Aprilia Tuono V4

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Fan, har de förstört ljudet? Varför??
2015 lät underbart även orginal.
2016 har jag inte testat. Låter den som 2015?
15 och 16 låter samma.
2017 är euro 4 så den har en tystare ljuddämpare. Vad jag har förstått så låter den fortfarande bra när du väl börjat rulla och spjället öppnar sig. Men inte lika fantastiskt som de tidigare gjorde orginal.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Race ECU går väl på 7k och pipa mellan 5-7k. Jag tror inte Akrapipan är släppt ännu (men borde dyka upp väldigt snart) men dom kan ju självklart ha priserna. Alternativet är att vänta på både Gabro ECU och annan pipa men lär kan dröja ännu längre.
5 tusen isch gav jag för race ecu till min 2016. Och då får man behålla orginalen. Borde väl bli liknande pris på 2017 modellen.

Mest prisvärt och bandagsvänligt är ju köpa race ecu vid sidan om och ett arrow. Eller vänta på gabro.

Jag börjar tveka om mitt sc klarar bana. Får ta med dbkillern :(
7ff05710163040dea0a268c9a0b7baf3.jpg


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Sc-dämparn ser väl kort ut för att klara bana. För liten volym helt enkelt.

Jo jag vet. Men snygg är den!
Får nog köpa på mig ett arrow eller byta med någon gissar jag.

Testa med killer sålänge. Man brukar väl få en chans på sig på bandagar att åtgärda?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo jag vet. Men snygg är den!
Får nog köpa på mig ett arrow eller byta med någon gissar jag.

Testa med killer sålänge. Man brukar väl få en chans på sig på bandagar att åtgärda?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk


Oftast får man en chans till. Men det är liten till ingen idé att dyka upp på besiktningar utan killer om det inte är typ Gotland. Och i ärlighetens namn går inte hojen sådär enormt mycket bättre för att den låter mer;)
Allt hänger på volym som kan dämpa. Grövre och längre.
Klarar mig inte utan killer ens med mitt akra och det är ju ändå lite tystare än standard .
 

ChrisseJ

Övar
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jo jag vet. Men snygg är den!
Får nog köpa på mig ett arrow eller byta med någon gissar jag.

Testa med killer sålänge. Man brukar väl få en chans på sig på bandagar att åtgärda?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Har samma setup som dig och klarat många bandagar (fast aldrig fel ha killern i väskan, även om den går som en moped med den i)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
5 tusen isch gav jag för race ecu till min 2016. Och då får man behålla orginalen. Borde väl bli liknande pris på 2017 modellen.

Mest prisvärt och bandagsvänligt är ju köpa race ecu vid sidan om och ett arrow. Eller vänta på gabro.

Jag börjar tveka om mitt sc klarar bana. Får ta med dbkillern :(
7ff05710163040dea0a268c9a0b7baf3.jpg


Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Men funkar det inte med originalpipan på bana?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Vilken arrow syftar du på? Den enorma?
Japp! Hade det på den gula. Funkade syper utan killer på bana :) så enorm är den inte :)
Oftast får man en chans till. Men det är liten till ingen idé att dyka upp på besiktningar utan killer om det inte är typ Gotland. Och i ärlighetens namn går inte hojen sådär enormt mycket bättre för att den låter mer;)
Allt hänger på volym som kan dämpa. Grövre och längre.
Klarar mig inte utan killer ens med mitt akra och det är ju ändå lite tystare än standard .
Näää det vet jag. Men man slipper ju gärna killer. Särskilt den till scpipan som är en riktig plugg. Får nog fixa till den lite då jag tyckte hojen skit skit med den i!
Har samma setup som dig och klarat många bandagar (fast aldrig fel ha killern i väskan, även om den går som en moped med den i)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Okej. Skumt att det är så olika för folk. Verkar ju vara från tillfälle till tillfälle och körstil. Kinnekulle som bara har 92db har jag sett 2st rsv4 med kort austinpipa klara sig...
Men funkar det inte med originalpipan på bana?
Njaaaaeee. För de allra flesta i normaltempo funkar den. Men raceputtarna åker nog dit direkt!
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Eftersom jag blev svartflaggad på Knutstorp i somras med orginalpipa satsade jag på en stor dämpare. Så jag har precis satt på ett Arrow Racetech ("den enorma"). Vid 5500 rpm som är mätvarvtalet för våra hojar blir det:

