Förarrepresentanten Henrik Björling sa:
Info från förarrepresentant:
Igår var jag med på SVEMOS arrangörsmöte och i grunden upplevde jag det mycket positivt att få vara med på detta möte.
På detta möte diskuterade vi säkerhet, bemanning av funktionärer, ljud, kalender, klasser m.m. Jag var där i form av förarrepresentant och fick möjligheten att presentera det vi som förare vill förändra och utveckla. Jag tryckte bland annat på likriktighet och hur vi förare vill göra produkten ”SM i Roadracing” bättre. Delar av det vi talade om på mötet kommer att presenteras på årets prisutdelning och det samtida nationella grenmötet i Karlskoga 14 nov.
Framöver kommer vi se några förändringar i upplägg, för att förbättra tydligheten och förbättra möjligheten att lyfta fram huvudklass. Något som jag tar med mig från mötet är hur betydande det skulle vara om en gemensam promotor fanns för tävlingsserien och att förändringsarbete är en långsam process. Dessutom känner jag att vi alla ska fundera på vett och etikett och hur vi bibehåller vår proffsighet – både på nätet och i depån.
Slutligen fick jag både gehör och mothugg under mötet, men viktigast av allt så upplever jag det centralt att vi gemensamt samarbetar för att förbättra vår tävlingsverksamhet framöver och vågar stå upp för det som är bra.
På återhörande!
//Henrik
…även Mossberg var med på mötet som en arrangörsrepresentant från Falkenberg. Har Du något att tillägga?
- - - Updated - - -
Då kompletterade jag med:
Håller med i allt som Henrik Björling, vår UTMÄRKTE förarrepresentant sagt här ovan. Det var en gedigen samling gubbar (ca 15-18 stycken) samt Therese Hammarberg och Anja Rauch som träffades. Det var bra stämning, det kändes verkligen som att man ville komma överens och jobba tillsammans. Till exempel diskuterades hur man gemensamt skulle kunna lösa den svåra bristen på funktionärer som vissa banor har.
- - - Updated - - -
och:
Det var dessutom intressant att lyssna på Mike och andra, som VERKLIGEN har ett STORT hjärta för roadracing! Det är ju så att RR-tävlingar inte är den största kassakon som finns men man gnager på ändå och försöker skapa en så bra produkt det bara går.
- - - Updated - - -
samt:
Vidare fick man reda på (vilket jag iofs redan visste) att läkarna på racen är en FET kostnad, och hur man skulle kunna lösa detta diskuterades.
- - - Updated - - -
och:
Ljudet är en SVÅR fråga! Som diskuterats här, att mäta statiskt före race som man gör utomlands, fick vi förklarat varför man inte gör, och det är för att det är en dålig metod, som föga visar hur mycket en hoj väsnas på full gas. Sverige är ett föregångsland i vårt sätt att mäta och andra länder studerar oss! Vad vi måste göra är helt enkelt att bli bättre på att mäta; sätten att mäta diffar för mycket mellan olika banor.