goma
Ny medlem
- Gick med
- 1 Sep 2013
- Hoj
- Triumph Tiger XC, Suzuki GSXR 750, 1953 Monark Blue Arrow, Tuono V4R
Min frambroms tar på nått jävla vis in luft nånstans, på 100milservicen bytte dom bromsvätska och luftade ur ordentligt. Fungerade bra ett tag sen samma problem igen, bromshandtaget tar längre och längre in och jag får ut luft vid huvudcylindern.
Behöver bara lossa behållaren och vinkla den uppåt och pumpa några ggr så får jag ut ett gäng stora bubblor, upp i behållaren alltså. Var kan den dra in luft?
Orkar inte asa iväg hojen 20 mil till handlaren..
Kanske långsökt men jag har varit med om att banjobultens hål uppe vid handtaget bottnat i läge så att passagen är neråt, då kan man få en envis luftbubbla som är närmast omöjlig att få bort när bulten är en hög punkt. Normalt går luften uppåt och luftar sig självt upp i behållaren men just här kan man få en luftficka. Lösningen är att förse banjobulten med ett extra hål mitt emot. Märk bulten och lossa den sedan för att se vilket läge passagen har.
Just det att du får ur luft när du vinklar handtaget kan vara en ledtråd.
Att du upplever att du får ny luft i systemet kan vara alla mikrobubblor som vandrar uppåt och blir till några större bubblor, inte så troligt att det kommer in luft utifrån då trycket är högt när du belastar systemet, då borde det läcka och tappa tryck.