Arlanda Test Track provkörd :-)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Dessutom tycker jag att du inte ska behöva skriva så nedlåtande pga av jag och jag vet att många tycker som jag att det blitt för dyrt med smc kurser ..

dåligt måste jag säga .


//

Det jag inte förstår är varför du Ezzo tar åt dig så mkt pga av att jag eller ska jag säga vi inte tycker som du att 1700kr är billígt ..

Nä jag tycker inte att 1700 kr är billigt om man ser det som pengar...
Men om du tittar på vad du får under en kurs istället?
Vad får du för 1700 kr i det här fallet.

Ni som tycker att det är för dyrt ni har ett alternativ. Det är 80 dagarna vi kör på Gelleråsen. De kostar 1250:- Det är mer kostnadeffektiva kurser.

Vi skulle vilja kunna erbjuda kurerna gratis. Det kan vi inte.. För kurserna har omkostnader...


Och varför tar jag åt mig?
Jo för att jag lägger massor, Tid, energi mm... på detta...
Och givetvis tar man åt sig när ni inte trots förklaringar.. i flera trådar..
inte kan förstå varför priset är det det är...
Det finns ingen som skär guld i detta...
Dvs Ni pissar på oss som finanserar era kurser. På oss som jobbar med detta.

Tidigare hade vi bidrag från vv och folksam. Vilket gjorde att kurserna i början var billigare. Vi har inte hittat något sätt att finansera dessa bidrag när de försvunnit. Utan blivit tvungen att sätta ett pris på kurserna som gör det möjligt att bedriva dem alls.

Ni säger att det blivit för dyrt att gå en kurs.. Att det är många som tycker det... Ja Jag känner flera som också tycker det...
Men jag har ingen lösning på det mer än att jag kan förklara varför det kostar..


Svar på två frågor.
Vad är ditt mål med att gå en smc kurs?
Vad vill du få ut av en kurs?

brinner för att köra hoj, jag vill inte märka ord men borde du inte brinna för att lära andra köra hoj för att det ska bli så bra som möjligt?

Det räknade jag liksom in i det hela....
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag ifrågasätter inte era siffror Ezzo. Jag ifrågasätter mer om det verkligen är vad folk vill ha.
SMC funkar inte utan människor som brinner för det ni gör. All cred för det. Men VI måste samtidigt vara öppna för vad medlemmarna/kunden vill ha för det den betalar för.
Absolut inget ris mot er som personer som brinner :)
Jag vet av egen erfarenhet att ska en produkt säljas till nöjda kunder så måste man vara lyhörd för vad som önskas. Kämpa på .

Jag tycker också att 1.700 kr är mycket pengar, för att köra på en kurs. Så är det sagt.
Personligen förstår jag också att Ezzo, blir aningen upprörd bak tangentbordet.

Det är lätt att bli frusterad när ting och sakar inte blir som man hoppats eller trott - specifikt när man brinner för en sak och engagerar sig djubt. Och det gör vi alla - vi har alla här flera sakar gemensamt; vi älskar att köra MC, sporthoj, och det får gärna gå raskt på bana och vi är en del av vår egen organisation / klubb SMC.

SMCs verksamhet på banor, stora som små, race godkända och inte race godkända, har växt extremt under senaste åren.
15.000 deltagar platser under 2010!
Fast jag nog är en av drivkällorna, hadde jag inte förutset växten sku bli så stor. Ej heller att vi skulle få ett så stärkt engagement av båda insyltade och medlem (deltagare).

Vi har en positiv utmaning - även runt ATT.
Lätt oss provköra en kurs, på dom premissar som är just nu.


Ge oss möjllighet att värdera alla frågor, och återkomma under vintern!
Och jag lovar att vi alla jobbar på att vi ha roliga kurser, till rimliga priser, med duktiga instruktörer, försäkringsbolagens välvilja, trygg miljö och allt annat som vi vill gärna vill ha. Ävern om det medför att vi får slopa på nått av det vi har i dagsläget...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Dvs Ni pissar på oss som finanserar era kurser. På oss som jobbar med detta.

Det där har du fått om bakfoten .

Tvärtom så tycker ialf jag att de som håller på med Smc kurserna är mkt bra och kunninga männinskor och jag märker att de har ett genuint mc - intresse lixxom en själv .

Jag gillar era Kurser och har haft mkt nytta och nöje av dem inget snack om den saken .
Sedan så hade ialf jag hoppats på att A.t.t. skulle vara lite "billigare" så man kanske kan åka fler gånger än en per år .

När så inte blev fallet så blev ialf jag besviken och kanske lite väl kritisk i mina inlägg men det är inget illa ment vi är väl alla mc-entusiaster och lirar i samma familj ;)

Sen så kanske du skulle försöka bemöta kritik lite bättre ? :)

Nog om detta nu , hej så länge !
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är det bara jag som faktiskt inte tycker att det är så dyrt?

Mark är svindyrt, mark i Sthlm är sjukt dyrt.. att bygga den där banan lär ha kostat mer än de flesta tjänar på en livstid.. förmodligen till stor del lånade pengar.. klart att ägaren vill ha igen det av de verksamheter som hyr den. Banhyran är ju knappast något som SMC kan göra något åt i dagsläget. (skulle det i förlängningen visa sig att beläggningen rent generellt är dålig på banan så kanske SMC kan försöka göra någon deal ang. priset mot att de hyr den x antal gånger/sommar.. men ja, banan är helt ny, ingen vet hur det blir framöver)

Tillbaka till första raden i den här posten..
1700:- för en heldag tycker jag är ganska överkomligt. Visst, det är en slant.

Men fortfarande, skall jag åka till Gelleråsen så kostar kursen 1600:- sen ska jag ha ett boende som brukar gå på ca 400:- .. oftast så blir det något hyrsläp,, går väl oxå loss på en 400:- om man är 2 pers.. + sås till bilen som drar släpet.. samt att gå tidigare från jobbet för att komma iväg..

Allt detta slipper jag nu, och bara det är värt sjukt mkt!
Hade all min banåkning 2010 skett på A.T.T istället för de andra banorna så hade jag varit en rik man idag.. eller ok, hade bränt det på ännu mer banåka, men ja..

En tanke bara.. finns det möjligheter för SMC att få statliga subventioner till sån här verksamhet? Staten brukar ju kunna gå in med pengar i ideell verksamhet ibland?
 

jetson

Guest
Tycker inte priset är så farligt, det är ju en heldag föffan. :tummenupp

En fråga bara.. måste man vara där redan 0700? hehe

Om inte annat så lär ju galningarna i byn inte blir överdrivet glada när typ 50 motorcyklar åker genom där strax före 7 på lördag & söndag morgon :näsblod
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...En tanke bara.. finns det möjligheter för SMC att få statliga subventioner till sån här verksamhet? Staten brukar ju kunna gå in med pengar i ideell verksamhet ibland?

Tanken är bra, och det har vi jobbat på i ett antal år.

Vi fick faktisk hel del Ok bidrag, till utbildning av instruktörer av gamla Vägverket. Tar du det som idag är kursverksamheten på banor, som i början blev känd som "Sporthojs-projektet" - fick SMC ekonomisk stödja av gamla Vägverket.

Innan detta fick vi beskedliga medel ibland från Vägverket. Även försäkringsbolagen har i gamla dagar gett en slant.
I dag har vi stor stödja från F-bolagen vid att man ger undantag på bana för SMCs kurser, så försäkringar täcker evt. skada.

Stödjan vi får idagens läge, vill jag omtala som beskedlig.

Dock, är det så att kommer forskning visa att fortbildningarna ger färra skadade och döda i trafik - då kommer en sits vart "ekonomi inte är ett bekymmar" - har jag fått lovning på, från myndighetshåll!

SMC har idagens läge 3 pågående forsknings projekt, av ovanstående anledning. Minst två kommer vara klara runt årsskiftet.

Ser man på MC-branchen, har Hojdäck.se ett avtal som gör att SMC medlem får rabatt och en kickback går till SMC SCHOOL. Vi skulle önska att flera aktörer kom med liknande initativ.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tycker inte priset är så farligt, det är ju en heldag föffan. :tummenupp

Exakt.. en runda golf på en hyfsat vettig bana går lös på 600:- ..då är det inte alltid ens en heldag utan kan vara begränsat till 18 hål..

Då ingår inget käk, inga instruktörer, och ingen ambulans (som skulle vara välbehövligt när nerverna packar ihop efter att man hamnat bakom en 4-boll kärringar som slår 25 meter/slag)...

och dessutom,, golf vs. hojåkning,, bara det är värt den där extra tusenlappen.. :tummenupp

Galne Dansken skrev:

Aha, där ser man!
Då håller vi tummarna att siffrorna går åt rätt håll i statistiken då ;)
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fråga kolon

Har kört steg 1-3 tidigare i sommar + en del knix men steg 4 verkar lockande. Funderar då om man skulle köra lite repetition första dagen med ex steg 2 så man blir lite varm i kläderna och sedan steg 4 andra dagen.

Men.. hur funkar det, är man solo med en och samma instruktör hela dagen och kommer det ens att finnas möjlighet till steg 4 denna kurs? Tänkte på det praktiska i första hand, alltså om det finns tillräckligt med instruktörer för det etc.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
App app - ska man jämnföra pris - ska man göra det på samma bana.
Sen kan man börja se över vad som ingår i priset...

Glöm inte att Arlanda anläggningen, inte är en samhälls institution som ska ge kostnads fri service. Det finns en investor, och han måste räkna sin investering hem. Och om jag nu var en investor och räknar lite, så kan jag endast konstera att det är en vänlig kalkyl... förstått att det sku kosta mera om jag satt bak kalkylatorn..

jag vet inte vad SMC kostade iår men förr så kostade 1 dag ca 2000:- på gelleråsen, med annan arrangör så får man för samma pris 2 dagar...

vill man ha intruktör så får man det, just som med SMC...

de är dyrt med SMC tycker jag på så vis..
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Tycker inte priset är så farligt, det är ju en heldag föffan. :tummenupp

En fråga bara.. måste man vara där redan 0700? hehe

Om inte annat så lär ju galningarna i byn inte blir överdrivet glada när typ 50 motorcyklar åker genom där strax före 7 på lördag & söndag morgon :näsblod

Enkelt, kör inte den vägen. Ta E4'an till Arlanda och där ifrån kör du mot Benstockens långtidsparkering. Då slipper du köra genom byn och byborna slipper oss så mycket det går.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nån som har namn eller web adress till A.t.t ägarna?
(eller vem det nu var jag pratade med där).
De ville ha tillgång till bilderna.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
@Ezzo

Ta inte åt dig personligen, det kommer ALLTID finnas folk som ifrågasätter hur saker & ting drivs. Till viss del med all rätt, det är sådant som driver sakfrågan vidare. (men de kanske inte alltid använder rätt ordalag:))

Tänk på att SMC utbildar ca 15'000st (visst stämmer det?) kursdeltagare/år med avrostning, knix & storbana m.m. så även om 99,5% är helt supernöjda med resultatet och tycker det är prisvärt, är det fortfarande 75st som kommer vara missnöjda över någonting :D (ibland... med all/viss rätt)


Jag har under min korta erfarenhet av SMC fått en stor respekt för arbetet som utförs. Allt ifrån hur Ni organiserar en kursdag, upplägget med 1-4 steg till instruktörernas kunskap, välvilja och engagemang.

Jag VET att Ni lägger ner enorma resurser & ideellt arbete för att få det så bra det bara kan bli.... Och Ni gör ett sjuhelvetets bra jobb :Bugar


Klart 1700:- är mycket pengar.. men i mina ögon KLART prisvärt då vi ÄNTLIGEN har en Trafikövnings..bana i Stockholm.
(hehe, var det tillräckligt politiskt korrekt uttryckt?)

Keep up the good work Ezzo & alla andra instruktörer, det är färdigkört för min del i år pga. personliga orsaker. Men jag har stora förhoppningar att köra ofta, mycket, länge (och fort) med SMC 2011.

//
Benny
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ge oss möjllighet att värdera alla frågor, och återkomma under vintern!
Och jag lovar att vi alla jobbar på att vi ha roliga kurser, till rimliga priser, med duktiga instruktörer, försäkringsbolagens välvilja, trygg miljö och allt annat som vi vill gärna vill ha. Ävern om det medför att vi får slopa på nått av det vi har i dagsläget...

:tummenupp

Det är just det som är så bra med kurserna hos SMC - det är ett enormt mervärde för de flesta av oss att ha en duktig och intresserad instruktör (kontra de vanliga bandagarna där man har en föråkare som brassar helvit). :)

Kör hårt.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Hur vet du att du har rätt fart på favvovägen?
Tittar du på hastighetsmätaren och tänker "japp, 123 km/h. Det har jag hört att man ska hålla här."
Eller har du en känsla för vad just du tycker är lämpligt för tillfället?

Jag hade inte tejp på mätaren när vi testade och jag har inte en susning vad mätaren visade. Höll ett tempo som kändes bra.

Vad händer om en instruktör säger: "In i den kurvan vill jag att ni håller 88km/h, då har ni ett tempo som är 70% av er förmåga?"
Tror du att det stämmer för alla?

Du får ursäkta om tonen var lite dryg, men resonemanget skrämde mig lite.

Nja, när jag körde på favvovägen så gällde max 70 km/h på de flesta sträckor och så var det lite samhällen där det gällde max 50 km/h... Jag kan på en trafikövning med dåliga avåkningszoner se det rimliga i en hastighetsbegränsning utöver det som känns bra - på favvovägen brukade jag försöka se till att inte överskrida 30 km/h för fort på 70 sträckorna. Att hålla en sådan uppmärksamhet på hastighetsmätaren kändes inte farligt på favvovägen - varför skulle det då skrämma någon att ha en hastighetsbgränsning på en trafikövningsplats?! Så om min instruktör säger att jag ska absolut inte köra över 90 km/h kan jag nog ägna den uppmärksamhet som krävs för att klara det utan att det blir farligt, men inte utan min hastighetsmätare.

Dock så vågar jag inte, eller njuter i alla fall inte längre av, att köra på allmän väg - där finns ju bilister och inga avåkningszoner (och oftast ingen ambulans och utbildad personal redo inom någon minuts avstånd). Frågan är om en som jag kan njuta av Arlanda Test Track? Jag tror det, en teknisk bana att jobba med gaskontrol, körställning och bredblick i lugnt tempo borde väl vara nyttigt för alla mc förare.

Kan det även bli jättetrist med en dag på ATT om det görs fel? Absolut. Men jag är övertygad om att Ezzo och grabbarna inte gör fel, dom verkar överlag vara som oss andra motorcyklister. Vi är bara nyfikna på varenda liten detalj om hur kursen kommer bli!

Skulle man vilja bomba satan och jämföra tider på ATT precis som på bogesundsvägen eller bulten? Absolut, vore ju fett att veta vem som hade sthlms bästa varvtid på ATT och se den filmen... är det rimligt och moget? Skulle inte tro det - men man kan ju alltid dröma - ett litet mini isle of man i sthlm :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
jag vet inte vad SMC kostade iår men förr så kostade 1 dag ca 2000:- på gelleråsen, med annan arrangör så får man för samma pris 2 dagar...

vill man ha intruktör så får man det, just som med SMC...

de är dyrt med SMC tycker jag på så vis..

Fast då jämför du äpplen med kronärtskockor. :hihi

Instruktörer...kurs kontra bomba-fritt. Stor skillnad.
Ser man det som bantid primärt så är ju SMC inte helt rätt väg att gå.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
- varför skulle det då skrämma någon att ha en hastighetsbgränsning på en trafikövningsplats?!

Jag kan ha missförstått ditt inlägg, men det var så jag tolkade det.
Det handlar om självkännedom.
Den hastighet du tycker är ett sömnpiller kanske nästa tycker är vansinne att hålla.
Skulle jag säga åt deltagare att de kan/ska hålla en viss hastighet i km/h är jag jävligt illa ute. Allt ska baseras på egna referenser.
Det är förhoppningsvis inte så många som tänker att "kan han hålla den farten där så kan jag, men fan vad rädd jag är när det går så här fort".
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Jag kan ha missförstått ditt inlägg, men det var så jag tolkade det.
Det handlar om självkännedom.
Den hastighet du tycker är ett sömnpiller kanske nästa tycker är vansinne att hålla.
Skulle jag säga åt deltagare att de kan/ska hålla en viss hastighet i km/h är jag jävligt illa ute. Allt ska baseras på egna referenser.
Det är förhoppningsvis inte så många som tänker att "kan han hålla den farten där så kan jag, men fan vad rädd jag är när det går så här fort".

Men, vägverket gör ju en bedömning att en övre gräns finns på en viss vägsträcka, likaså kan väl en trafikövningsplats ha övre gränser för hastighet? Att sen en elev inte vill ligga på en den övre gränsen är ju fullt rimligt.

Att jaga någon och matcha deras tempo för att dom kan hålla en viss fart och tro att jag kan också då har jag bara testat med SMC instruktörer som signalerat att jag ska följa efter dom -- och även då har jag fått slå av på tempot för att jag inte vågat! (Fan, jag måste skaffa lite mer hår på bröstet inför nästa kurs...)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men, vägverket gör ju en bedömning att en övre gräns finns på en viss vägsträcka, likaså kan väl en trafikövningsplats ha övre gränser för hastighet? Att sen en elev inte vill ligga på en den övre gränsen är ju fullt rimligt.

Att jaga någon och matcha deras tempo för att dom kan hålla en viss fart och tro att jag kan också då har jag bara testat med SMC instruktörer som signalerat att jag ska följa efter dom -- och även då har jag fått slå av på tempot för att jag inte vågat! (Fan, jag måste skaffa lite mer hår på bröstet inför nästa kurs...)

Det är ingen dum idé med en max fart gräns på en bana som Arlanda med bristfälliga avåkningszoner.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Men, vägverket gör ju en bedömning att en övre gräns finns på en viss vägsträcka, likaså kan väl en trafikövningsplats ha övre gränser för hastighet? Att sen en elev inte vill ligga på en den övre gränsen är ju fullt rimligt.

Att jaga någon och matcha deras tempo för att dom kan hålla en viss fart och tro att jag kan också då har jag bara testat med SMC instruktörer som signalerat att jag ska följa efter dom -- och även då har jag fått slå av på tempot för att jag inte vågat! (Fan, jag måste skaffa lite mer hår på bröstet inför nästa kurs...)

Jag tror att det kommer visa sig ganska snabbt hur snabbt man kan köra och inte redan första dagen och jag är ganska säker på att de flesta instruktörer kan avgöra om man ligger på den gränsen eller inte.

Så innan vi börjar försöka lägga regelverket i deras händer så kan väl första helgen få köras och effekterna analyseras för att se hur kurserna där skall finslipas.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Är inte prisbilden det största problemet?
Banhyran är i grunden på tok för dyr för vad det är (om vi bortser från att den råkar ligga nära fjollträsk).

Prisbilden gör att man kommer jämföra det direkt med storbaneåkat' - det är ofrånkomligt (för alla utom Stockholmarna, som kan räkna bort resan iaf).

Storbana vs ATT - jag vet då vad jag väljer. :) Finåka i lagom tempo på krokig väg har jag faktiskt runt hörnet, helt gratis, dock inte med instruktörer. :D
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top