Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Godmorgon
Jag tänkte passa på att köpa oljeservice kit till touon & undrar om vad är det för olja ska jag ha (manualen står det syntetisk 5w-40 olja) kör ni på del lr helsyntetisk?
View attachment 478977
Va? Finns ingen anledning leta, tippa i helsyntet. Valfri. Vintervärdet behöver du inte bry dig om och V4an har alltid funkat bra med 50-grade. Typ Q8 SBK.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

• Gilla
Reaktioner: RWN

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Va? Finns ingen anledning leta, tippa i helsyntet. Valfri. Vintervärdet behöver du inte bry dig om och V4an har alltid funkat bra med 50-grade. Typ Q8 SBK.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
jag misstänkte att det ska vara helsyntet olja...så blev det:tummenupp

Motul 300V 4T Factory Line Road Racing 10W-40 4L...​

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
jag misstänkte att det ska vara helsyntet olja...så blev det:tummenupp

Motul 300V 4T Factory Line Road Racing 10W-40 4L...​

Uppar tråden lite. Finns det någon anledning att du inte gjorde som det står i manualen? 5W40 är vad Aprilia rekommenderar.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Uppar tråden lite. Finns det någon anledning att du inte gjorde som det står i manualen? 5W40 är vad Aprilia rekommenderar.
Det blev nog lite lustigt när jag kopierade rubriken från XL-Motos hemsidan :) Det var 5W40 olja som jag hade köpt:tummenupp

Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Hej jag undrar om nån av er har haft " Aprilia RSV 1000R" (I så fall skulle jag vilja gärna vet lite feedback om det) :)

Jag har hitta en jättefin 2008 årsmodell på blocket...

Har inte haft någon själv, men det är en grymt fin hoj. Men 83.000kr för en 15 år gammal moppe? Men å andra sidan, när man tittar runt så är ju marknaden som den är... För dom pengarna får du en 6 år nyare Tuono V4. Inte samma hoj men en som du har råd att försäkra :)

Det är dags dock att besiktiga den. För dom pengarna får du be han ordna det först, och samtidigt kontrollerar du datummärkningen på däcken. Äldre än 4-5 år? Kräv nya däck oavsett däckmönster.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Har inte haft någon själv, men det är en grymt fin hoj. Men 83.000kr för en 15 år gammal moppe? Men å andra sidan, när man tittar runt så är ju marknaden som den är... För dom pengarna får du en 6 år nyare Tuono V4. Inte samma hoj men en som du har råd att försäkra :)

Det är dags dock att besiktiga den. För dom pengarna får du be han ordna det först, och samtidigt kontrollerar du datummärkningen på däcken. Äldre än 4-5 år? Kräv nya däck oavsett däckmönster.

Ja, det är mycket pengar för en gammal hoj men det är svårt att gå ifrån V2 motorkaraktären om man har vant sig...Jag trodde att Tuono V4 skulle en bra kompromiss till V2....

Försäkringen för mille är billigare än Tounon och kanske ska byta in mot min tuono...

Raderad medlem 61114

Guest
Ja, det är mycket pengar för en gammal hoj men det är svårt att gå ifrån V2 motorkaraktären om man har vant sig...Jag trodde att Tuono V4 skulle en bra kompromiss till V2....

Försäkringen för mille är billigare än Tounon och kanske ska byta in mot min tuono...

Ja just det ja du hade redan en. Ja men kör bara då! Varför ångra nåt du inte gjorde. Jag har alltid velat ha en mille med!

• Gilla
Reaktioner: RWN

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
jaså det är bra att veta:tummenupp
Tror stan’s prutade ner den för det var väl utanför Stockholm nånstans nån hade den till salu för 90 nånting och sänkte till nåt på 80 innan den försvann , säkert trevlig hoj men priset känns högt och hellre en utan den eloxeringen på ramen men det är en smaksak

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Nu börjar det närma sig premiär... Inte om man kollar ut genom fönstret men enligt kalendern så gissar jag på 4 veckor. Några som är taggade? :D

Henkiii

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Hoj
2005 kawasaki zx10r 2001 Suzuki Gsxr 750 (Stunthoj)
Nu börjar det närma sig premiär... Inte om man kollar ut genom fönstret men enligt kalendern så gissar jag på 4 veckor. Några som är taggade? :D
Redan haft premiär för 3 veckor sedan ? kallt som i en isbjörns rövhål ?

Raderad medlem 61114

Guest
Om 7 veckor är det premiär med 3 dagar på Gelleråsen, men tänker att det blir nog någon tur i slutet på Mars/början på april. Inväntar lite prylar för hojen bara, najbart oljefilter och plugg, nytt drivpaket osv ?

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Redan haft premiär för 3 veckor sedan ? kallt som i en isbjörns rövhål ?
Jag skulle också kunna ta en repa när det är torrt, men vill ha lite glädje av det också :D
Om 7 veckor är det premiär med 3 dagar på Gelleråsen, men tänker att det blir nog någon tur i slutet på Mars/början på april. Inväntar lite prylar för hojen bara, najbart oljefilter och plugg, nytt drivpaket osv ?
Låter fantastiskt, nästan högsäsong om 7 veckor ju :)
Jag körde Mantorp i april för några år sedan, då var det 20° och strålande sol. Helgen efter var det nästan snö...
Var köpte du oljepluggen? Jag har alltid en nojja gällande att just den ska vibrera loss och spruta olja framför bakdäcket...

Raderad medlem 61114

Guest
Jag skulle också kunna ta en repa när det är torrt, men vill ha lite glädje av det också :D

Låter fantastiskt, nästan högsäsong om 7 veckor ju :)
Jag körde Mantorp i april för några år sedan, då var det 20° och strålande sol. Helgen efter var det nästan snö...
Var köpte du oljepluggen? Jag har alltid en nojja gällande att just den ska vibrera loss och spruta olja framför bakdäcket...

6 veckor kvar var det ju vara ? Ja det har väl varit många ispremiärer på banorna i April ?
Pluggen har jag bestält från Backontrakk, den finns inte på hemsidan men frågade om den när jag beställde gps-enheten till Aprilia inbyggda laptimer.

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Börjar sikta in mig på en Factory från 2021. Had dock en fundering… Hur funkar det med besiktningen om man tagit bort motor/styrning till avgasventilen (akra+racemap) när man byter tillbaka till original till framtida besiktning? Anmärker de på det eller blir det någon felkod? Det borde ju visserligen innebära att ventilen är stängd hela tiden så ljudmässigt så lär det ju inte påverka.

Ett annat alternativ kan ju vara att peta på en kat innan slip on och köra lagligt men då är frågan om ljudvolymen är för hög för besiktningsmannen även med pluggen i. Någon som vet?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Börjar sikta in mig på en Factory från 2021. Had dock en fundering… Hur funkar det med besiktningen om man tagit bort motor/styrning till avgasventilen (akra+racemap) när man byter tillbaka till original till framtida besiktning? Anmärker de på det eller blir det någon felkod? Det borde ju visserligen innebära att ventilen är stängd hela tiden så ljudmässigt så lär det ju inte påverka.

Ett annat alternativ kan ju vara att peta på en kat innan slip on och köra lagligt men då är frågan om ljudvolymen är för hög för besiktningsmannen även med pluggen i. Någon som vet?
Är besiktningen petig så hjälper det inte om du mekar ihop nåt eget då det är helfordonsgodkänt dvs inget sånt får bytas -å andra sidan är det inte mycket jobb att hänga dit originalet heller så är det lugnt .
Besiktat utan katt nån gång själv men det är ju en chansning ?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati