Aprilia-tråden.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
sista uppgraderingen kom 2006 på RSVR och 2007 på Tuono. Då la man till 2mm på avgasventiler.
Skall ha ett ingjutet "360" i avgasportarnas utblås. Säkraste sättet att identifiera.
I övrigt skiljer där inget direkt 2004-2010

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
sista uppgraderingen kom 2006 på RSVR och 2007 på Tuono. Då la man till 2mm på avgasventiler.
Skall ha ett ingjutet "360" i avgasportarnas utblås. Säkraste sättet att identifiera.
I övrigt skiljer där inget direkt 2004-2010
F-n vad klockrena svar man får!!!
Tack så hemskt mycket. Grymt är det:banana

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Är det givare som sitter på gammel-motorn som passar och behövs i nya motorn?

Vattentempgivare, svänghjul, vevgivare, fräsa/gänga in kamaxelgivare samt montera gamla motorns ventilkåpa fram är vad som spontant poppar upp. Sen måste du plugga några hål i spjällhusen samt flytta tomgångsjusteringen...

Eventuellt (minns inte helt) måste du flytta över ett av de gamla kamdreven för att matcha givaren.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Vattentempgivare, svänghjul, vevgivare, fräsa/gänga in kamaxelgivare samt montera gamla motorns ventilkåpa fram är vad som spontant poppar upp. Sen måste du plugga några hål i spjällhusen samt flytta tomgångsjusteringen...

Eventuellt (minns inte helt) måste du flytta över ett av de gamla kamdreven för att matcha givaren.

Oj! Verkar vara rätt mycket jobb för att få den nya motorn att lira i min gamla hoj. Låter dessutom som min gamla motor bara kommer bli skrot kvar av.

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Äsch prova byta motor på en bil mc e ju enkelt ;)

Har bytt motor på en Triumph t595 -97 till en nyare 955i en gång. Men då var ju 595:an skrot (mitten-staken gick av och slog ett stort hål i blocket när jag låg på motorvägen), så dom grejerna som behövde plockas över gjorde liksom inte nåt. Men det här skiftet verkar mer invecklat faktiskt.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Är det bara jag som tycker att charmen med V60 motorn är att den går bra, gott o inspirerande och är snabb samtidigt som den är hyffsat lagom, dvs man kan gasa rätt mycket på landsväg -> tillfredställande.

Min Tuono går som en dröm, det som är moddat är:
Borttagen luftburk, trattar o pipercrossfilter
Arrow 2-1 helsystem. Det med balanseringsröret.
Gabro chip
16 kugg fram

Grisk men inte kapabel till warp liksom. Perfekt vägmaskin med effekt o vrid där det skall vara alltid.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Är det bara jag som tycker att charmen med V60 motorn är att den går bra, gott o inspirerande och är snabb samtidigt som den är hyffsat lagom

Näe, det gäller nog de flesta V60 piloter.
Själv skulle jag vilja förfina garaget med; 1st Caponord (för långturer på norska fjällstigar), 1st Futura (för att den är så fulsnygg) och 1st 2003års Tuono Racing. Alla med Rotax-maskiner. Det är en dröm :fakta

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Blir en ny uppsättning däck till Tuonon denna säsong, det sitter 190/50 däck original men jag funderar på ett 180/55 för att få den mer lättsvängd på kurviga vägar. Någon som testat att gå ner i bredd på bakdäcket och hur upplevde ni isf skillnaden?

Blir nog Michelin Pilot Power i fram och Michelin Pilot Power 2ct i bak, har bra erfarenheter med dom däcken från andra hojar. Antar att dessa fungerar bra även på Tuonon?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Blir en ny uppsättning däck till Tuonon denna säsong, det sitter 190/50 däck original men jag funderar på ett 180/55 för att få den mer lättsvängd på kurviga vägar. Någon som testat att gå ner i bredd på bakdäcket och hur upplevde ni isf skillnaden?

Blir nog Michelin Pilot Power i fram och Michelin Pilot Power 2ct i bak, har bra erfarenheter med dom däcken från andra hojar. Antar att dessa fungerar bra även på Tuonon?

Gå hellre upp till 190/55, jag tyckte det var bättre. 6-tumsfälgen gör 180-däcket lite platt i profilen. Har själv bara dålig erfarenhet av nämnda däck på Tuonon, tyvärr.

Last edited:

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94

Jag testade precis det dimensionsbytet förra säsongen, dvs från 190/50 till 180/55. Tyckte faktiskt inte jag kände så stor skillnad. Men så är ju inte jag någon fartdemon heller. På väg skulle jag absolut inte känna någon skillnad, det här var på Sviestad.
När jag däremot hade en Yamaha YZF 750R och höjde bakdelen med 20-25mm (med nya "hundben") DÅ märkte jag rejäl skillnad både på väg och bana. Kanske inte den mest vetenskapligt korrekta lösningen men hojen svängde rejält mycket lättare och blev mycket roligare utan att för den delen bli ostabil.

Jag tycker iallafall du ska prova och se vad du tycker, det kostar ju inget om du ändå ska byta gummi :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Har kört både 180/55,190/50 och 190/55. Det sistnämnda har mer grepp vid bra nedlägg jfrt med de andra två.
Skulle jag rangordna hamnar 50 profil sist.

Själv gillar jag inte Michelin, kanske har de skärpt till sig men jag fick ingen feedback och de gav inga tydliga signaler på när de börja tappa grepp utan gjorde det "abrubt".
Ska man bara köra landsväg spelar våtgreppet störst roll och där kan de säkert vara toppen. Det beror helt på vad du ska ha hojen till :)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag kör 180/55 o kommer testa 190/55 nästa gång. Kan inte jämföra 180/55 o 190/50 eftersom jag bara kört kronslut 190/50.

En parantes. Smålustig handlare, förra året var denna 2011 en 2012a och nu är den en 2013...
Det skedde faktiskt en hel del förändringar på modellen till 2012 så jag tycker inte det är riktigt schysst..
http://www.blocket.se/goteborg/Aprilia_Dorsoduro_1200_ABS_ATC_32864820.htm?ca=16&w=3

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ok, alltid intressant att höra olika åsikter. Ni som inte gillar Michelin Pilot Sport, vad kör ni med för något istället? Jag är inte omöjlig på att testa något nytt, bör dock vara något med bakdäck av 2ct-typ då bakdäcken har en tendens att slitas väldigt mycket av nån anledning.... :rolleyes:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
haha.. Ja man köper inte sånt på Svenska skrotar direkt. Man behöver bara en som kan hämta på andra sidan pölen http://www.ebay.co.uk/itm/Aprilia-2...-Rotax-V60-Big-Valves-Low-Miles-/200875995780
350 pund, som hittat.

Å sen ska man bara få hit den men det finns nog nån vänlig själ som gör detta till ett ok pris. Har hamnat på mellan 5-7000kr för motorer hemma inkl frakt de jag tagit hem (4st hittills).

Spontanshoppade den motorn igår :banana:banana:banana

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...