Det är såna här gånger alla som har problem skulle klaga. Då inser grossisten att grejerna inte håller måttet och kanske ger stålarna tillbaka åt alla som klagar. Tyvärr är vi ju lite mesiga på att klaga i Sverige.
Jag köpte ett touringställ av märket MP-Asu, det stället hade två års garanti på allt som kunde vara tillverknings- eller materialfel.
----------------------------------------------------------------
Från konsumentverkets hemsida:
Garanti
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.
Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig.
Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel
att varan repareras
att du får en annan vara i stället
prisavdrag på varan
att köpet går tillbaka.
Du kan inte ställa alla kraven. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.
För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna.
För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel
en olyckshändelse efter det att du har fått varan
vanvård
onormal användning
att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.
Kontrollera alltid noga vad som står i garantin och vad den omfattar. Det är fullt möjligt för säljaren att i garantin undanta vissa detaljer i varan, exempelvis att garantin gäller alla delar på en cykel utom växeln. Sådant ska framgå av garantivillkoren.
Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren har utställt garantin för säljarens räkning.
Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:
Enligt konsumentköplagen har du två år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
Efter en ändring i konsumentköplagen den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.
Med "felets art" menas sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel orsakade av olyckshändelser, eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.