Arlanda Test Track provkörd :-)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Av det man sett så är riskerna för att pärlan får allvarliga skador större här, än på de vanliga bankurserna?
För mig är det en stor anledning till att man åker storbanekurser, om man mot förmodan skulle göra något tokigt så finns i alla fall möjligheten att skadorna inte blir så allvarliga.
/J

Jag ska börja med att nämna att jag inte varit på A.T.T än.

Ser och förstår din poäng, men jag måste ändå säga att det känns som att folk har hakat upp sig så otroligt mkt på bristen av avåkningszoner.

En del uttrycker det som att det inte går att köra på banan alls pg a avsaknaden av dessa.. Men att "bomba" bulten (eller valfri väg med träd, stenar, skymda kurvor och mötande trafik) är inga somhelst problem.

För övrigt så tycker jag att det inte ser så j*vla dåligt ut på de filmer och bilder som kommit upp. Jämför t ex Sviestad, de 2 sista kurvorna innan depårakan är det ju en flera meter hög jordvall i princip direkt bredvid banan.. så ja,, det känns som folk hakat upp sig, kanske inte nödvändigtvis du, men man får lite känslan "klaga för klagandets skull"..

Detta lär inte vara något för de som är snabba och raceinriktade, men för mig, inkl. den stora massan tror jag att det fungerar alldeles utmärkt.

Har bokat, och väntar med ev. kritik mot pris, arrangemang och bana tills jag varit där. Har bokat, och ser sjukt mkt fram emot det! :tummenupp
 

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Hemma med hunden
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Inte lika många funktionärer nej det stämmer , men betalar vi instruktörerna och banfolket .. jag trodde de va där utan pröjs och endast fick milersättning .. men jag kanske har fått det om bakfoten .

Sedan syftar jag inte på A.t.t ..utan generellt tex gelleråsen , Sviestad osv ..

Klart man funderar :)

SMC pröjsar inte en spänn till varken instruktörer eller funktionärer bortsett från milersättningen (under förutsättning att vi samåker till och från kurserna...) Det är svårt nog att få ihop ekonomin kring en kurs ändå.

Jag gissar faktiskt att SMC kommer att gå back på de första kurserna vid Arlanda TT eftersom den nya övningsslingan där dels gränsar till hysteriskt dyr att hyra och dels krävs det ungefär tre gånger så många flaggvakter som vid de flesta RR-anläggningar för att kunna hålla koll på hela slingan. Den är nämligen både lite kuperad plus att den ligger i skogen. (Vilket gör den annorlunda på ett bra sätt, som en landsväg fast ändå inte... Tänk dig flaggvakter istället för boende längs med Bogesundsvägen...)

Utöver detta måste de vanliga kostnaderna för ambulans, boende och transport för instruktörer plus mat och fika till både instruktörer och deltagare.

De bandagar jag har besökt både som deltagare och som föråkare under de senaste tio åren kommer faktiskt inte ens i närheten av storleken på SMC's arrangemang. Arrangörerna vill dessutom gärna säga "instruktör" om sina föråkare, men det är stor skillnad mellan de olika ban-arrangörerna och SMC på vad dom förväntar sig av en.
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Nej, men på Knixkurserna för 200:-.

GRATTIS !!!!
här nere kostar de 450, inkl mat, heldag

något som är BILLIGT !!!



Inte lika många funktionärer nej det stämmer , men betalar vi instruktörerna och banfolket .. jag trodde de va där utan pröjs och endast fick milersättning .. men jag kanske har fått det om bakfoten .

Sedan syftar jag inte på A.t.t ..utan generellt tex gelleråsen , Sviestad osv ..

Slutnotan blir nästan 3000kr för en smc kurs , jag tycker bara att det är synd att det ska kosta så mkt iom att de är riktigt bra och roliga .

Klart man funderar :)

det är ju en KURS !
det ingår:
instruktör som tittar på dig och din körning samt ger DIG kritik, tips, feedback på DIN körning.
Mat
snacks, dricka under körningen
och beroende på försäkringsbolag så kanske den täcker en SMC Kurs med.

en annan bandag/klubbdag ser inte likadan ut, eventuellt ingår mat.....
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Från kursanmälan:

"Vi testkör vår verksamhet för att se dels hur det fungerar samt att få alla nödvändiga tillstånd på plats för att kunna driva verksamhet under 2011."

Är kursen då godkänd enligt försäkringsbolagen som normalt täcker ev skador på hojen vid SMC´s trafikövningar?

"Ett litet förtydligande bara:
SMC håller trafiksäkerhetskurser där alla får en möjlighet att bli bättre MC-förare genom att nöta med färdighetsträning under kontrollerade former. Inte några " nu jävlar bombar vi bandagar". Tråkigt?? Må så vara, men det finns många, inklusive jag själv, som börjar behärska hojen och kan gasa utan att hjärtat hamnar i halsgropen lite då och då."


Jag behöver nöta teknik, inge snack om den saken men är körningen/övningarna som på ex Gelleråsen fast i ett lugnare tempo?

Körningen är som på storbana, alltså varv efter varv?

Hur håller ni tempot nere rent praktiskt, svartflagg, kluriga övningar, inte listat ut det ännu? Farthinder kanske? :D

I övrigt :tummenupp för alt till gokartbana nära staden.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Ja, vad blir detta för kurs? Just att bedöma rätt tempo är ju lurigt - hur säkerställer jag/vi att det blir rätt fart? Antar att hastighetsmätarna inte tejpas på denna kurs?

Hur vet du att du har rätt fart på favvovägen?
Tittar du på hastighetsmätaren och tänker "japp, 123 km/h. Det har jag hört att man ska hålla här."
Eller har du en känsla för vad just du tycker är lämpligt för tillfället?

Jag hade inte tejp på mätaren när vi testade och jag har inte en susning vad mätaren visade. Höll ett tempo som kändes bra.

Vad händer om en instruktör säger: "In i den kurvan vill jag att ni håller 88km/h, då har ni ett tempo som är 70% av er förmåga?"
Tror du att det stämmer för alla?

Du får ursäkta om tonen var lite dryg, men resonemanget skrämde mig lite.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Å ena sidan är det självfallet så, att det kostar att åka på en nybyggd bana.

Å andra sidan torde SMC - och instruktörer här - förstå att vissa ifrågasätter konceptet med att, i princip, träna med instruktör på vad som enligt det intryck åtminstone jag fått motsvarar en allmän väg, om än minus mötande fordon, till storbanepris.

Självfallet är det så, att ATT är en uppsving för hela Stockholmsområdet. Personligen kommer jag dock att hålla mig även i fortsättningen till banor utan träd i avåkningszonerna.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Å andra sidan torde SMC - och instruktörer här - förstå att vissa ifrågasätter konceptet med att, i princip, träna med instruktör på vad som enligt det intryck åtminstone jag fått motsvarar en allmän väg, om än minus mötande fordon, till storbanepris.
Ja, de som är ute efter en bankörning torde med rätta tycka priset är tokhögt. Men man betalar inte för underlaget, utan för innehållet. Och hyran såklart...

Det kanske är så att bara vissa steg ska köras på områden typ ATT (jag är själv övertygad om att det kan vara så). Det har dock inget med priset att göra. Att jämföra med Knix är inte aktuellt enligt mig, innehållet där är ganska långt ifrån vad man kan göra med en heldagskurs om man vill.

Men mycket pengar är det, men en kurs på en av banorna är inte speciellt mycket billigare. Dyrare för mig om jag ska räkna resan och boende också...
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
GRATTIS !!!!
här nere kostar de 450, inkl mat, heldag

något som är BILLIGT !!!

Och här kostar det 200:- (som medlem) för en halvdag och då ingår inte fika, mat eller något annat än vatten.


det är ju en KURS !
det ingår:
instruktör som tittar på dig och din körning samt ger DIG kritik, tips, feedback på DIN körning.
Mat
snacks, dricka under körningen
och beroende på försäkringsbolag så kanske den täcker en SMC Kurs med.

en annan bandag/klubbdag ser inte likadan ut, eventuellt ingår mat.....

Så hur skall det vara nu då, skall det jämföras med en bandag eller en kursdag? Många instruktörer/inblandade som säger att det inte skall jämföras med en bandag men sen är det precis vad ni själva gör...

Vad hade du väntat dig för pris?
En dag på Gelleråsen kostar 1600 + 50 mil resa till och från sthlm. dvs 1600+650=2250
Arlanda TT kostar 1700 kr + 10mil resa 1700+130= 1830 kr.

Har du instruktörer på allmän väg med???

Men om ditt mål med att gå smc kurser är att du ska kunna gasa så mycket du kan och vågar.... Då hör du inte heller hemma på en kurs alls.

//Ezzo

Ezzo, jag har ett önskemål som jag tror att jag inte är ensam om, kan inte du (som TL för körningen på ATT) i alla fall skriva ihop lite vad som är tänkt att kursen där skall innehålla... för just nu så skrivs det bara att det inte skall vara som på storbana, det skall inte bli som KNIX och det skall inte gasas satan... det skall vara trafikövning. Men vad är trafikövning och vad kan man förvänta sig av kursen?
För just nu går det bara att läsa om vad det inte kommer vara.

Sen propageras det ju ständigt att man inte skall gasa på allmäna vägar utan att man skall komma och gasa av sig på alla de fina kurstillfällena på storbana som finns, men nu skriver du att då hör man inte hemma på kurserna???
Jag själv går och kommer fortsätta gå kurserna för att förfina min teknik och sikta på att bli en bättre och _snabbare_ förare på banorna, är SMC`s kurser helt plötsligt fel för mig då?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Men vad är trafikövning och vad kan man förvänta sig av kursen?
Steg 1,2,3 som körs på de andra platserna du nämner.

Sen propageras det ju ständigt att man inte skall gasa på allmäna vägar utan att man skall komma och gasa av sig på alla de fina kurstillfällena på storbana som finns, men nu skriver du att då hör man inte hemma på kurserna???

SMC propagerar inte för att man ska gasa av sig på kurserna. Det görs nog, men oftast av andra eller, trista tanke, instruktörer som inte begriper bättre.

Jag själv går och kommer fortsätta gå kurserna för att förfina min teknik och sikta på att bli en bättre och _snabbare_ förare på banorna, är SMC`s kurser helt plötsligt fel för mig då?
Visst kan du använda det du lär dig om körteknik till att bli snabbare på bana. Det är ditt val men inget som ingår i SMC's policy för Steg 1-4.

Men varför blandar du själv in kurser generellt i en diskussion specifikt om ATT, när du nu ifrågasätter just det?
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det vart lite diskussion om det hela :D

En tanke inför nästa år:
Finns det möjlighet att köra kortare tidsrymd för mindre pengar ?
Ifall ni hyr banan halva tiden och tar halva avgiften istället tror jag fler sväljer det.
Eller så delar ni upp fm eller em för xxx kr och båda för xxxx kr.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Steg 1,2,3 som körs på de andra platserna du nämner.

Alright, då finns det i alla fall lite mer att ta på.


SMC propagerar inte för att man ska gasa av sig på kurserna. Det görs nog, men oftast av andra eller, trista tanke, instruktörer som inte begriper bättre.

Jag lovar dig att du kan hitta just sådana rekommendationer från instruktörer här på SH, vet att jag själv läst det i alla fall.

Visst kan du använda det du lär dig om körteknik till att bli snabbare på bana. Det är ditt val men inget som ingår i SMC's policy för Steg 1-4.

Jag vet att det inte är den officiella inställningen till kurserna men de ggr jag varit på kurs med SMC och även sagt till instruktörerna att jag vill bli snabb genom rätt teknik så är det då ingen som har sagt ifrån eller velat att det skall fokuseras på annat utan snarare fått hjälp att hitta rätt teknik och nöta nöta och nöta ytterligare.... behöver jag nämna att jag under sådant pass senast vart omkörd av en instruktör på insidan vid curbsen som även precis varit ute och lekt på gräset?

Men varför blandar du själv in kurser generellt i en diskussion specifikt om ATT, när du nu ifrågasätter just det?[/QUOTE]

Jag som deltagare får väl göra vilka kopplingar jag vill, det viktiga är väl ändå att ni som arrangerar det hela håller en enad front!
Det håller liksom inte att stå och säga att det INTE är en bankörning, det skall INTE gasas som det görs på storbanor, det skall INTE vara uppbyggt på samma sätt osv osv osv... sen drar ni själva upp bankörningar i samma andetag.

