Aprilia-tråden.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
Å tusan så pass! Kollade på Ironbites luftkit och där verkar det som om man ska ta bort värmeskyddsmattan bara. Dom verkar dessutom ha utvecklat en bättre tätningslist. Men rätt så mycket dyrare 179 € + frakt 28.50 € och då ingår inte filtret. http://www.ironbite.de/html/home_english.html

Mina kommentarer om slipa yta och tätningsmassa gäller eventuellt samtliga kit. Det verkar vara "Best Practice" och inte instruktioner från tillverkarna som "gäller". Jag är iofs ute på hal is, men att det finns färdiga kits som per automatik gör saken "biff" - tvivlar jag på. (Men jag är å andra sidan född till skeptiker :D


EDIT: För PCIII skall man ha switchat till "engine type-2" med Axone.
 
Last edited:

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
ec2bme skrev:
Om du inte har hunnit beställa än, så borde du ta en titt på www.starcycle.com . Jag köpte min där, och den hamnade på 2066 kr totalt, med alla avgifter. De tog ca 10 dagar att få den efter beställning.

Lycka till!


Tack för tipset!!
Verkar ju vara kanonpris där ju :) :tummenupp
En PCIII:a går lös på 1900 SEK plus frakten då....helt OK :tungan :tummenupp
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Mikcar:
Någon som fått dit PCIII än förresten? Jocke, du har väl beställt en va?
Har hört att man måste ha Axeone för att koppla in PCIII - stämmer det?

Inte för att koppla in men för att kunna använda pc´n fullt ut med rätt tändförställning så ska du det,,och det kryllar inte direkt av dom firmor som äger sin egna Axone i sverige,jag har varit i kontakt med Italia Bike Center i Arboga och ägaren säger att han kommer att köpa en,,förmodligen till våren antar jag.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
#Olsson# skrev:
Mina kommentarer om slipa yta och tätningsmassa gäller eventuellt samtliga kit. Det verkar vara "Best Practice" och inte instruktioner från tillverkarna som "gäller". Jag är iofs ute på hal is, men att det finns färdiga kits som per automatik gör saken "biff" - tvivlar jag på. (Men jag är å andra sidan född till skeptiker :D

QUOTE]


Ni tror inte det kan va för att den fina soppa/olje dimman som annars lägger sig i luft boxen ska få mindre "grepp yta"? Om ytan på tanken är slät och fin som en baby stjärt borde det ju skita ner, fastna mindre och samla mindre "böös" (roligt utryck det där "böös" :hihi )

Men vad vet jag.... :rolleyes:
 

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
ec2bme skrev:
Om du inte har hunnit beställa än, så borde du ta en titt på www.starcycle.com . Jag köpte min där, och den hamnade på 2066 kr totalt, med alla avgifter. De tog ca 10 dagar att få den efter beställning.

Lycka till!


Jag beställde en PC III:a igrån kväll :tummenupp :) :)
2115 pistoler gick det lös på med frakt :D :tummenupp .
Valde dock det billigare fraktalt och får då vänta 3-4 veckor :3freak
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
nuke_proof skrev:
Jag beställde en PC III:a igrån kväll :tummenupp :) :)
2115 pistoler gick det lös på med frakt :D :tummenupp .
Valde dock det billigare fraktalt och får då vänta 3-4 veckor :3freak



vad gör det så här års???

vart beställde du??



EDIT: Om man läser lite ...... :kocko
 
Last edited:

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
DaLorD skrev:
vad gör det så här års???

vart beställde du??



EDIT: Om man läser lite ...... :kocko


Jo men jag vill ju ha grejorna så snabbt som möjligt. kan ju ha under kudden vettu :tummenupp
Men med min otur så kommer den med någon bananbåt till någon liten ö som ingen vet vad den heter.... :3freak

http://www.starcycle.com/
 

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
Nu undrar jag lite om PC III och chip...

