Arlanda Test Track provkörd :-)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu är bokningen öppen för den som vill vara med på premiärkursen!

Gå in på svmc.se så är den nu bokningsbar :yoparty

Yay! Bokad den 18:e :yoparty

Frefeh skrev:
Men 1700 pengar kändes lite väl svettigt för en dag.

Jag kan hålla med.. men det är ju som med allt nybyggt.. anläggningsägaren har förmodligen en del lån på produktionskostnader osv och är det stor efterfrågan så vill de ta igen pengarna så fort som möjligt på "höga" avgifter.. likadant när man köper nybyggt boende..

Tänk dessutom på att (om du bor i Sthlm) så slipper du hela grejen med utgifter för boende och transport,, för mig är det nån tusenlapp bara där..

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Hur var det nu de brukar låta från vissa.........

VI HAR JU INGEN BANA I STOCKHOLMSOMRÅDET!

Boka nu...!

Nu har ni ju en möjlighet att åka på "bana".

/ KentW

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Yay! Bokad den 18:e :yoparty

Jag kan hålla med.. men det är ju som med allt nybyggt.. anläggningsägaren har förmodligen en del lån på produktionskostnader osv och är det stor efterfrågan så vill de ta igen pengarna så fort som möjligt på "höga" avgifter.. likadant när man köper nybyggt boende..

Tänk dessutom på att (om du bor i Sthlm) så slipper du hela grejen med utgifter för boende och transport,, för mig är det nån tusenlapp bara där..

Mmm jag är medveten om det hela.
Men tycker fortfarande att de är jäkligt dyrt för en dag.

Men sen är de ju de där med tillgång och efterfrågan :)
Får se om jag biter ihop å betalar.
för skoj tycker jag att det är:yoparty

/Freddan

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bokat båda dagarna. Sedan kommer en låååång vinter runt hörnet, då lär man ångra om man stått över en bandag/körning :)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
1700 spänn för att köra på en bana som inte skiljer sig nämnbart från allmän väg? (förutom att den inte har nån hastighetsbegränsning då kanske) Hmm, av nån anledning blev jag inte lika sugen längre...

Vad hade du väntat dig för pris?
En dag på Gelleråsen kostar 1600 + 50 mil resa till och från sthlm. dvs 1600+650=2250
Arlanda TT kostar 1700 kr + 10mil resa 1700+130= 1830 kr.

Har du instruktörer på allmän väg med???

Men om ditt mål med att gå smc kurser är att du ska kunna gasa så mycket du kan och vågar.... Då hör du inte heller hemma på en kurs alls.

//Ezzo

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Passa på nu istället.....

De boende har tydligen polisanmält körningen i helgen samt "hälsat" på kommunen i måndags.
I söndags försökte en grupp av de boende blockera infarten till området.

varför?....en av anledningarna kan vara att de boende inte vill ha "bombarrepor" ute hos sig.
Eller en massa buskörning till och från ATT

Ni ska se att vi "farliga" motorcyklister snart blir portade från ATT.

och för att förtydliga återigen....det är ingen BANA!!!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag vettifan...faktiskt... :va

Av det man sett så är riskerna för att pärlan får allvarliga skador större här, än på de vanliga bankurserna?
För mig är det en stor anledning till att man åker storbanekurser, om man mot förmodan skulle göra något tokigt så finns i alla fall möjligheten att skadorna inte blir så allvarliga.

Vi har ju alla olika nivå på vad som känns som 75% av våran kapacitet, och för att många övningar skall fungera måste man även upp dit, och ibland missbedömer man grovt vad som går och inte går, det är ju ofrånkomligt när folk tränar på saker (annars skulle ju ingen behöva utbildning).

Det är klart målet är att ingen skall gå ikull, men jag tror faktiskt att en bana utan vettiga avåkningszoner kan göra mer skada än nytta (visst kommer hastigheterna dras ned, men när det väl går snett...).

Jag kanske målar fan på väggen, men det är min spontana reaktion på't. :) Inget ont menat.

/J

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

De boende har tydligen polisanmält körningen i helgen samt "hälsat" på kommunen i måndags.

varför?....en av anledningarna kan vara att de boende inte vill ha "bombarrepor" ute hos sig.

och för att förtydliga återigen....det är ingen BANA!!!

Är det dags att börja skriva positiva insändare till lokaltidningen Sigtunabygden....

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar

Men om ditt mål med att gå smc kurser är att du ska kunna gasa så mycket du kan och vågar.... Då hör du inte heller hemma på en kurs alls.

//Ezzo

Ja, vad blir detta för kurs? Just att bedöma rätt tempo är ju lurigt - hur säkerställer jag/vi att det blir rätt fart? Antar att hastighetsmätarna inte tejpas på denna kurs?

Jag kommer antagligen en av dagarna och provar kursen, men det vore ju kul att veta mer om uppläget och hur säkerheten och skojfaktorn hålls hög!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

:confused: Det låter ju helt otroligt, vad hade de väntat sig på en trafikövningsbana? Knypplings- och bridge-mästerskap under tystnad?

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
1700kr !! Är det sant :crash:näsblod

Jag får inte ihop det ..ducceklubben tar 500-700 spänn för en banåningsdag dom lär väl inte få hyra så mkt billigare ..De andra aktörerna ca 800-1200kr

Smc 1700kr .... Trist .

Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej

ATT har säkert riktigt hög hyra som SMC får betala. Jag gissar att de är tvingade att ta det priset för att gå runt.

Jag hade hoppats på att det skulle bli ett mellanting mellan kostnaden för en storbanekurs och en knixkörning, kanske en tusenlapp.

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...

Jag får inte ihop det ..ducceklubben tar 500-700 spänn för en banåningsdag dom lär väl inte få hyra så mkt billigare ..De andra aktörerna ca 800-1200kr

Smc 1700kr .... Trist .

Har Ducceklubben eller de andra bandagsarrangörerna 10 funktionärer och 15 instruktörer på plats?

När skall ni fatta skillanden mellan "kurs" och "bandag"? :rolleyes:

Edit==> SMC's kurser på Gelleråsen brukar kosta 1600 per dag, så skillnaden är en hundring.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

1700:- det var ganska mycket för en trafikövningsplats, men å andra sidan har jag inte gått på någon dylik på ett tag så det kanske är den normala prisnivån.
Man får ju iofs med mat under dagen, samt att man får köra från 07 till 17.

Hoppas ändå det är fullbokat så att det hela visar sig bli en hit.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F

Smc 1700kr .... Trist .

App app - ska man jämnföra pris - ska man göra det på samma bana.
Sen kan man börja se över vad som ingår i priset...

Glöm inte att Arlanda anläggningen, inte är en samhälls institution som ska ge kostnads fri service. Det finns en investor, och han måste räkna sin investering hem. Och om jag nu var en investor och räknar lite, så kan jag endast konstera att det är en vänlig kalkyl... förstått att det sku kosta mera om jag satt bak kalkylatorn..

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Här trampade man visst på nån öm tå tror jag...

Vad hade du väntat dig för pris?

Jag hade väntat mig nånting mellan en knix och en dag på gelleråsen ungefär, dvs 5-800:-. Naivt kanske, men det var vad jag hade väntat mig och vad jag anser vara en rimlig peng för en trafikövningsplats med lugnt tempo.

Nej, men på Knixkurserna för 200:-.

Var nämnde jag att mitt mål var att gasa så mycket jag kan och vågar? Men visst, jag tror iof absolut att lära sig köra fort under kontrollerade former är en stor anledning till att folk går en kurs. Du kan ju inte på allvar tro att majoriteten av de som går sporthojskurser på storbana gör det primärt för att bli säkrare i trafiken - det är snarare en bieffekt av att marginalerna ökar med skillnaden mellan den hastighet man har kontroll på vid bana och den hastighet som tillåts på allmän väg.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Har Ducceklubben eller de andra bandagsarrangörerna 10 funktionärer och 15 instruktörer på plats?

När skall ni fatta skillanden mellan "kurs" och "bandag"?

Edit==> SMC's kurser på Gelleråsen brukar kosta 1600 per dag, så skillnaden är en hundring.

Inte lika många funktionärer nej det stämmer , men betalar vi instruktörerna och banfolket .. jag trodde de va där utan pröjs och endast fick milersättning .. men jag kanske har fått det om bakfoten .

Sedan syftar jag inte på A.t.t ..utan generellt tex gelleråsen , Sviestad osv ..

Slutnotan blir nästan 3000kr för en smc kurs , jag tycker bara att det är synd att det ska kosta så mkt iom att de är riktigt bra och roliga .

Klart man funderar :)

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende