Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
View attachment 421247

Gjorde inte så mycket att det regnade ~20 av 30mil hem från Sthlm idag.. Såhär roligt har jag nog inte haft sedan första dagarna med mckort tror jag. Vilken "!#(!"# hoj! :yoparty 200++ med motardhjälm är dock inget jag rekommenderar, känns fortfarande i nacken nu 6h efteråt.. :näsblod:hihi

Lite smågodis är redan på väg hem
-15t/44t drev (Kommer nog bara byta i bak först tills man börjar känna sig lite självmordsbenägen :crash)
-Techspec snakeskin (Jäklar vad halt det var trots skinnställ på..)
-R&G krashpuckar
-Austin Racing GP2 (Vilket jag nästan börjar ångra nu i efterhand, originalpipan lät ju riktigt bra på lite högre varv. Hade nog räckt att bara koppla bort flappern och kanske väntat med pipan till nästa år istället + race ecu)

Veckans projekt blir nog annars att fixa fälgstripes & byta ut speglarna tror jag, och köra en jävla massa hoj givetvis. :banana
Grattis och kul att du gillar!
Jag firade em guldet med att flytta upp fjäderbenen så 3 streck syns.
Tog den till jobbet idag. Och det jag känt änsålänge är att hojen lutar mer framåt och att den går rakt. Skiljde nån millimeter mellan benen innan jag justerade. Ska bli kul att testa på längre och mer inspirerad strecka för att se om den styr in ännu lättare!

Vart beställde du ditt bakdrev? Hittar på ebay för runt 500kr.

Har 15t fram. Men funderar på att gå större bak med då jag fortfaramde tycker att han är lite högt drevad.
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
View attachment 421247

Gjorde inte så mycket att det regnade ~20 av 30mil hem från Sthlm idag.. Såhär roligt har jag nog inte haft sedan första dagarna med mckort tror jag. Vilken "!#(!"# hoj! :yoparty 200++ med motardhjälm är dock inget jag rekommenderar, känns fortfarande i nacken nu 6h efteråt.. :näsblod:hihi

Lite smågodis är redan på väg hem
-15t/44t drev (Kommer nog bara byta i bak först tills man börjar känna sig lite självmordsbenägen :crash)
-Techspec snakeskin (Jäklar vad halt det var trots skinnställ på..)
-R&G krashpuckar
-Austin Racing GP2 (Vilket jag nästan börjar ångra nu i efterhand, originalpipan lät ju riktigt bra på lite högre varv. Hade nog räckt att bara koppla bort flappern och kanske väntat med pipan till nästa år istället + race ecu)

Veckans projekt blir nog annars att fixa fälgstripes & byta ut speglarna tror jag, och köra en jävla massa hoj givetvis. :banana

Grattis och välkommen in i gänget!

Dreva ner den ett kugg fram gör rätt mycket för körbarheten. När jag köpte min första Tuono kollade jag mycket på olika slip-ons. Men när jag väl fick hojen och kopplade bort flappern blev det aldrig av att skaffa någon ny pipa då det lät riktigt bra ändå. Det finns nog inte någon hoj på marknaden som låter så fint med original avgassystem..
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Hej!
Jag ska montera på R&G: kraschpuckar på apan. Det är en fäste man monterar på ramen först som kraschpucken sedan monteras på. Fästet ska skruvas fast på platsen där motorbultar sitter. Jag undrar vilket moment ska motorbultarna dras med.:)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Hej!
Jag ska montera på R&G: kraschpuckar på apan. Det är en fäste man monterar på ramen först som kraschpucken sedan monteras på. Fästet ska skruvas fast på platsen där motorbultar sitter. Jag undrar vilket moment ska motorbultarna dras med.:)

Enligt internet ska de dras med:

#4 Front mounts M10 2 + 2 50 Nm (36.88 lbf ft)

I pdf:en finns även en del andra "bra att ha"-specar.
 

Bifogat

  • 2012ApriliaTuonoAPRC-TorqueSettings.pdf
    56.7 KB · Visningar: 60

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Vart beställde du ditt bakdrev? Hittar på ebay för runt 500kr.

Har 15t fram. Men funderar på att gå större bak med då jag fortfaramde tycker att han är lite högt drevad.

Hittade på xlmoto.se faktiskt och var nästan lite oroväckande billigt, hoppas det är bra grejjer ändå. Håller med om att den känns oerhört högt drevad standard så är nästan lite sugen på att byta både fram & bak nu direkt. :crash
 

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Grattis och välkommen in i gänget!

Dreva ner den ett kugg fram gör rätt mycket för körbarheten. När jag köpte min första Tuono kollade jag mycket på olika slip-ons. Men när jag väl fick hojen och kopplade bort flappern blev det aldrig av att skaffa någon ny pipa då det lät riktigt bra ändå. Det finns nog inte någon hoj på marknaden som låter så fint med original avgassystem..

Nej det känns helt klart som man kunde lagt stålarna på något annat istället, typiskt att det är så kul att köpa nya prylar för pipan är redan på väg sedan några dagar tillbaka.. :hihi Aja, pipan är jäkligt snygg och verkar ha riktigt bra ljud så blir nog nöjd i slutändan ändå hoppas jag. :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Med 21mm bak, vad hade du rekommenderat för häng fram?
Jag har 41 mm nu.
Ska iväg och köra nästa vecka och hade vart gött om den är vettigt grundinställd.

Jag hade backat hem lite bak , försökt närma mig Ca 28 Samt 28-30fram.

Mätt från avlastad fjädring (helt utfjädrad) till att du sitter på med all utrustning .

Eller helt enkelt 30% av fjädringsvägen i häng. Ish. Beroende på vikt osv såklart. Men här vill jag hamna på mina hojar. Går inte det byter jag fjädrar.

Lägg på ca 5mm mer förarhäng för gata.

Som sagt, mina inställningar. så som jag vill ha det.
Därefter börjar jag laborera med komp/retur. Aldrig innan!

Jag försöker sträva efter nära nog exakt lika häng bak som fram. Vill ju att den ska komprimeras jämnt fram och bak med, för att inte ändra geometrin vid olika laster.
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ok, ska testa dina råd.
Kan det vara mina inställningar som gör att jag upplever den som lite ostabil i kurvor samt att den överstyr rätt duktigt?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ok, ska testa dina råd.
Kan det vara mina inställningar som gör att jag upplever den som lite ostabil i kurvor samt att den överstyr rätt duktigt?
Ostabil ....den går juu som på räls i kurvorna , där slår den 1290 på fingrarna , i kurvan då .

Hur ser dina däck ut , kanske är de konstigt slitna ?
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Någon som har erfarenheter av Lightech rearsets? Behöver man en fjäder för bromspedalen eller inte?
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Kanske finns det nån dämpningsguru som skall till rudskogen på tisdag/onsdag som man hade kunnat få lite guidance av?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ostabil ....den går juu som på räls i kurvorna , där slår den 1290 på fingrarna , i kurvan då .

Hur ser dina däck ut , kanske är de konstigt slitna ?

Nja de är "bankördaslitna" men nu åker ett par Sportsmart på.
Jag är helt säker på att det är en inställning som gör denna ostabilitet.
Tyckte SD 990 var stadig och denna är långt ifrån bättre.
Alla kritiker rosar Tuonon, men det enda hallelulja jag känner är när man vrider på rullen. På resten saknar jag 990:n.
Kan ju inte stämma???
Den knäpper lite fram när man håller in frambromsen och puttar på och jag tänker styrlager, men inte efter knappt 700 mil väl? Jag känner inget glapp. Måste va oken och beläggen va?!

Körde RC8 på Sviestad och den gick på räls. Hade förhoppning att denna skulle va lika, men icke!
 
Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Nja de är "bankördaslitna" men nu åker ett par Sportsmart på.
Jag är helt säker på att det är en inställning som gör denna ostabilitet.
Tyckte SD 990 var stadig och denna är långt ifrån bättre.
Alla kritiker rosar Tuonon, men det enda hallelulja jag känner är när man vrider på rullen. På resten saknar jag 990:n.
Kan ju inte stämma???
Den knäpper lite fram när man håller in frambromsen och puttar på och jag tänker styrlager, men inte efter knappt 700 mil väl? Jag känner inget glapp. Måste va oken och beläggen va?!

Körde RC8 på Sviestad och den gick på räls. Hade förhoppning att denna skulle va lika, men icke!
Knäppandet är väl den flytande skivan? Dvs skivorna rör sig lite. Jucka lite på skivan som en ratt och se om du tycker det är samma ljud.

Tråkigt att du känner så om tuonon. Jag tycker den är lättare att åka fortare på banan än min förra sd.
Men se till att fixa dämpningen nu så du får reda på om det är det du känner av. Att den är så hög i bak känns ju lite lustigt gissar jag.

Jag och kompisen var på min mer lite idag. Saget såg bra ut med mig på 33-34mm :)
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Kan va den flytande skivan ja. Jag måste ta i för att det skall höras.
Hade du 33-34mm både fram och bak?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top