Apropå Trafikverkets "hastighetsregulator" och MC:n i en värld av självkörande bilar

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Intressant ämne. Hur hanterar man prioritering vid en eventuell olycka?

Om valet är mellan att köra över småvilt eller en pensionär så kan man tänka sig att bilen skonar pensionären. Men hur blir det när bilen står inför pensionär eller barn? Skolbuss eller lattemamma? Osv.

Ska mjukvaran utvecklas till att ta dessa beslut så krävs det alltså att någon prioriterar de spm vistas i trafiken. Vad baseras isf prioriteringen på? Med dagens Internet of Things skulle bilarna i praktiken kunna ha tillgång till mängder av parametrar inför ett sånt beslut; yrke, fejsbookvänner, adlig tillhörighet, sjukdomshistoria, gift/singel, ursprung, osv.

Ganska otäckt att tänka på.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant ämne. Hur hanterar man prioritering vid en eventuell olycka?

Om valet är mellan att köra över småvilt eller en pensionär så kan man tänka sig att bilen skonar pensionären. Men hur blir det när bilen står inför pensionär eller barn? Skolbuss eller lattemamma? Osv.

Ska mjukvaran utvecklas till att ta dessa beslut så krävs det alltså att någon prioriterar de spm vistas i trafiken. Vad baseras isf prioriteringen på? Med dagens Internet of Things skulle bilarna i praktiken kunna ha tillgång till mängder av parametrar inför ett sånt beslut; yrke, fejsbookvänner, adlig tillhörighet, sjukdomshistoria, gift/singel, ursprung, osv.

Ganska otäckt att tänka på.

JAg föredrar nog ärligt talat att mjukvara gör valet, för då kommer det ligga nogsamt resonerande bakom funktionen (hah!) i designen. När wetware gör såndär val så sker det i panik och affekt, och sådana val blir sällan speciellt bra.
Dessutom är ju varesig pensionärer eller barn speciellt stora, och det borde finnas ett tredje val... Diket, räcket, stolpen, trädet eller huset vid sidan av...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant ämne. Hur hanterar man prioritering vid en eventuell olycka?

Om valet är mellan att köra över småvilt eller en pensionär så kan man tänka sig att bilen skonar pensionären. Men hur blir det när bilen står inför pensionär eller barn? Skolbuss eller lattemamma? Osv.

Ska mjukvaran utvecklas till att ta dessa beslut så krävs det alltså att någon prioriterar de spm vistas i trafiken. Vad baseras isf prioriteringen på? Med dagens Internet of Things skulle bilarna i praktiken kunna ha tillgång till mängder av parametrar inför ett sånt beslut; yrke, fejsbookvänner, adlig tillhörighet, sjukdomshistoria, gift/singel, ursprung, osv.

Ganska otäckt att tänka på.

Håller med Ulvhamne
Bergväggen eller barnet? Jag önskar nog helst att mjukvaran står för det beslutet.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Intressant ämne. Hur hanterar man prioritering vid en eventuell olycka?

Om valet är mellan att köra över småvilt eller en pensionär så kan man tänka sig att bilen skonar pensionären. Men hur blir det när bilen står inför pensionär eller barn? Skolbuss eller lattemamma? Osv.

Ska mjukvaran utvecklas till att ta dessa beslut så krävs det alltså att någon prioriterar de spm vistas i trafiken. Vad baseras isf prioriteringen på? Med dagens Internet of Things skulle bilarna i praktiken kunna ha tillgång till mängder av parametrar inför ett sånt beslut; yrke, fejsbookvänner, adlig tillhörighet, sjukdomshistoria, gift/singel, ursprung, osv.

Ganska otäckt att tänka på.
Lattemamman borde rimligen få ryka först
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Håller med Ulvhamne
Bergväggen eller barnet? Jag önskar nog helst att mjukvaran står för det beslutet.

