Arlanda Test Track provkörd :-)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Då är första negativa reportaget ute i lokalblaskan, Sigtunabygden.
:(

Skall vi göra samma sak som gjordes med Enköpingsbanan, insändare i massor.

2nau1l5.jpg


Reportaget finns även här: http://www.sigtunabygden.se/sigtunabygden/sigtuna/buller-fran-bana-stor-boende-1072906.aspx

blir galen på alla som ska ha nåt att säga till om allt. så in i helvete massa dö yta o skog i sverige men ändå ska det klagas oavsett vad som tänkts att göras inom motorsporten.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
blir galen på alla som ska ha nåt att säga till om allt. så in i helvete massa dö yta o skog i sverige men ändå ska det klagas oavsett vad som tänkts att göras inom motorsporten.

Håller helt och hållet med! Och innan banan byggdes så har det körts cross där i ÖVER 30 år!!!!

Men jag antar väl att en crosshoj låter mycke mindre.. :va
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Håller helt och hållet med! Och innan banan byggdes så har det körts cross där i ÖVER 30 år!!!!

Men jag antar väl att en crosshoj låter mycke mindre.. :va

Ja! men så fort nån fiser och de tror de får tala så passar de på att visa att de minsann har en talan.

I helgen när jag var och körde på Anderstorp så började en äldre herre prata med mig. Han sa att han bodde i närheten och hörde massa ljud och kom till banan för att se lite hojar racea. Frågade om han åkte själv, nja svarade han, hade testat banan 2-3 ggr med sin bil men aldrig kört seriöst men gillade verksamheten där och även jobbat tidigare som politiker i kommunen och kämpat emot de som velat stänga ner banan.

Önskar fler politiker var lika glada och positiva till denna hobby/sport
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
:gnissla A.T.T är inte det enda som motarbetas... Tierps anläggning börjar det gnällas på: http://www.unt.se/tierp/tierps-arena-beslut-overklagat-1074466.aspx


Håller dock tummarna på att båda alternativen blir tillgängliga!




Och som någon skrev, hur kan man kalla något för "idylliskt" 1,5-2 km söder om Arlanda flygplats :va Och granne med E4:an, järnvägen.... Hmm, säkert nåt ridhus och dynghög i närheten som stör. A.T.T fick bara bägaren att rinna över?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
..
Sen hoppas jag att SMC går in och styr upp en eventuell diskussion där, förmodligen blir iaf någon mer positivt inställd om det verkligen understryks att de handlar om utbildning och inte racing.

Självfallet är SMC aktive i att hitta en lösning eller flera lösningar som är bra för dom boende, och även för det trafiksäkerhets syfte som organisationens kurser har på Arlanda banan.
 

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
:
Och som någon skrev, hur kan man kalla något för "idylliskt" 1,5-2 km söder om Arlanda flygplats :va Och granne med E4:an, järnvägen.... Hmm, säkert nåt ridhus och dynghög i närheten som stör. A.T.T fick bara bägaren att rinna över?


Lika konstigt som Viking Motor Parks placering...mellan en skjutbana, motorväg och soptipp...Där anser sig miljökämparna ha ett strövområde...:gnissla
 

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Ort
U-Väsby
Hoj
SL750 & CBR600
Jahaja, då har man klagat på ATT, och Tierp för att det bullrar. Garanterat samma idioter som klagar på att det bullrar om en flygplats. Tänker främst mot de grupper som bildats mot Arlanda och Bromma med anhängare som alla flyttat dit efter att flygplatserna var i fullt bruk, men blivit förvånade en söndag när de vaknade att det bullrar. Hmm, var det inte samma visa på Myttinge fältet? Folk köpte hus, och insåg en morgon att det låg på militärt övningsområde!
Idioter som vill äta av kakan som denna verksamhet skapar, men attans inte ge ngt själv.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Kan man inte boka ett möte med dessa som bor där och ta diskussionen och se ifall de kan hantera det. De är inte ensamma att dela detta land, och om vi inte får köra där nära andra fordom/flygplan så vart ska vi få köra?

för har de ingen förståelse så får de 5ggr tillbaks.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Ha ha, fin fulquote.

Det är en trist, men numer vanlig, inställning att man alltid ska hävda sin egen rätt framför andras och vara ovillig att kompromissa.

Är det möjligen inte så att man har kompromissat nog när man accepterar flygbuller modell mastodont vissa dagar och tider på dygnet för att ha råd att leva drägligt i ett område som ligger någorlunda ok i avstånd till det jobb man har?
Har man inte kompromissat nog om man accepterat banans sagda verksamhet om ledningen i efterhand kommit på andra idéer?

Jag vete fan om jag skulle vilja bo 200-300meter ifrån en bana. Det spelar ingen roll att man är motorintresserad eller rent av kör själv när man skall njuta av en grillad stek och en bärs i solskenet en Lördagseftermiddag, som för övrigt borde vara allas rättighet, bara för att få öronen fylla av varvande motorer timme efter timme.
En stund är det nog ballt, men sen?

Att det smattras Enduro i skogen runt i kring gör nog inte saken bättre skulle jag tro. Som någon skrev så rymmer bägaren nog inget mer.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är det möjligen inte så att man har kompromissat nog när man accepterar flygbuller modell mastodont vissa dagar och tider på dygnet för att ha råd att leva drägligt i ett område som ligger någorlunda ok i avstånd till det jobb man har?
Har man inte kompromissat nog om man accepterat banans sagda verksamhet om ledningen i efterhand kommit på andra idéer?

Jag vete fan om jag skulle vilja bo 200-300meter ifrån en bana. Det spelar ingen roll att man är motorintresserad eller rent av kör själv när man skall njuta av en grillad stek och en bärs i solskenet en Lördagseftermiddag, som för övrigt borde vara allas rättighet, bara för att få öronen fylla av varvande motorer timme efter timme.
En stund är det nog ballt, men sen?

Att det smattras Enduro i skogen runt i kring gör nog inte saken bättre skulle jag tro. Som någon skrev så rymmer bägaren nog inget mer.
Då kanske man inte skall bosäta sig mellan E4:an, inflygningen till Arlanda och ett lite endurospår (ok endurospåren var kanske inte helt officiella).
Poängen är att det finns gott om andra platser som man kunde ha flyttat till med nästan lika bra kommunikationer.
Skokloster, Knivsta, Bro, Bålsta, Lunda-Rimbo hållet, osv. Kåkarna där torde ligga i samma prisklass eller t.om. billigare än bredvid ATT.
Så att nu komma och klaga på någonting som låter mindre än ett vanligt samtal är ganska lågt.

Jag skulle för övrigt gärna bo i närheten av en motorbana.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Då kanske man inte skall bosäta sig mellan E4:an, inflygningen till Arlanda och ett lite endurospår (ok endurospåren var kanske inte helt officiella).
Poängen är att det finns gott om andra platser som man kunde ha flyttat till med nästan lika bra kommunikationer.
Skokloster, Knivsta, Bro, Bålsta, Lunda-Rimbo hållet, osv. Kåkarna där torde ligga i samma prisklass eller t.om. billigare än bredvid ATT.
Så att nu komma och klaga på någonting som låter mindre än ett vanligt samtal är ganska lågt.

Jag skulle för övrigt gärna bo i närheten av en motorbana.

Problemet är att Endurospåren (olagliga??) skapar buller som lätt hänföras till motorbanans verksamhet av dom som klagar. Det gör att motorbanans verksamhet skadas av sånt dom inte kan påverka, tyvärr.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Problemet är att Endurospåren (olagliga??) skapar buller som lätt hänföras till motorbanans verksamhet av dom som klagar. Det gör att motorbanans verksamhet skadas av sånt dom inte kan påverka, tyvärr.

Dom har kört cross/enduro där i över 30år och nu när motorbanan byggdes har endurospåren flyttat på sig längre bort från kåkarna...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Löper inte Arlandabanan (järnvägen) ovan mark några hundra meter från byn också eller är det tunnel där ?

Edit: Svarar på min egen fråga, Jo järnvägen löper ovan mark precis utanför Skogby.

