Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag kopierar in min fråga från beast-tråden då tuono är en kandidat:

Är sugen på en större naken.

Hur är det med driftsäkerhet och barnsjukdomar, är tuono 2015+ ett bra köp ur det aspektet?

Någon som bor i centrala Sthlm och kan skvallra om försäkringspremie?

/D
Tuonon är relativt billig att försäkra. Ring runt och kolla är mitt tips. Är ganska inviduellt. Bilsport mc och svedea var billigast för mig.
Bpda hojarna är ju bäst i klassen. Men dom är väldigt olika varandra! Så provkörning är att rek tycker jag. Tuonon är sport och duken är motard hårt draget.

Jag har en 12a. Men har man råd så köper man den nya. Mer mos i motor, snyggare och lite skönare sittatällning och sadel av det lilla jag provsuttit.
Men en beggad för 80-90 tusen ger massor med hoj för pengarna! Kanske blir ännu billigare nu till hösten.

Bläddra bak i tråden några sidor. Frågan är besvarad flertalet gånger :)

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Jag har en 2015 och betalar 7000kr för helförsäkring. Bor inte i centrala Stockholm men dock i Järfälla.
Försäkringen är via Svedea och jag tror att du måste köpa en ny hoj i butik för att få märkesförsäkringen till bra pris.

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Hoj
Rytande V4
Jag har en 2015 och betalar 7000kr för helförsäkring. Bor inte i centrala Stockholm men dock i Järfälla.
Försäkringen är via Svedea och jag tror att du måste köpa en ny hoj i butik för att få märkesförsäkringen till bra pris.

Kör du så många bandagar om året med Svedea som försäkringsbolag? :smasha

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag köpte ny Factory i år. Tog märkesförsäkring via Svedea. Då har jag 6 år eller 6000 mil maskingaranti plus fullvärdes ersättning i två år vid stöld/haveri. Betalar 6400:- hel/år, bor i Göteborg och är 38 år och rätt snäll :)
Är du elak och bor i Sthlm blir det säker lite dyrare ;)

Sen om du står i valet och kvalet mellan SD1290 och Tuono så klart du skall välja Tuono. Jag var helt inställd på SD1290 i våras, men efter provkörning föll jag platt för Tuono'n. Mer hoj för pengarna tycker jag.

nekronimo

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
14, Aprilia Tuono V4R
Kollade du med bilsportmc också? intresserad va dom erbjuder på en 1100.
Betalar 5000:- nu för en -14

Jag köpte ny Factory i år. Tog märkesförsäkring via Svedea. Då har jag 6 år eller 6000 mil maskingaranti plus fullvärdes ersättning i två år vid stöld/haveri. Betalar 6400:- hel/år, bor i Göteborg och är 38 år och rätt snäll :)
Är du elak och bor i Sthlm blir det säker lite dyrare ;)

Sen om du står i valet och kvalet mellan SD1290 och Tuono så klart du skall välja Tuono. Jag var helt inställd på SD1290 i våras, men efter provkörning föll jag platt för Tuono'n. Mer hoj för pengarna tycker jag.

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R

De har höjt priset på Tuono. Jag tänkte byta i år från Svedea pga suget efter fler bandagar, men priset hoppade från ca 6.000 2014 till ca10.000 2015 för en v4r -12. Svedea åt andra hållet sänkte priset till 4.600. Så jag får hålla mig till Smc och medel fart.

Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15

Betvivlar starkt att de, eller nån annan, klår Svedea:s märkesförsäkring, i rent pris iaf. Blev rätt löjligt billigt för min del, jag garvade nästan i butiken när de kollade upp mig.

Fast det är en massa förbehåll med den försäkringen man kan säga ifrån eller lägga till, så man får ju hålla koll så att det blir en rättvis jämförelse. Det sura med märkesförsäkringen är att man måste gå igenom försäljaren för att få offert.

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
De har höjt priset på Tuono. Jag tänkte byta i år från Svedea pga suget efter fler bandagar, men priset hoppade från ca 6.000 2014 till ca10.000 2015 för en v4r -12. Svedea åt andra hållet sänkte priset till 4.600. Så jag får hålla mig till Smc och medel fart.

Nu bor jag troligen bättre ur ett försäkrings perspektiv.
Är väl i "rätt" ålder också.
För jag betalar 5 800 kr hel/hel med bärgning på Bil/Sport.
Tuono -12.
Bor utanför Göteborg o är 47 år

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Factory eller RR, Är inget ess så frågan är om det är värt det?
Vad ska du göra, och hur hårt tänker du pressa? Kör du bara eller övervägande på gata skulle jag säga RR. Öhlinsprylarna är "bättre" men kräver mer underhåll för att hålla formen och är lite overkill för vardagsbruk.

Allt annat är identiskt sånär som på lacken och bättre prylar finns att köpa löst. Men det är ju kul, och tänker du dig ett gäng bandagar så Factory.

Last edited:

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
2015, BMW S1000R
Kör nog 80% gata och kommer aldrig att köra med slicks. Mest Knix och nån storbana men jagar inte tider.. jagar teknik. Ska provköra men det kan bli svårt att jämföra factory med RR och det kan bli snabb affär i höst. Jag kör en triple RX idag med ställbara dämpare, så länge inte RR blir svampig så är det ok, stenhårt och knivskarpt behövs inte.

Jag kör en del Sthlm - Dalarna också så en del tråkväg där komfort är ett +.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Även RR är fullt ställbar, det är inte en japansk hoj med billighetsdämpare. Så du behöver inte oroa dig för att den blir svampig...

redz

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Tuono V4R APRC -12
Efter min & polarens mardrömsresa i Tyskland kan jag varmt rekommendera Svedea som varit helt kanon, men starkt avråda från Bilsport, större pajasar att ha och göra med går fan inte att hitta. Som natt & dag mellan de två.

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Kör du så många bandagar om året med Svedea som försäkringsbolag? :smasha

Ingen försäkring gäller väl på bana i vilket fall? Undantaget är långsamma grupper med smc om jag förstått rätt. Sedan åker jag mest aprilia mille på bana, dock är den trasig just nu.

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Förresten så undrar jag om någon bytt cartridge i gaffeln till ktech eller Öhlins riktiga raceprylar? Kostar ca 20tkr verkar det som. Skulle vara kul att testa även om jag personligen inte skulle bli snabbare.

Öhlinsprylarna på factoryn är väl knappast på racenivå utan gatanpassade kompromisser om än av hög kvalitet?!

nekronimo

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
14, Aprilia Tuono V4R
Bilsportmc gäller på bana under förutsättningen att det inte är tävling, träning inför tävling, tidtagning och körning under tävlingsliknande former.:fakta
Ingen försäkring gäller väl på bana i vilket fall? Undantaget är långsamma grupper med smc om jag förstått rätt. Sedan åker jag mest aprilia mille på bana, dock är den trasig just nu.

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Hoj
Rytande V4

Hade tänkt att teckna en 30+ försäkring hos bilsport nästa år, när jag kikade tidigare i år så skulle den ligga på 6-7K om året för helförsäkrat. Igår fick jag till svar utav en handläggare att försäkringen 2016 istället kommer att ligga på 13500:- för min -12:a, ingen dålig höjning. De har dessutom slopat 24+, 30+, 40+ osv, numera gäller ens exakta ålder som underlag för försäkringspremien istället... :mad:

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...