Aprilia Tuono V4

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag har fått något strul med min Tuono-13. Det började med att jag fick en röd lampa och "Service Urgent" blinkandes på menyn, men efter ett par omstarter försvann meddelandet och allt var som vanligt igen.

När jag nu startar hojen så går den upp på ca 3000 varv och ger sig inte ens efter en del körning. Jag trodde först att det var för att den var kall eller nåt, men sen märkte jag att när jag bytte mapp från S till R så ökade varvet upp till 4000 och vidare från R till T ytterligare tusen varv, på ren tomgång alltså. Detta har nu hänt varje gång jag startat hojen och först upptäckte beteendet.

Någon annan som råkat ut för detta eller hört talas om det? Den är nyligen 2000-milaservad hos Marcussens i Halmstad, ca 70 mil efter servicen dyker detta upp. Jag misstänker elektroniken, men jag kan ju ha helt fel för mig. Har de två problemen någon korrelation eller är det bara en slump att de inträffat ungefär samtidigt? :va
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Kan va servon till avgasspjället.
Skruva bort kåpan och ta ur kontakten.
Min betedde sig likadant, jag sprayade lite gottigott i kontakten sen försvann det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Kan va servon till avgasspjället.
Skruva bort kåpan och ta ur kontakten.
Min betedde sig likadant, jag sprayade lite gottigott i kontakten sen försvann det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Okej tack för snabb replik, men hade du orginalpipan då eller? För det sitter ett Arrow på min. Eller spjället sitter innan sliponet så det spelar ingen roll? Vad var det för gottigott du sprayade i egentligen? =)
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Kan va servon till avgasspjället.
Skruva bort kåpan och ta ur kontakten.
Min betedde sig likadant, jag sprayade lite gottigott i kontakten sen försvann det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Yves Saint Laurent La Nuit de L'Homme?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Har också ett arrow på, spjället sitter innan om du nu inte sitter på en -17 års modell.
Gottigottet va nog 5-56...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Okej, tack igen! Det här ska definitivt testas! Rapporterar om hur det gick lite senare.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Testa först att köra med kontakten utdragen och se om problemet försvinner. Gör det det så testa och sätt ihop igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Testa först att köra med kontakten utdragen och se om problemet försvinner. Gör det det så testa och sätt ihop igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Service meddelandet är dock kvar om han rycker kontakten och inte har race ecu.

Men man kan ju känna om den går som den skall om inte spjället/kablarna kärvat fast vill säga.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Ok, lyssna på Linus.
Han är mekBossen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Jag lyssnar på er alla :D Ska testa först med kontakten ur för att se om något händer, felmeddelandet är ju där ändå.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Nu har jag testat att starta hojen med kontakten utdragen, men problemet kvarstår. Körde dock aldrig, men det kändes inte som att det behövdes. Den går direkt upp på ca 3000 varv och byter jag mellan de olika körlägena så ökar det ännu mer. Det får nog gås till verkstaden är jag rädd. :gråta
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag tror att hojen gått in i Limp Home Mode. Det händer om den tappar en väsentlig insignal.

Vevaxelgivaren kan vi glömma, utan den kommer inte motorn att starta.
Throttel Position Sensor är en het kandidat.
Temperaturgivare eller lufttrycksgivare skulle också kunna ställa till det.

Har hojen lambdasond?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Du har ingen kabel för att kolla felkoder med guzxidiag?

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Nopes, men det får bli en verkstad som får ta sig an det här. Jag har varken verktygen eller kunskaperna som krävs till detta. Stort tack för alla svar, tips och hjälpsamheter från er! :tummenupp
 

Lillennr1

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Rytande V4
Låter som demand sensorn som sagts tidigare, fick byta min i höstas.
Ett vanligt problem på V4:eek:rna. Kablar och guzzidiag är smidigt att använda för att kolla felkoderna.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top