Aprilia Tuono V4

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Nejdå, blå är snyggast hittills är min högst färgade åsikt! Tycker både färgen och RR-häcken är snyggare än Factoryns diton, men det vågar man väl knappt säga utan att bli tagen för :dummer i det här sällskapet :)

Är det din blåa med Rsv4-häck jag sett?
Upp med bild i så fall...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Det är inte så farlig om du bygger det smidigt med snabbkontakter. Kopplar ur blinkersfunktionen och kopplar in den i ordinarie. Min skylt sitter mot undertailen i hålen där hållaren brukar sitta. Syns bra bakifrån. Har även satt dit en skyltlykta och sist jag stoppades av herr konstapeln :näsblod:gnissla hade de ingen anmärkning.. Men det är väl mer tur än regel..

Jag hoppas min går igenom med bakljuset. Det är ju e-märkt :D Får fippla på en reflex bara. Men har ju ett år kvar innan första bes såatte...

Är knappt 170cm själv, man vänjer sig...

Ja, då har jag införskaffat ett tail light. Blev till slut ett slimmat med klar lins från motoboxusa.net och så får vi hoppas att det blir bra. :)

Tail light.JPG

Hur har du satt dit skyltlyktan?

Last edited:

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
5ee39764e82b133b86f6622c403a8b4d.jpg

Tog mig en kort sväng idag. Jäkligt skönt var det ute!

Börjar få kläm på hojen gentemot min gamla gula. Är inte jättemycket som skiljer men man får ju vänja sig innan man vågar lita 100 på vad den gör under mig :)

Supernöjd med scsliponet! Lite högre och livligare ljud än arrowet på min gule. Men lär ju behöva killern i på bana.

Men funderar på att plocka bort pairvalve på denna också när garantin gått ut. Kan inte vara nyttigt för dämpullen i sliponet när den smäller och lever jävel vid hårda inbromsningar och motorbroms? Låter ju jävligt gött dock.

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Har ett dilemma.
Hojen har rullat 750 mil. Års servicen måste göras innan siste april. 1000mila service. Blir tufft att hinner köra 250 mil innan den siste april.
Känns surt att serva två gånger på 250 mil inom kort. Detta på verkstad för att få behålla garantin.
Kloka tips mottages.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Har ett dilemma.
Hojen har rullat 750 mil. Års servicen måste göras innan siste april. 1000mila service. Blir tufft att hinner köra 250 mil innan den siste april.
Känns surt att serva två gånger på 250 mil inom kort. Detta på verkstad för att få behålla garantin.
Kloka tips mottages.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Du behöver inte årsserva på verkstad för att behålla garantin med aprilia :)

Jag har vart i kontakt med spg ang detta då kag fått olika svar från verkstäder.

Bara att göra själv! Spara kvitton och va glader!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Du behöver inte årsserva på verkstad för att behålla garantin med aprilia :)

Jag har vart i kontakt med spg ang detta då kag fått olika svar från verkstäder.

Bara att göra själv! Spara kvitton och va glader!

Vilken service är det man kan göra själv? Endast årsservice? Behöver man ha en service per år på papper, oavsett mil, för att garantin ska gälla?

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Vilken service är det man kan göra själv? Endast årsservice? Behöver man ha en service per år på papper, oavsett mil, för att garantin ska gälla?
Här kopierar jag från mailet jag fick.

"Som du kan se i bifogad ägarmanual så ställer Aprilia inga krav på det som generellt kallas ”års-service”, eller även känt som ”olje-service”.
Däremot så finns det vissa punkter som ska utföras efter en viss tidsperiod oavsett mätarställning, bromsvätska och bromsslangar är exempel på såna punkter.

Dock så är det en stark rekommendation att byta olja minst en gång om året, även om man inte kommer upp i miltal nog för att utföra en schemalagd service. Detta då det gärna bildas kondens i motorn om man bara använder den korta sträckor, vilket då ofta är fallet om man inte kör så många mil per år. Så kör man lite så är det helt enkelt bra att utföra en s.k år-service årligen för att se till att pärlan mår så bra som möjligt!

Men då det inte är ett krav från fabriken så ur ett garantiperspektiv så står det dig fritt att utföra denna typ av underhåll och service själv om du så vill J"

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
5ee39764e82b133b86f6622c403a8b4d.jpg

Tog mig en kort sväng idag. Jäkligt skönt var det ute!

Börjar få kläm på hojen gentemot min gamla gula. Är inte jättemycket som skiljer men man får ju vänja sig innan man vågar lita 100 på vad den gör under mig :)

Supernöjd med scsliponet! Lite högre och livligare ljud än arrowet på min gule. Men lär ju behöva killern i på bana.

Men funderar på att plocka bort pairvalve på denna också när garantin gått ut. Kan inte vara nyttigt för dämpullen i sliponet när den smäller och lever jävel vid hårda inbromsningar och motorbroms? Låter ju jävligt gött dock.

Vad är pairvalve?

Jag har funderat på att öppna spjället som sitter på avgasröret för att få mer ljud :yoparty Läste någonstans att bottendraget blir bättre också, men vet inte om det stämmer.

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Vad är pairvalve?

Jag har funderat på att öppna spjället som sitter på avgasröret för att få mer ljud :yoparty Läste någonstans att bottendraget blir bättre också, men vet inte om det stämmer.
Enkelt förklarat så skickar ren luft från luftboxen in i avgassytemet för få finare värden.

Sen ang ditt spjäll. Finns lika många åsikter om det som det finns åsikter om man kan köra hojen omappad med slipon eller inte.

Du kommer att få ett högre tomgångsljud och högre där spjället inte är öppet i vanliga fall. (Obvious)

Sen att du skulle få bättre bottendrag. Det är nog snarare tvärt om isf. Särskilt då du redan har en jättekort sc-pipa om jag inte minns fel? Enligt dynos och sånna som "kan" mer om så gör korta pipor också att man kan tappa effekt i botten/mellan registret.

Så kombon slipon/kort pipa och ta bort spjället skulle jag själv nog avråda. Går den inte redan snålt omappad så blir det inte bättre med spjället borta.

Och har man otur när man tar bort vajrarna så kan spjällmotorn kärva ihop efter ett tag och du får en tråkig felkod...

Dyrare, men kanske säkrare lösning är du en race ecu. Då öppnar spjället helt när du lagt i växel. Och så kan man plocka bort allt om man vill utan felkod.

Som sagt. Finns 100 åsikter om detta också. och man kan debattera för eller emot hur länge som helst. Man gör va man själv känner :)

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Detta har ju gåtts igenom tidigare i tråden också, men jag kommer inte att säga att det bara är att läsa där för jag vet hur dålig SH:s sökfunktion är.

Jag testade att köra (1100RR -15) utan avgasventil en vecka ungefär. Jag tyckte den gick som en påse nötter på låg- till mellangas under 6000 varv eller så. Svårt att hålla jämn fart och gaspåslag blev oförutsägbart (ibland tvekar det, ibland inte).

Det blir en rejäl volymhöjning på tomgång till medel-varv. Låter fint, men hojen blir jävligt indiskret. Man kan glömma smygkörning in i garaget en vardag 03:00, haha. Det blev på gränsen till för högt för mig.

Eftersom jag kör förbi en snuthäck i princip varje dag och inte tycker att det blev en förbättring körmässigt satte jag tillbaka vajrarna rätt omgående. Men det är inte svårt att fixa, så testa själv.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Här kopierar jag från mailet jag fick.

"Som du kan se i bifogad ägarmanual så ställer Aprilia inga krav på det som generellt kallas ”års-service”, eller även känt som ”olje-service”.
Däremot så finns det vissa punkter som ska utföras efter en viss tidsperiod oavsett mätarställning, bromsvätska och bromsslangar är exempel på såna punkter.

Dock så är det en stark rekommendation att byta olja minst en gång om året, även om man inte kommer upp i miltal nog för att utföra en schemalagd service. Detta då det gärna bildas kondens i motorn om man bara använder den korta sträckor, vilket då ofta är fallet om man inte kör så många mil per år. Så kör man lite så är det helt enkelt bra att utföra en s.k år-service årligen för att se till att pärlan mår så bra som möjligt!

Men då det inte är ett krav från fabriken så ur ett garantiperspektiv så står det dig fritt att utföra denna typ av underhåll och service själv om du så vill J"

Tack för svar!

En helt annan fråga, vet inte om du skrivit det innan i tråden, men vad var det som fick dig att byta från din förra 1000 till din nya 1100? Jag velar enormt vilken jag ska köpa :gnissla

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Tack för svar!

En helt annan fråga, vet inte om du skrivit det innan i tråden, men vad var det som fick dig att byta från din förra 1000 till din nya 1100? Jag velar enormt vilken jag ska köpa :gnissla
Lungt!

Jag blev pappa i våras. Så tanken var att sälja min gula 12a och köpa något billigare. Eller endast banotienterat.

Efter en vecka när hojen var såld fick jag ett erbjudande på en 16 factory. Det kliade i fingrarna och sambon sa att jag skulle ångra mig om jag inte köpte.

Så därför har jag bytt och jag gråter väl inte direkt över att det blev såhär istället ;)

Du får gärna leta upp mig på facebook om du vill ha mina åsikter ang skillnaderna på dom. Linus Karlsson i Trollhättan är det isf.

jowe

Medlem
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Tuono V4R RTIB-Edition -12
Nån som lämnst in för ventiljustering i/runt STHLM?
Blev det bra, vad kostade Det?
Ska dom öppna ny verkstad i Länna?

hakhap

Medlem
Gick med
26 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 RR 2016
Haha blev visst fel håll :D dock fungerar de minst lika bra :)

misspelled with auto correct

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...