Arlanda Test Track provkörd :-)

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Tack för en riktigt rolig dag, synd att vädret skulle störa efter lunch! Även jag tycker att banan gjorde sig bättre i högervarv, och kantlinjer hade vart bra.
Jag kommer gärna tillbaks nästa år!

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Och äntligen blev det några regnpass, har kört bandagar hela sommaren utan ett enda riktigt regnigt pass,

Vi kan byta.. av 8 dagar på storbana för mig i år så har det regnat så att minst ett pass varit blött varje gång! (sen har jag iofs haft "tur" att det varit sista passet, eller typ första och att det torkat upp).. men ja..

Även jag tycker att banan gjorde sig bättre i högervarv,

Håller med.

Last edited:

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Va kul att läsa så många positiva inlägg.
Angående regnet så tror jag mina grejer kommer att torka fram till i mars igen...

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Jag tog med min stövlar, skor och handskar in i bastun. :yoparty

Vi hamnade oxå i värsta regnet då vi var ett gäng på Tuvängen, regnkläder äger jag inga men ska införskaffa det nu.... När allt väl torkat om 14 dagar luktar det väl unket allting...

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Banan var riktigt bra men naturligtvis annorlunda jämfört ”riktiga” banor. Det blev två torra varv och det finns potential här - speciellt moturs. Rakan är bred och lång som ett flygfält och hästskokurvan perfekt för att fintrimma gaskontroll. Torrt och lite mer gummi i asfalten så blir greppet bra också -Tror banan blir perfekt för teknikträning - fortsätt nästa år. Avåkningszonerna är ok där det går lite fortare. Det är i alla fall mycket bättre än på gatan.
Flygplanen lät mycket mer än vi gjorde så jag förstår inte riktigt närboendes klagomål…

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Hoppas på många fler kurser på ATT 2011 :tummenupp

Jag tror nämligen denna bana är perfekt lämpad för trafiksäkerhets-övningar som väl är syftet med SMC:s kurser?
På storbana/racerbana är tempot så pass mycket högre än vad det är när man är ute på sin favoritväg, eller när man väljer småvägar istället för motorvägar till sitt mål. Känns inte riktigt relevant att piska runt Gelleråsen/Sviesta etc i 150-200 km/h om man nu ska öva in rätt beteenden för att bli säkrare i trafiken :va (jodå, är skitkul på bana också tycker jag)

Men ATT kändes så nära roliga småvägar som möjligt under lite "säkrare" förhållanden. Så tummen upp för ATT som övningsplats, hoppas alla tillstånd etc blir godkända och många fler kurser blir av där!

Bra organiserat under söndagen och kanonmat enda minuset var väl nån ljugarbänk INTE fanns att tillgå i depåområdet :D

Tack alla resurser/instruktörer och SMC för en riktigt rolig dag

//Mats

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Hur hade ni det med vädret på söndagen då? Fick ni åka på torr bana?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det var regnfritt hela dagen men tog fram till lunch innan banan var heltorr.

Japp, tredje passet började det gå att köra i roligt tempo, sedan var det lunch, och 4-7 passen gick det att köra så fort man orkade :)

Att det bara var 6 deltagare och 2 instruktörer i snabb grupp var rätt lyxigt, var som att ha bokat banan för privat åkning...

Jag filmade alla passen som vanligt med kamera både fram och bak på hojen + en bonuskamera som vi satte på en instruktörshoj.

Kommer aldrig orka klippa ihop allt, så jag tänkte göra en torrent av alla inspelningar så får ni som vill kika på er körning ladda hem och hjälpa till att sprida vidare.

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Toppbetyg från mig med! körde på lördagen -blir det för vädret såklart.. hade ca 3dl vatten i BÅDA stövlarna när jag kom hem:-/
Men jag kommer garanterat köra flera gånger nästa år om det ges tillfälle!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Japp, tredje passet började det gå att köra i roligt tempo, sedan var det lunch, och 4-7 passen gick det att köra så fort man orkade :)

Att det bara var 6 deltagare och 2 instruktörer i snabb grupp var rätt lyxigt, var som att ha bokat banan för privat åkning...

Jag filmade alla passen som vanligt med kamera både fram och bak på hojen + en bonuskamera som vi satte på en instruktörshoj.

Kommer aldrig orka klippa ihop allt, så jag tänkte göra en torrent av alla inspelningar så får ni som vill kika på er körning ladda hem och hjälpa till att sprida vidare.

Jo, det märktes att du trivdes bra kan man säga. :)
Var riktigt skoj att se hur du och den röda CBR1000RR fightades där efter lunch. :tummenupp

Själv gick jag ut och joinade medelgruppen och fick upp rätt bra fart jag med, var riktigt skoj... men det var bra ovant med ny bana och ny hoj. :gnissla

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Tack

Tack alla som var med och gjorde dessa två testdagar till gulddagar.

Vi jobbar nu vidare med att få en verksamhet kommande år.
Vi har visat att vi är seriösa. Vi bedriver bra fortbildning.

Vi verksamhet skulle vara helt omöjligt uta alla Resurser som ställer upp.
Ni har skött säkerheten kring banan på ett ypperligt sätt-.
Bra jobbat.

Instruktörer lyfte deltagarnas färdigheter på ett bra sätt.

Deltagarna lyfte oss och ger Arlanda TT bra kritik.

Tack alla för en helt kanon finalhelg för SMC's fortbildning på storbana.
Planeringen har börjat inför 2011 och vi hoppas att kunna erbjuda ett fantastiskt kursutbud på arlanda TT

//Ezzo

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Bra dagar där vi fått tänka till lite, ny övningsplats gör att våra inarbetade rutiner inte riktigt höll. Men tack vare kvicktänkt personal löstes det mesta till deltagares fördel tror jag. En ljugarbänk måste vi nog fixa till nästa år däremot, det håller jag med om ;)

Trevligt att domedagsprofetiorna kom på skam också. :tummenupp

Last edited:

Cicci W

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Måste ju bara säga WOW! Å så kul banan var och det blir verkligen fokus på övningarna på denna berg- och dalbanekänsla, som som banan ger.

Jag är jätteimpad av arrangemanget, där som sagt resurserna gjorde ett toppenjobb med flaggposteringar, in- o utsläpp och allt annat runt omkring.

Superkul att jobba med er alla och jag ser fram emot fler kursdagar på denna banan nästa år. Finns ju massor av potential att utveckla olika slags kurser här.

:yoparty:Bugar:D

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
R6
Bojkotta ATT, så att priserna sänks?

Och snälla, kalla inte ATT för storbana, det är som att kalla ett äpple för en banan.

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Ja, inga deltagare gör ju verkligen så priserna sänks.:rolleyes:
Resultatet är troligare inga kurser.
Fortfarande ägarna av anläggningen som sätter priserna för hyra. Inte SMC som tycker att det ska vara dyrt.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Bra idé! :huvet

Varför förstår inte folk vilka enorma kostnader som ligger bakom både mark,produktion och drift av en sån här anläggning 2010?

Och varför förstår inte folk att banägaren (självklart) måste kunna betala dessa kostnader?

Hur betalar han då dessa? Jo, genom att hyra ut anläggningen till ett visst pris. Är det SMC's fel? Att bojkotta körningarna där leder ju snarare till att SMC lägger ner körningarna och banägaren hyr ut till någon annan.

Kanske är jag som är dum, men jag tror att en bättre idé vore att visa ett enormt intresse för banan istället för att sitta och gnälla så att SMC får sånt tryck på sina körningar så att man i förlängningen kan få någon mängdrabatt för att man hyr anläggningen x antal gånger.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC