Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Alternativen är att:

Behålla F800r och köpa en äldre literhoj för bus/bana.

Sälja F800R:en och köpa en Tuono V4/S1000R för pendling och bus, dvs allt i allo.

Pendlar med hoj på vardagarna samtidigt som det blir inspirerad landsvägkörning på helgerna med diverse polare som alla kör 1000 cc sporthojar. Körde 4 bandagar förra året och känner att jag måste göra något åt fjädringen på F800R:en, alternativt sänka tempot (kör 54-55 tider på falken, och dessutom väger jag 100 kg med ställ). Det är här Tuonon hade varit otroligt trevlig tror jag, men är osäker på hur den är i övrigt. Sen är min F800R fantastisk billig att äga (2500 kr halv/helår) och förbrukning långt under halvlitern vid pendling.

Ska fundera lite mer efter provkörning av S1000R och Tuono V4.

Tack för all hjälp!
Jag har suttit flera timmar i sadeln åt gången på min. Eller ja 3 iaf med några kortare stopp. Känner inga större problem med komforten. Har en 12a så jag har den hårdare sadeln. Glashal också om man inte har skinnbrallor! Jag är 180 och runt 85 kilo naken. Gillar hojen som fan. Skönt ljud, finns massa tillbehör att köpa för att göra den snyggare/bättre och den är bra mycket intressantare än s1000r enligt mig. Och ja, jag har provkört det mesta. Bor ett stenkast från bike ;-)
Handtag värme igår morse vid 5 tiden på väg till kinnekulle. Ja, varför inte. Men hur många fler gånger I år kommer jag sakna det? Farthållare är inget jag saknar än.
Åk och prova båda :) rad 4 är iaf Inget jag föredrar. Men annars finns det ju inte mycket att klaga på bmwn heller. Mycket för pengarna är den.

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Hoj
Rytande V4
Då har första problemet med hojen kommit... Den vill inte gå över 5500-6000 varv, oavsett växel, inga felmeddelanden visas i displayen. Problemet uppstod idag när jag skulle ut o provköra den efter att ha justerat fjädringen fram och bak. Den fungerade felfritt sist jag var ute, det jag har gjort efter det är att ge den en ordentlig tvätt, tankat den och justerat fjädringen. Min tanke är kanske om det har letat sig in vatten i luftintagen vid tvätten? Det pissregnade i tio mil när jag körde hem senast också... Någon som haft liknande problem? :va

Edit: Har vart nere o kollat till hojen igen. Verkar som att det är servon till avgasspjället som har gått, normalt så skall ju spjället öppnas och stängas när man startar tändningen på hojen, det gör den inte nu. Det "viner" konstant ett lågt vasst ljud ifrån servon nu. Har ju racemappen inlagd, frågan är om jag bara ska koppla loss allt, kablar och motor? Hade ju dock vart fint o ha en hel servo om/när man säljer den.

Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Servon har gett sig för fler här på forumet. Tror det var Jåke.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har servon gått borde motorlampan lysa, men prova lossa vajrarna till servot. Koppla inte ur kontakten och ta inte bort servot utan lossa bara vajrar och försök igen.
Jag hade andra symtom men slutade med byte och kalibrering an servot.
Tog det som maskinskada på försäkringen.

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Hoj
Rytande V4
Ok skall testa det! Älskar att man får svar så snabbt här Tack! :Bugar

Följdfråga på det då såklart :) Varför inte koppla ur allt? Med racemappen installerad så skall man ju kunna koppla ur och ta bort allt utan att få några felkoder? Rekommenderar du att bara koppla ur kablarna för att jag på så sätt skall kunna se om servon, "vaknar till liv" igen so to speak?

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj

Följdfråga på det då såklart :) Varför inte koppla ur allt? Med racemappen installerad så skall man ju kunna koppla ur och ta bort allt utan att få några felkoder? Rekommenderar du att bara koppla ur kablarna för att jag på så sätt skall kunna se om servon, "vaknar till liv" igen so to speak?
Med race mapp så kan du koppla ur allt. Men börja med vajrarna så ser du ju direkt om det är motorn som kärvar. Och känn på spjäll på sidan av avgasröret Så du kan röra det efteråt. Jag har inga andra tips iaf :-(

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det låter helt klart som om spjället hängt sig stängt.

Är det inte det så har bränsleledningen till övre spridarraden mystiskt kopplat isär sig

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj

Kopplar du loss kablarna ska spjället stå öppet, minst jobb i felsökningen och du får direkt veta om det är spjäll eller motor. Eller nåt annat.

Last edited:

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Allmänt tips :rock
Placering av lås View attachment 419884

Placering biltema stödplatta View attachment 419885
Eller på orginalfotpinnar View attachment 419886
Delar köpta på hornbach för 20kr
M6x35+muttern

Användning av Biltemas depålyft gaffelkrona
Bussning 10/15 +nippel 15 svarta rördelar = dy=26mm, passar utmärkt på factory 2015View attachment 419887

Sitter låset helt fast? Bra att man kan använda depålyft på gaffelkrona med så enkla medel, jag känner inte till sådana rördelar eller var man hittar bussningar, har du artikelnummer?
Ja det gäller att se möjligheterna här, packutrymmet är lite begränsat 1 kreditkort är väl max vad som får plats under cutsen.

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Tjena grabbar.
Jag har en liten fundering och tänkte kolla om någon av er råkat ut för samma sak.

Jag upplever att min Quickshift växlar "hårdare" än tidigare. Svårt att förklara kanske.
Men det rycker mer i hojen så att säga.
Är detta något som någon annan känner igen?
Tänkte det kanske behövs justeras eller ställas in..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tjena grabbar.
Jag har en liten fundering och tänkte kolla om någon av er råkat ut för samma sak.

Jag upplever att min Quickshift växlar "hårdare" än tidigare. Svårt att förklara kanske.
Men det rycker mer i hojen så att säga.
Är detta något som någon annan känner igen?
Tänkte det kanske behövs justeras eller ställas in..

Kedjan? Bra början

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Hoj
Rytande V4
Det var servon som kärvade, den hade fastnat i stängt läge. Tog loss delen som håller kablarna vid servon, satte sedan tillbaka den o då funkade allt igen. Men för att inte problemet skall uppkomma igen så tog jag bort servon o kablage helt. :)

Wankel RE5

Medlem
Gick med
7 Apr 2014
Hoj
Tuono Factory 2017, Suzuki RE5 1975
Sitter låset helt fast? Bra att man kan använda depålyft på gaffelkrona med så enkla medel, jag känner inte till sådana rördelar eller var man hittar bussningar, har du artikelnummer?
Ja det gäller att se möjligheterna här, packutrymmet är lite begränsat 1 kreditkort är väl max vad som får plats under cutsen.

Låstes sitter 'stenhårt' rullande på 5-7 varv med vulktejp (eltejp) runt fästet
Rördelarna hittar du på välsorterade rörfilrmor, jag hittade dessa hos hornbach ca 15kr :tummenupp

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
Nej
Låstes sitter 'stenhårt' rullande på 5-7 varv med vulktejp (eltejp) runt fästet
Rördelarna hittar du på välsorterade rörfilrmor, jag hittade dessa hos hornbach ca 15kr :tummenupp

Tack Wankel
Jag får kolla hos rörisen, väldigt bra att kunna lyfta i kronan trots att styrdämparen sitter lite i vägen.:)

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Ni som vet bättre än mig. Jag tyckte mitt styre var så jävla fult för det är så brett. Plockade av styrvikterna Och den blev mycket smuttare till utseendet.
Vad gör vikterna? Är ju inga vibrationsdämpare i dessa.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Är inga vikter, vurpskydd/kraschpuckar för att skona fingrarna.

Edit: ...och reglagen såklart.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj