Arlanda Test Track provkörd :-)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tror det var ett bra knep av arrangören att byta varv för att hålla ner hastigheten lite :)

Sen hörde man i depån att folk tyckte att det blev en helt ny bana också... så två banor för priset av en. :tummenupp

Men som några redan varit inne på, undrar om det inte blev lite kort tid åt vardera håll, skulle nog personligen hellre se det fördelat på en tvådagarskurs där dag 1 går åt ena hållet och dag 2 åt andra istället för att dela på det mitt på dagen.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Intressant och bra att i princip alla tyckte det va lyckad och kul körning på A.t.t

Vem vet kanske kommer halvdagar eller nått annat för hojåkare med mindre i plånboken :)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Framtiden för Arlanda TT är ett vitt papper för sett från SMCs sida.

Här finns möjligheter att göra fortbildningar på alla möjliga sätt.
Kanske några timmar "som knixverksamhet" mm mm.

Något som inte kommer hända är att det blir steg 5-6 på Arlanda TT.
Steg 5-6 är rr-inriktning och kräver SVEMO godkänd bana och det är inte banägarens mål att bedriva någon typ av tävlingsverksamhet här.

Men hur framtidens kursutbud på Arlanda TT kommer se ut för oss motorcyklister är ett oskrivet kort.
Vi kommer köra BKK där med steg 1-4. Så långt är det klart om verskamheten får tillstånd.

Vill samtidigt passa på och ge ett stort tack till alla deltagare som valde andra vägar än genom Skoby för att ta sig till och från kursen.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kör en liten off topic/korspostning, skall skriva i filmer å bilder-forumet med, men då den här tråden är så aktiv lägger jag in länken här med:

http://thepiratebay.org/torrent/5841987

Lär ta ett tag innan jag hinner redigera och ladda upp filmer på youtube, så den som vill kan plocka råmaterial från det vi filmade från min och instruktörernas hojar i snabb grupp från båda dagarna.

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Kör en liten off topic/korspostning, skall skriva i filmer å bilder-forumet med, men då den här tråden är så aktiv lägger jag in länken här med:

http://thepiratebay.org/torrent/5841987

Lär ta ett tag innan jag hinner redigera och ladda upp filmer på youtube, så den som vill kan plocka råmaterial från det vi filmade från min och instruktörernas hojar i snabb grupp från båda dagarna.

Vart hittar man info om körningar på Arlanda Test Track framöver... hittar inte på SMC:s sida o inte här....

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Detta var avslutningen för kurser på större bana, nu på lördag går sista KNIX om jag inte missat något. (i sthlm då alltså)

Japp, Tuvängen bl a, håller tummarna för bra väder :yoparty

Väntar med spänning på mer information under vintern om hur det blir med tillstånden för Arlanda samt om det kommer någon feedback på "testhelgen" vi körde där nu. Om de boende stördes osv. Jag upplevde det hela som mkt välskött och kontrollerat.

Vi är många som har stora förhoppningar kring det här, och är det något man som medlem kan hjälpa till med så hoppas jag att SMC går ut med det.

Själv ska jag börja med att göra en ordentlig kursutvärdering :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Japp, Tuvängen bl a, håller tummarna för bra väder :yoparty

Väntar med spänning på mer information under vintern om hur det blir med tillstånden för Arlanda samt om det kommer någon feedback på "testhelgen" vi körde där nu. Om de boende stördes osv. Jag upplevde det hela som mkt välskött och kontrollerat.

Vi är många som har stora förhoppningar kring det här, och är det något man som medlem kan hjälpa till med så hoppas jag att SMC går ut med det.

Själv ska jag börja med att göra en ordentlig kursutvärdering :)

Hoppas du ger resurserna extra cred. ;)

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
R6
Jag har varit och tittat på ATT-knixen/banan, men inte kört där. Valde att köra på Järfälla-knix i helgen istället då det blev billigare. För att om jag nu skulle råka göra ett misstag och "crasha" hojen så är chanserna mycket större att både hoj och jag klarar oss bättre än om jag kört på ATT. Ok att ATT skall motsvara ett parti gata, men det är under all kritik att inga avåkningszoner finns.
Jag har inte huvudet i sanden, vet att det inte är SMC's fel att det kostar mycket att köra på ATT. Men banägaren behöver inte gå i vinst på första året anser jag. Det är sällan nya projekt i denna klass gör det, det brukar till och med vara budgeterat att det tar mer än 1år att åtminstone komma på +/-0

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har varit och tittat på ATT-knixen/banan, men inte kört där. Valde att köra på Järfälla-knix i helgen istället då det blev billigare. För att om jag nu skulle råka göra ett misstag och "crasha" hojen så är chanserna mycket större att både hoj och jag klarar oss bättre än om jag kört på ATT. Ok att ATT skall motsvara ett parti gata, men det är under all kritik att inga avåkningszoner finns.
Jag har inte huvudet i sanden, vet att det inte är SMC's fel att det kostar mycket att köra på ATT. Men banägaren behöver inte gå i vinst på första året anser jag. Det är sällan nya projekt i denna klass gör det, det brukar till och med vara budgeterat att det tar mer än 1år att åtminstone komma på +/-0

Det hade kostat bra mycket mer om banägaren skulle försöka gå med vinst första året eller säg åren t.o.m.

Av de 3 som lade hojen så var det ingen som fick några direkta skador vad jag kunde se... inte mer än repor.

Sen finns det partier där du kan missa kurvan och fortsätta rakt fram över gruspartiet.
Ta den här bilden som exempel... ser inte särskilt illa ut tycker jag.
http://83.179.6.211/gubblasse/main.php?cmd=imageview&var1=ATT19.9kl/DSC_5791.jpg

Men som sagt, det är lätt att såga något man själv inte testat, var väl ingen som hade några konstiga synpunkter efter att faktiskt ha kört på ATT, men det är klart, vad är väl drygt 70st deltagare mot ett par forumanvändare. :rolleyes:

Last edited:

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
R6
Det hade kostat bra mycket mer om banägaren skulle försöka gå med vinst första året eller säg åren t.o.m.

Av de 3 som lade hojen så var det ingen som fick några direkta skador vad jag kunde se... inte mer än repor.

Sen finns det partier där du kan missa kurvan och fortsätta rakt fram över gruspartiet.
Ta den här bilden som exempel... ser inte särskilt illa ut tycker jag.
http://83.179.6.211/gubblasse/main.php?cmd=imageview&var1=ATT19.9kl/DSC_5791.jpg

Men som sagt, det är lätt att såga något man själv inte testat, var väl ingen som hade några konstiga synpunkter efter att faktiskt ha kört på ATT, men det är klart, vad är väl drygt 70st deltagare mot ett par forumanvändare. :rolleyes:

Det finns säkert goda marginaler på vinster för banägaren redan de första åren. Man vill ju inte jobba gratis.

Nyss var det "-lätt att säga nåt när man inte sett ATT" nu sägs det "-lätt att säga nåt om man inte testat"

Jag har sett ATT, kommer inte ändra mig gällande att jag tycker det är lite för dyrt och att det inte håller lika hög standard vad gäller säkerheten som andra storbanor, även om jag testkör.

Ni måste kunna ta konstruktiv kritik!
Vore toppen om man kunde köra på ATT en halvdag eller så om det blev billigare. Alla behöver lite trafikövning på ett inhägnat område och inte öva på bulten!

Klart att de flesta som körde på ATT på testköringarna tycker att det är en bra bana. De har vetat om att det inte går att jämföra en trafikövingsplats med en storbana och att det inte skall bombas och köras vårdslöst utan skall likna en gatkörning och därmed har förväntningarna på ATT inte varit långt ifrån verkligheten. Finns ingen anledning till missnöje då.
De som har missnöje med ATT stannade förmodligen hemma på soffan och på SH eller körde nån knix eller så :) vilket var rätt val för dem.

Jag kommer givetvis testa ATT nästa säsong, då även jag behöver träna på min körning. Men det kommer ske med lite missnöje över en sinande kassa den månaden. Förhoppningsvis så kanske säkerheten har förbättrats till dess också, så vi kan få fler nöjda åkare.

• Gilla
Reaktioner: SGM

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det finns säkert goda marginaler på vinster för banägaren redan de första åren. Man vill ju inte jobba gratis.

Nyss var det "-lätt att säga nåt när man inte sett ATT" nu sägs det "-lätt att säga nåt om man inte testat"

Jag har sett ATT, kommer inte ändra mig gällande att jag tycker det är lite för dyrt och att det inte håller lika hög standard vad gäller säkerheten som andra storbanor, även om jag testkör.

Ni måste kunna ta konstruktiv kritik!
Vore toppen om man kunde köra på ATT en halvdag eller så om det blev billigare. Alla behöver lite trafikövning på ett inhägnat område och inte öva på bulten!

Klart att de flesta som körde på ATT på testköringarna tycker att det är en bra bana. De har vetat om att det inte går att jämföra en trafikövingsplats med en storbana och att det inte skall bombas och köras vårdslöst utan skall likna en gatkörning och därmed har förväntningarna på ATT inte varit långt ifrån verkligheten. Finns ingen anledning till missnöje då.
De som har missnöje med ATT stannade förmodligen hemma på soffan och på SH eller körde nån knix eller så :) vilket var rätt val för dem.

Jag kommer givetvis testa ATT nästa säsong, då även jag behöver träna på min körning. Men det kommer ske med lite missnöje över en sinande kassa den månaden. Förhoppningsvis så kanske säkerheten har förbättrats till dess också, så vi kan få fler nöjda åkare.

När du säger ni så antar jag att du menar SMC, jag tillhör inte SMC på annat sätt än att jag hjälpte till som flaggvakt i helgen. Ville bara klargöra det så det inte blir några missförstånd där.

Det jag menar med att du inte kört den är att det gör ganska stor skillnad för intrycken av ATT, vilket även några av deltagarna borde kunna bekräfta då jag själv hörde det i depån.

Och sen om man skall vara petig så är ingen av SMC´s körningar för att bomba eller köra vårdslöst.

Och vad gäller priset för kursen så är det såklart ganska avhängt på banhyran och det är inget som SMC kan styra över annat än att försöka förhandla ned priset mer än man gjort nu... ingen aning om det finns några marginaler där man kan få till men det är ju bara hoppas.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj

Vet inte hur du "sett" ATT.. men om det var från depåområdet så ser du banans i särklass tightaste parti + raksträckan och fastlane (som är omgiven av djupa diken), man får lätt lite gokartbanekänsla när man står där.

I övrigt såg jag egentligen bara 2 partier där det vore direkt olämpligt att gå av (om man brassar rakt ut).. Några diken som var "i spel" la jag inte märke till alls ute på banan.. Kändes som de var igenfyllda?

Jag tror att ett vanligt problem när folk dömer ATT är att man gärna ser framför sig hur man kommer att komma farandes i en rossi-lik hastighet och köra ut bland träden.. Men när man väl kör där själv så inser man att banan svänger såpass mkt så att det är väldigt få som klarar av att hålla ett såpass friskt tempo så att det ska vara någon reell risk.

Om du provkör där nästa säsong så vågar jag nästan lova att du, precis som jag blev, kommer att bli positivt överraskad över hur bra, rolig och förhållandevis säker banan faktiskt är.

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Vet ni....
G-åsen har också diken mm
Kinnekulle likaså.... Samt räcken rätt nära banan.... På avstånd som lätt kan jmf med Arlanda tt
Fast där kör man betydligt närmare gränsen...

Finns inga planer på halvdagar i dagsläget.
Men en halvdag skulle kosta kring 800 kr o du skulle få typ 4 pass à 15 min

Men åk du hellre till någon annan bana istället för en kurs. Den kursen kostar ju mindre

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vet ni....
G-åsen har också diken mm
Kinnekulle likaså.... Samt räcken rätt nära banan.... På avstånd som lätt kan jmf med Arlanda tt
Fast där kör man betydligt närmare gränsen...

Finns inga planer på halvdagar i dagsläget.
Men en halvdag skulle kosta kring 800 kr o du skulle få typ 4 pass à 15 min

Men åk du hellre till någon annan bana istället för en kurs. Den kursen kostar ju mindre

Mmm, Armcoräcket i slutet av depåkurvan på G-åsen är säkert otroligt skön att kramas med. :gnissla

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Mmm, Armcoräcket i slutet av depåkurvan på G-åsen är säkert otroligt skön att kramas med. :gnissla

Det var ju nån som mosade ut där för ett par år sen och bröt det mesta.. ska tydligen ha varit en mindre trevlig syn enligt dem som var där.. :gnissla

Sviestad har ju en skön gräs/jordvall nån meter från banan när man kommer in mot kurvan efter snabb-böjen oxå..

Oavsett vad så är ju alla banor säkrare än gatan och det är värt mkt för mig..

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Man vill ju inte jobba gratis.

Förhoppningsvis så kanske säkerheten har förbättrats till dess också, så vi kan få fler nöjda åkare.

Eh, du vet att SMC-instruktörerna jobbar ideellt va? Och vi jobbar med det för att vi tycker att det är kul och givande att kunna dela med oss av våra körkunskaper och se andra människor utvecklas. Så "man" får du gärna ändra till "jag".

Jag vill minnas att en deltagare höll för mycket till vänster på depårakan på Kemora förra året och fastnade med benet eller foten i räcket där. Tror inte skadorna blev så stora, men som föregående talare skriver så finns det risker överallt. Även på RR-klassade banor.

Man kan skada sig mycket allvarligt i mycket låg hastighet också, som i fallet inte är mycket mer fart än i en tippning.

Poängen med ATT är som sagt att under betydligt säkrare former än ute på vägen, kunna öva på sin körteknik, få direkt feedback av instruktör och givetvis ha kul tillsammans när vi är på kurs :).

Vad är problemet?? Jag själv försöker vara öppensinnig till nya saker och göra mina bedömningar efter att jag själv fått erfarenhet av en ny grej. Först då kan jag ha en uppriktig och rak åsikt om det. Innan dess är det ju bara rena spekulationer baserat på vad jag har hört andra säga.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag tycker 1700 kr var ett klart rimligt pris. Det blir ca 200 kr per 20-minuters-pass. Då har man en fakking instruktör som kollar på en och förklarar hur man kan bli bättre. Och detta i varje pass. Det övergår mitt förstånd hur denna ekvation kan resultera i "dyrt" ...

Kanske är mycket pengar, speciellt om man skulle vara där båda dagarna. Men dyrt? Knappast!

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Jag tycker 1700 kr var ett klart rimligt pris. Det blir ca 200 kr per 20-minuters-pass. Då har man en fakking instruktör som kollar på en och förklarar hur man kan bli bättre.

plus fika + kramas med Ezzo + depåhundar som kan slicka en i fejan om man klotar :kär

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa