Aprilia Tuono V4

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror också att det är motorbromsen som skiljer Race & Track.
Strax dags för första bankörningen och en hel del nytt att bekanta sig med :)
Mapparna är nu: T (Track), S (Sport), R (Race)

1100 Factory på bana i KTM TNT Cup: https://www.youtube.com/watch?v=B0tM0b6nvIE

Hysteriskt underhållande film! "det är en 1290 superduke r framför mig...var framför mig.. Tuonon som skjuten förbi..."

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
En till fråga...blir säkert många.
Beställa skylthållare/tailtiddy. Vart? Passar det från tidigare modeller? Ser att det står exempelvis 2010-2015 på vissa annonser. Samma fråga gällande krachpuckar/broms/kopplingshandtag...

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag tror också att det är motorbromsen som skiljer Race & Track.
Strax dags för första bankörningen och en hel del nytt att bekanta sig med :)
Mapparna är nu: T (Track), S (Sport), R (Race)

1100 Factory på bana i KTM TNT Cup: https://www.youtube.com/watch?v=B0tM0b6nvIE
Jävlar vilken fin körning. Finns ju ingen som utmanar honom. Och starten sen! Superduken bara försvann.

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Och 1290 ska ju ha motsvarande effekt och ett jäkla register..

Menmen.. Som alltid, power ain't nothing without control.
Det är nog väldigt mycket föraren som gör det där. Jag ska rejsa mot kompisens 1290 för att jämföra. Så fort han slutar fega ur. Återkommer med rapport. Lär väl bli nån gång nästa istid

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Hur skall du använda hojen? Kör du med feta nedlägg och tänjer gränsen på bana så är Tc bra.
Av dom 7-8 insidenter jag haft på gata så beror en på bakhjulskast, resten på låst framhjul.
Mao kör du mest gata så lägg mellanskilnaden på att eftermontera en ABS-broms fram om
det går. Eller gör som jag och spar 10000 kr och kör som folk. Lådan tillhör hojvärdens mest lättjobbade så du lär inte sakna quickshift. När det är dax att sälja min hoj och dom står i 50' så gissar jag att det inte blir svårt att sälja den för 40'. Snarare tvärt om.

Jag kör enbart gata, men tänkte försöka mig på en och annan bandag under denna säsong. Jag tyckte det såg ut som att det var ABS på den jag tittade på. Jag har ju inte sådan enorm koll vilket kanske märks, men det låter som att det i regel är APRC om det är ABS? Om den nu inte är eftermonterad dvs. Jag skulle aldrig få för mig att köpa en hoj för gatkörning utan ABS.

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Alla tuonos med ABS har APRC.
Om det var den perforerade lilla ringen på fälgen du tänker på så kan det vara APRC givaren/kännare (fackspråk??) du ser. Trodde det var ABS-ringen först jag med.
Vilken årsmodell är det? ABS kom först -14.

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Hoj

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Hoj
Tyvärr min vän. Samma årsmodell som min. Det är APRC:n

Där ser man! Vilken tur att jag inte bara köpte den rakt av, det var inte långt ifrån kan jag säga. Får spara ihop till en från 2014(eller nyare) helt enkelt. Men en provkörning blir det i alla fall snarast möjligt. Är på tok för "feg" för att köpa något utan ABS vilket var tråkigt i det här fallet, haha.

Wankel RE5

Medlem
Gick med
7 Apr 2014
Hoj
Tuono Factory 2017, Suzuki RE5 1975
Den är från 2012. Letade upp annonsen på Blocket:

http://www.blocket.se/stockholm/Aprilia_TOUNO_V4_59244350.htm?ca=11&w=1

Är jag helt efterbliven eller är det inte en ABS-krans på den där?

For the 2012 model year, the Tuono was completely redesigned along the lines of the RSV4. As with that bike, it received Aprilia's APRC (Aprilia Performance Ride Control) package with 8-position traction control, 3 position wheelie control, and 3 position launch control. For the 2014 model year, various refinements including a larger 18.5 l fuel tank, more comfortable saddle, and 3 position race ABS brakes were introduced.

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Alla tuonos med ABS har APRC.
Om det var den perforerade lilla ringen på fälgen du tänker på så kan det vara APRC givaren/kännare (fackspråk??) du ser. Trodde det var ABS-ringen först jag med.
Vilken årsmodell är det? ABS kom först -14.

Ja nog är det är det en del av ABS:en den skickar info om hjulets rotation, det vore konstigt om den satt på en hoj som inte har ABS. Det kanske är så att den används som hastighetsmätare på en icke-ABS hoj men isf borde det bara sitta i bak. Om det bara är APR-C som har ABS ja då vet vi. Eftermontage av bara ABS är inte troligt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
For the 2012 model year, the Tuono was completely redesigned along the lines of the RSV4. As with that bike, it received Aprilia's APRC (Aprilia Performance Ride Control) package with 8-position traction control, 3 position wheelie control, and 3 position launch control. For the 2014 model year, various refinements including a larger 18.5 l fuel tank, more comfortable saddle, and 3 position race ABS brakes were introduced.

Det där låter amerikanskt.
2011 kom Tuono V4

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...