Aprilia Tuono V4

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag testade med -1 fram samt 44t bak , sjukt ös dock för mkt om du åker motorväg .

På 1290 är 6an en överväxel gott och ont . Std drevningen på den är i mitt tycke spot on .
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Jag saknar min 1290 lite. Tuonon är definitivt mer ban orienterad, jävla ös i den. 1290 är dock ljusår bekvämare för mig. Jag hade roligare på 1290 och kände att jag hade mer kontroll på den.
Nu har jag inte kört någon bandag än med Tuonon men tvekar inte en sekund att det är här den kommer glänsa. Till gatukörning = 1290, bandagar gäller Tuonon.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Förvånar mig egentligen inte alls, SD är en bushoj med sitt ursprung i en förvuxen, gatanpassad motard medan Tuonon är en racer med styre från början. Sånär som på millimetrar identisk med RSV4...
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
-1 fram och 44 bak samtidigt eller vid olika tillfällen?

Samtidigt :)

Visst är Sd 1290 mer bekväm och Busig , Men ge Tuono mer tid , den tar tid att anpassa sig för allra helst om man kommer från en Motard eller Superduke . Tuono är en kurvsmiskare utan dess like :)


Jag saknar min 1290 lite. Tuonon är definitivt mer ban orienterad, jävla ös i den. 1290 är dock ljusår bekvämare för mig. Jag hade roligare på 1290 och kände att jag hade mer kontroll på den.
Du menar på bakhjulet då va :)
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag saknar min 1290 lite. Tuonon är definitivt mer ban orienterad, jävla ös i den. 1290 är dock ljusår bekvämare för mig. Jag hade roligare på 1290 och kände att jag hade mer kontroll på den.
Nu har jag inte kört någon bandag än med Tuonon men tvekar inte en sekund att det är här den kommer glänsa. Till gatukörning = 1290, bandagar gäller Tuonon.

Jag håller ju med dig om att 1290 kan vara bekvämare, särskilt med ergosadeln och den mjukare fjädringen. Men att man har mer kontroll över den vid inspirerad landsvägsåkning? Inte en chans.

Sen att man har roligare i stan med den köper jag. Och sitter skönare vid långköra. Men så fort jag och polaren byter med varandra vill jag ha tuonon tillbaka när vi ska köra snabba landsvägar :)

Jag är iofs rätt kort 1.80. Och tycker jag sitter som gjutet på tuonon. En ergosadel hade nog vart gött. Men jag har inte haft ont av orginalen än. kört kanske 2 timmar åt gången.
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Samtidigt :)

Visst är Sd 1290 mer bekväm och Busig , Men ge Tuono mer tid , den tar tid att anpassa sig för allra helst om man kommer från en Motard eller Superduke . Tuono är en kurvsmiskare utan dess like :)


Du menar på bakhjulet då va :)

Haha, 1290 är mer bakhjul ja :)....men inte bara därför
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Jag håller ju med dig om att 1290 kan vara bekvämare, särskilt med ergosadeln och den mjukare fjädringen. Men att man har mer kontroll över den vid inspirerad landsvägsåkning? Inte en chans.

Sen att man har roligare i stan med den köper jag. Och sitter skönare vid långköra. Men så fort jag och polaren byter med varandra vill jag ha tuonon tillbaka när vi ska köra snabba landsvägar :)

Jag är iofs rätt kort 1.80. Och tycker jag sitter som gjutet på tuonon. En ergosadel hade nog vart gött. Men jag har inte haft ont av orginalen än. kört kanske 2 timmar åt gången.

Tuonon enligt mig är för hetsig (inspirerad körning) på gata och därmed kände jag mig bättre med 1290. Bromsarna är något bättre på 1290 också :). Tuonon är verkligen inte dålig eller sämre, bara olika specialiteter i sina användningsområden. Men som sagt, ska köra bana med Apan också men vid aktiv körning på gata, 1290! :krama
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Tuonon enligt mig är för hetsig (inspirerad körning) på gata och därmed kände jag mig bättre med 1290. Bromsarna är något bättre på 1290 också :). Tuonon är verkligen inte dålig eller sämre, bara olika specialiteter i sina användningsområden. Men som sagt, ska köra bana med Apan också men vid aktiv körning på gata, 1290! :krama

Nä precis. Jag ville ju ha en 1290 först eftersom jag innan körde 990. Men så som jag kör så verkar det som om tuonon passar mig bättre. Hade fler fördelar som lutade åt mitt håll.

Men att du upplever tuonon mer hetsig än 1290? Det får du gärna förklara lite.
Jag tycker nog att dom är ganska likvärdiga på den punkten. Skillnaden är att 1290s monstruösa vrid kan komma och överasska på låga varv ibland.

Eh, nu lät jag hård igen. Jag älskar båda. Och jag hade inte vart ledsen alls om det stod en orange 1290 i garaget istället för den gule tuonon. Är det jag försöker säga :p Men kul att höra från dig som precis gått från 1290 till tuono också.
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
FYI - Bikeport får tydligen in 1100:n i slutet av veckan och det finns en 1100 RR i grått som inte redan är såld. Factoryn är det 3-5 veckors leveranstid på.

Förhoppningsvis borde det börja dyka upp lite recensioner av den nya Tuonon inom kort.
 

m3ll3

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuono 1100 RR
Last edited:

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
FYI - Bikeport får tydligen in 1100:n i slutet av veckan och det finns en 1100 RR i grått som inte redan är såld. Factoryn är det 3-5 veckors leveranstid på.

Förhoppningsvis borde det börja dyka upp lite recensioner av den nya Tuonon inom kort.

Min Factory ( den första i Sverige) kommer enl Eric i slutet av April så ca 2 veckor kvar om de (Aprilia) kan leverera som lovat.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
uploadfromtaptalk1428956555423.jpg
Jahopp! Inget mer corsadäck för mig. Såg okej ut när jag hämtade hojen vid 280 mil. 60-70 mil i min ägo med lite wheelieträning och lära känna hojen och tråden tittade fram.
Tänkte ju att det skulle klara nån bandag i maj. Hoppas på nåt erbjudande på bikedagarna ?
Tråkigt när det är rätt mycket kvar på sidorna.
 

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Ort
Sthlm
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Låter som att det kommer bli riktigt kul att hämta ut hojen om nån vecka
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
View attachment 418315
Jahopp! Inget mer corsadäck för mig. Såg okej ut när jag hämtade hojen vid 280 mil. 60-70 mil i min ägo med lite wheelieträning och lära känna hojen och tråden tittade fram.
Tänkte ju att det skulle klara nån bandag i maj. Hoppas på nåt erbjudande på bikedagarna ��
Tråkigt när det är rätt mycket kvar på sidorna.

Du har fortfarande en del gummi kvar på sidorna
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top