Aprilia Tuono V4

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det här kanske låter som jag försöker promota mig själv lite, men det är inte meningen. Jag skulle antingen köpa en beggad 1000 nu (-11 till - 14) och vara glad att jag slipper betala 140 kkr utan kommer undan med nästan hälften så jag kan köpa däck för resten, eller så skulle jag köpa en ny 1100 (-15) nu utan att vänta.

Även om det kanske går att få en ny - 14 för 125 tycker jag inte skillnaden i pris till en beggad - 11/-13 är värt den nya hojen. Skillnaden till en - 15 är ju betydligt större.
 
Last edited:

jb_johan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Uppsala
Hoj
ingen
Anledningen till att jag tittar på -14 och uppåt är att jag vill ha ABS. Men budgeten tillåter väl egentligen inte att köpa en -15 i dagsläget. Men när det ändå skiljer runt 10 k och efter att pratat med en säljare som menar att -14 kommer vara näst intill omöjlig att sälja börjar man fundera.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
I min värld är inte ABS värt de extra pengarna om man ser till 1000-kubikaren. Hellre då en 1100. Men det är bara min åsikt, inte nåt råd. Att se till säljbarheten redan när du funderar på att köpa en sån här hoj är dessutom ganska lönlöst... ;)
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Tror en bidragande orsak kan vara den historika dåliga reservdelstillgången och servicen, tittar man några år tillbaka itiden så pratdades en del om Aprillia både RSV och Tounon men mest om problemen att hålla dom rullande ? Grymma hojar men märket fibblade bort sina möjligheter att växa...
Servicen är inga problem, men reservdelstillgången är fortfarande ojämn så de fortsätter fibbla bort sig. Aprilia levererar enligt principen störst marknad får grejer först oavsett när beställningar kommer in. :huvet
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Har justerbara fotpinnar till salu.
Passar RSV4/V4R APRC -11 -14
Svarta, nya med bra grepp. Endast provmonterade.
Justerbara ca 2,5 cm upp/ner/fram/bak.
För lite för mina taxben tyvärr.
Har gett ca 1400kr med moms/tull.
Tänkte mig en tusing ungefär.
Bilder skickas vid intresse.

//David
 
Last edited:

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Hur lång är du om jag får fråga?
Jag kan vara intresserad.


Har justerbara fotpinnar till salu.
Passar RSV4/V4R APRC -11 -14
Svarta, nya med bra grepp. Endast provmonterade.
Justerbara ca 2,5 cm upp/ner/fram/bak.
För lite för mina taxben tyvärr.
Har gett ca 1400kr med moms/tull.
Tänkte mig en tusing ungefär.
Bilder skickas vid intresse.

//David
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag är skitlång!
168 :D

Dessutom säger frugan att jag är proportionerlig... Inte snällt :)
 
Last edited:

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Har justerbara fotpinnar till salu.
Passar RSV4/V4R APRC -11 -14
Svarta, nya med bra grepp. Endast provmonterade.
Justerbara ca 2,5 cm upp/ner/fram/bak.
För lite för mina taxben tyvärr.
Har gett ca 1400kr med moms/tull.
Tänkte mig en tusing ungefär.
Bilder skickas vid intresse.

//David

Hej David! Upplever du att du att hojen generellt kräver längre ben eller att det är en smaksak som gör att just du inte kommer så högt med fötterna som du behöver för att få den sittställningen som passar dig bäst? Jag är 174cm m relativt korta ben och har beställt en Tuono, nu funderar jag på om jag också kan behöva justerbara pinnar, jag har aldrig haft/behövt det tidigare. Är det en Tuono eller RSV4 du haft dom på? Var köpte du dom och vilket fabrikat?
Mvh:
Kenneth
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag har korta ben och för att kunna förflytta sig smidigt från sida till sida behöver jag komma upp.
Generellt sitter inte pinnarna längre ner än nån annan hoj av samma typ.
Upplever att dom sitter högre än på en original Superduke om det kan vara en referens.
Jag hade justerbara fotpinnar på min Superduke, så det är säkert just en smaksak.
Inte så många som ändrar pinnarna vad jag förstår.
Tittar man på olika forum är det tvärt om många som sänker dom, vilket också är möjligt med dessa.
Mina har suttit 5min på en Tuono -12.
Dom skulle säkert passa dig. Då får dom billigt :)
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ehm nej :confused: -14 har 3 pollar mer än tidigare tuono v4.

På pappret, ja. I verkligheten, nej.

2011-tidiga 2012 har 2010års rsv4r motorer.
Titanventiler och rsv4 kolvar.
Sena 2012-2013 (efter motornr 12843) har stålventiler men fortfarande rsv4 kolvar.
Modellår 2014 abs har tuonospec kolvar och lägre kompförhållande.

Mest effekt ges av de med rsv4 kolvar och titanventiler. Titanventiler har bättre utformning på tallriken och därmed bättre flöde i toppen. Effekter runt 180hk uppmätt i bänken på dessa, original.(vevaxeleffekt). Samma som rsv4 alltså.
Stålventiler håller bättre dock.

Varför är det såhär? Jo, aprilia nyttjade rsv4 motorer i tidiga tuono, efterhand anpassades de till den tänkta specifikationen. Det är också härav det inte fanns någon direkt effektskillnad mellan rsv4 och första tuono vid tester i media. Den skillnad som blir mellan hojarna i första grsfen är pga insugstrattar och luftkanaler. Men inte på grund av motorkomponenter.
Rsv4 vs tuonov4
2012-aprilia-tuono-v4r-vs-2011-aprilia-rsv4-r-dyno-3.jpg

Och här en 2014 abs i samma bänk
2014-Aprilia-Tuono-V4R-Dyno.jpg
Alla siffror är drivhjulseffekt i dessa grafer.
. Vad som anges i manualer osv är vevaxelsiffror och just, angivna.

Vad betyder detta då? Tja, att effektuppgifterna på 2014 är mer rättvisande. Och att tidgare har en litrn bonus på effektsidan. 2014 lämnar vad som angetts på vevaxeln, medans äldre har en lite pessimistisk effektuppgift :)
 

Bifogat

  • hämta (1).jpg
    hämta (1).jpg
    11.2 KB · Visningar: 100
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Javisst . Min fullsmetade 2011 mattsvarta finns nu för beskådning på Funbike ...

5 ggr oljeservad aldrig lagd i princip nyskick 1360 mil och går snabbare än de flesta V4 här har vi sett på bana va :tungan.

Fina däck servad och klar för tjänst för 2015 ! Åk och kika :banana Extra utrustad för ca 25k
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Hej hopp nu var det längesen man var och lästa i denna eminenta tråd :)

Micke65 såg att du skall sälja? Vad blir det istället?

Är det någon som vet hur man släcker det blinkande servicemeddelandet i displayen på Tuonon? Jag håller på och gör 1000-mila servicen själv. 240 spänn för ett Aprilia oljefilter hos probike :näsblod
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ja, det är inga större konstigheter. Du kommer in i servicemenyn med koden 12412 sen handlar det om att radera servicemeddelanden. Tyvärr inte i läge att ge exakta direktiv, men kan du göra service själv kan du nog navigera menyn också.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top