Instämmer med pjohan, båda är bra märken, välj det som passar din huvudform bäst.
Det är så att jag i en kurs på skolan har i uppgift att skriva en rapport och jag har valt att göra en jämförelse mellan Shoei och Arai hjälmar. Har inte exakt kommit fram till vad undersökningen ska fördjupa sig på men en jämförelse av några punkter blir det i alla fall. Därför söker jag en jämförelse eller undersökning. Någon som har på minnet om någon av våra svenska mc tidningar har utfört någon test nyligen?
Är fr.o.m i år hojlös men har tidigare stått inför samma frågeställning, ska jag köpa Arai eller Shoei och vad är motiveringen? Nu försöker jag svara på detta i en liten rapport
Det är så att jag i en kurs på skolan har i uppgift att skriva en rapport och jag har valt att göra en jämförelse mellan Shoei och Arai hjälmar. Har inte exakt kommit fram till vad undersökningen ska fördjupa sig på men en jämförelse av några punkter blir det i alla fall. Därför söker jag en jämförelse eller undersökning. Någon som har på minnet om någon av våra svenska mc tidningar har utfört någon test nyligen?
Är fr.o.m i år hojlös men har tidigare stått inför samma frågeställning, ska jag köpa Arai eller Shoei och vad är motiveringen? Nu försöker jag svara på detta i en liten rapport
Shoei, Arai, Schubert och AGV.
nolan, x-lite o de andra ska vara betydligt sämre i de stora testerna.
Lycka till.
Shoei, Arai, Schubert och AGV.
nolan, x-lite o de andra ska vara betydligt sämre i de stora testerna.
Lycka till.
Dom tester jag har sett när man "krashtestat" hjälmar visar inget sådant.
Rent säkerhetsmässigt så är är en billig X-lite lika bra på att ta upp smällar mot huvudet som en svindyr Arai.
Jag läste till och med något test där dom konstaterade att dom hjälmar som var bäst var de billiga plasthjälmarna i prisklassen under 2000 kr och dom spöade samtliga hjälmar i glasfiber eller kolfiber.
Men sen tar dom ju inte hänsyn till vikt och andra grejor i sina tester. Det man betalar för är passform, finish, konstruktion av ventilationsdetaljer, visir mm. en lättare hjälm innebär att det blir mindre krafter som verkar på nacken och det kan ju ha en viss betydelse.
Gemensamt för samtliga tillverkare är att dom vil tjäna så mycket pengar som möjligt. Ett bra sätt att göra det är att använda så lite råvaror som möjligt. Dvs man lämnar inga stora marginaler mot ECE R22/05 som man ska uppfylla. tillverkar man en hjälm i glasfiber som är lite starkare än ren plast så tar man ännu mindre material eftersom det ändå räcker.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |