Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Den lugnar ner sig innan nästa service, men just nu är det nog tvärstopp runt 14-15 mil vid aktiv körning. Det går ju ganska lite i tanken också, du kan kanske pressa i 16 liter, det är inkl reserven.

Antingen åker man och tankar på lunchen eller så har man dunk med sig!
 
Last edited:

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
11-12 mil här med, är det något man kommer att tröttna på med denna hojen så är det nog just detta... I övrigt en grym hoj :yoparty Racemapp om tre veckor :tunga:tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag har ju sålt min efter drygt 1700 mil, så jag vet att det blir bättre. Samtidigt kommer den alltid att dra mycket soppa om man "kör aktivt". Mycket på och av på gasen gör V4an törstig, men så småningom kommer den komma ner till 0,65 vid "normal" transport och kanske 0,8-0,85 vid gassande... Bana cirka litern.
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
11-12 mil här med, är det något man kommer att tröttna på med denna hojen så är det nog just detta... I övrigt en grym hoj :yoparty Racemapp om tre veckor :tunga:tummenupp

Köpte du den ihop med akra? eller är det nåt ställe som kan programmera om ändå?
läst på några ställen att folk inbillar sig att den drar mindre med racemappen iaf :)
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Köpte du den ihop med akra? eller är det nåt ställe som kan programmera om ändå?
läst på några ställen att folk inbillar sig att den drar mindre med racemappen iaf :)

Åkte runt och provade launchcontrollern idag. Steg 3 var den jättemesig på 1an. Steg 2 han jag bara prova en gång. Och då var han lite vildare. Känns rätt dumt när man står och tokvarvar vid rödljuset och bredvid sitter en familj i en liten seat... men man måste ju lära sig grejerna
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag inbillade mig att den började dra lite mindre soppa efter det att jag drevat ned den ett kugg fram. Men det är mer en känsla än en slutsats dragen efter att ha studerat ett fullgott statistisk underlag.

När jag inte tagit hojen på släp till banan brukade jag dra iväg på lunchen och tanka.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Okej får se hur jag gör då. Men fått för mig att framdrevet är lättare att byta? Bytte på duken. Så svårt är det ju inte. Men man blir ju latare för var dag ;)

Jag bytte fram på min Tuono. Tog ca 10 min och var lätt som en plätt. Drevet beställde jag från Ebay.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Behövde du kalibrera?
Läste att det var ett måste, men när jag bytte till 44-drev bak verkade allt va normalt. Kalibrerade ändå för säkerhets skull. Har läst mig till att man ibland MÅSTE kalibrera bara man byter till annat däck???
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Man kalibrerar för att omkretsen på hjulet (nytt/annat däck) ändrats så att elektroniken fattar förhållandet mellan fram och bak. Därför ska man lämpligen göra det efter däckbyte. Att man byter drev har däremot inget med det att göra, sensorringen sitter på fälgen...
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ja det verkar logiskt, men hur märker man att kalibrering behövs? Säger hojen (Kit) till?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nej, det märks inte förrän du eventuellt upplever att TC inte riktigt gör det den ska, utan det får man hålla reda på själv. Ganska enkel förutsättning iofs. :)

Ska man vara riktigt kinkig ska man ju kalibrera ibland varefter däcken slits, men riktigt så kinkigt är det inte såvida du inte kör på gränsen. Jag gjorde det med nya däck, efter några 100 mil på samma däck och när jag bytte till/från slicks.
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Haha, jasså så tydligt.
Kraschar man ska man kalibrera alltså :)
Nån skrev att hastighetsmätaren skulle sluta fungera, att det skulle va en indikation.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Nja, jag fattade som om det skulle va en indikation på kalibrering.
Ett streck på hastighetsmätaren = kalibrera Bitch!
Vilket iofs inte verkade stämma :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Haha, jasså så tydligt.
Kraschar man ska man kalibrera alltså :)
Nån skrev att hastighetsmätaren skulle sluta fungera, att det skulle va en indikation.
Nä, tydligt alls. Du kommer kanske inte märka nåt öht. Gör det bara, med jämna eller ojämna mellanrum. Typ vid däckbyte. Du vet du att allt funkar som det ska. :)

Någon indikation i instrumenten får man inte, och inget slutar fungera. Möjligen hela systemet i yttersta extremfall, men då tror jag snarare det gått sönder... ;)
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ja, det var ju inte speciellt svårt. Bättre att göra en gång för mycket än en för lite för säkerhets skull.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Behövde du kalibrera?
Läste att det var ett måste, men när jag bytte till 44-drev bak verkade allt va normalt. Kalibrerade ändå för säkerhets skull. Har läst mig till att man ibland MÅSTE kalibrera bara man byter till annat däck???
Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag har för mig att jag bara skruvade dit drevet och sedan körde för fullt. Hade iaf inga problem med felmeddelanden i displayen eller att TC:n krånglade varken på bana eller gata.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Det är nog som Jåke skriver innan.
Hur upplever du hojen efter bytet?
Har bara testat 5km i kväll i collagetröja varav 2 som kalibrering :)
Men den kändes bra rapp!
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag upplevde det bara till det bättre. Neddrevad ett kugg fram gjorde den mer lättkörd i stadstrafik, snabbare acc, mindre ryckighet på låga varv och lägre bränsleförbrukning (kan dock bero på annat också). Den nya utväxlingen passade även min körstil på vanlig landsväg bättre.

Ett nytt drev är nog den bästa investeringen du kan göra för din käresta när det kommer till bang for the buck.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Gjorde samma på min SD och det blev enorm skillnad. Hade dock inga större problem med TV4:an original, men kan det bli bättre är det ju bara trevligt.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top