Hej,, vill bygga om min rr-18 till factory-rumpa,
tips på vart jag kan köpa delar?
Kapar frågan lite, hoppas det går bra.Vad tror ni om denna?
Verkar vara en nice hoj men man blir ju lite sådär lagom nojig när man läser att insugskammarna blir nedslitna i förtid på Aprilliaforumet samt att statorn håller ca 2000mil?!?!? (men det kanske bara gäller i USA?)
Tuono V4R APRC 2011
Tänker du köra race eller i det närmaste fullt ut vad hojen klarar är det en märkbar skillnad då 1100 har väl 10 hk extra på papperet. Annars är prestandaskillnaden inte gigantisk, den nyare har ett fläskigare ork på mellanregistret och upplevs jämnare vad jag hört. Den äldre har lite spetsiga register och är bråkigare.View attachment 456272
Jag passar också på att ställa några frågor...
Undrar om prestanda-mässigt hur stor skillnad är det mellan Tuono V4R APRC (2012-2015) & Tuono V4 1100rr (2015-2017)?
Tuono V4R APRC är faktiskt skit snygg o framför allt fronten
Är det kamrem lr kedja på de motor?
Tack på förhand
Bromsning av 999cc och 1077cc motorerna:
https://www.motorcycle.com/manufact...lia-tuono-1100-vs-1000cc-tuono-hp-torque-dyno
Båda har nog effekt så det räcker för dom flesta på gatan.
Uppdateringar vad jag minns:
2015 Facelift och ny 1077cc motor. Factory introduceras med öhlins och ankstjärt.
2017 Euro 4 med dammsugaravgas & spjället i slutburken. TFT skärm & uppdaterad elektronik med lite fler inställningar.
2019 Factotyn får elektronisk öhlins.
2021 Helt ny hoj?
Bromsning av 999cc och 1077cc motorerna:
https://www.motorcycle.com/manufact...lia-tuono-1100-vs-1000cc-tuono-hp-torque-dyno
Båda har nog effekt så det räcker för dom flesta på gatan.
Uppdateringar vad jag minns:
2015 Facelift och ny 1077cc motor. Factory introduceras med öhlins och ankstjärt.
2017 Euro 4 med dammsugaravgas & spjället i slutburken. TFT skärm & uppdaterad elektronik med lite fler inställningar.
2019 Factotyn får elektronisk öhlins.
2021 Helt ny hoj?
Tänker du köra race eller i det närmaste fullt ut vad hojen klarar är det en märkbar skillnad då 1100 har väl 10 hk extra på papperet. Annars är prestandaskillnaden inte gigantisk, den nyare har ett fläskigare ork på mellanregistret och upplevs jämnare vad jag hört. Den äldre har lite spetsiga register och är bråkigare.
Kamrem? Nej, det är ingen Ducati.
Har börjat snegla på en igen, men mest på den tidigare 1000 då. Eller en tidig RR.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Bromsning av 999cc och 1077cc motorerna:
https://www.motorcycle.com/manufact...lia-tuono-1100-vs-1000cc-tuono-hp-torque-dyno
Båda har nog effekt så det räcker för dom flesta på gatan.
Uppdateringar vad jag minns:
2015 Facelift och ny 1077cc motor. Factory introduceras med öhlins och ankstjärt.
2017 Euro 4 med dammsugaravgas & spjället i slutburken. TFT skärm & uppdaterad elektronik med lite fler inställningar.
2019 Factotyn får elektronisk öhlins.
2021 Helt ny hoj?
2017 brukar lämna runt 5-10hk mer i bänk än 15-16. Har för mig att den varvar 500 mer. 2017 och framåt är den bästa hojen och därmed prisvärdast.
Instämmer, haft både -14 1000 och nu en -16 1100.
de där ynka 78 kubikcentimeter gör märkbar skillnad under 9000.
Tycker också att chassit är något annorlunda. 1100 är lite tryggare, mer stadig.
Vilken som är bäst? Ja det är nog väldigt individuellt, jag tycker att båda har sina fördelar.
Hej på er
Jag har en -17 Factory till salu om nån är intresserad.
750 mil
Akra och racemap
Sportluftfilter
Valtermoto pinnar
Lite kolfiber
Kylarskydd
M7RR ca 100 mil
Servad med alla vätskor för ca 50 mil sen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kikar lite på Tuono factory 17-> inför 2021 men försöker få en uppfattning om när den stora servicen är o vad den kan komma att kosta? Någon som vill dela med sig av sin kunskap?
Ja, man blir inte rik på italienska hojar frågan är hur svårt det är att mecka den egentligen. Men det är klart att då tappar man väl alla "garantier " och värdet lär väl bli helkass...
Ja, man blir inte rik på italienska hojar frågan är hur svårt det är att mecka den egentligen. Men det är klart att då tappar man väl alla "garantier " och värdet lär väl bli helkass...
Tjena! Ni som har aprilia tuono, minns ni vad ni gav för eran 100mila service ? 4100kr har jag för mig jag ska betala. Är det normalt för första service ?
Samt vad görs vi en sån service ? Olja ? Filter ?
4100 för första service är vansinne. Hör med en annan verkstad.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |