Jag kan inte släppa tanken att problemet är större än trafikverket.
Det är som en parasit som långsamt men systematiskt sprider sig igenom hela samhället.
Den går i korthet ut på:
Individens initiativ - ut.
Ledningens absoluta kontroll - in.
Jag jobbar inom en kommunal verksamhet som nog inte skiljer sig så mycket ifrån andra kommunala eller statliga verksamheter på vissa punkter.
Organisationen består ofta av en ledning som inte nödvändigtvis är experter inom området de ska leda, utan, kanske till och med oftast så, snarare är "professionell" inom ledarskap.
Under ledningen, ett eller några steg, jobbar sen de verkliga experterna, de som verkligen äger kunskaperna inom området.
År efter år tycker jag mig se en gradvis men konsekvent förskjutning. Allt mer åt ledarna, allt mindre åt experterna. Ledarna bestämmer mer och mer över hur experterna ska utföra jobbet, och i allt mer detalj. Ledarna skaffar sig hela tiden bättre kontrollmöjligheter för att övervaka experterna. Och experterna får allt mindre möjligheter att opponera sig.
Vi som så att säga jobbar ute på "fältet", vad det än må vara, alltså utför själva "jobbet", vet ju att vi har att reagera på den omedelbara verkligheten. Och det är det vi är bra på. Vi vet så att säga vad som behövs och hur vi ska göra. Men då har inte ledningen full kontroll, och detta motsätter de sig. De skaffar sig så instrument för att öka kontrollen och frånta experten sitt initiativ och sin handlingskraft.
För ledningens räkning innebär det att de ökar kontrollen över siffror och statistik. Det är detta som de i sin tur vill presentera för sina uppdragsgivare. Och det är detta uppdragsgivaren vill se.
"Vi har hållit budgeten som ni gett oss, och vi presenterar resultatet ni begärde. Här är siffrorna på det."
Bonus till cheferna.
Ett litet axplock. Claes Tingvall svarar:
" - Ärligt svarat, nej, vi har inte riktat in oss på säkerhet för MC när det gäller räcken. Vi vet att det inte är bra och kommer inte att vara det så länge motorcykeldesignen ser ut som den gör, sade Tingvall."
-ur "Frukostmöte med Riksdagens mc-sällskap, från smc:s hemsida
Är karln inte riktigt klok? Och tillråga, säkerhetsdirektör och professor i trafiksäkerhet? Jo, numera pensionär, jag vet. Men en sån fundamental insiktslöshet kan man ju bara förvänta sig av en kreti-pleti idiot man kanske står och tjötar med i tvättstugan. Det är alltså inte fel på vajerräckena, det är fel på motorcyklars konstruktion?
Men jag tror inte han är så dum. Jag tror inte heller det var en felsägelse. Jag tror han, vad heter det på engelska? -clutching for straws.
Sjukhusen jagar siffror.
Polisen jagar siffror.
Trafikverket jagar siffror.
Det är det uppdragsgivarna ber dem presentera. Med tillägget: "och i övrigt förutsätter vi att ni jobbar på som vanligt med det ni är bra på."
I ett samhälle mer och mer besatt av siffror kan följden kanske bara bli en:
individen, medborgaren och den anställde måste fråntas sin frihet till eget initiativ och aktion.
Annars går det inte att ta full kontroll över siffrorna. Över resultatet.
Det är inte det att individuell frihet, ansvar, omdöme etc inte skulle kunna fungera lika bra.
Det är det att möjligheten till att det inte skulle kunna fungera lika bra finns.
Jag pratar inte om anarkism. Jag pratar om statens kanske oundvikliga strävan efter ökad kontroll ad infinitum.
Därför är scenariet som beskrivs i tråden kanske tillika oundvikligt.
Staten kan inte värja sig mot frestelsen.