Aprilia Tuono V4

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Samma motor, samma hoj, med lite längre slaglängd och tuffare design? Synd att den inte får 10 % mer kraft motsvarande volymen. Kul om det nu kommer en Factory!
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Mja,mer topp effekt är nästan onödigt ,mer vrid och fetare mellan register är aldrig fel för wheelies :banana
 

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Jag väljer att tolka ordet " nästan" som att 15-20 hk till skulle mottagas utan protester
Dom får styra upp körbarheten på låga varv först så att man kan nyttja vridet
där också. Blir intressant kommande sommar!
 

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Satan vad läcker den är med RSV4 an bakdel redan från fabrik. HABEGÄR!!!!!!!
Spontant känns det helt rätt av Aprilia att göra en hardcore ensits version av Tuonon.
Jag kan själv tycka att tex 1290 Superduke är alldeles för bekväm och skulle ha mer attityd, nu verkar det som om Aprilia tar den rollen med nya 1100an. :tummenupp:tummenupp
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Hejsan,

Vad skulle ni säga om Tuono V4R som första hoj?

Tacksam för input, sitter ni och trycker på förslag som inte rör den här tråden så är ett PM välkommet.

Mvh

D
 

westsidee

Ny medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Kungälv
Hoj
2012 Aprilia Tuono V4R
Jag köpte min som första hoj. det fungerar ok om man tar det lugnt i början och kör i R läget tills man har vant sig vid cykeln. Sen kan man släppa hästarna fria.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hejsan,

Vad skulle ni säga om Tuono V4R som första hoj?

D
Bättre än mycket annat. Klart den har en hel del effekt, men det påverkar ju inte speciellt hur lätt-/svårtkörd den är. Folk utan huvud (märkligt många) använder all effekt direkt och råkar ut för otrevligheter, men man styr ju det själv oavsett hoj. Sittställning och ergonomi är helt rätt, kanske inte optimal som uppkörningshoj pga motorgången runt tomgång och att chassit trots allt är baserat på en superbike men annars är den ungefär som en förvuxen ER-6. Så länge man man inte retar den... :D
 
Last edited:

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Hej,

Snabba bra svar, tack!

Jag har kortet redan och har kört ett par mindre cyklar, STR, z800 och skolans gladius. Någonting säger mig att med tillräckligt lite förnuft så går det illa oavsett effekt. Alla hojar är ju relativt kraftfulla och potentiellt livsfarliga i fel händer.

kommentera gärna dessa punkter.

Stadskörning
Tur på ~25 mil
Kvalitet
Service
Skjutsa
Rekommenderade tillbehör

Jag bor i Sthlm innerstad med rötterna i Dalarna så det blir nån sväng dit. 180cm 90kg, vill kunna köra bekvämt i stan och till ytterförorter med en sväng till Dalarna ibland, lite bana och givetvis knixkurser.

/D
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Kass...jo det går inte ha wheelie control off och tc on allt eller inget samt ingen qs suger..

Men hav förtröstan här kommer nya kungen i klassen 1100cc v4 tuono :banana

http://moto.motorionline.com/2014/11/01/aprilia-tuono-v4-1100-ecco-la-prima-foto/

Å dra åt h-vete, den var fet.
Ok ok, testade inte elektronikinställningarna så mycket när jag körde en lånad hoj på bana utan körde rätt safe.
Måste säga att jag tycker min 990 är rätt skön ändå. Den är ju till åren och man får en hel del för pengarna.
Måste ju förtydliga i denna tråden att jag inte har testat Tupnon än :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Stadskörning
Funkar hyggligt, men V4an blir snabbt varm och mätaren står gärna på 100+ grader vilket gör dina ben ganska varma. Den är lite motstävig på riktigt låga varv och samtidigt relativt högt växlad original så det blir en del åka på kopplingen.

Tur på ~25 mil
Inga problem, möjligen ont i ändan om du är känslig. Sadeln är hård. Men jag brukar köra T O R Uppsala-Edsbyn längs Tidernas Väg samma dag när man är upp och säger hej till päronen.

Kvalitet
Ojämn mellan exemplaren. Inte så mycket småproblem utan snarare att något går sönder på riktigt. De hojar som är bra, har generellt inga problem men det finns många måndagsex jämfört med vilken japansk tillverkare som helst. Ungefär som vilken Ducati eller KTM som helst alltså. Jag har precis bytt avgasservo på min, innan dess gått problemfritt förutom att jag själv lyckades totalhaverera framfälgen redan efter 160 mil...

Service
Hur menar du? En normal liten service på verkstad kostar som de flesta andra runt 2-3000,- beroende på var i landet och vilken verkstad. Byta olja och filter gör man dock enkelt själv. Finns märkesverkstäder i Eskilstuna, Arboga (inte märkes, men italiensk), Enköping). Undvik ProBike.
Tar tyvärr relativt lång tid att få hem delar som inte är rena slitagegrejer


Skjutsa
Funkar bra, men sadeln är hal. Enligt sambo så är det viktiga att få fötterna i bra position, hon "kilar in dem" och sitter då bra utan att halka. Annars inga konstigheter för någon som är 1.65.

Rekommenderade tillbehör
Kraschpuckar och tankgrepp. Det är dyra delar och sadeln är halkig...

Bor själv i Uppsala med föräldrar i Hälsingland och kör alltid upp hojen till Hudiksvall för service, ca 24 mil enkel resa. 188 cm strax under 90 kg.

Hojen passar bäst på kurviga vägar eller bana. Motorväg är egentligen inga problem men blir blåsigt, i stadstrafik är den ganska lätt att manövrera men blir som sagt väldigt varm. Jag har kört en del bana och det är hur skoj som helst att jaga livet ur sporthojar på storbana eller motarder på knix. Det sista tycker jag egentligen inte är så kul med stor 1000-kubikare, men det går ju...
 
Last edited:

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Ort
Trångsund
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
lRlSguJ.jpg
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
01_tuono_v4_factory_superpole_34dx.jpg :banana :banana :Bugar
 

Bifogat

  • 01_tuonov4_rr_portimao_grey_34dx.jpg
    01_tuonov4_rr_portimao_grey_34dx.jpg
    103.8 KB · Visningar: 87
  • 10708625_10152684318838855_4243736675837609418_o.jpg
    10708625_10152684318838855_4243736675837609418_o.jpg
    307.1 KB · Visningar: 105

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ganska kul lack, men jag är lika osäker på den kåpan som jag var när första kom...

Inte många som är intresserad av att köpa hoj nu heller... Kan det vara fel säsong?
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Med risk för att ställa dumma frågorna fiendetråden...
Race CPU:n som vissa har, behövs den om man bara har slipon (troligtvis inte)? Men gör den nytta och/eller är det andra möjligheter som öppnas?
Vilket slipon rekommenderas om man skulle köra bana, tänker då på ljudvolymen. Eller snarare vilket ska man inte köpa?
Har inte orkat leta genom hela tråden!
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Behövs inte alls om du monterar slipon. Sen kan man byta för att man vill som du skriver. Bla Micke har den och kan berätta skillnaden. Ska du köra bana gäller Akra eller annat i fullängd. Men varför byta då? Jag kör original, allra enklast och låter fullt tillräckligt för att man ska höra att det inte är nån gammal Blade som kommer enligt vad som sagts mig... ;)
 
Last edited:

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jag är mest nyfiken. Har en Superduke -08 nu och är lite intresserad av Tuonon. Har du Jåke kört 990:n? Vad är skillnaden? Å då menar jag bortsett från 50 hk och APRC det har jag rätt bra kläm på. Jag menar känslan, vem är skönast, busigast, mest jävlar anamma, mest käftsmäll liksom?
Tycker SD:n besitter en bra käftsmäll trots lite effekt. Får jag tråkigt på Tuonon?
(dum fråga i denna tråd :))
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag är mest nyfiken. Har en Superduke -08 nu och är lite intresserad av Tuonon. Har du Jåke kört 990:n? Vad är skillnaden? Å då menar jag bortsett från 50 hk och APRC det har jag rätt bra kläm på. Jag menar känslan, vem är skönast, busigast, mest jävlar anamma, mest käftsmäll liksom?
Tycker SD:n besitter en bra käftsmäll trots lite effekt. Får jag tråkigt på Tuonon?
(dum fråga i denna tråd :))

Skönast...Tuonon lätt ,jag körde ktm 990 or i 4år.. Tuonon har en helt annan feeling stabilitet i sig och självförtroendet höjs massor med detta :yoparty

Den wheelar lätt dock läskig runt balanspunkten där är Sd bättre, TV4 är mer powerwheelies.

Gillar du bana så lär du inte bli besviken :banana

Tillägger att orginal drevningen är lite onödigt hög ...130km/h på ettan...drevar du lite så blir den ett riktigt monster.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har inte kört KTM, Micke65 har däremot. Den är råare och busigare, Tuono är en superbike med brett styre. Tråkigt? Nja, då får du nog anstränga sig. Men vill du ha nåt som är lite motard, då är 990 mer passande (en polare har 990R, han är väldigt sugen på min V4...). Käftsmällen du får av Apan är mer av typen "faaaan...."
Nån tyckte min annons på Blocket var ganska träffande hur han upplevde sin V4 också.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top