104 dBA utan killer
94 dBA med killer

Orginal låter den 98 dBA.

Killern ser ut som Linus, men utan frontvägg, så fritt blås igenom. Har inte testat att köra med den i än, så vet inte om den påverkar motorgången något.

Snyggare och mindre snedvikt vid wheeling blev det ju också :tummenupp
 

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Efter att ha kollat runt lite blir det nog Gabros ECU när den väl kommer och ett slip-on. Står och väljer lite mellan SC-project(inte den lilla burken då den verkar ge sämre effekt?) och GPRs motsvarighet. Någon som har haft någon av de jag nämnt och kan nämna något plus eller minus med dem?
Har sett att GPR har olika versioner, några med CAT och några utan. Om man ska köra på GPR, ska man ha CAT eller varför finns det som alternativ?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Efter att ha kollat runt lite blir det nog Gabros ECU när den väl kommer och ett slip-on. Står och väljer lite mellan SC-project(inte den lilla burken då den verkar ge sämre effekt?) och GPRs motsvarighet. Någon som har haft någon av de jag nämnt och kan nämna något plus eller minus med dem?
Har sett att GPR har olika versioner, några med CAT och några utan. Om man ska köra på GPR, ska man ha CAT eller varför finns det som alternativ?
Tror inte gpr finns med katt. Är nog jara felskrivning från vissa lev?

Har bara sett gpr på riktigt. Aldrig ägt någon. Men som priskillnaden antyder är det skillnad i kvalite och material val gentemot SC som jag själv kör med nu.
Men det är nog ett väldigt prisvärt alternativ om man gillsr looken på den :)

(Jag kör med den billigaste varianten av sc där det är rostfri linkpipe och så har dom sparat in på bandet som håller burken. Mitt år i rostfritt och inte i kolfiber som finns att välja.)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Last edited:

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Tror inte gpr finns med katt. Är nog jara felskrivning från vissa lev?

Har bara sett gpr på riktigt. Aldrig ägt någon. Men som priskillnaden antyder är det skillnad i kvalite och material val gentemot SC som jag själv kör med nu.
Men det är nog ett väldigt prisvärt alternativ om man gillsr looken på den :)

(Jag kör med den billigaste varianten av sc där det är rostfri linkpipe och så har dom sparat in på bandet som håller burken. Mitt år i rostfritt och inte i kolfiber som finns att välja.)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Okej! Ja jag frågade runt lite bland vänner och de samma sak, sjuk skillnad på kvalité. Så det blir ett SC för mig.
Hittar dock bara det i kolfiber. Vart köpte du ifrån, och vad gav du för ditt?
Dock står det att det är för Tuono 1100 fram till -15 eller -16. Har de ändrat något där, passar det min 2017?
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
jag beställde mitt direkt från fabriken utan mellanhänder :)

Från fabrik? Menar du från SC-Projects hemsida? Eller har du hemliga kontakter?

När jag jämförde var det billigare att beställa från SliponButiken än från SC-projects hemsida.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Från fabrik? Menar du från SC-Projects hemsida? Eller har du hemliga kontakter?

När jag jämförde var det billigare att beställa från SliponButiken än från SC-projects hemsida.

När jag köpte mitt vintern 12-13. Så fanns inte slipponbutiken.. och vad jag kan se så är min dämpare fortfarande 1000 kr biligare på hemsidan
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top