Har ett arrow chip i nu. När jag monterat PC, ska jag köra med orginal chippet eller arrow eller spelar den ingen roll. Inbillar mig att PC går "utanför" chippet... :confused:
Men jag kan ju ha fel...har ju hänt förr :banana


Har evos luft kit som jag ska montera tillsammans med PC:n.
Tycker det är lite si och så med tätningen mot tanken. Den där gummitjofräsen som ska hålla tätt verkar inte vara så tät framtill(mot styret).
Blir ju bara massa knölar för att inte tala om hur bökigt det är att få dit skruvarna som håller tanken...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
mikcar skrev:
Å tusan så pass! Kollade på Ironbites luftkit och där verkar det som om man ska ta bort värmeskyddsmattan bara. Dom verkar dessutom ha utvecklat en bättre tätningslist. Men rätt så mycket dyrare 179 € + frakt 28.50 € och då ingår inte filtret. http://www.ironbite.de/html/home_english.html

Det finns en snubbe på apriliaforum. (CC och fö. den mest kända individen på hela forumet eftersom han bannats 1000 gånger pga publicering av bilder på sitt och frugans könsorgan etc :D Förutom det så har han lite andra sidor samt en del erfarenhet av kvaliten på dessa kit. Han total-sågade evo och var flyförbannad pga sand etc som läckte in burken och hans cylindrar. Dessutom svor han över evo's miss att inte lösa fastsättningen av filtret. (hålles ju fast av burk-locket i orginalboxutförandet) Nu har ju evo uppgraderat sin kit. (möjligen pga att cc idiot-förklarade första versionen?)

Hursomhelst, så har samma person sagt att han hittat "den bästa kit som existerar". Jag antar att det är denna som du länkar till. Jag känner igen den. CC kallar den för "Hoomer" eller liknande. Jag skall kolla vidare med honom men forumet är nere och under upgradering just nu.
 

Angel1000

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 990 Adventure
#Olsson# skrev:
Det finns en snubbe på apriliaforum. (CC och fö. den mest kända individen på hela forumet eftersom han bannats 1000 gånger pga publicering av bilder på sitt och frugans könsorgan etc :D Förutom det så har han lite andra sidor samt en del erfarenhet av kvaliten på dessa kit. Han total-sågade evo och var flyförbannad pga sand etc som läckte in burken och hans cylindrar. Dessutom svor han över evo's miss att inte lösa fastsättningen av filtret. (hålles ju fast av burk-locket i orginalboxutförandet) Nu har ju evo uppgraderat sin kit. (möjligen pga att cc idiot-förklarade första versionen?)

Hursomhelst, så har samma person sagt att han hittat "den bästa kit som existerar". Jag antar att det är denna som du länkar till. Jag känner igen den. CC kallar den för "Hoomer" eller liknande. Jag skall kolla vidare med honom men forumet är nere och under upgradering just nu.

Det är den på Ironbite som CC har. Jag är helt säker. Läste trådarna för inte så länge sedan. Ser väldigt bra ut på bilderna och ska vara det i verkligheten oxå (enligt bl a CC). Priset är ju dock lite högre än för Evoluzione´s, men det skall jag kosta på mig OM jag köper ett "luftburksförstoringskit". Har redan beställt grejor för ca 14.000kr från UK och USA. :tummenupp Nu får det gärna bli vår oxå...
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Evo-kitet ska ju vara förbättrat med tätningen nu. Ett annat alternativ som fanns till modellerna före 04 var Puretech hos Kämna. Men de verkar inte ha kommit med nåt nytt luftkit till 04:an tyvärr, bara ett filter.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
nuke_proof skrev:
Nu undrar jag lite om PC III och chip...

Har ett arrow chip i nu. När jag monterat PC, ska jag köra med orginal chippet eller arrow eller spelar den ingen roll. Inbillar mig att PC går "utanför" chippet... :confused:
Men jag kan ju ha fel...har ju hänt förr :banana


Har evos luft kit som jag ska montera tillsammans med PC:n.
Tycker det är lite si och så med tätningen mot tanken. Den där gummitjofräsen som ska hålla tätt verkar inte vara så tät framtill(mot styret).
Blir ju bara massa knölar för att inte tala om hur bökigt det är att få dit skruvarna som håller tanken...

PCIII:an tar över chipet så det ska inte spela någon roll. Föreslår att du låter Arrowchipet sitta kvar.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
DaLorD skrev:
Är det nån som beställt eller ska beställa en 05:a???


Kan bli en ny 04a. Tycker det e menings löst att köpa en 05a för så mycket mer pengar eftersom det är nästan identiska maskiner.
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
jocke i köping skrev:
Eller tillverka ett Jocke i köping-snik kit ,, dvs en distans på 14 millimeter så du får upp locket till tanken,,,,,
#Olsson# skrev:
Ja, precis. När man endå måste mecka så kan man ju göra det ordentligt. Hur fixade du filterhållaren? Den hålls ju fast i framkant av orginallocket.
Eller så har Jocke i Köping tillverkat ett Tokas-snik-kit? :7peta

Fasthållning av filter löses enklast genom att skaffa ett (sport-)luftfilter som är lika mycket högre som distansen höjer jämfört med original. Detta resulterar dessutom i större filteryta och därmed mindre luftmotstånd. Läs allt på: Tokas-snik-kit
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Tokas skrev:
Eller så har Jocke i Köping tillverkat ett Tokas-snik-kit? :7peta

Fasthållning av filter löses enklast genom att skaffa ett (sport-)luftfilter som är lika mycket högre som distansen höjer jämfört med original. Detta resulterar dessutom i större filteryta och därmed mindre luftmotstånd. Läs allt på: Tokas-snik-kit

Seriös och bra sida :tummenupp

Ja, det är möjligt men Falco har runt filter och öppning såg jag på din sida. Det har väl föresten Mille <04 också? RSV -04 har ju rektangulära filter/öppning.

En annan grej. Jag satt o kollade i min burk igår och gissade 4-5 liter till max 6 liter. Jag såg att du uppskattar Falcoboxen till 7-8 liter. Iofs, Falco-boxen verkar större om man tittar på sprängskissen. Locket har en annan form bl a. Men tror du verkligen att det är så mycket som 7-8?

/h
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
# Tokas
Eller så har Jocke i Köping tillverkat ett Tokas-snik-kit?

ja så e det nog ,,va inte meningen att "sno" din ide´ ,, en klar freudiansk felskrivning ,,,, Parden my friend.
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
#Olsson# skrev:
Seriös och bra sida :tummenupp

Ja, det är möjligt men Falco har runt filter och öppning såg jag på din sida. Det har väl föresten Mille <04 också? RSV -04 har ju rektangulära filter/öppning.

En annan grej. Jag satt o kollade i min burk igår och gissade 4-5 liter till max 6 liter. Jag såg att du uppskattar Falcoboxen till 7-8 liter. Iofs, Falco-boxen verkar större om man tittar på sprängskissen. Locket har en annan form bl a. Men tror du verkligen att det är så mycket som 7-8?

/h
Åhh, tack! :rodnar

Jag har bestämt för mig att Falco och RSV 99-03 har samma luftburk. Dock skiljer gummisnorkeln som leder in luften i luftboxen mellan falco, RSV 99-00 och RSV 01-03.
Enligt egna överslagsberäkningar samt uppgifter från andra Apriliaforum ska volymen vara där nånstans. Sant eller ej? Volymökningen är dock 1-1,5 liter.

RSV från 04 har helt ny luftburk med fyrkantigt filter.
________________________________________________________________

mikcar skrev:
Verkar gå att fixa ett "race airbox kit" med en bildörrlist, lim och ett högflödesfilter... :)

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?s=&postid=361854#post361854
Verkar vara en kanonbra idé. :tummenupp Principen borde fungera lika bra på tidigare årsmodeller och Falco, bara man löser fasthållning av det runda filtret. Påminner om den variant jag hänvisar till på min sida som också verkar kanon. Scott2Ride airbox-kit
________________________________________________________________

jocke i köping skrev:
# Tokas
Eller så har Jocke i Köping tillverkat ett Tokas-snik-kit?

ja så e det nog ,,va inte meningen att "sno" din ide´ ,, en klar freudiansk felskrivning ,,,, Parden my friend.
No hard feelings at all!
Att bli kopierad är främsta formen av beröm!

(Parden ME, om du fick idén själv! Grundtanken är för övrigt snodd från Evoluzione... :död )
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top