Arlanda 20-21/8

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
1800:- är sjukt dyrt för en dag.

1800 hmmm varför 1800?

Är testbanan så dyr i hyra att dagspriset blir så högt?

Typ 200:- mer än samma kurs på Gelleråsen... och något säger mig att marken är liiiiiite dyrare i Sthlm än i Karlskoga.

Och för oss Stockholmare så blir ju totalpriset ändå lägre iom att man slipper transportera sig till Karlskoga och även kirra boendet. :tummenupp

Men men, den här diskussionen gick het förra hösten när första kursen skulle köras, vi behöver inte köra samma visa igen.
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
Typ 200:- mer än samma kurs på Gelleråsen... och något säger mig att marken är liiiiiite dyrare i Sthlm än i Karlskoga.

Och för oss Stockholmare så blir ju totalpriset ändå lägre iom att man slipper transportera sig till Karlskoga och även kirra boendet. :tummenupp

Men men, den här diskussionen gick het förra hösten när första kursen skulle köras, vi behöver inte köra samma visa igen.

Nu ska jag inte kasta skit på nån alls, men jag betalar hellre 1200 för en dag på gåsen där man kör de tempot man vill utan "övningar".Känns som att man tar ut ockerhyra som allt annat här i 08land...
Klart folk gäsar på gatorna,bana i all äro men priset, come on.....
Som sagt,vill inte snacka gojja om smc eller nått,bara mina 2cents
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Absolut ingen kritik mot smc bara en undran om det beror på att övningsplatsen Arlanda TT är dyrare än tex gelleråsen/Mittsverige osv.

Not sent from an iProduct...
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Nu ska jag inte kasta skit på nån alls, men jag betalar hellre 1200 för en dag på gåsen där man kör de tempot man vill utan "övningar".Känns som att man tar ut ockerhyra som allt annat här i 08land...
Klart folk gäsar på gatorna,bana i all äro men priset, come on.....
Som sagt,vill inte snacka gojja om smc eller nått,bara mina 2cents

Helt rätt att göra så om man nått så pass långt att man vet vad man vill öva på. Eller har kompisar som kan hjälpa till med förbättrad teknik.

Tyvärr har inte alla det så då tar SMC ca 400 kr för att få tillgång till en instruktör.

Och som flera sagt så har vi inte några som helst åsikter om hur fort man kör så länge man visar att man behärskar de tekniker som instruktören vill se och det inte ser ut som om man är på väg att crasha när som helst. DÅ vill vi helst att man lugnar ner sig några hekto eller två.

Absolut ingen kritik mot smc bara en undran om det beror på att övningsplatsen Arlanda TT är dyrare än tex gelleråsen/Mittsverige osv.

Not sent from an iProduct...

Den är ganska mycket dyrare än de flesta andra banorna. Finns några i Skåne som har liknande prisbild.
 
Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Nu ska jag inte kasta skit på nån alls, men jag betalar hellre 1200 för en dag på gåsen där man kör de tempot man vill utan "övningar".Känns som att man tar ut ockerhyra som allt annat här i 08land...
Klart folk gäsar på gatorna,bana i all äro men priset, come on.....
Som sagt,vill inte snacka gojja om smc eller nått,bara mina 2cents

Det beror ju på vad man är ute efter.
En dag där man kan gasa fritt utan att få hjälp med att förbättra sin körning så är ju Gelleråsen billigare och roligare...
Men:
Ska man räkna in resan dit, eventuellt boende, möjligheten att få hjälp med att förbättra sin körteknik så är 1800 kr ganska billigt.
Jag har 35 mil till Gelleråsen, 12 mil till Arlanda.
Till Gelleråsen åker jag inte fram och tillbaka på samma dag, däremot funkar det utmärkt att göra det till Arlanda. Detta gör att boendet bör räknas in i priset, även bensinpengarna och eventuell släphyra.

Visst kan man bli duktigare genom att ligga och nöta på bana själv, men risken är stor att man bara nöter in ett felbetende. Till och med Rossi har en coach som hjälper honom att bli bättre.

Nu vill jag på inget sätt påstå att SMCs intruktörer skulle vara lika bra som Rossis coach, men vi har en hel del att dela med oss om som kan förbättra en medelmåttig förare. Andy Ibbot på California Superbike School (CSS) har varit coach åt Rossi och även utbildat en hel del av SMCs instruktörer via CSS-körningarna som har anordnats i SMCs regi de senaste åren

De SMC-kurser jag deltagit i, både som deltagare och instruktör, har gett mig en insikt i hur man bör köra som inte hade varit lätt att komma på själv. Att få hjälp av en erfaren instruktör att rätta till eventuella fel i körningen kan betyda mycket mer än man kan föreställa sig.

När det gäller "Ockerhyra" så kan du inte ha mera fel än så.
Arlanda TT är dyr att hyra och vi går runt när kursen är full utan att ha några stora marginaler. JA, jag har lite insikt i SMCs kursverksamhet.
 

jetson

Guest
Fast en budgetkurs hade varit önskvärt, färre instruktörer, ingen mat, inget försäkringsskydd, ingen ambulans (vet iofs inte om det är nån där), allt för att sänka priset.. förstår dock att det inte skulle gå att få igenom med (är väl tusentals krav på smc vid en bankörning)

Kanske köra nån kampanj med att medlemskapet ingår i bandagen kan vara nåt.. iaf för mig (är för ung för att vara med i smc :D )
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Fast en budgetkurs hade varit önskvärt, färre instruktörer, ingen mat, inget försäkringsskydd, ingen ambulans (vet iofs inte om det är nån där), allt för att sänka priset.. förstår dock att det inte skulle gå att få igenom med (är väl tusentals krav på smc vid en bankörning)

Kanske köra nån kampanj med att medlemskapet ingår i bandagen kan vara nåt.. iaf för mig (är för ung för att vara med i smc :D )

Jag tror SMC hellre skulle ställa in än att förhandla bort säkerhet.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fast en budgetkurs hade varit önskvärt, färre instruktörer, ingen mat, inget försäkringsskydd, ingen ambulans (vet iofs inte om det är nån där), allt för att sänka priset.. förstår dock att det inte skulle gå att få igenom med (är väl tusentals krav på smc vid en bankörning)

Kanske köra nån kampanj med att medlemskapet ingår i bandagen kan vara nåt.. iaf för mig (är för ung för att vara med i smc :D )

Kan inte svara för det första annat än att jag själv aldrig skulle köra utan ambulans.

Men idén om "kampanj" tycker jag är intressant.
Har ingen insyn alls så jag vet inte om det är görbart, vare sig ekonomiskt eller administrativt, men ponera att man i kursbokningssystemet kan se vilka som tidigare gått en kurs.

Isåfall skulle man kunna arrangera en kurs där folk som aldrig kört en kurs tidigare (något som man isåfall kunde matcha mot bokningssystemet) får "prova på" för säg halva priset.

Finns väldigt många som VILL prova på men tycker att det är för dyrt, Det finns även väldigt många som aldrig testat men ändå "vet" att det inte är värt pengarna. (hur man nu kan veta det utan att ha provat?).

Kanske kan man locka någon av dem med någon form av kampanj.

Skulle jag få önska själv så skulle en lightvariant av steg 1 och 2 vara med på den provapå-dagen.

Jag kör en del annan träning på min fritid, och där är det ofta just "prova-på"-grejer som lockar folk som aldrig skulle komma dit annars. Det är alltid ett par st som får blodad tand och återkommer.

En vacker dag kanske vi får se något sånt även för bankörning med MC.
 
Last edited:

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Ort
Fruängen, Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Fast en budgetkurs hade varit önskvärt, färre instruktörer, ingen mat, inget försäkringsskydd, ingen ambulans (vet iofs inte om det är nån där), allt för att sänka priset.. förstår dock att det inte skulle gå att få igenom med (är väl tusentals krav på smc vid en bankörning)

Kanske köra nån kampanj med att medlemskapet ingår i bandagen kan vara nåt.. iaf för mig (är för ung för att vara med i smc :D )

Arlanda TT är en trafikövningsplats och ingen RR-bana, därför ställs det rätt höga krav för att få arrangera körningar där. D v s det får inte förekomma "vanliga bandagar" där, utan villkoren är att det är en arrangerad kursverksamhet för att främja trafiksäkerheten. Det behöver inte betyda att det är tråkigt för det eller inte värt pengarna, eller hur?? Sen kan jag verifiera att banan är dyr att hyra och det får man väl nästan räkna med när den ligger så centralt som den gör.

Av egen erfarenhet så kan jag lova att man är rätt glad om det finns en ambulans på plats om man skadar sig illa, som jag gjorde för ett par månader sen. :död
 

"Chrille"

Att lite asfalt kan vara så kul...
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Vid kusten
Hoj
Några stycken i passande storlekar
Äntligen är semestern slut och man har landat hemma igen...:tummenupp

Kan bara instämma med er att :
1. Yes, Arlanda är en kul tekniskt klurig bana som inte går att jämföras med åsen eller annan RR bana, men den är nästan som bulten i miniformat...:)
2. Yes, Priset är något mer än på vissa andra kurser och det som påverkar mest är banhyran, ambulans osv. Men det ligger o andra sidan nära STHLM.
3. Ideer som "Prova på dagar" osv tycker jag också är mycket intressant. Jag bollar den gärna vidare :tummenupp
Kurserna är inte bara kul utan även att man kan få till sig verktygen att utveckla sin åkning ännu mera. Sen är det självklart så att även kurserna och innehållet måste utvecklas (vilket det gör hela tiden)
Mycket utvecklas från deltagarutvärderingarna som görs efter varje kurs. Detta för att kunna göra kurserna ännu roligare och bättre.

Bästa är o boka in sig och testa banan.... jag har iaf beställt sol och god mat :yoparty
MVH // Chrille
 
Last edited:

"Chrille"

Att lite asfalt kan vara så kul...
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Vid kusten
Hoj
Några stycken i passande storlekar
Ett förtyligande ang Db gränsen på ATT...

Det som gäller är 90dB vid förbifart. Så att det inte blir några överraskningar på plats.
Senast vi körde där klarade vi bullerkraven men att tänka på är dB killer eller orginalsystem är ett måste för att det skall fungera.
Mätning görs under hela dagen och övervakas av bl.a banägaren på plats.

// Chrille
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Kan inte svara för det första annat än att jag själv aldrig skulle köra utan ambulans.

Det är rätt bra att ha den på plats, ja. Finns alltid folk som går omkull, oavsett hur försiktigt de kör (om de ens gör det, hur kul är det att fisa omkring på bana?). På en körning förra månaden på Gelleråsen saknade vi ambulans, vilket underströks på förarmötet och folk skulle ta det lugnt. Just den dagen blev det nytt rekord på avkörningar, jag tror att vi hade åtta innan lunch.

1800 spänn för en bandag känns som ett budgetpris om bandagen är i Sthlm (annars är det ju bensin, släphyra, boende, mat osv).
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Det här är en tråd med info om de kurser som körs om en vecka. Kurserna ligger under SMC Rix men arrangeras med de omkringliggande distriktens instruktörer. I år har det varit en massa stök och bråk om vår verksamhet och det skulle vara väldigt tåkigt om vi inte kunde få det här att bli bra och även funka ekonomiskt.

Hur nästa år ser ut vet jag inte. Men som styrelseledamot i SMC Stockholm kan jag lova att vi kommer att göra vad vi kan för att få fulla kurser under nästa år och förslaget om en "Prova på" dag eller Öppet-hus på ATT kommer att tas upp i planeringen.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Är det heldött med anmälningar eller, med tanke på mail, trådar osv som tryckts iväg på sistone?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Är det heldött med anmälningar eller, med tanke på mail, trådar osv som tryckts iväg på sistone?

Det är inte heldött med anmälningar - men, det är inte nog - för att rättfärdigöra kostnaden på - på sikt!

Allt är väldigt enkelt, egentligen..

Banhyra, ambulans, mm - fasta kostnader balanserar i runda slängar med 40-45 deltagare. Ja, banan är dyr, så är det i Hufvudstaden. (Räknar jag som gammal riskkapitalist på hela baletten - kan jag endast konstatera att SMC får ett schyst pris).

Anledningen att SMC får ha MC verksamhet på banan, och försäkring etc., är lika enkel; Ordning och reda, ett syfte och kursplan som kan tros minska MC olyckor i trafik, mängder av utbildade instruktörer, resurser, etc. som jobbar efter ett kursupplägg som alla aktörer är överens om (sporthojsfolk, SMC smått och stort Norr och Söder, myndigheter, f-bolag, etc..)

SMC har vald att ge sina instruktörer på roadracingbanorna (inkl. ATT) en beskedlig kostnadsersättning. Denna kostnad tillkommer på ovanstående, så även utbildning, marknadsföring, etc. Och mat, fika etc t. deltagare / instruktörer..

Sku jag ha prissatt ATT kurserna - hade prislappen blivit ca. 2.400 kr..

Så med ett så pass lågt pris - ska kurserna fyllas upp - om verksamheten på ATT ska vara kvar. Dvs ett beskedligt minus eller break-even..

Runt banan - kan jag endast själv tycka tummen upp. Teknisk krävande, svängar konstant, och det är en utmaning att köra fort. Har varit synpunkter på avåkningszoner - vissa har bättras under året, och detta är en ständig process.

Och man får köra så fort det går på en SMC kurs, inkl. ATT - om instruktören värderar att man rimlig koll och insikt..


Glöm inte att SMC är medlemmarnas egen organisation - är det nått vi är missnöjda med - så vi får väl justera under resans gång..

Hoppas vi ses på Arlanda - jag stödjer detta allt jag kan...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag tycker det är helt fantastiskt, nu har ju Stockholmarna fått en bana. Självklart ska vi då fylla upp den o köra så mycket det bara går.

Vi kommer försöka åka ner från Jämtland nån helg i September, det här får man ju inte missa. :tummenupp
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Bättre motorcykelåkning får man inte i Storstockholm punkt slut. Om det är någon som inte testat än så se för fasiken till att göra det!

(Enligt min erfarenhet funkar grusfållan för övrigt finemang, men det är inget jag rekommenderar någon annan att prova.)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top