Så du har en av europas största flygplatser, E4:an och en järnväg i knutarna och det stora problemet med buller som du klagar på är en testbana med några få hojar någon helg om året........
:3freak


Och på tal om järnväg, skulle man inte kunna bygga lite högre ljuddämpningsvallar från motorbanan så att folk inte kan urskilja motorljudet från hojar bland alla andra saker i trakterna.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En till artikel om ATT hos Märsta.nu

För hela artikeln med tillhörande bilder surfa in på www.Märsta.nu

Stora möjligheter för Arlandastad Test Track
Publicerad: 30 oktober 2010 kl 09:12
märsta.nu mötte upp Jesper Hellström, kommersiell projektledare för Arlandastad Holding AB som driver Arlandastad Test Track samt projektansvarig för banan. Han berättar att det finns stora möjligheter för banans framtid: - Det finns många grupper i samhället som kan ha stor användning av banan.

Banan är 2,4 km lång plus ett inre nät av vägar som har lite olika inriktning beroende på vad du ska öva. Banan är ingen racerbana för den som tror det utan den används istället samhällsgrupper som har intresse av att testa körning och bilar på så verklighetstrogen bana som möjligt. När vi besöker banan är polisen på plats med ett flertal bilar, Jesper Hellström som är projektansvarig för banan och andra projekt som Arlandastad Holding AB driver, berättar att Polisen kommer att vara på banan i femton år.


Strategiskt läge
Jesper Hellström talar på ett engagerat sätt om vilken samhällsnytta banan kan göra, inte bara i Sverige, utan även utländska intressenter.
- Vi har ett strategiskt läge så för vem som helst är det bara att komma in med flyg, tåg eller bil för att öva, bo på hotell eller vandrarhem för att sedan åka hem. Det är enkelt och tidseffektivt att förlägga utbildning här med det flygplatsnära läget


Nytta för många
Med vem som helst menar Hellström alltså inte privatpersoner utan kanske bilföretag som sålt iväg bilar och vill utbilda inom ecodriving, blåljusförare, försäkringsbolag, lastbilschaufförer, körskolor med mera. Banan kommer dessutom att byggas ut med en ecoslinga som gör att man kan öva miljövänligare körning:
- Nya bilar idag har otroliga funktioner som alla kanske inte kan använda, men här kan köparna utbildas av bilföretagen, fortsätter Hellström.

Fått kritik för ljud
Hellström är inte ovetande om att banan fått viss kritik från de boende i trakten om att den för med sig högt ljud. Han säger att banan ska ta sitt ansvar för att minimera ljudet men påpekar att det finns flera andra faktorer som drar upp bullernivån. Inte minst flyget, tåget och den väg som går utanför banan.
- Vi håller oss under de angivna bestämmelserna som finns, men varje lastbil som kör förbi här utanför drar själva upp en nivå som är mycket högre än våra bilar. Sen är det en ny bana och vi utvärderar resultatet efter några månaders körning så får vi ta ställning till vad som behöver göras. Vi har inga hemligheter för oss hör ute utan för den som önskar så finns all information hos kommunen. De närboende kommer att kallas för att diskutera eventuella förbättringar när våra ljudmätningar har färdigställts.


En del av Airport City
Vad händer härnäst då? Ja banan har fått fler förfrågningar än vad Arlandastad Holding hade hoppats på trots att ledningen ännu inte gett sig ut för att jaga intresserade. Men potentialen ses som stor likaså samhällsnyttan. Den nya ecoslingan beräknas vara färdig om ett år. Jesper Hellström pratar också om hela Stockholm Airport City och hur banan passar in i en del av det sammanhanget.
- Det finns många idéer från andra flygplatser i andra länder som kan passa in hos oss i Sverige bara det görs i rätt proportion.


Fotnot: Idag finns en liknande testbana i Arjeplog som lockar 2300 ingenjörer och tekniker för att arbeta med vintertesting av bilar. Bilindustrin har blivit en bidragande kraft för ekonomin i den lilla staden och det finns även ett välutvecklat samarbete med Luleå tekniska universitet. Omkring 2000 testförare bor där tillfälligt under vintern.

Daniel Iskander
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Henrik resonerar lite märkligt tycker jag. Det är väl utmärkt att bullriga aktiviteter samlas på ett och samma ställe och inte sprids ut?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Och representant för det här jävla gnället är alltså Henrik Van De Meulebrouck, som själv hoppar fallskärm. Tror han inte att flygplanen han hoppar från stör då?

Vilken jävla dubbelmoralsfitta han verkar vara.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top