Apropå Trafikverkets "hastighetsregulator" och MC:n i en värld av självkörande bilar

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
image.jpg

Detta stod i dagens SvD.
Sverige säkrast i världen. Den svenska medelklassens favoritresmål Thailand, näst farligast i världen.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
View attachment 424489

Detta stod i dagens SvD.
Sverige säkrast i världen. Den svenska medelklassens favoritresmål Thailand, näst farligast i världen.

Jag har sagt det förr men det är bara siffror...

Britterna har 40 miljoner bilar på halva Sveriges yta, skulle vi ha samma siffror med 80 miljoner bilar och 120 miljoner invånare?

Hur skulle deras siffror se ut med 4 - 5 miljoner invånare och halva Sveriges bilpark?

Då kunde de använda telefoner på samma vis som i Sverige men där tror man det är farligt!:dummer I Sverige vet vi bättre, annars skulle man väl riskera över 10 000 :- i böter här också...

Information till trafikanter anser Tragikvärket inte behövs, men är ändå inte deras uppgift...
Inte britterna, där försöker man få alla trafikanter att bli bättre... :lol

http://think.direct.gov.uk/

I Sverige får vi prata i telefon om det inte innebär fara, och det vet vi ju det inte är eftersom vi är så många som gör det...

Här kan du kolla om du klarar av att prata i telefon och köra samtidigt. Och det är lättare än i trafiken. Du behöver inte köra eller på annat sätt hantera bilen utan bara lyssna och räkna fotgängare! Lätt va! :tummenupp

http://think.direct.gov.uk/drivingchallenge/index.html

Men siffrorna visar att Sverige är bättre. :va Utan att försöka få trafikanterna att bli bättre. Utan att förbjuda telefoner i trafiken.

Så om siffrorna stämmer får de bättre trafiksäkerhet med Noll Vision!
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
OECDs Internationella TransportForum slår fast i en omfattande rapport att vi oskyddade trafikanter på PTWs (Powered Two Wheelers) verkligen har en plats i trafiksystemet, och att det skall tas hänsyn till oss i trafikplaneringen.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Viktig-rapport-ger-ny-riktning-for-MC-sakerhet/

Vad betyder detta för oss?
Exit dödsräcken och annan idioti? :banana


- eller kommande krav på entypsfordon med standardiserad krocksäkerhet, utriggare som benskydd, säkerhetsbälten, krockkuddar och hastighetsbegränsare? :död



Edit:

I SMC-notisen finns en länk till hela rapporten.
Läs gärna, men den är tuuung.

Däremot har jag hittat ett mer tillgängligt dokument från ITFs rundabordskonferens i Geneve tidigare i år. Den beskriver ganska väl tankarna bakom slutrapporten.

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2015/wp1/ECE-TRANS-WP1-2015-Presentation-15.pdf


Här finns bra insikter:

Active safety is crucial for the safety of motorcyclists.


The success of an enforcement and communication strategy depends on the involvement of motorcyclists themselves


...och annat som gör mig mer oroilig:

ITS developed for motorcycle offer opportunities to improve the safety of the rider as well.


Det presenteras 12 stycken "Key messages" i denna redovisning.

Något man kan hålla med om som aktive motorcyklist?

Något som är uppefterväggarna fel?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Volvo Cars har gått ut med att de kommer ta på sig ansvaret för om deras självkörande bilar krockar.
http://www.theverge.com/2015/10/7/9470551/volvo-self-driving-car-liability

Villkoret är att de inte tillåter insyn i deras källkod. Annars brukar kanske argumenten just nu handla om att insyn i bilarnas programvaror BORDE tillåtas, kanske inte som open source, men åtminstone för oberoende granskning. Resonemanget är att biltillverkarna själva knappast kan förväntas kunna producera programvara som är tillräckligt felfri (och säker mot hacker-attacker).

Givetvis har de garderat sig mot att koden hackats, fått virus i sig eller annat skit. För i så fall tar de inte ansvaret. Och eftersom deras kod inte får granskas, :D:D:D:D:D:D:D:D
Så är det ett löfte värt lika mycket som MSs att W10 har hög säkerhet. Eller iCA bankens att deras kort har hög säkerhet.
Såg på webben att kreditkortsbedrägerierna redan 2007 låg på ca £ 500 miljoner/år i Storbrittanien. Att jämföra med att vid "Det Stora Tågrånet" på 1960-talet kom rånarna över ~£ 2,5 miljoner.
Såg att Elon Musk har "stoppat" självkörande Tesla sedan det kommit ut Youtube filmer med "förare" som äter frukost eller rakar sig bakom ratten.
 
Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
OECDs Internationella TransportForum slår fast i en omfattande rapport att vi oskyddade trafikanter på PTWs (Powered Two Wheelers) verkligen har en plats i trafiksystemet, och att det skall tas hänsyn till oss i trafikplaneringen.

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2015/wp1/ECE-TRANS-WP1-2015-Presentation-15.pdf



Det presenteras 12 stycken "Key messages" i denna redovisning.

Något man kan hålla med om som aktive motorcyklist?

Något som är uppefterväggarna fel?



Jag förstår att ni tänker så det knakar. :7peta

Låt mig lyfta upp OECDs "Key message #12", och då speciell stycke 2 och 3 (fetade av mig)
¤ Selfexplaining and forgiving roads
contribute to lower crash risk

Infrastructure should be improved with the
development of selfexplaining roads, traffic calming measures and
PTW friendly infrastructure.

¤
The consequences of crashes are particularly
exacerbated for PTWs by the aggressiveness of
obstacles. Infrastructure measures require an
integrated impact assessment taking into account all
roads users and local conditions.



¤ Engineers, road designers and providers, local
authorities, road safety auditors should be trained to
consider PTWs in the design, construction,
maintenance and operation of roads, and be
provided with the necessary risk assessment tools to
make the right decisions.


ITF är som sagt ett OECD-organ; ganska tung skit, alltså.
Hur står sig Trafikverkets ambitioner och inriktning mot OECDs rekommendationer ovan?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top