Arlanda Test Track provkörd :-)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
6 timmar med öppen depå=köra tills man stupar med instruktörer inkl lunch betalar jag gärna 1650kr. Istället för 7*20.

Just det där "öppen depå och köra tills man stupar" är ju inte direkt optimalt för säkerheten.. Vad det vanligen leder till är att folk kör tills de blir trötta, men fortsätter att köra ändå.. tappar fokus och kraschar.. (ja, jag har varit på körning med öppen depå)

För mig passar det alldeles utmärkt med 20-minuterspass med "tvångsvila" mellan.. Och jag tycker att det är värt extra pengar för att få den organisationen och säkerheten.. sen åker ju jag på bandagar för hela "upplevelsen".. inte bara körningen, utan även instruktionerna, feedbacken och att hänga med likasinnade i depån..

Uppenbarligen är vi ute efter olika saker, så det är väl bra att det finns olika arrangörer med olika upplägg?

Förslagsvis så åker man med den arrangör vars upplägg, och kanske pris, passar ens egen smak och plånbok bäst?
 
Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Fast så tillhör väl inte du riktigt målgruppen för BKK som SMC arrangerar... eller? ;)

Hehe nee man kanske inte gör det;). Har bara varit på några knixkörningar och där brukar man få höra att jag kör för fort och stressar upp tempot för de andra. Därför har jag har börjat köra med en hand på styret förbi depån för att verkligen visa att jag inte kör över min förmåga som de verkar tro:krama.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Det är väl super om ni instruktörer får lite pröjs för er insats :tummenupp, även om det inte täcker era omkostnader. Får hoppas att ni slipper betala 1700:- för körningen också eftersom ni instruerar och inte leker på banan själv.

Det har bara funnits en helg då man kunnat prova köra på ATT, många som inte fick plats då det blev slutsålt fort. Vi får vänta till nästa säsong då fler har kört för att se hur bra banan och arrangemanget är. :)
Nja...kursen blev inte fullsatt på en gång. Lördagen hade 58 platser sålda pga av 2 avhopp så visst den blev fullsatt men det blev den typ veckan före kursen.. För att sen få 2 platser över.
Fanns också platser att köpa av "avhoppade" som fått strul med motorcykeln eller som kört in i skogen....
Söndagens kurs hade vi 26 deltagare av 60 platser. Så inte var det slutsålt inte.....

Det kostar ca 1000 kr för en instruktör att instruera en dag.
Vi kör på egna hojar. Betalar däck och slitage på hojarna själva. För att du ska bli en säkrare motorcyklist och inte hamna i statistiken.

Det är löjligt att DU jämför en liter mjölk för en tia mot en SMC-kurs för 1700kr
Eller en racebuss för 15000kr...:huvet

Man vill såklart få valuta för pengarna i alla avseenden. Kostar ATT lika mycket eller mer än att köra en heldag på Gotland ring, så kanske man väger för och nackdelar. Det kanske inte gör något att det finns 10 färre instruktörer eller att man betalar för sin egen lunch, eller att säkerheten är högre/lägre. Det finns i alla fall flera alternativ att välja bland.
SÅ om DU vill lägga dina pengar på ATT så har du rätt att göra det. Men klaga inte på andra som ifrågasätter varför priset är högt. Du behöver inte ens kommentera att 500kr inte är rimligt för en körning på ATT, det förstår de flesta ändå :)

Tycker inte att det är löjligt. Mjölk för en 10a eller en smc kurs för 1700. Vi säljer en produkt. Tycker du att produkten är för dyr får du själv hitta ett alternativ.
Vad är du ute efter? En dag på bana eller en kurs för med inriktning att få dig till en säkrare mc-förare för att inte bli en siffra i statistiken?


6 timmar med öppen depå=köra tills man stupar med instruktörer inkl lunch betalar jag gärna 1650kr. Istället för 7*20.
Och här är inriktningen att bli snabbare runt en bana. De talar om idiealspår mm...
Detta är inte inriktningen på en smc kurs steg 1-4.
Inriktningen för smcs kurser är att vi inte ska bli siffror i statistiken,

Vårt mål är färre olyckor. Vår fortbildning är inte en inriktning för att ta snabbaste spåret i en kurva. Vårt mål är att du ska ta det säkraste spåret. På favoritvägen eller på en helt okänd väg.

Vi har ett koncept, en produkt som vi säljer. Produkten innehåller duktiga instruktörer, den innehåller mat och fika mm...
Antalet instruktörer är fastställt för att ge kvalitet, Säkerställa att vi har myndigheter och försäkringsbolag med oss. Och maten och fikat handlar om att vi vill säkerställa att våra deltagare har ätit och inte kraschar pga för dåligt med energiintag.

Några bandagar på Arlanda TT kommer inte att ske!! Köp läget!
Ni sitter och klagar på priset på smcs kurser... på SPORTHOJ.COM.
Ni kommer inte någon vart med det.. För det kommer inte förändra ett skit.
SMCs kostnader för kursen ska täckas upp. *De kostnaderna finns redovisat i tidigare inlägg.

Enda sättet att få ner priset på kurserna är att det kommer in pengar från annat håll. Och det får ni inte här på sporthoj.com.
Det spelar ingen roll hur mycket ni klagar. Mjölken kommer ändå kosta 10 kr om ni inte kan få den subventionerad.

Så vart kan ni då vända er till och jobba för att få den subventionerad???

Tja... när vi började med dessa kurser var priset ca 1200 kr för ca 5 år sedan. Då var det VV och Folksam så stod för fiolerna.
De har med tiden dragit sig ur. Vilket också var planerat.
Idag är bilsport och mc med och subventionerar.. Eller snarer dess ägare moderna försökringar.

SMC slår sig blodig mot Tingvall mm. för att få mer pengar till fortbildnign.
Men det finns rapporter, ni som varit med kan inte ha missat dem, som säger att "All fortbildning utöver den obligatoriska ökar bara riskerna och risktagandet"

Tingvall har också sagt att kan vi visa att våra kurser minskar olyckorna så kommer det inte vara några problem att få pengar till verksamheten.

Så i slutändan. Det är vi som motorcyklister, Främst vi som kör sh, vi står för 50% av alla olyckor men utgör endastg 10% av kollektivet, som måste krascha mindre..
Detta kommer i sin tur kunna leda till att myndigheterna ser en possitiv effekt av vår verksamhet och skjuter till pengar och kurserna kan gå ner i pris.... eller mjölken bli gratis...
 
Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Och här är inriktningen att bli snabbare runt en bana. De talar om idiealspår mm...
Detta är inte inriktningen på en smc kurs steg 1-4.
Inriktningen för smcs kurser är att vi inte ska bli siffror i statistiken,

Vårt mål är färre olyckor. Vår fortbildning är inte en inriktning för att ta snabbaste spåret i en kurva. Vårt mål är att du ska ta det säkraste spåret. På favoritvägen eller på en helt okänd väg.

Vi har ett koncept, en produkt som vi säljer. Produkten innehåller duktiga instruktörer, den innehåller mat och fika mm...
Antalet instruktörer är fastställt för att ge kvalitet, Säkerställa att vi har myndigheter och försäkringsbolag med oss. Och maten och fikat handlar om att vi vill säkerställa att våra deltagare har ätit och inte kraschar pga för dåligt med energiintag.

Några bandagar på Arlanda TT kommer inte att ske!! Köp läget!
Ni sitter och klagar på priset på smcs kurser... på SPORTHOJ.COM.
Ni kommer inte någon vart med det.. För det kommer inte förändra ett skit.
SMCs kostnader för kursen ska täckas upp. *De kostnaderna finns redovisat i tidigare inlägg.

Enda sättet att få ner priset på kurserna är att det kommer in pengar från annat håll. Och det får ni inte här på sporthoj.com.
Det spelar ingen roll hur mycket ni klagar. Mjölken kommer ändå kosta 10 kr om ni inte kan få den subventionerad.

Så vart kan ni då vända er till och jobba för att få den subventionerad???

Tja... när vi började med dessa kurser var priset ca 1200 kr för ca 5 år sedan. Då var det VV och Folksam så stod för fiolerna.
De har med tiden dragit sig ur. Vilket också var planerat.
Idag är bilsport och mc med och subventionerar.. Eller snarer dess ägare moderna försökringar.

SMC slår sig blodig mot Tingvall mm. för att få mer pengar till fortbildnign.
Men det finns rapporter, ni som varit med kan inte ha missat dem, som säger att "All fortbildning utöver den obligatoriska ökar bara riskerna och risktagandet"

Tingvall har också sagt att kan vi visa att våra kurser minskar olyckorna så kommer det inte vara några problem att få pengar till verksamheten.

Så i slutändan. Det är vi som motorcyklister, Främst vi som kör sh, vi står för 50% av alla olyckor men utgör endastg 10% av kollektivet, som måste krascha mindre..
Detta kommer i sin tur kunna leda till att myndigheterna ser en possitiv effekt av vår verksamhet och skjuter till pengar och kurserna kan gå ner i pris.... eller mjölken bli gratis...

Amen;)
 

kungfuu

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Farsta
Hoj
Suzuki GSX-R600 -01
En kommentar då till arrangörerna angående att söndagen hade väldigt många lediga platser. Jag (och kanske flera) var osäker på om jag kunde köra på söndagen av olika skäl och väntade därför med bokningen till sent. Åtminstone de gånger på fredagen jag tittade fanns lediga platser till båda dagarna. "Okej, grönt" tänkte jag - då bokar jag imorgon lördag tidigt när jag vet hur söndagen ser ut. Går ivrig in för att boka då dagen blev ledig - TOMT! Hela Arlanda TT är borttagen ur listan helt och hållet.
Vad är då önskemålet - jo, jag har all förståelse för att ni bokar av de resurser som inte anser er behöva, men sätt då en sista anmälningstid! Det kan inte vara ofta som det är många platser kvar till en kurs sista veckan, inte vad jag har sett tidigare iaf. Jag kan tänka mig att många fler platser hade varit tagna om den rutinen hade funnits = pengar in. Många var nog osäkra pga av väderprognosen också som skiftade varje gång man tittade.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
En kommentar då till arrangörerna angående att söndagen hade väldigt många lediga platser. Jag (och kanske flera) var osäker på om jag kunde köra på söndagen av olika skäl och väntade därför med bokningen till sent. Åtminstone de gånger på fredagen jag tittade fanns lediga platser till båda dagarna. "Okej, grönt" tänkte jag - då bokar jag imorgon lördag tidigt när jag vet hur söndagen ser ut. Går ivrig in för att boka då dagen blev ledig - TOMT! Hela Arlanda TT är borttagen ur listan helt och hållet.
Vad är då önskemålet - jo, jag har all förståelse för att ni bokar av de resurser som inte anser er behöva, men sätt då en sista anmälningstid! Det kan inte vara ofta som det är många platser kvar till en kurs sista veckan, inte vad jag har sett tidigare iaf. Jag kan tänka mig att många fler platser hade varit tagna om den rutinen hade funnits = pengar in. Många var nog osäkra pga av väderprognosen också som skiftade varje gång man tittade.

Hur ska jag som TL kunna planera en kurs som hela tiden skiftar antal deltagare? Någonstans måste man dra en gräns.
rutinen=pengar in säger du---
Hur många personer tro du vi kan ta emot med några timmars förvarning?
Iom att bokningen stängdes så kunde jag avboka 5 instruktörer inför söndagen. Detta gav då minskad utgift med ca 6000 kr Denna gång.
 

kungfuu

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Farsta
Hoj
Suzuki GSX-R600 -01
Hur ska jag som TL kunna planera en kurs som hela tiden skiftar antal deltagare? Någonstans måste man dra en gräns.
rutinen=pengar in säger du---
Hur många personer tro du vi kan ta emot med några timmars förvarning?
Iom att bokningen stängdes så kunde jag avboka 5 instruktörer inför söndagen. Detta gav då minskad utgift med ca 6000 kr Denna gång.

Precis min poäng - om sista anmälningstid är spikad så vet du ju därefter vilket antal som gäller, det utgör ju gränsen som du syftar till. Det sätter alltså press på sådana som jag att antingen chansa eller bestämma mig tills dess :rolleyes:
Jag menar inte att den tiden måste vara några timmar före, det har jag inte ens antytt - sätt ett par dagar eller en vecka eller vad som nu krävs, det viktiga är att det framgår.
Klara regler för alla och lättare att planera efter.
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Precis min poäng - om sista anmälningstid är spikad så vet du ju därefter vilket antal som gäller, det utgör ju gränsen som du syftar till. Det sätter alltså press på sådana som jag att antingen chansa eller bestämma mig tills dess :rolleyes:
Jag menar inte att den tiden måste vara några timmar före, det har jag inte ens antytt - sätt ett par dagar eller en vecka eller vad som nu krävs, det viktiga är att det framgår.
Klara regler för alla och lättare att planera efter.

