Instämmer med pjohan, båda är bra märken, välj det som passar din huvudform bäst.
Det är så att jag i en kurs på skolan har i uppgift att skriva en rapport och jag har valt att göra en jämförelse mellan Shoei och Arai hjälmar. Har inte exakt kommit fram till vad undersökningen ska fördjupa sig på men en jämförelse av några punkter blir det i alla fall. Därför söker jag en jämförelse eller undersökning. Någon som har på minnet om någon av våra svenska mc tidningar har utfört någon test nyligen?
Är fr.o.m i år hojlös men har tidigare stått inför samma frågeställning, ska jag köpa Arai eller Shoei och vad är motiveringen? Nu försöker jag svara på detta i en liten rapport![]()
Det är så att jag i en kurs på skolan har i uppgift att skriva en rapport och jag har valt att göra en jämförelse mellan Shoei och Arai hjälmar. Har inte exakt kommit fram till vad undersökningen ska fördjupa sig på men en jämförelse av några punkter blir det i alla fall. Därför söker jag en jämförelse eller undersökning. Någon som har på minnet om någon av våra svenska mc tidningar har utfört någon test nyligen?
Är fr.o.m i år hojlös men har tidigare stått inför samma frågeställning, ska jag köpa Arai eller Shoei och vad är motiveringen? Nu försöker jag svara på detta i en liten rapport![]()
Shoei, Arai, Schubert och AGV.
nolan, x-lite o de andra ska vara betydligt sämre i de stora testerna.
Lycka till.
Shoei, Arai, Schubert och AGV.
nolan, x-lite o de andra ska vara betydligt sämre i de stora testerna.
Lycka till.
Dom tester jag har sett när man "krashtestat" hjälmar visar inget sådant.
Rent säkerhetsmässigt så är är en billig X-lite lika bra på att ta upp smällar mot huvudet som en svindyr Arai.
Jag läste till och med något test där dom konstaterade att dom hjälmar som var bäst var de billiga plasthjälmarna i prisklassen under 2000 kr och dom spöade samtliga hjälmar i glasfiber eller kolfiber.
Men sen tar dom ju inte hänsyn till vikt och andra grejor i sina tester. Det man betalar för är passform, finish, konstruktion av ventilationsdetaljer, visir mm. en lättare hjälm innebär att det blir mindre krafter som verkar på nacken och det kan ju ha en viss betydelse.
Gemensamt för samtliga tillverkare är att dom vil tjäna så mycket pengar som möjligt. Ett bra sätt att göra det är att använda så lite råvaror som möjligt. Dvs man lämnar inga stora marginaler mot ECE R22/05 som man ska uppfylla. tillverkar man en hjälm i glasfiber som är lite starkare än ren plast så tar man ännu mindre material eftersom det ändå räcker.
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |