Stora möjligheter för Arlandastad Test Track
Publicerad: 30 oktober 2010 kl 09:12
märsta.nu mötte upp Jesper Hellström, kommersiell projektledare för Arlandastad Holding AB som driver Arlandastad Test Track samt projektansvarig för banan. Han berättar att det finns stora möjligheter för banans framtid: - Det finns många grupper i samhället som kan ha stor användning av banan.
Banan är 2,4 km lång plus ett inre nät av vägar som har lite olika inriktning beroende på vad du ska öva. Banan är ingen racerbana för den som tror det utan den används istället samhällsgrupper som har intresse av att testa körning och bilar på så verklighetstrogen bana som möjligt. När vi besöker banan är polisen på plats med ett flertal bilar, Jesper Hellström som är projektansvarig för banan och andra projekt som Arlandastad Holding AB driver, berättar att Polisen kommer att vara på banan i femton år.
Strategiskt läge
Jesper Hellström talar på ett engagerat sätt om vilken samhällsnytta banan kan göra, inte bara i Sverige, utan även utländska intressenter.
- Vi har ett strategiskt läge så för vem som helst är det bara att komma in med flyg, tåg eller bil för att öva, bo på hotell eller vandrarhem för att sedan åka hem. Det är enkelt och tidseffektivt att förlägga utbildning här med det flygplatsnära läget
Nytta för många
Med vem som helst menar Hellström alltså inte privatpersoner utan kanske bilföretag som sålt iväg bilar och vill utbilda inom ecodriving, blåljusförare, försäkringsbolag, lastbilschaufförer, körskolor med mera. Banan kommer dessutom att byggas ut med en ecoslinga som gör att man kan öva miljövänligare körning:
- Nya bilar idag har otroliga funktioner som alla kanske inte kan använda, men här kan köparna utbildas av bilföretagen, fortsätter Hellström.
Fått kritik för ljud
Hellström är inte ovetande om att banan fått viss kritik från de boende i trakten om att den för med sig högt ljud. Han säger att banan ska ta sitt ansvar för att minimera ljudet men påpekar att det finns flera andra faktorer som drar upp bullernivån. Inte minst flyget, tåget och den väg som går utanför banan.
- Vi håller oss under de angivna bestämmelserna som finns, men varje lastbil som kör förbi här utanför drar själva upp en nivå som är mycket högre än våra bilar. Sen är det en ny bana och vi utvärderar resultatet efter några månaders körning så får vi ta ställning till vad som behöver göras. Vi har inga hemligheter för oss hör ute utan för den som önskar så finns all information hos kommunen. De närboende kommer att kallas för att diskutera eventuella förbättringar när våra ljudmätningar har färdigställts.
En del av Airport City
Vad händer härnäst då? Ja banan har fått fler förfrågningar än vad Arlandastad Holding hade hoppats på trots att ledningen ännu inte gett sig ut för att jaga intresserade. Men potentialen ses som stor likaså samhällsnyttan. Den nya ecoslingan beräknas vara färdig om ett år. Jesper Hellström pratar också om hela Stockholm Airport City och hur banan passar in i en del av det sammanhanget.
- Det finns många idéer från andra flygplatser i andra länder som kan passa in hos oss i Sverige bara det görs i rätt proportion.
Fotnot: Idag finns en liknande testbana i Arjeplog som lockar 2300 ingenjörer och tekniker för att arbeta med vintertesting av bilar. Bilindustrin har blivit en bidragande kraft för ekonomin i den lilla staden och det finns även ett välutvecklat samarbete med Luleå tekniska universitet. Omkring 2000 testförare bor där tillfälligt under vintern.
Daniel Iskander