1. Tävlingar 2015 - Synpunkter?
Såklart aldrig optimalt att bara avgöra ett SM på bara fyra olika banor. Men situationen är ju som den är. Linköping är grymt duktiga på att arrangera tävlingar, och har resurser att köra två bra racehelger. På andra banor finns ingen klubb som har möjlighet eller intresse att arrangera en deltävling. Optimalt vore väl såklart att vi hade både Knutstorp och Mantorp med på kalendern också.
Hela soppan med det kombinerade NM och SM på Karlskoga, med olika reglementen och allt skulle man helst slippa...
2. Säkerhet - Synpunkter?
Jag tycker över lag att alla tävlingarna skötts på ett riktigt bra sätt i år. Det enda jag kan komma på är att jag under premiären på Anderstorp tyckte att tävlingsledningen ibland to lite konstiga beslut när det gällde att INTE rödflagga vissa pass. Jag minns att jag reagerade på detta vid flera tillfällen, men säskilt på Lörsdagens kval i Superbike då Caldell kraschade och man tog ut ambulansen på banan mitt under pågående kval utan att rödflagga. Vi körde en ganska stor del av kvalet med en Ambulans ståedes på banan ganska illa till i kurvan som leder ut på start/mål med bara gulflagg i den situationen. Det har vid flera tillfällen känts som att man inte velat använda sig av rödflagg i situationer som egentligen kanske kräver detta, i rädsland över att inte kunna hålla tidsschemat. Eller nåt... I linköping fungerade detta MYCKET bättre, då man t.ex drog typ 3 rödflaggor i samma race i R1000. Det var inget snack där... Avbryt, städa upp, ta hand om skadade, och starta om...
Sen är ju vissa banor som dom är. Falkenberg tycker jag har väldigt dåliga avåkningszoner på flera ställen, men det är inte nycket att göra åt tror jag. Om alternativen är att ta bort Falkenberg från kalendern, eller köra där som det är. Så väljer jag att köra där...
3. Marknadsföring - Synpunkter?
Detta är ju en punkt som jag tagit upp med SVEMO hur många gånger som helst. Vi MÅSTE få till EN gemensam promotor/organisatör för hela SM-serien. En som ser till att allt blir homogent och enhetligt. Samma tidsschema, samma live timing, samma entrépriser, samma anmälningsavgifter, osv. EN promotor som också kan jobba för en seriesponsor, klasssponsorer och som kan marknadsföra mästerskapet och alla deltävlingar. En person som sköter kontakter med media och press, Gör pressutskick etc.
En gemensam hemsida för roadracing SM dit alla som är intresserade kan gå för information och nyheter. Kolla alla andra nationella serier som t.ex BSB, CEV, CIV, IDM, ONK, osv... Att hitta information om SM i roadracing är svårare än att hitta information om nåt lokalt PRO klubbmästerskap i Boule. Så kan det inte vara om man har ambitionen att locka publik och skapa intresse...
Man ska även ha ett färdigt koncept att presentera för klubbarna som vill arrangera en täving.
- "Hej, så här ser paketet ut. Vill ni arrangera en SM-deltävling?"
- "Ja, men vi vill ha det så här att..
- "Nej... EN SM-tävling ska se ut så här!"
4. Ljud - Hur ska mätning kunna ske så att utövare uppfattar det som korrekt och arrangörer får ner ljudet på godkända nivåer?
Den här frågan kommer fortsätta stötas och nötas långt efter du och jag har lagt av Mossberg... Mina enkla tankar kring detta är, varför har vi i lilla Sverige hittat på helt egna mätmetoder och regler? I stort sett varje land kör samma typer av mätningar. Stillastående mätning under kontrollerade former. Dom här förbipasserande mätningarna är helt förkasteliga och kan ge diffar på 5-10db på samma hoj vid olika passeringar. Det är ju helt sjukt...
Okej att man, som på många andra ställen, anväder förbipasserande mätning för att sortera ut dom som låter mest. Men sen måste det vara en stillastående mätning under kontrollerade former som fäller avgörandet. Det FÅR inte vara så att man med samma hoj kan klara sig på vissa banor, men bli underkänd på andra. Nu har det ju fungerat riktigt bra i år av en enda anledning. Man har helt enkelt skitit i att diska nån för ljudet... Problem solved.
Väljer man ändå att fortsätta med Kalle-Anka metoderna, vilket man garanterat kommer att göra, så har man ett ansvar att vara tydlig mot förarna och hjälpa oss. Under varje pass ska i så fall mätning göras, och alla resultat ska publiceras på anslagstavlan eller kommuniceras direkt till varje enskild förare. Så man hela tiden kan ha koll på sina mätvärden. Som det är nu, så ser man ibland att nån står och mäter. Men ingen får någonsin veta vad man har för värden, och vid ett par tillfällen när jag specifikt varit och frågat efter mina värden så har man inte kunnat ta fram dom.