Det jag menar (i all välmening) är att om ni vill att detta inte skall jämföras med de kurser som bedrivs på storbana så vore det väl en bra början om ni själva slutade jämföra trafikövningsplatskörning med den som bedrivs på storbana.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Så hur skall det vara nu då, skall det jämföras med en bandag eller en kursdag? Många instruktörer/inblandade som säger att det inte skall jämföras med en bandag men sen är det precis vad ni själva gör...

Hmm.. alla SMC's körningar är ju kursdagar, eller "trafiksäkerhetsövningar" (förutom steg 5 och uppåt) .. även de som körs på t ex Gelleråsen.. den som vi var på samtidigt var ju t ex oxå en trafiksäkerhetsövning/kurs, inte en bandag.

På en "riktig" bandag så är det ju ett heeeeelt annat tempo.. jag gissar att man menar att det är just det tempot som inte är aktuellt på A.T.T..

Var på en "privat" bandag förra hösten, med superbikeförare som tränade, tempot där fick snabba gruppen på smcs kurser att kännas stillastående i jämförelse.. (har kört snabb grupp innan hojbyte+vurpa drog ner min fart) men den gången var för mig en "bandag".. jävligt intressant upplevelse om inte annat :)

Men ja, om det är steg 1-4 kurserna på storbana som man nu benämner som "bandag" så blir det ju konstigt såklart..
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag lovar dig att du kan hitta just sådana rekommendationer från instruktörer här på SH, vet att jag själv läst det i alla fall.

Det jag menar (i all välmening) är att om ni vill att detta inte skall jämföras med de kurser som bedrivs på storbana så vore det väl en bra början om ni själva slutade jämföra trafikövningsplatskörning med den som bedrivs på storbana.
Det stämmer garanterat, men nu är vi inne på hur SMC sköter sin instruktörsrekrytering och utbildning och den tänker jag inte diskutera här.

Missförstå dock inte, kurser på det du kallar storbana är inte gasdagar bara för att du fått personlig coachning i att köra fortare/bättre. Självklart förekommer det, och i Steg 4 är det i princip det som är innehållet iom att det steget är personlig coachning. Inget konstigt så långt, och på så sätt är en kurs på ATT detsamma som en kurs på Gelleråsen. Förutom att man förmodligen inte kommer att köra Steg 4 på ATT!

Jag är inte speciellt inne i denna diskussion, men jag hoppas jag inte rör till det mer åtminstone.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hmm.. alla SMC's körningar är ju kursdagar, eller "trafiksäkerhetsövningar" (förutom steg 5 och uppåt) .. även de som körs på t ex Gelleråsen.. den som vi var på samtidigt var ju t ex oxå en trafiksäkerhetsövning/kurs, inte en bandag.

På en "riktig" bandag så är det ju ett heeeeelt annat tempo.. jag gissar att man menar att det är just det tempot som inte är aktuellt på A.T.T..

Var på en "privat" bandag förra hösten, med superbikeförare som tränade, tempot där fick snabba gruppen på smcs kurser att kännas stillastående i jämförelse.. (har kört snabb grupp innan hojbyte+vurpa drog ner min fart) men den gången var för mig en "bandag".. jävligt intressant upplevelse om inte annat :)

Men ja, om det är steg 1-4 kurserna på storbana som man nu benämner som "bandag" så blir det ju konstigt såklart..

Jo, jag vet också att det inte är bandagar utan kurser på storbana, men faktum är att det nu skrivs att kursen på ATT inte skall jämföras med den på storbana... så vad skall vi jämföra med då? Är det så att det inte finns något jämföra med kanske? Är det kanske varför det finns så många frågetecken och folk klagar på priset, de vet ju inte vad de har att förvänta sig annat än att det inte skall vara som på storbana.
Fast det har vi ju nu fått svar på, det skall vara steg 1-3... fast inte som på storbana... glasklart, eller? :glömdet

Det stämmer garanterat, men nu är vi inne på hur SMC sköter sin instruktörsrekrytering och utbildning och den tänker jag inte diskutera här.

Missförstå dock inte, kurser på det du kallar storbana är inte gasdagar bara för att du fått personlig coachning i att köra fortare/bättre. Självklart förekommer det, och i Steg 4 är det i princip det som är innehållet iom att det steget är personlig coachning. Inget konstigt så långt, och på så sätt är en kurs på ATT detsamma som en kurs på Gelleråsen. Förutom att man förmodligen inte kommer att köra Steg 4 på ATT!

Jag är inte speciellt inne i denna diskussion, men jag hoppas jag inte rör till det mer åtminstone.

Missförstå mig rätt här, jag är inte emot det du säger, du är ändå den enda än så länge som sagt något om vad vi har att förvänta oss. :)

Och nej, jag vet att kurserna på storbana inte är gasdagar, det finns det andra arrangörer som annordnar... däremot är det kurser som gör en till en bättre förare och förbättrar tekniken, har själv gått steg 1-4 och kommer fortsätta gå kurser med SMC då jag känner att de ger vansinnigt mycket, men jag är inte så sugen på att pröjsa 1700:- för att lära mig rondellkörning. :rolleyes:

Om man t.ex. tittar på beskrivningen i bokningen så står följande:
Det är ingen fullfjädrad RR bana utan det är en Trafikövningsplats!

Trafikövningsplatsen ligger granne med Benstockens långtidsparkering på Arlanda

Vi kommer inte att tillåta snabba grupper på övningsområdet utan kursen kommer att genomföras i lugnare tempo jämfört med tex Gelleråsen.

Det ger lite väl mycket utrymme för fri tolkning... vad innebär det egentligen?

Anyway, nu skall jag sluta ifrågasätta och försöka få klarhet i vad som kommer, det är inte min sak att göra utan det kommer visa sig om det är en succé eller en flopp.
 
Last edited:

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Jo, jag vet också att det inte är bandagar utan kurser på storbana, men faktum är att det nu skrivs att kursen på ATT inte skall jämföras med den på storbana... så vad skall vi jämföra med då? Är det så att det inte finns något jämföra med kanske? Är det kanske varför det finns så många frågetecken och folk klagar på priset, de vet ju inte vad de har att förvänta sig annat än att det inte skall vara som på storbana.
Fast det har vi ju nu fått svar på, det skall vara steg 1-3... fast inte som på storbana... glasklart, eller? :glömdet

På spiken....Det finns inget att jämföra med än.

På en storbana eller Knix, har du för det mesta öppna kurvor. Du ser rakt igenom och det blir ganska "enkelt" att köra en blickövning eller hur?
På ATT finns det skymda kurvor och krön. Hur gör du för att träna blick där? På samma sätt? Eller måste övningarna göras om lite?
Grundidén är den samma men tillämpningen blir lite annorlunda.
Sen svängpunkt blir något som kan tränas i "skarpt" läge för att det är backar eller träd som skymmer din sikt. Sväng inte förrän du ser var du är på väg....
Här kanske du möter någon som åker åt andra hållet och tränar på samma sak som dig. Det kommer garanterat inte hända på en storbana/Knix:rolleyes:

Lika nytt som det är för er, är det för oss instruktörer.
Det var därför som vi testade anläggningen och oss själva i söndags.
Det var riktigt kul att använda alla kunskaperna som vi har lärt oss/lärt ut i "skarpt" läge under en kursdag.
VÄLDIGT nyttigt om inte annat.

Tyvärr finns det inte lika många svar riktigt än som det finns frågor. Det är för nytt.

Det enda som är samma, är alla som gnäller över priset och blir förvånade för att vi instruktörer inte åker gratis på kurserna.
(eller snarare att vi inte betalar för äran att vara instruktör åt just dem!)
Men det är just vad vi gör... milersättningen är 18:- per mil. Det täcker inte slitdelar, däck, bensin, olja eller allt det andra som hör till på långa vägar. Men vi åker inte för att få betalt, vi åker för det är kul att lära ut. Kan vi dessutom påverka 1 förare så att han inte blir statistik....då är det värt alla pengar och alla timmar vi lägger ner i detta.

Men det börjar bli dj-vligt tråkigt att hela tiden höra detta negativa prat.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
På spiken....Det finns inget att jämföra med än.

På en storbana eller Knix, har du för det mesta öppna kurvor. Du ser rakt igenom och det blir ganska "enkelt" att köra en blickövning eller hur?
På ATT finns det skymda kurvor och krön. Hur gör du för att träna blick där? På samma sätt? Eller måste övningarna göras om lite?
Grundidén är den samma men tillämpningen blir lite annorlunda.
Sen svängpunkt blir något som kan tränas i "skarpt" läge för att det är backar eller träd som skymmer din sikt. Sväng inte förrän du ser var du är på väg....
Här kanske du möter någon som åker åt andra hållet och tränar på samma sak som dig. Det kommer garanterat inte hända på en storbana/Knix:rolleyes:

Lika nytt som det är för er, är det för oss instruktörer.
Det var därför som vi testade anläggningen och oss själva i söndags.
Det var riktigt kul att använda alla kunskaperna som vi har lärt oss/lärt ut i "skarpt" läge under en kursdag.
VÄLDIGT nyttigt om inte annat.

Tyvärr finns det inte lika många svar riktigt än som det finns frågor. Det är för nytt.

Alltså, det tror jag nog att de flesta förstår, att det här är helt nytt för alla inblandade. Men om det redan nu finns en kurs upplagd för bokning så finns det nog också en plan för hur den skall genomföras och om det enda man läser är om hur den inte kommer genomföras så är det väl inte konstigt om man blir lite frågvis om vad som kommer, eller?

Det enda som är samma, är alla som gnäller över priset och blir förvånade för att vi instruktörer inte åker gratis på kurserna.
(eller snarare att vi inte betalar för äran att vara instruktör åt just dem!)
Men det är just vad vi gör... milersättningen är 18:- per mil. Det täcker inte slitdelar, däck, bensin, olja eller allt det andra som hör till på långa vägar. Men vi åker inte för att få betalt, vi åker för det är kul att lära ut. Kan vi dessutom påverka 1 förare så att han inte blir statistik....då är det värt alla pengar och alla timmar vi lägger ner i detta.

Men det börjar bli dj-vligt tråkigt att hela tiden höra detta negativa prat.

Nu var detta stycket i ett svar på mitt inlägg men jag hoppas verkligen att det inte var riktat till mig, jag har aldrig klagat på priset. (annat än att det är lite högt för att öva rondellkörning) ;)
Och om jag inte visat det där vi träffats (senast i lördags) så uppskattar jag verkligen allt det som ni instruktörer gör för oss deltagare, jag uppskattar alla råd vi får och den vägledning vi får samt det engagemang som ni ger för dessa dagar. Jag lovar att jag inte är ensam om att uppskatta det! :tummenupp
Och jag har som mål att så småningom vara med och aktivt ge till SMC i form av resurs, och vem vet kanske även som instruktör. För SMC har verkligen gett mig otroligt mycket i form av utbildning till den förare jag är idag och jag hoppas på att få ut mycket mycket mer av den varan.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Ok.
Ni ska här få klara besked.

ATT är ingen storbana i den bemärkelsen att den håller inte samma mått som en tävlingsbana.
Banan är inte lämpad att träna RR på.
Om man definerar storbana som en bana där man kan köra RR så är det ingen storbana.

Detta är en bana som mäter 2400 meter. Den är 10 meter bred.
Dvs den har ungefär samma mått som Gelleråsen.

Den har dock några stora skillnader. Det finns dåligt med avåkningszoner.
Det finns diken mm. Som det ser ut idag!!!

Den svänger hela tiden. Och den är tekniskt svår. Det är en utmaning.

Jag lovar att det finns ingen som sätter rr-tempo här under kursdagen. Av den enkla orsaken att den är för teknisk.
Ni klarar helt enkelt inte av det.

Kursen den 18 och 19 kommer att bedrivas på samma sätt som på vilken annan anläggning som helst.
Det kommer inte vara några större skillnader.

Hastigheten kommer ni själva reglera.... För ni vill helt enkelt inte köra av.


För er som klagar på att det är dyrt.
ATT kostar 50 000 + moms att hyra...
Till det kommer ambulans. Mat och reseersättning..
Samt hotellövernattningar för instruktörer som inte bor i närheten.
Lägg dessutom till administrativa kostnader för att driva smc-school.
4 st anställda på heltid idag för att driva den verksamheten.
Vi instruktörer går ca 1000 kr back på varje kursdag vi kör.

Förra året gick kurserna i vinst med ca 400 000 kr. Innan vi räknade av kostander för att driva verksamheten... samt utbildning av instruktörer mm.
Då visade resultatet ca 2 miljoner minus.
Denna kostnad täcktes upp av medlemsavgifter.


Så att jmf denna verksamhet med en bandag är inte på något rättvist.
Och jag hoppas ni kan förstå varför.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top