Brukar vara en veckan innan. Men då det fanns platser kvar höll de bokningen öppen tom fredag.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Trevligt att domedagsprofetiorna kom på skam också. :tummenupp

Att ha ambulans på plats vid kurser och bandagar är inte för att alla ska få åka ambulans, det är för att det ska finnas där om någon behöver det.
Ungefär samma sak med avåkningszoner.

Du kan ju köra motorcykel i favoritjeansen, en tröja du tycker är skön och någon form av glasögon mot fartvinden.
Hjälm, skinnställ, handskar, stövlar, ryggskydd och sånt, det är ju bara för de som tänkt köra omkull eller krocka, eller hur?
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Wtf det var ingen depåhund som slicka mig i fejan efter att jag poserat i diket. Jag har blivit lurad.

Annars var det en grym dag, tack Ezzo för att jag fick åka vidare =)

Hade du mycket grus i kåporna?
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Hade du mycket grus i kåporna?

Jo det rasslade rätt fint i början, men inget som inte gick att åtgärda med ett spann vatten på macken. Framförallt tyckte jag det rasslade runt kedjan i ett par meter, var väl tur att den inte var helt nysmörjd.

Men visst var jag snygg i diket?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då är första negativa reportaget ute i lokalblaskan, Sigtunabygden.
:(

Skall vi göra samma sak som gjordes med Enköpingsbanan, insändare i massor.

2nau1l5.jpg


Reportaget finns även här: http://www.sigtunabygden.se/sigtunabygden/sigtuna/buller-fran-bana-stor-boende-1072906.aspx
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Då är första negativa reportaget ute i lokalblaskan, Sigtunabygden.
:(

Skall vi göra samma sak som gjordes med Enköpingsbanan, insändare i massor.

<bild>

Reportaget finns även här: http://www.sigtunabygden.se/sigtunabygden/sigtuna/buller-fran-bana-stor-boende-1072906.aspx

Funderade oxå på det, att skicka insändare eller alternativt positiv feedback till ansvariga på kommunen. Om man vet med sig att man inte är så duktig på att formulera sig i text eller uttrycka sig politiskt korrekt så kanske man ska låta bli dock..

Sen hoppas jag att SMC går in och styr upp en eventuell diskussion där, förmodligen blir iaf någon mer positivt inställd om det verkligen understryks att de handlar om utbildning och inte racing.

(sen ska man väl ha i åtanke att det alltid finns folk som vill gnälla på allt, så att det kommer några negativa inslag får man nog räkna med, och "permanent verksamhet" varje helg som det låter i artikeln handlar det ju inte heller om, detta kanske någon borde understryka)
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ja buller brukar det ju tjafsas om... En av gångerna när "alla" hojar startade samtidigt så kom det ett flygplan. Då hördes inga hojar längre :)

Samma med sviestad, jas planen har inflygningsbana över rr banan men ändå klagas de på hojarna, dom hörs inte när ett jas kommer in för landning ;)
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
haha är man så fattig på hästar i kanoten att man bostätter sig vid en flygplats är en motorbana ens minsta problem.
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Hästar i kanoten!? hahaha
Ja allvarligt talat: de personer som i min mening ens har rätt att yttra sig i frågan är dom som bott där INNAN arlanda byggdes!

Nepp nu ska jag skicka ett argt brev till idrottsförvaltningen i solna och kräva att rinken vid ulriksdal omedelbart stängs!

Det bedrivs bevisligen arrangerad form av konståkning där vilket kan dra till sig blottare då tjejerna tränar. Stor olägenhet för oss boende! (och risken att bli igenkänd av grannarna är större än om man frilansar på annan ort)

Och när P90 tränar hockey uppstår diverse obehagliga ljud från sargen!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Samma med sviestad, jas planen har inflygningsbana över rr banan men ändå klagas de på hojarna, dom hörs inte när ett jas kommer in för landning ;)

Det är stor skiilnad på mycket buller under någon minut och sedan tyst i en timme. Medan Mc verksamheten har halvhögt buller som finns hela tiden. Därför haltar jämförelsen lite.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top