Största möjliga chans till bådas överlevnad är nog att föredra och en bra dator är nog mer förmögen att ta det beslutet snabbt än en människa.
Ett barn som blir träffat av en bil i 80-90 har nog ytterst liten chans att klara sig. Personer i en modern säker bil med alla tänkbara skyddsanordningar som träffar en bergvägg i lagom vinkel har nog väldigt stor chans att överleva samma hastighet.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag måste vara av en utdöende art. Jag tycker färden i bil till jobbet på morgonen är riktigt fin. Rogivande på nå vis. Jag får en stund då jag slipper tänka på så mycket och oftast är jag i god tid så pulsen är förhållandevis låg. Skulle aldrig byta bort bilkörningen för att "hinna" göra mera. Jag förstår dom som bor i storstäder och inte har nått intresse av fordon alls att man kanske vill slippa köra.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
synpunkterna som skrivs här är bra men som någon skrev här ovan att folk litar på att abs å antisladd ska reda ut alla upptänkliga situationer åt dom gör dem farliga för sig själva och andra.när jag tog bil och mc kort på 80 talet så talade framförallt bilarna med dig när du körde å varnade när du börja närma dig gränsen det gör dom inte i dag så när du märker av att det är halt är först när antisladd å abs inte reder ut situationen längre.om nu liknande system blir monterade på mc så blir det farligt som f-n å köra dem och dessutom tråkigt kan ju lika gärna åka buss om hojen blir själv körande.summan av kardemumman är att vi måste hålla ihop mot dessa stollar till byråkrater som sitter å gör om mänskligt ansvarstagande till någon form av kommunistdiktatur gör vi inte det kommer dom garanterat att vinna....tyvärr
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag måste vara av en utdöende art. Jag tycker färden i bil till jobbet på morgonen är riktigt fin. Rogivande på nå vis. Jag får en stund då jag slipper tänka på så mycket och oftast är jag i god tid så pulsen är förhållandevis låg. Skulle aldrig byta bort bilkörningen för att "hinna" göra mera. Jag förstår dom som bor i storstäder och inte har nått intresse av fordon alls att man kanske vill slippa köra.

Jag förstår precis vad du menar fast när jobbresan kostar 75 spänn i form av trängselskatt och P-avgifter innan man ens vridit om startnyckeln och den sista milen tar lika lång tid som de fyra första så är det inte så upphetsande.

När kollektivtrafiken tar ännu längre tid och kostar 1800 spänn i månaden så blir man lätt förtvivlad.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Volvo Cars har gått ut med att de kommer ta på sig ansvaret för om deras självkörande bilar krockar.
http://www.theverge.com/2015/10/7/9470551/volvo-self-driving-car-liability

Villkoret är att de inte tillåter insyn i deras källkod. Annars brukar kanske argumenten just nu handla om att insyn i bilarnas programvaror BORDE tillåtas, kanske inte som open source, men åtminstone för oberoende granskning. Resonemanget är att biltillverkarna själva knappast kan förväntas kunna producera programvara som är tillräckligt felfri (och säker mot hacker-attacker).
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det går fort nu - sannolikt därför Trafikverket vill vi skal sänka hastigheten ytterligare..

Ja, det går fort nu. Vansinnigt fort. På en mängd olika plan.
Alltför många motorcyklister som man talar med skjuter det hela ifrån sig.
"Det ligger långt fram" "Det är inte aktuellt så länge jag kommer att köra MC"
"Det får dom aldrig igenom ändå"

Nej! Jo! och JO!

Det kommer med små, knappt märkbara steg. Men det kommer fort.

Muteborg, bara som ett exempel - kan ju inte hålla reda på sina gubbar, som därför gärna passar på att sno med sig insliten och fin gatsten från egna förråd, varpå dom åker ut i till kranskommunerna - med Göteborgs Kommuns fordon och stensätter hos folk som kan betala cash i rent privat KUMRIF-entreprenad.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2861978-efter-gp-s-avslojande-kommunen-vill-spara-bilar

Lösningen på denna totala brist på moral och lojalitet mot arbetsgivare och oss skattebetalare?

GP skrev:
Linda Nygren påpekar att det är många som har tillgång till bilarna.

Dagens förvaltningsfordon saknar gps, körjournaler och liknande funktioner. Men i framtiden kommer de nya bilar som park- och naturförvaltningen hyr ha så kallade Isa-system – och efter GP:s avslöjande även bättre spårningsegenskaper.

- Isa-system är ett sätt att kontrollera farten, men det finns tillägg att komplettera med, och då handlar det om saker som körjournaler och krocksensorer. Det är inte helt tillfredsställande att vi inte kan kontrollera det i de nuvarande bilarna, säger Linda Nygren.
- See more at: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1...ommunen-vill-spara-bilar#sthash.rSVdx13F.dpuf

Oh yes! Full monty på elektronisk spårning, ISA-hastighetsbegränsning och gud vet vad.
Inte en endaste självkritisk tanke på att man har kriminella jävlar anställda hos sig som stjäl från Göteborgare för att ge till Alingsåsare.
(Okay, kunde varit värre ändå - men dessa småråttor har säkert varit i Borås och jobbat också, såatte...)