Dessutom måste en justering av nivån till. Jag har under dom senaste åren grävt en hel del i det här, och vid diskussioner med flera banägare så verkar det finns rätt stora marginaler mellan våra 95db förbipasserande, och det värde som ger ett för högt gränsvärde hos närmaste granne. Vid diskussion med Mike i Karlskoga så sa han att "När man börjar komma över 100db vid förbipasserande så närmar vi oss gränsvärdet hos närmaste granne", och i Linköping verkar det vara ännu högre. Det kanske är så på flera banor? Varför har vi då lagt oss på 95db kan man ju undra? Justerar vi värdet till kanske 97-98db, så klarar sig dom flesta faktiskt. Vad jag vet så är det väl Knutstorp som har störst problem, och där kör vi ju inte ens....
I dom flesta frågor så verkar det finnan sån inbyggd tröghet och ovilja att ta beslut inom SVEMO, men i just den här frågan verkar det vara extra handlingsförlamat.
5. Kalendern - Synpunkter? (Den ser ungefär likadan ut 2016 som i år)
Se punkt 1. Sen kan man ju undra varför, när vi bara har 4 deltävlingar på en hel säsong, man måste kör den första när det är frost och snö... Vissa har råd att åka till Spanien och träna på våren, medans vi andra knappt kan hitta ett enda träningstillfälle i April. Kör man premiären lite senare så hinner flera träna lite innan, och vi slipper skrapa is på kåpglasen innan kvalet.
6. Uppklassning? (För få klassar upp sig)
Återigen en fråga som jag tagit upp med SVEMO vid massor av tillfällen. Varför har man tagit bort tvångsuppklassningen????
Att snabba förare ligger kvar och kör i Rookieklasserna ställer ju till flera problem, Dels så utarmas eliklasserna då dom inte fylls på i den takt som vore önskvärt, och dels så avskräcker dom nya förare från att ta steget in i racingen. Det senare har blivit ett så stort problem att en helt ny klass har behövt skapas (Speedster). För att folk tycker det går för fort i Rookie. Hade bara uppklassningen sköts, så hade Speedster inte behövts. Jag förstår verkligen inte problemet elle resonemanget. Jag tänker mig hur det skulle vara om andra sporter hade samma förhållningssätt som roadracingen. Om t.ex ett lag i Allsvenskan i hockey gick upp i Elitserien, och sa: "Alltså... Näää.. Alla verkar vara så bra i Elitserien, och det blir säkert jättedyrt... Näe, vi kör vidare i Allsvenskan... det är roligare att ligga i toppen av alsvenskan än botten av elitserien. Vi skiter i det.. "
Nej, inför stenhård tvångsuppklassning igen. Ta dom 5-10 snabbaste i Rookie1000 och Rookie600 och bara ge dom en elitlicens. Varsågod!!!! Vips så har vi fulla startfält i SM-klasserna, kan lägga ner Speedster, och får fulla startfält i Rookie. Samma antal förare i varje deltävling (lika mycket pengar till arrangören), men fulla startfält och en klass mindre i schemat så vi får mera bantid.
Jag är till och med beredd att föreslå att man tar bort pokaler och prisutdelning i Rookie. Dela bara ut uppklassningspoäng, thats it. Detta tar bort ännu ett incitament för att ligga kvar i Rookie och vinna. Det är ju såklart skitroligt att lägga upp bilder på facebook på pokaler och prisutdelningar, och visa polarna. Sjukt mycket roligare än att lägga upp en bild på en slutresultat där man kom typ 13:e i en elitklass.
Att som många förare alltid hävdar, att det blir så himla mycket dyrare att klassa upp sig är inget annat än skitsnack. Kan du ligga och köra 1.08-tider på Karlskoga i Rookie1000 med den budget du har idag, så kan du ligga och köra 1.08-tider i Superbike med samma budget. Det är ungeför samma ursäkt som när folk säger, "Fan asså, jag skulle så jävla gärna vilja ha en sporthoj jag också, men jag skulle fan köra ihjäl mig på en gång..." Självklart skulle personen i fråga inte köra ihjäl sig på en gång, men det är så mycket enklare att säga så, än att vara ärlig och säga "Fan, jag skulle så gärna vilja ha en sporthoj jag med, men jag har varken råd eller körkort. Vågar kanske inte, och får säkert inte för min fru heller..."
7. Dubbla SM-poäng vid sista deltävlingen?
Nej, nej, nej, nej... och åter nej. Racing är racing... Ibland avgörs mästerskapet tidigt, ibland i sista racet. Försök inte skapa nån konstgjord typ av spänning genom att komplicera saker och ting. Kolla t.ex "The showdown" i BSB. Nåt form av desperat försök att skapa spänning genom att röra till det, och dra ut på det....
I våran lilla serie skulle det dessutom komplicera saker och ting ytterligare då många förare inte kör alla deltävlingar. Då skulle det helt plötsligt börja bli taktik att planera sin säsong så man garanterat har råd med sista racet, och kanske hoppar över nåt race i mitten på säsongen istället. Dessutom känns det inte som att vi har nåt behov av att skapa en konstgjord spänning i våran sport. Och jag tror inte det skrivs mer i media, eller kommer mera publik, för att mästerskapet avgörs på sista deltävlingen. Det är liksom inte DÄR problemet ligger...