Arlanda 20-21/8

"Chrille"

Att lite asfalt kan vara så kul...
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Vid kusten
Hoj
Några stycken i passande storlekar
Äntligen har det börjat att dra ihop sig till kurser/åkning på Arlanda igen efter en hel del inställda kurser pga de bullerdiskussioner som pågått.

Det finns en hel del platser kvar på de Arlandakurser som kvarstår. Passa på att boka in er redan nu innan sommaren eller platserna tar slut.

För er som redan bokat in sig till 20-21/8 så börjar inskrivningen 07.30. Tänk på att vi fortfarande har de tuffaste kraven på oss beträffande buller. (92db) så kort kan man säga att allt annat än orginalsystem kommer inte klara sig om det inte sitter sk dbkiller eller liknande.
Självklart är även MCGruppen på plats med sin support. (www.mcgruppen.se)
Jag skickar ut ett mail under fredagen till er som bokat in sig med mer information.

Välkomna till Arlanda!

Eder Träningledare // Chrille
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Håller med, jäkla rolig bana.. sorry.. "trafikövningsplats". ;)

Rekommenderar alla att åtminstone testa! Personligen tycker jag att den bara blir roligare och roligare för varje gång! :tummenupp
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Håller med, jäkla rolig bana.. sorry.. "trafikövningsplats". ;)

Rekommenderar alla att åtminstone testa! Personligen tycker jag att den bara blir roligare och roligare för varje gång! :tummenupp

:tummenupp Jag tycker det är Ok att kalla det bana - fast den inte är tävlings godkänd..

Och jupp - den är kul att köra..
 

jetson

Guest
Hur många instruktörer är det på arlandakörningarna?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, i snitt snarare en på fyra - fem, sedan beror det på hur deltagarna grupperar sig, d v s hur många som kör respektive steg. Vissa kan vara två-tre deltagare per instruktör, andra upp till 5-6... Detta är som sagt generellt på storbanekurser, avvikelser förekommer.

1 på 10 deltagare typ?
 

jetson

Guest
Njae, i snitt snarare en på fyra - fem, sedan beror det på hur deltagarna grupperar sig, d v s hur många som kör respektive steg. Vissa kan vara två-tre deltagare per instruktör, andra upp till 5-6... Detta är som sagt generellt på storbanekurser, avvikelser förekommer.

Tack för svar :tummenupp
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Galet att det är klagomål när banan finns på Arlanda. Undrar om någon skulle klagat om banan byggdes vid crossbanan? Hörde förresten att det finns planer på att anordna en cykeltävling på banan.
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05

1800kr??
Ingår det hoj o soppa då eller?

Berätta gärna upplägget. Körtid etc.

Hittade info på hemsidan.

Kul om ni lyckas fylla med deltagare.
Själv har jag väldigt nära dit men har tyvärr svårt att intala mig själv att det är värt att betala 1800kr för att köra där när det till och med är begränsad fart.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hörde förresten att det finns planer på att anordna en cykeltävling på banan.

Det har varit åtminstone en cykeltävling där tidigare i år.
Har en bekant som är elitcyklist som körde där, skitkul även för dem tydligen.

Själv har jag väldigt nära dit men har tyvärr svårt att intala mig själv att det är värt att betala 1800kr för att köra där när det till och med är begränsad fart.

Farten är inte begränsad på något annat sätt än av vad föraren klarar av. Däremot är ljudet, precis som på i princip alla banor, begränsat. Även om bullerkraven på just Arlanda är extra stränga.

Har kört med min R1:a där ett par gånger. Med db-killers i har jag aldrig haft några problem med buller även när jag stått på.

Jag tycker att det är skillnad på dyrt och mycket pengar.
Håller med om att 1800:- är ganska mycket pengar men med tanke på vad mina bandagar kostar när man ska ordna transport, kanske hyra ett släp, bensin + boende för en eller flera nätter så tycker jag inte att det är särskilt dyrt.

Men vart smärtgränsen går är självfallet upp till var och en.
Jag kan nästan garantera att man kommer att ha jävligt kul för pengarna iaf :tummenupp
 
Last edited:

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Jag kan ha missuppfattat texten på hemsidan.
Men där står det att tempot hålls nere. Så att det inte blir som på andra bandagar.

Jag skulle inte ha några problem med buller då jag kör med orginalavgassystem. =)



Det har varit åtminstone en cykeltävling där tidigare i år.
Har en bekant som är elitcyklist som körde där, skitkul även för dem tydligen.



Farten är inte begränsad på något annat sätt än av vad föraren klarar av. Däremot är ljudet, precis som på i princip alla banor, begränsat. Även om bullerkraven på just Arlanda är extra stränga.

Har kört med min R1:a där ett par gånger. Med db-killers i har jag aldrig haft några problem med buller även när jag stått på.

Jag tycker att det är skillnad på dyrt och mycket pengar.
Håller med om att 1800:- är ganska mycket pengar men med tanke på vad mina bandagar kostar när man ska ordna transport, kanske hyra ett släp, bensin + boende för en eller flera nätter så tycker jag inte att det är särskilt dyrt.

Men vart smärtgränsen går är självfallet upp till var och en.
Jag kan nästan garantera att man kommer att ha jävligt kul för pengarna iaf :tummenupp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag kan ha missuppfattat texten på hemsidan.
Men där står det att tempot hålls nere. Så att det inte blir som på andra bandagar.

Jag skulle inte ha några problem med buller då jag kör med orginalavgassystem. =)

Med tanke på att Arlanda Test Track är typ lika lång som Gelleråsen fast med dubbelt så många kurvor så hålls farten ned kan jag lova. ;)
Och den är inte byggd för att få samma race-flyt som på en racebana... däremot är den byggd för att öva på tekniken i stort sett varenda meter.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Med tanke på att Arlanda Test Track är typ lika lång som Gelleråsen fast med dubbelt så många kurvor så hålls farten ned kan jag lova. ;)

Precis, det är mer som Carnivore skriver.. Men det finns inga hastighetsbegränsningar eller liknande..

Skulle gissa att så länge inte någon kör uppenbart riskfyllt/okontrollerat så är det bara att gasa.

Har aldrig varit med om att någon t ex blivit svartflaggad pg a "för högt tempo".
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top