Argument för/mot cbr, r6, zx 600

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Suget efter en sporthoj/streetfighter börjar tillta så här framåt höstkanten och jag har kikat lite på Yamaha R6 men även lite smått på Honda CBR600 och Kawasaki ZXR6. Har tänkt mej att det ska vara årsmodell -99-03 ungefär, vad säger ni som har eller har haft dom här modellerna ? stryktåliga motorer ? väghållning ? barnsjukdomar?? ja ni fattar.....
//Micke
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Sitter i samma sits som dig och tittar på bland annat de hojar du nämner men även R1/cbr 929/gsxr 750

Det jag har kommit fram till är att R6 är mer anpassad för bana mellan åren 99-01 sedan görs den mer gatuanpassad, Sjukdomar? växellådan kan ta stryck tydligen en fjäder som kan ge vika, jobbigt? you tell me?

Cbr 600 fanns i både f4i och f4s modellen då f4i kom vid 99/00? denna är mer anpassad för gata och uppfattas som "slö" jämfört med R6/zx6r. F4s kom 02 och var en sportigare version av samma hoj med annan utformning för passagerar sadlen samt att vevaxlen hade annan lutning? och minus centralstödet som finns på F4i versionen. Barnsjukdomar? inte en enda om man följer Bike.se

zx6r har jag inte hittat mycket om mellan åren 98/99 känt problem växellådan men skall under senare versioner vara fixat, 636 kom 04 och anses vara den zx6r du skall satsa på om du fortfarande är inne på denna modell...

Folk får gärna rätta/lägga till då jag själv går i tankarna på dessa modeller... Någon som vet några barnsjukdomar/fel på R1 99-03? uppskattas gärna!!

hoppas det här hjälpte :D
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har haft en cbr 600 f4 1999. F4i kom först 2001 (insprutning). Att cbren skulle kännas slö jämfört med zx6r kan jag iaf dementera. Positivt med hondan va centralstödet och att den faktiskt va ganska bekväm. Men viktigast av allt är att den e väldigt billig att försäkra....jag betalade 5500 kr hel/hel.
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Yamahan och Kawasakin är mer högvarviga än Hondan. Detta gör att du måste ligga på höga varv hela tiden om du ska ha lite drag i dem. Hondan har däremot ett bättre mellanregister. Ångrar inte att jag köpte Honda istället för Yamaha eller Kawasaki, även om det var Kawan jag ville ha från början.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
R6 99-02 tycker jag är en sjujävla bra hoj för pengarna. Har kört en del nyare tjejhundror (CBR, 675:an m.m.) och den står sig spektakulärt väl mot dem om man har i åtanke hur gammal den ändå är. Lättmekad också.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Sitter i samma sits som dig och tittar på bland annat de hojar du nämner men även R1/cbr 929/gsxr 750

Det jag har kommit fram till är att R6 är mer anpassad för bana mellan åren 99-01 sedan görs den mer gatuanpassad, Sjukdomar? växellådan kan ta stryck tydligen en fjäder som kan ge vika, jobbigt? you tell me?

Cbr 600 fanns i både f4i och f4s modellen då f4i kom vid 99/00? denna är mer anpassad för gata och uppfattas som "slö" jämfört med R6/zx6r. F4s kom 02 och var en sportigare version av samma hoj med annan utformning för passagerar sadlen samt att vevaxlen hade annan lutning? och minus centralstödet som finns på F4i versionen. Barnsjukdomar? inte en enda om man följer Bike.se

zx6r har jag inte hittat mycket om mellan åren 98/99 känt problem växellådan men skall under senare versioner vara fixat, 636 kom 04 och anses vara den zx6r du skall satsa på om du fortfarande är inne på denna modell...

Folk får gärna rätta/lägga till då jag själv går i tankarna på dessa modeller... Någon som vet några barnsjukdomar/fel på R1 99-03? uppskattas gärna!!

hoppas det här hjälpte :D

Det där med fjädern lät intressant, om det är lätt o byta utan att riva hela motorn så är det väl inget större problem.

Fick provaköra en cbr900rr igår, en -00 som blivit lätt ombyggd med crosstyre för en trevligare körställning. Motorn är ju trevlig, men jag tyckte den känndes lite klumpig så jag vill nog testa en sån där R6 innan jag bestämmer mej.
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Jag kör r6 -01 och kan bara tala varmt om den. 99-02 och 06-framåt har jag hört har en mer extrem körställning än 03-05. Ska försöka testa dessa årsmodeller till våren :)

Har tidigare kört kompisens cbr600 f4 vid ett flertal tillfällen och r6an är mycket piggare.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
zx6r har jag inte hittat mycket om mellan åren 98/99 känt problem växellådan men skall under senare versioner vara fixat, 636 kom 04 och anses vara den zx6r du skall satsa på om du fortfarande är inne på denna modell...

Liten korrigering. Zx6 fick 636 cc 2002 men fortfarande med det gamla chassit.

2003 kom en ny modell med insprutning 2003 (samma som 2004) och den är ganska mycket modernare. 2005 och 2006
uppdaterades modellen ytterligare med bla avgas under sadeln och fick några kusar till men blev samtidigt några kilo tyngre.
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Liten korrigering. Zx6 fick 636 cc 2002 men fortfarande med det gamla chassit.

2003 kom en ny modell med insprutning 2003 (samma som 2004) och den är ganska mycket modernare. 2005 och 2006
uppdaterades modellen ytterligare med bla avgas under sadeln och fick några kusar till men blev samtidigt några kilo tyngre.

Ja jag läste det sedan med, tackar!

Det där med fjädern lät intressant, om det är lätt o byta utan att riva hela motorn så är det väl inget större problem.

Fick provaköra en cbr900rr igår, en -00 som blivit lätt ombyggd med crosstyre för en trevligare körställning. Motorn är ju trevlig, men jag tyckte den känndes lite klumpig så jag vill nog testa en sån där R6 innan jag bestämmer mej.

Min kompis har just en R6a som han precis sålt, underbart snygg gött ljud (screemer) och fin gång i motorn, men han hängde inte riktigt med min zx9r trotts min var en 96a, men jag är precis som du jävligt nellad på en sådan :D
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
men några fler synbunkter måste väl ändå finnas ?? har fått en rätt ok deal på den där firebladen jag provade, den kanske inte är så dum ändå...nån som bytt upp sej från r6 till blade som tycker den ena eller andra passar bäst på kurviga vägar, jag gillar ju när det svänger :)
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
R6:an är bättre när det svänger, men har ju inte samma mos rakt fram.
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
känns skumt att man sätter cross styre på en cbr 929... hade tagit en r6a med lite mindre mil, borde ligga i samma pris intervall, finns en del snygga maskiner runt 30-40 tusen o då blir man nog inte besviken! :D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ang R6 99-02!

Fjädern till vxl-lådan är enkel att byta. När du märker att vxl-spaken inte fjädrar tillbaks efter växling, då har den gått av. Du byter den med insexnykel och en liten polygrip, har jag för mig.

99-02 och 03-05 har lika körställning, 06 blev den mer tiltad framåt. Har du pengar så köp en 03:a. 03 kom insprutet också.
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
Gjorde helt om efter att jag funderat på hur jag ska använda hojen och inhandlade en nästan oanvänd SV 650, inte lika rapp kanske men lättsvängd o billig att äga.
//M
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top