Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
X antal tusenlappar gör ju sitt till med. Både inköp och försäkring...
Jag är supernöjd fast drömmen fortfarande är 1290!

Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
X antal tusenlappar gör ju sitt till med. Både inköp och försäkring...
Jag är supernöjd fast drömmen fortfarande är 1290!

Ja, jag är också supernöjd. Vet dock inte om drömmen är en 1290 längre. Känns som om man behöver ta ett ännu större steg om ett par år om jag byter hoj. Visst, vridet är ju mängder mer i 1290in än v4an. Men tuonon har både högre toppfart och är snabbare på 402m på de testerna jag läst.

Ska jag ha någon får dom komma med en 200hk verision isf. Annars blir tuonon kvar länge! :) Planen är ju slipon och race ecu till nästa år iaf.

Jag hade ju redan vant mig vid quickshiftern på tuonon så jag glömde kopplingen vid lågfartsväxling på hans 1290. Hoppas han inte hörde nåt ;)

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Frågan är om du behöver race ECU eller om du kan ladda in senaste mappen. Det där kan jag inte, har redan race ECU.
Känns som om Tuonon är råare i motorn än 1290. Trevligare tycker jag.
Har inte kört 1290 utan tc dock...
Högre toppfart är inte intressant för mig, båda räcker. Däremot som jag sagt 1000 gånger i olika trådar nu längtar jag till 2 maj när jag ska testa och utvärdera den på bana.
Körde rc8 -11 när den var ny på Sviestad och den var otrolig om man jämförde med SD. Dock var den nästan så odramatisk så det var tråkigt. DÅ var SD det enda rätta.
Tillägg: det sista är min egen åsikt :)

Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Stör mig på elektroniken på 1290in också. Inte alls lika ställbar som på aprilian. Och jobbigare menyer.
Är ju idiotiskt att man inte kan ställa tc eller wheelie inviduellt på motormapparna.
Är ju asgött att ha full kräm på tuonon men ändå kunna ha lite mer tc påslaget.

Ska man gå ner en tand fram eller gå upp ett par i bak? Vilket är bäst. Orkar inte byta kedja heller. Så det vill jag ska gå med orginalen.

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Har köpt ett 44-drev det är detsamma som en tand ner fram ungefär.
Inte monterad än, men kedjan ska passa.
Enligt många en bra drevning.
Sen säger Rossi:n i min själ att då får jag en kortare hjulbas och den svänger ännu lättare.
Troligtvis kommer jag känna markant skillnad i kurvorna...;)

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Frågan är om du behöver race ECU eller om du kan ladda in senaste mappen. Det där kan jag inte, har redan race ECU.
Känns som om Tuonon är råare i motorn än 1290. Trevligare tycker jag.
Har inte kört 1290 utan tc dock...
Högre toppfart är inte intressant för mig, båda räcker. Däremot som jag sagt 1000 gånger i olika trådar nu längtar jag till 2 maj när jag ska testa och utvärdera den på bana.
Körde rc8 -11 när den var ny på Sviestad och den var otrolig om man jämförde med SD. Dock var den nästan så odramatisk så det var tråkigt. DÅ var SD det enda rätta.
Tillägg: det sista är min egen åsikt :)
Du lär inte bli besviken . Skål .

Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Har köpt ett 44-drev det är detsamma som en tand ner fram ungefär.
Inte monterad än, men kedjan ska passa.
Enligt många en bra drevning.
Sen säger Rossi:n i min själ att då får jag en kortare hjulbas och den svänger ännu lättare.
Troligtvis kommer jag känna markant skillnad i kurvorna...;)

Okej får se hur jag gör då. Men fått för mig att framdrevet är lättare att byta? Bytte på duken. Så svårt är det ju inte. Men man blir ju latare för var dag ;)

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jo det borde va lättare, men i teorin en längre hjulbas och jättetrögsvängd hoj!
Vi snackar ju säkert flera micromillimeter :)
Kan ju inte kännas bra, du vet det sitter i huvvet som man säger :)

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Min kommer till probike i slutet av veckan efter påsk så det borde finnas några 2015 i Sverige inom kort

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Får väl bli bakdrev då demon, för du har ju så rätt. Har man alla förutsättningar kan ju inget gå fel! ;)

Åh, bilder på din 15 sen då stein :)

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Får väl bli bakdrev då demon, för du har ju så rätt. Har man alla förutsättningar kan ju inget gå fel! ;)

Åh, bilder på din 15 sen då stein :)

Det kan du räkna med, det är en grå/svart RR. Min första hoj på ett bra tag så jag lär ta det lite stilla i början.

Var handlar man tillbehör lämpligast?

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Var idag ute på min 4:e riktiga tur på hojen. Första gången med sol och helt torr asfalt. Lite påpälsad var man och det blir alltid lite stelt. Men det var första gången man kunde trycka på lite i kurvorna utan att va livrädd.
Herregud vilken hoj det är!!!
Har känts lite avigt med körställningen och jag har gnällt lite innan, men nu är fotpinnarna flyttade och styret känns helt rätt original och jag börjar hitta på hojen. Promenera bak med röven bara (då ligger min bröstkorg mot tanken :))och helt plötsligt fanns stöd överallt.
Kan nog bli bra detta :)

storsvensk1

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2015
Hoj
1976 Kawasaki K50
Har funderingar på att köpa en begagnad(2014) tuono men har lite funderingar gällande märkesförsäkringen.

"Märkesförsäkring kan endast tecknas av din auktoriserade Aprilia återförsäljare och i samband med att du köper en ny eller begagnad Aprilia."

Kan man inte få den försäkringen om man köper begagnat av en privat person?

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Är inte riktigt säker, men jag tror tyvärr inte det.
Kolla upp Bilsportmc i så fall så får du en bra billig försäkring.

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
GÖtt mos!
Jag körde 15 mil till idag. Och det lär bli lika mycket imorgon. Och jisses vad mycket fortare det går i kurvorna än med duken. Känns mer förtroendeingivande i sadeln på denna. Den rejsigare sittställningen hjälper ju till.

Men jäklar vad hal sadeln är! Får bli nåt överdrag eller en komfort snart.
Hur fasen tyglar man kraften vid snabb acc? Känns ju som om jag ska flyga av och inte fan vill den gå rakt heller :p Herre jisses.

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Antar du kör med textilbyxor, när jag ska köra ordentligt så åker skinnstället på så man sitter stabilare och inte glider omkring helt okontrollerat.

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Antar du kör med textilbyxor, när jag ska köra ordentligt så åker skinnstället på så man sitter stabilare och inte glider omkring helt okontrollerat.

Brukar köra med mitt skinnställ. Men en dragkedja har gett sig. Så idag åkte kevlarjeansen på istället. Så visst. det spelar roll :)

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
GÖtt mos!
Jag körde 15 mil till idag. Och det lär bli lika mycket imorgon. Och jisses vad mycket fortare det går i kurvorna än med duken. Känns mer förtroendeingivande i sadeln på denna. Den rejsigare sittställningen hjälper ju till.

Men jäklar vad hal sadeln är! Får bli nåt överdrag eller en komfort snart.
Hur fasen tyglar man kraften vid snabb acc? Känns ju som om jag ska flyga av och inte fan vill den gå rakt heller :p Herre jisses.

"flyga av och inte fan vill den gå rakt heller"
Min drog också snett. Släpte man styre drog den åt höger tror jag. Märkligt. Har haft två och båda gjorde lika,:va

Min bmw dra också. Dock rakt fram:D

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Ser ut som att det blir bra väder i stockholm nästa vecka, så äntligen kanske man få lite mil i kroppen igen, bara blivit 2 korta svängar i år.

Dock imponerad över att ni gjort så mycket på hojarna under den korta tid ni haft dom, enda jag gjort är att slänga på ett thunderslash, samt surfat runt på ebay efter annat, men tillbehörsbudgeten går ju åt till å byta däck hela tiden :näsblod

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS