Arai vs Shoei

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Jämtland
Hoj
CBR 600 F
Hej! Är det någon som kan tipsa mig om en jämförande undersökning mellan dessa märken. Har inga speciella modeller i åtanke utan generellt
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Grymt smidigt att byta visir på shoei hälmen alt ta bort o tvätta. Billiga visir till shoein med. Arai sitter grymt bra med men är aningen dyrare tror jag.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Beror på din huvudform, Arai passar min skalle bäst.

Båda lär ha bra kvalitet och krocksäkerhet så det viktigaste är passformen, köp den som passar bäst och du kommer inte bli besviken.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Instämmer med pjohan, båda är bra märken, välj det som passar din huvudform bäst.
 

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Jämtland
Hoj
CBR 600 F
Det är så att jag i en kurs på skolan har i uppgift att skriva en rapport och jag har valt att göra en jämförelse mellan Shoei och Arai hjälmar. Har inte exakt kommit fram till vad undersökningen ska fördjupa sig på men en jämförelse av några punkter blir det i alla fall. Därför söker jag en jämförelse eller undersökning. Någon som har på minnet om någon av våra svenska mc tidningar har utfört någon test nyligen?

Är fr.o.m i år hojlös men har tidigare stått inför samma frågeställning, ska jag köpa Arai eller Shoei och vad är motiveringen? Nu försöker jag svara på detta i en liten rapport :)
 

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Instämmer med pjohan, båda är bra märken, välj det som passar din huvudform bäst.

Bara att instämma... prova, prova, prova... och välj sedan efter huvudform, d.v.s den som passar dej bäst :tummenupp
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det är så att jag i en kurs på skolan har i uppgift att skriva en rapport och jag har valt att göra en jämförelse mellan Shoei och Arai hjälmar. Har inte exakt kommit fram till vad undersökningen ska fördjupa sig på men en jämförelse av några punkter blir det i alla fall. Därför söker jag en jämförelse eller undersökning. Någon som har på minnet om någon av våra svenska mc tidningar har utfört någon test nyligen?

Är fr.o.m i år hojlös men har tidigare stått inför samma frågeställning, ska jag köpa Arai eller Shoei och vad är motiveringen? Nu försöker jag svara på detta i en liten rapport :)

Motiveringen är att de har olika passform, båda hjälmarna är av väldigt bra kvalitet. Om du ska jämföra kan det väl vara en idé att gå in på respektive tillverkares hemsida och jämföra uppbyggnad m.m.?
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Kvalitet är ju omdiskuterat sen länge, tex testerna där Arais topmodell fick sämre betyg än de billigare (men det är en helt annan LÅNG diskussion). Försök få tag på material från olika tidningars tester och sammanställ det till en egen bedömning kanske?

Båda är stora varumärken men finns det skillnader även där? Att ARAI oftast benämns som dyrare och bättre?

Finns nog en hel del vinklingar man kan få på en jämförelse! Jobba på och lycka till!:tummenupp
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Absolut bara prova prova:D Inte säkert att nån av dom sitter skönt på lilla huvudet:va
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Det är så att jag i en kurs på skolan har i uppgift att skriva en rapport och jag har valt att göra en jämförelse mellan Shoei och Arai hjälmar. Har inte exakt kommit fram till vad undersökningen ska fördjupa sig på men en jämförelse av några punkter blir det i alla fall. Därför söker jag en jämförelse eller undersökning. Någon som har på minnet om någon av våra svenska mc tidningar har utfört någon test nyligen?

Är fr.o.m i år hojlös men har tidigare stått inför samma frågeställning, ska jag köpa Arai eller Shoei och vad är motiveringen? Nu försöker jag svara på detta i en liten rapport :)

fastbikes.se gjorde ett ordentligt reportage om arai för ett par månaders sen, kanske finns den på sidan igen efter kraschen?

Sen är det som alla säger att det är framförallt passformen som avgör. Arai Chaser passar mitt huvud perfekt, men den är svindyr och Shoei xr1000 passar nästan lika bra men är billigare så jag har en xr1000. Passformen är viktigast mellan hjälmar i samma prisklass.
 

Notaro

Angel Racing
Gick med
15 May 2007
Ort
Grästorp/Oslo
Hoj
Suzuki GSXR1000 -07 Till Salu!
De 4 bästa:

Shoei, Arai, Schubert och AGV.
nolan, x-lite o de andra ska vara betydligt sämre i de stora testerna.
Lycka till.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Shoei, Arai, Schubert och AGV.
nolan, x-lite o de andra ska vara betydligt sämre i de stora testerna.
Lycka till.

Dom tester jag har sett när man "krashtestat" hjälmar visar inget sådant.
Rent säkerhetsmässigt så är är en billig X-lite lika bra på att ta upp smällar mot huvudet som en svindyr Arai.
Jag läste till och med något test där dom konstaterade att dom hjälmar som var bäst var de billiga plasthjälmarna i prisklassen under 2000 kr och dom spöade samtliga hjälmar i glasfiber eller kolfiber.

Men sen tar dom ju inte hänsyn till vikt och andra grejor i sina tester. Det man betalar för är passform, finish, konstruktion av ventilationsdetaljer, visir mm. en lättare hjälm innebär att det blir mindre krafter som verkar på nacken och det kan ju ha en viss betydelse.

Gemensamt för samtliga tillverkare är att dom vil tjäna så mycket pengar som möjligt. Ett bra sätt att göra det är att använda så lite råvaror som möjligt. Dvs man lämnar inga stora marginaler mot ECE R22/05 som man ska uppfylla. tillverkar man en hjälm i glasfiber som är lite starkare än ren plast så tar man ännu mindre material eftersom det ändå räcker.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Arai är rund i sin form och passar därför runda huvuden.

Shoei är mer avlång och platt på sidorna passar därför långsmala huvuden

Ganska självklart va :)

Jag har kört med en Shoei XR 1000 Diabolic 3 och den har varit kanon, Perfekt för mitt huvud, bra ljudisolering, bra tillbehör mask samt luftskydd under haka och hals. Kanon visir med pinlock system som gör att det är 100% imfritt även om det regnar.

Arai har jag aldrig testat själv men de ska juh vara bra enl vad man hör folk säger. Men det finns juh grymt mycket märken.

Själv kollar jag på Suomy hjälmar nu ska bli en ny till våren.

kolla in denna sidan om du vill kolla test resultat på säkerhet, vilket egentligen är det viktigaste. Så köp en som är bra framför design är mitt tips, det tänker jag göra nästa gång iallfall..

http://sharp.direct.gov.uk/search/r...r&dir=asc&manufacturer=0&type=0&rating=0&size


///Micke
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Dom tester jag har sett när man "krashtestat" hjälmar visar inget sådant.
Rent säkerhetsmässigt så är är en billig X-lite lika bra på att ta upp smällar mot huvudet som en svindyr Arai.
Jag läste till och med något test där dom konstaterade att dom hjälmar som var bäst var de billiga plasthjälmarna i prisklassen under 2000 kr och dom spöade samtliga hjälmar i glasfiber eller kolfiber.

Men sen tar dom ju inte hänsyn till vikt och andra grejor i sina tester. Det man betalar för är passform, finish, konstruktion av ventilationsdetaljer, visir mm. en lättare hjälm innebär att det blir mindre krafter som verkar på nacken och det kan ju ha en viss betydelse.

Gemensamt för samtliga tillverkare är att dom vil tjäna så mycket pengar som möjligt. Ett bra sätt att göra det är att använda så lite råvaror som möjligt. Dvs man lämnar inga stora marginaler mot ECE R22/05 som man ska uppfylla. tillverkar man en hjälm i glasfiber som är lite starkare än ren plast så tar man ännu mindre material eftersom det ändå räcker.

Där har du juh lite fel.. T.ex Arai GP5x har fått fullt i säkerhetstest iofs svindyr också.. så lite rätt har du då hehe :)

kolla denna sida för test resultat

http://sharp.direct.gov.uk/search/r...r&dir=asc&manufacturer=0&type=0&rating=0&size
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Lånar tråden lite.

Arai och Shoei sitter skitbra på mitt huvud men kostar ju blod. Vilka andra märken är byggda för liknande huvudform? Nolan, Caberg och HJC fungerar inte. Trycker i pannan nå grymt.
 

Ducisfun

BoTT nr 18
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati
Har tidigare kört Shoei men senaste 2 har varit Arai, Astro och nu senast RX7. Det var passformen på min skalle som valde. Dock är jag otroligt besviken på kvaliten på Arai. På bägge hjälmarna har fästplattorna till visiret pajat (undermålig plastflik som går av)utan anledning vilket resulterar i att visiret närapå flyger av då det sker. Sen får man lappa med tejp tills man fått tag på reservdelar (1-2 veckor) till en kostnad av 250-400:-/par beroende på om du har enfärgad eller desiglackad hjälm. Har hittils spenderat 1000:- i underhållskostnad på detta skit på 2 år på nya hjälmar. Även front ventilationsluckan har pajat men gick att limma fast hjälpligt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top