd....
Har varit svag för Aprilia sedan första Millen kom.
Alltid varit sugen på en härlig twin.

Kommer titta på den och provköra den i helgen. Känns som jag får mer hoj för pengarna med Aprilian.
Priset på de 2 objekten är likvärdigt.
Aprilian kostade ju ca 20 loppor mer som ny, mer sällsynt....
Känns mer prisvärd. Hoppas den är som en dröm att köra.

Men Triumphen måste stora 2000 mila servicen göras.
Den är ett år äldre och har gått dubbla miltalet + en kostnad på 4-5000 i service direkt efter köp.

Tejbys kan rekommenderas, och de är ju i stort sett bara ett stenkast från dig samt trevliga kurviga vägar dit:tummenupp
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Kanon, bara ta vägen över kvarsebo och jönåker dit så myser man gott.
Ja då är det bara att vänta på att säljaren skall friskna till så man kan åka och titta och börja förhandla....

Tejbys kan rekommenderas, och de är ju i stort sett bara ett stenkast från dig samt trevliga kurviga vägar dit:tummenupp
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Kanon, bara ta vägen över kvarsebo och jönåker dit så myser man gott.
Ja då är det bara att vänta på att säljaren skall friskna till så man kan åka och titta och börja förhandla....


Om det är den som finns på blocket i N-K så är det ett grymt bra pris om den är i fint skick! :tummenupp
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Mera frågor....
Angående tipps och trix, finns det några små enkla modds som brukar göras på hojarna?

Sökt som faan i den här tråden men det är så mycket inlägg så det är svårhittat..........

Läst om att klippa någon grön kabel skulle ge extra malla i motorn, gäller det även 2007:an?
Läst om byte av triangellänkage för stötdämparen bak.
Ge mig tipps på enkla mods som jag kan fråga säljaren om det är utfört eller inte.

Någon riktigt bra länk till lull lull prylar....
Har noll koll sitter det hugger orginal?
Skulle vilja ha någon foram av seat cowl alltså singel kuts, samt plocka bort bakre fotpinnarna, finns det cleana ljuddämpar fästen att köpa.
Åka med bagage och passagerare får den gamla ZZR:en stå till tjänst med.....
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Mera frågor....
Angående tipps och trix, finns det några små enkla modds som brukar göras på hojarna?

Sökt som faan i den här tråden men det är så mycket inlägg så det är svårhittat..........

Läst om att klippa någon grön kabel skulle ge extra malla i motorn, gäller det även 2007:an?
Läst om byte av triangellänkage för stötdämparen bak.
Ge mig tipps på enkla mods som jag kan fråga säljaren om det är utfört eller inte.

Någon riktigt bra länk till lull lull prylar....
Har noll koll sitter det hugger orginal?
Skulle vilja ha någon foram av seat cowl alltså singel kuts, samt plocka bort bakre fotpinnarna, finns det cleana ljuddämpar fästen att köpa.
Åka med bagage och passagerare får den gamla ZZR:en stå till tjänst med.....

Map2 ska man ändra till med Axone om man ska göra med slip-on(finns ingen kabel att klippa ny ecu), Singelcuts brukar följa med hojen orginal, hugger ska sitta orginal.

Köp sidor för grejor till hojen:

http://www.af1racing.com/store/Scripts/default.asp
http://www.apriliaforum.com/forums/
http://www.favarettiracingtech.it/en/AreaRacing.html
http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=seite&seite=149
http://www.italoparts.de
http://www.123bp.net/
http://www.smaltmoto.de/
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ni som har en Apa med fräscht batteri, vad visar spänningsindikatorn som man kan toggla fram med "D" med tändning o halvljus på?
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Ni som har en Apa med fräscht batteri, vad visar spänningsindikatorn som man kan toggla fram med "D" med tändning o halvljus på?

Den siffran är väldigt individuell och inget att förlita sig på alls. Du kommer förmodligen att få olika svar från alla håll. Mäta över batteriet is teh shit, som kidsen säger...

För övrigt undrar jag om det är någon som sitter på ett par bakljus (bara själva glasen behövs egentligen) till millen?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag hade inte formulerat klart tanken på vad jag ville ha svar på när jag skrev inlägget. Tar time-out i frågan :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Häng bak?

För att svara på min egen fråga, ja den är 160 mm.

Har bytt till en styvare fjäder på Sachs bakdämparen till en Öhlins 1091-36 fjäder som skall passa min vikt bättre.

Tror själv att 15 mm självhäng o 40 mm belastat häng blir bra på min Tuono gen 1.

Vad kör ni andra med för häng på era apor?

Bra länk till SMCs hängblankett


Stämmer det att bakfjädern är 160 mm obelastad på Gen1 Tounon?

EDIT: Inte Öhlins utan standarddämparen från Sachs
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Aprilia-tråden!!!

När man byter packboxar i framgaffeln, är det bäst att först sätta den på innerbenet och sedan knacka den på plats från innerbenet till ytterbenet? Detta tycker haynes manualen man ska göra på "icke öhlinaren", det står inga instruktioner på hur man byter packboxar i öhlinsgaffeln.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top