Inte en tillstymmelse ånger kring att man seglat på de lösaste tänkbara boliner, och inte ens använt sig av de enklaste och mest grundläggande analoga kontrollsystem som andra kommuner har - nej, elektroniska strypkoppel och ISA-fartbegränsare är lösningen just nu. Jajamän!


Det som är logiskt och naturligt för en motorcyklist är INTE lika självklart för en politiker.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Volvo Cars har gått ut med att de kommer ta på sig ansvaret för om deras självkörande bilar krockar.
http://www.theverge.com/2015/10/7/9470551/volvo-self-driving-car-liability

Villkoret är att de inte tillåter insyn i deras källkod. Annars brukar kanske argumenten just nu handla om att insyn i bilarnas programvaror BORDE tillåtas, kanske inte som open source, men åtminstone för oberoende granskning. Resonemanget är att biltillverkarna själva knappast kan förväntas kunna producera programvara som är tillräckligt felfri (och säker mot hacker-attacker).
Efter VW-skandalen och tidigare genomgångar av toyotas kodbas känns det minst sagt ruttet att sätta upp hemlighållande av källkoden som ett villkor.

Vad de säger mellan raderna är ju att de hellre betalar för din invalidisering/dödsfall och hemlighåller eventuella brister i sin källkod. Det låter ekonomiskt och PR-mässigt korrekt, men inte rätt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, det går fort nu. Vansinnigt fort. På en mängd olika plan.
Alltför många motorcyklister som man talar med skjuter det hela ifrån sig.
"Det ligger långt fram" "Det är inte aktuellt så länge jag kommer att köra MC"
"Det får dom aldrig igenom ändå"

Nej! Jo! och JO!

Det kommer med små, knappt märkbara steg. Men det kommer fort.

Tyvärr är det så... :(

För er som tror att ni är laglydiga och inte känner att det berör, ni bombar ju inte, försök att någon dag ha koll på hastighetsmätaren och aldrig köra fortare än skyltad hastighet! Inte gasa upp till hastighet innan skylten utan efter.

Det är dit vi är på väg. Och när folk på allvar anser att det är vårdslöst att köra 90 på 70-väg, en 70-väg som tidigare haft 90 men där hastigheten sänktes efter att motorvägen byggdes bredvid, då har vi förlorat allt eget omdöme.

Ser man dessutom till att man inte lär sig hantera sitt fordon krävs det hjälpmedel för att inte bli farlig i trafiken.
Och utan eget omdöme och kunskap att hantera fordon kan Tragikvärket lura på oss vilka system som helst, vi klarar ju faktiskt inte av att hantera våra fordon och att göra egna bedömningar... :(
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag kan inte släppa tanken att problemet är större än trafikverket.
Det är som en parasit som långsamt men systematiskt sprider sig igenom hela samhället.
Den går i korthet ut på:
Individens initiativ - ut.
Ledningens absoluta kontroll - in.

Jag jobbar inom en kommunal verksamhet som nog inte skiljer sig så mycket ifrån andra kommunala eller statliga verksamheter på vissa punkter.
Organisationen består ofta av en ledning som inte nödvändigtvis är experter inom området de ska leda, utan, kanske till och med oftast så, snarare är "professionell" inom ledarskap.
Under ledningen, ett eller några steg, jobbar sen de verkliga experterna, de som verkligen äger kunskaperna inom området.

År efter år tycker jag mig se en gradvis men konsekvent förskjutning. Allt mer åt ledarna, allt mindre åt experterna. Ledarna bestämmer mer och mer över hur experterna ska utföra jobbet, och i allt mer detalj. Ledarna skaffar sig hela tiden bättre kontrollmöjligheter för att övervaka experterna. Och experterna får allt mindre möjligheter att opponera sig.

Vi som så att säga jobbar ute på "fältet", vad det än må vara, alltså utför själva "jobbet", vet ju att vi har att reagera på den omedelbara verkligheten. Och det är det vi är bra på. Vi vet så att säga vad som behövs och hur vi ska göra. Men då har inte ledningen full kontroll, och detta motsätter de sig. De skaffar sig så instrument för att öka kontrollen och frånta experten sitt initiativ och sin handlingskraft.

För ledningens räkning innebär det att de ökar kontrollen över siffror och statistik. Det är detta som de i sin tur vill presentera för sina uppdragsgivare. Och det är detta uppdragsgivaren vill se.
"Vi har hållit budgeten som ni gett oss, och vi presenterar resultatet ni begärde. Här är siffrorna på det."

Bonus till cheferna.

Ett litet axplock. Claes Tingvall svarar:
" - Ärligt svarat, nej, vi har inte riktat in oss på säkerhet för MC när det gäller räcken. Vi vet att det inte är bra och kommer inte att vara det så länge motorcykeldesignen ser ut som den gör, sade Tingvall."
-ur "Frukostmöte med Riksdagens mc-sällskap, från smc:s hemsida

Är karln inte riktigt klok? Och tillråga, säkerhetsdirektör och professor i trafiksäkerhet? Jo, numera pensionär, jag vet. Men en sån fundamental insiktslöshet kan man ju bara förvänta sig av en kreti-pleti idiot man kanske står och tjötar med i tvättstugan. Det är alltså inte fel på vajerräckena, det är fel på motorcyklars konstruktion?

Men jag tror inte han är så dum. Jag tror inte heller det var en felsägelse. Jag tror han, vad heter det på engelska? -clutching for straws.

Sjukhusen jagar siffror.
Polisen jagar siffror.
Trafikverket jagar siffror.

Det är det uppdragsgivarna ber dem presentera. Med tillägget: "och i övrigt förutsätter vi att ni jobbar på som vanligt med det ni är bra på."

I ett samhälle mer och mer besatt av siffror kan följden kanske bara bli en:
individen, medborgaren och den anställde måste fråntas sin frihet till eget initiativ och aktion.
Annars går det inte att ta full kontroll över siffrorna. Över resultatet.
Det är inte det att individuell frihet, ansvar, omdöme etc inte skulle kunna fungera lika bra.
Det är det att möjligheten till att det inte skulle kunna fungera lika bra finns.
Jag pratar inte om anarkism. Jag pratar om statens kanske oundvikliga strävan efter ökad kontroll ad infinitum.

Därför är scenariet som beskrivs i tråden kanske tillika oundvikligt.
Staten kan inte värja sig mot frestelsen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag kan inte släppa tanken att problemet är större än trafikverket.
Det är som en parasit som långsamt men systematiskt sprider sig igenom hela samhället.

En massa text

Jag tror du är inne på något viktigt. Våra ledarbyråkrater vill uppfylla mål som de blir belönade för. För att en belöning skall kunna utdelas måste målen vara mätbara, vilket gör att det som är komplext eller diffust omformuleras till det som är konkret och mätbart, trots att man då inte längre kanske mäter rätt saker - det viktiga är att det går att mäta så att vi vet när vi uppnått målet och belöning skall utdelas.

Våra politiker vill å ena sidan lösa samhällsproblem, å andra sidan behålla makten i ytterligare en mandatperiod. Om de då kan formulera mål som är lätta att visa att de har uppfyllts kan de slå sig för bröstet och visa sig handlingskraftiga, vilket då skall ge väljarnas förtroende. När en politiker i sin verktygslåda får ny teknik som i kombination med lite justeringar i lagstiftning leder till att de kan visa på att de uppnått vissa mål med hjälp av byråkraterna anser de sig ha löst ett samhällsproblem och hoppas får väljarnas förtroende så de kan sitta kvar ännu en mandatperiod. Att de egentligen inte löst något problem, utan bara påverkat en siffra som på ett godtyckligt sätt korrelerar med problemet, eller att de samtidigt minskat individens möjlighet att påverka och gått lös på den personliga integriteten, spelar mindre roll i sammanhanget. De senare sakerna kan till och med ses som positiva bieffekter om det hjälper dem att få större makt och därmed ännu större påverkan på lösningen av våra samhällsproblem (eller hur det nu var med den saken).
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den här skojade vi om för ett par år sedan (hittade den via googling) ang. där jag jobbar. Men jag kan säga (och det bekräftas ju i inläggen ovan) att det är inget skämt, det är precis så här det har blivit. Vantrivs på jobbet just nu pga min ryska chef (och hans finska chef) då det bara ska likriktas inom hela koncernen och allt ska outsourcas. Och en jävla massa pappersarbete som inte gör någon nytta.

http://www.slideshare.net/arvinyaroll/myran
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja jisses - det är i sanning mycket i samhället som är på väg åt fel håll.
ALLT lär vi inte kunna rätta till på SH, men det är en mycket tankeväckande debatt hittills.



Hur skall vi kunna behålla motorcykeln som motorcykel, när så starka krafter har bestämt sig för att omvandla den till en slags smalspårig bil i stället?

För att illustrera hur rasande snabbt det går nu tar vi och bumpar Jesper lite
:7peta
Alla data tillhör OSS SJÄLVA - INGEN ANNAN!

notrightrider skrev:
Är det så nu? Är det detta vi reducerat oss till? Kommer vi att kunna hålla den sista bastionen...?

SMCs fortfarande officiella linje, framtagen tillsammans med FEMA ligger här:

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Intelligenta-Transport-System-ITS/

och säger i enkel punktform:

•systemen ska vara frivilliga
•systemen ska aldrig ta kontrollen över fordonet från föraren
•systemen ska tillgodose motorcykelns specifika egenskaper
•systemen ska inte öka risker för någon trafikantgrupp
•systemen ska inte utesluta fordon som saknar ITS från att använda vägar
•systemen ska omfattas av datasäkerhet så att fordonsägarna äger informationen och avgör vem man vill dela information med och i vilket syfte

Har vi släppt detta? Gäller det fortfarande?
Kommer vi att kunna hävda det...?


Jag frågar igen: denna policyn ovan är bara ett eller möjligen två år gammal, nu - eller hur?
Håller den? Kan vi verkligen hävda dessa 6 punkter...?

Eller är vi i realiteten nere på detta enda krav?

Alla data tillhör OSS SJÄLVA - INGEN ANNAN!

...och kan vi ens räkna med att kunna vinna den striden?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...

I ett samhälle mer och mer besatt av siffror ...

Det du beskriver brukar ibland lyftas fram som ett prblem med målstyrning som det så fint kallas. Man skapar ett klimat där folk stirrar sig blinda på träden och ignorerar skogen. Och i värsta fall ser dom inte ens träden utan bara sitt eget träd.

En ingenjör idag ska mest sitta på möten och lyssna på coacher, genuskurser, sedan dokumentera, presentera och om han har tur får han någon timme över på fredag eftermiddag till att göra det arbete han faktiskt är anställd för att utföra.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det du beskriver brukar ibland lyftas fram som ett prblem med målstyrning som det så fint kallas. Man skapar ett klimat där folk stirrar sig blinda på träden och ignorerar skogen. Och i värsta fall ser dom inte ens träden utan bara sitt eget träd.

En ingenjör idag ska mest sitta på möten och lyssna på coacher, genuskurser, sedan dokumentera, presentera och om han har tur får han någon timme över på fredag eftermiddag till att göra det arbete han faktiskt är anställd för att utföra.

Det där har jag definitivt upplevt som mjukvaruutvecklare. Jag löste det genom att ge fritt utrymme för min misantropi. :hihi
Sedan blev jag konsnylt.

Men ja, det är en fantastisk hets på att jaga irrelevanta siffror överallt.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ett litet axplock. Claes Tingvall svarar:
" - Ärligt svarat, nej, vi har inte riktat in oss på säkerhet för MC när det gäller räcken. Vi vet att det inte är bra och kommer inte att vara det så länge motorcykeldesignen ser ut som den gör, sade Tingvall."
-ur "Frukostmöte med Riksdagens mc-sällskap, från smc:s hemsida

Är karln inte riktigt klok? Och tillråga, säkerhetsdirektör och professor i trafiksäkerhet? Jo, numera pensionär, jag vet. Men en sån fundamental insiktslöshet kan man ju bara förvänta sig av en kreti-pleti idiot man kanske står och tjötar med i tvättstugan. Det är alltså inte fel på vajerräckena, det är fel på motorcyklars konstruktion?


Ja, där har vi det igen - man ger sig inte förrän man stansat om motorcykeln till en liten bil - komplett med alla de säkerhetssystem som en bilforskare känner igen och kan relatera till:
Säkerhetsbälte, krockkuddar, hjälpsystem, hängslelivremmar, vindrutetorkare, defroster, bilbromsar - och nu senast utriggare som skapar krockzoner för fötterna.
Får vi lov att erbjuda små söta stödhjul också, som fälls ut i kritiska situationer...?
Praktiskt taget nödvändigt om nu fossingarna skall sitta krockskyddade mot dödsräckena...


Vi skall ha klart för oss att arvet efter Tingvall innebär att utstationerade kronprinsar ser till att forska fram belägg för det som Tingvall tyckte och ville. Vi kommer att få se mer underligt framöver.
Folksams senaste forskning kring motorcyklar och vägräcken pekar tydligt på att det är fel på just motorcykeldesignen. Tänka sig...

...and the beat goes on.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top