Arrangörsmöte på SVEMO

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Några funderingar runt uppklassning.

6.
I första hand tycker jag att de som börjar race och råkar vara snabba ska få stanna i respektive klass den säsongen, sedan tror jag de flesta om inte annat för sin egen utvecklings skull väljer att klassa upp sig. Naturligtvis finns undantag och där kan vi ha "problem".

Ett super grovyxat förslag:
Jag kan tycka att vi skulle vända på ordningen ifrån att fylla på underifrån till att "fylla på uppifrån".
Dvs Fyll tex superbike, de som inte får plats får köra R1000, de som inte får plats får köra Speedster.

Låt genomsnittlig bästa varvtid styra. Skulle ge en tätare och intressantare elitklass och tror jag samma effekt nedåt. Sedan kan man inte flytta folk ideligen, men som en liten tanke modell.

Detta för den som har ambitioner och vill klassa upp, köra fortare, vinna mer etc.
Jag tycker det i dag saknas en möjlighet att köra på "gärdsgårdsnivå", dvs:
Köra med en halvgammal, halvslö hoj och vara halv duktig... I speedster är du inte välkommen pga för snabb, i Rookie klasserna krävs ändå ganska bra/nya=dyra hojar för att inte prenumerera på sistaplatserna.
Det kan ju också vara så att man tycker det är för mycket allvar i R-klasseran och vill ha en lite lugnare serie. BOTT är ett exempel på det, med "gentlemans racing".
I Norge finns något som heter Nasjonal C tror jag som har bla åldersbegränsning på hojarna som inte får vara för nya. OBS detta är inte classic utan lite halvclassic och körs tillsammans med NM tävlingarna.
Ta bort A2 och ordna en "gärdsgårdsserie" istället!! Kan ju vara max 600cc för att hålla ner fart/kostnad.

Vidare finns en kostnads aspekt, speedster är till dags dato betydligt billigare än de andra klasserna.
Vi behöver lägre anmälningsavgifter inte bara i Speedster för att göra uppklassning mer naturligt.
Eller för att citera Biltema: "Varför betala mer?"

Ciao
//A

P.s nu är jag nog klar:)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Problemet är att FIM's mätmetod är bra för att ge sportslig rättvisa, men banägarna har krav från myndigheter på max ljudnivå hos grannar ( mätpunkter). Uppfyller inte banägarna dessa krav är risken stor att banan stängs eller att det blir böter. Våra myndigheter bryr sig inte om hur vi gör för att uppfylla deras krav.

som jag skrev innan, 90% av de som klarar stillastående mätning klarar även förbifartsmätningen (och nu med mindre 125R/250R är nog siffran snarare 95% och de sista 5% tar man på förbifartsmätning, precis som för 10 år sen.)

hur har jag kommit fram till detta då? som besiktningschef i 10 års tid ungefär och den statistik det gett...

Det var väldigt få som lät för högt vid förbipassering om de klarat stillastående mätning.
Den mätning som sker idag har alldeles för stora felvariabler och väääldigt enkelt att göra fel vilket påverkar förarna negativt, hur kan en mätning på gelleråsen diffa 12dB från ena dagen till andra bara för att de är 2 olika personer som mäter ljudet....

eller för den delen, mäta ljud som en del gör på mantorp park, lägger mätaren på muren med micken precis utanför murkanten, i sämsta fall ger asfalt och betongvinkeln en förstärkning på 14dB... så en som normalt låter 90dB "rätt mätt" låter nu plötsligt 104dB...

och som avslutning, varför SVEMO bytte från FIM till förbifartsmätning har INGENTING med ljud hos grannen att göra.
Många tävlingar jag var besiktningschef på sket tävlingsledningen fullständigt i ljudnivåerna, oberoende mätmetmod så var det viktigaste att alla skulle få köra.
Det gick ju inte att diska 25st av 150 deltagare för det var ju trist att de inte fick köra...
Så för att göra "nytag" hittar på nåt "nytt" istället för faktiskt efterleva de reglar som var från början.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
1. Tävlingar 2015 - Synpunkter?
Såklart aldrig optimalt att bara avgöra ett SM på bara fyra olika banor. Men situationen är ju som den är. Linköping är grymt duktiga på att arrangera tävlingar, och har resurser att köra två bra racehelger. På andra banor finns ingen klubb som har möjlighet eller intresse att arrangera en deltävling. Optimalt vore väl såklart att vi hade både Knutstorp och Mantorp med på kalendern också.
Hela soppan med det kombinerade NM och SM på Karlskoga, med olika reglementen och allt skulle man helst slippa...



2. Säkerhet - Synpunkter?
Jag tycker över lag att alla tävlingarna skötts på ett riktigt bra sätt i år. Det enda jag kan komma på är att jag under premiären på Anderstorp tyckte att tävlingsledningen ibland to lite konstiga beslut när det gällde att INTE rödflagga vissa pass. Jag minns att jag reagerade på detta vid flera tillfällen, men säskilt på Lörsdagens kval i Superbike då Caldell kraschade och man tog ut ambulansen på banan mitt under pågående kval utan att rödflagga. Vi körde en ganska stor del av kvalet med en Ambulans ståedes på banan ganska illa till i kurvan som leder ut på start/mål med bara gulflagg i den situationen. Det har vid flera tillfällen känts som att man inte velat använda sig av rödflagg i situationer som egentligen kanske kräver detta, i rädsland över att inte kunna hålla tidsschemat. Eller nåt... I linköping fungerade detta MYCKET bättre, då man t.ex drog typ 3 rödflaggor i samma race i R1000. Det var inget snack där... Avbryt, städa upp, ta hand om skadade, och starta om...
Sen är ju vissa banor som dom är. Falkenberg tycker jag har väldigt dåliga avåkningszoner på flera ställen, men det är inte nycket att göra åt tror jag. Om alternativen är att ta bort Falkenberg från kalendern, eller köra där som det är. Så väljer jag att köra där...


3. Marknadsföring - Synpunkter?

Detta är ju en punkt som jag tagit upp med SVEMO hur många gånger som helst. Vi MÅSTE få till EN gemensam promotor/organisatör för hela SM-serien. En som ser till att allt blir homogent och enhetligt. Samma tidsschema, samma live timing, samma entrépriser, samma anmälningsavgifter, osv. EN promotor som också kan jobba för en seriesponsor, klasssponsorer och som kan marknadsföra mästerskapet och alla deltävlingar. En person som sköter kontakter med media och press, Gör pressutskick etc.
En gemensam hemsida för roadracing SM dit alla som är intresserade kan gå för information och nyheter. Kolla alla andra nationella serier som t.ex BSB, CEV, CIV, IDM, ONK, osv... Att hitta information om SM i roadracing är svårare än att hitta information om nåt lokalt PRO klubbmästerskap i Boule. Så kan det inte vara om man har ambitionen att locka publik och skapa intresse...
Man ska även ha ett färdigt koncept att presentera för klubbarna som vill arrangera en täving.
- "Hej, så här ser paketet ut. Vill ni arrangera en SM-deltävling?"
- "Ja, men vi vill ha det så här att..
- "Nej... EN SM-tävling ska se ut så här!"


4. Ljud - Hur ska mätning kunna ske så att utövare uppfattar det som korrekt och arrangörer får ner ljudet på godkända nivåer?

Den här frågan kommer fortsätta stötas och nötas långt efter du och jag har lagt av Mossberg... Mina enkla tankar kring detta är, varför har vi i lilla Sverige hittat på helt egna mätmetoder och regler? I stort sett varje land kör samma typer av mätningar. Stillastående mätning under kontrollerade former. Dom här förbipasserande mätningarna är helt förkasteliga och kan ge diffar på 5-10db på samma hoj vid olika passeringar. Det är ju helt sjukt...
Okej att man, som på många andra ställen, anväder förbipasserande mätning för att sortera ut dom som låter mest. Men sen måste det vara en stillastående mätning under kontrollerade former som fäller avgörandet. Det FÅR inte vara så att man med samma hoj kan klara sig på vissa banor, men bli underkänd på andra. Nu har det ju fungerat riktigt bra i år av en enda anledning. Man har helt enkelt skitit i att diska nån för ljudet... Problem solved.
Väljer man ändå att fortsätta med Kalle-Anka metoderna, vilket man garanterat kommer att göra, så har man ett ansvar att vara tydlig mot förarna och hjälpa oss. Under varje pass ska i så fall mätning göras, och alla resultat ska publiceras på anslagstavlan eller kommuniceras direkt till varje enskild förare. Så man hela tiden kan ha koll på sina mätvärden. Som det är nu, så ser man ibland att nån står och mäter. Men ingen får någonsin veta vad man har för värden, och vid ett par tillfällen när jag specifikt varit och frågat efter mina värden så har man inte kunnat ta fram dom.
Dessutom måste en justering av nivån till. Jag har under dom senaste åren grävt en hel del i det här, och vid diskussioner med flera banägare så verkar det finns rätt stora marginaler mellan våra 95db förbipasserande, och det värde som ger ett för högt gränsvärde hos närmaste granne. Vid diskussion med Mike i Karlskoga så sa han att "När man börjar komma över 100db vid förbipasserande så närmar vi oss gränsvärdet hos närmaste granne", och i Linköping verkar det vara ännu högre. Det kanske är så på flera banor? Varför har vi då lagt oss på 95db kan man ju undra? Justerar vi värdet till kanske 97-98db, så klarar sig dom flesta faktiskt. Vad jag vet så är det väl Knutstorp som har störst problem, och där kör vi ju inte ens....
I dom flesta frågor så verkar det finnan sån inbyggd tröghet och ovilja att ta beslut inom SVEMO, men i just den här frågan verkar det vara extra handlingsförlamat.

5. Kalendern - Synpunkter? (Den ser ungefär likadan ut 2016 som i år)

Se punkt 1. Sen kan man ju undra varför, när vi bara har 4 deltävlingar på en hel säsong, man måste kör den första när det är frost och snö... Vissa har råd att åka till Spanien och träna på våren, medans vi andra knappt kan hitta ett enda träningstillfälle i April. Kör man premiären lite senare så hinner flera träna lite innan, och vi slipper skrapa is på kåpglasen innan kvalet.

6. Uppklassning? (För få klassar upp sig)

Återigen en fråga som jag tagit upp med SVEMO vid massor av tillfällen. Varför har man tagit bort tvångsuppklassningen????
Att snabba förare ligger kvar och kör i Rookieklasserna ställer ju till flera problem, Dels så utarmas eliklasserna då dom inte fylls på i den takt som vore önskvärt, och dels så avskräcker dom nya förare från att ta steget in i racingen. Det senare har blivit ett så stort problem att en helt ny klass har behövt skapas (Speedster). För att folk tycker det går för fort i Rookie. Hade bara uppklassningen sköts, så hade Speedster inte behövts. Jag förstår verkligen inte problemet elle resonemanget. Jag tänker mig hur det skulle vara om andra sporter hade samma förhållningssätt som roadracingen. Om t.ex ett lag i Allsvenskan i hockey gick upp i Elitserien, och sa: "Alltså... Näää.. Alla verkar vara så bra i Elitserien, och det blir säkert jättedyrt... Näe, vi kör vidare i Allsvenskan... det är roligare att ligga i toppen av alsvenskan än botten av elitserien. Vi skiter i det.. "
Nej, inför stenhård tvångsuppklassning igen. Ta dom 5-10 snabbaste i Rookie1000 och Rookie600 och bara ge dom en elitlicens. Varsågod!!!! Vips så har vi fulla startfält i SM-klasserna, kan lägga ner Speedster, och får fulla startfält i Rookie. Samma antal förare i varje deltävling (lika mycket pengar till arrangören), men fulla startfält och en klass mindre i schemat så vi får mera bantid. :tummenupp
Jag är till och med beredd att föreslå att man tar bort pokaler och prisutdelning i Rookie. Dela bara ut uppklassningspoäng, thats it. Detta tar bort ännu ett incitament för att ligga kvar i Rookie och vinna. Det är ju såklart skitroligt att lägga upp bilder på facebook på pokaler och prisutdelningar, och visa polarna. Sjukt mycket roligare än att lägga upp en bild på en slutresultat där man kom typ 13:e i en elitklass.
Att som många förare alltid hävdar, att det blir så himla mycket dyrare att klassa upp sig är inget annat än skitsnack. Kan du ligga och köra 1.08-tider på Karlskoga i Rookie1000 med den budget du har idag, så kan du ligga och köra 1.08-tider i Superbike med samma budget. Det är ungeför samma ursäkt som när folk säger, "Fan asså, jag skulle så jävla gärna vilja ha en sporthoj jag också, men jag skulle fan köra ihjäl mig på en gång..." Självklart skulle personen i fråga inte köra ihjäl sig på en gång, men det är så mycket enklare att säga så, än att vara ärlig och säga "Fan, jag skulle så gärna vilja ha en sporthoj jag med, men jag har varken råd eller körkort. Vågar kanske inte, och får säkert inte för min fru heller..."


7. Dubbla SM-poäng vid sista deltävlingen?

Nej, nej, nej, nej... och åter nej. Racing är racing... Ibland avgörs mästerskapet tidigt, ibland i sista racet. Försök inte skapa nån konstgjord typ av spänning genom att komplicera saker och ting. Kolla t.ex "The showdown" i BSB. Nåt form av desperat försök att skapa spänning genom att röra till det, och dra ut på det....
I våran lilla serie skulle det dessutom komplicera saker och ting ytterligare då många förare inte kör alla deltävlingar. Då skulle det helt plötsligt börja bli taktik att planera sin säsong så man garanterat har råd med sista racet, och kanske hoppar över nåt race i mitten på säsongen istället. Dessutom känns det inte som att vi har nåt behov av att skapa en konstgjord spänning i våran sport. Och jag tror inte det skrivs mer i media, eller kommer mera publik, för att mästerskapet avgörs på sista deltävlingen. Det är liksom inte DÄR problemet ligger...
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att bara ta bort A2 klassen blir inte bra.
Syftet med A2 klassen är skapa möjligheter för juniorer från 13 år att köra rr på storbana. I dag finns bara moto3 som alternativ för dessa unga förare. Moto3 kostar rejält med pengar om man vill vara framgångsrik.

Däremot måste man fundera på innehållet i klassen. A2 reglerna tillåter för många olika typer av hojar. Det kan vara 125 cc eller ninja 300 eller SST 600 hojen mv agusta 675 35 kw eller Ducati monster 1100 strypt. Det gör att får se hojar med olika chassie och bromsar.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Detta har ju diskterats sen det blev känt att svemo köpte upp och sitter på www.roadracing.se. Skapa en vettig hemsida med serieinformation och resultatlistor, bilder och profiler samt nyheter. Det finns på svemo.se ja, men den sidan är ju inte så levande om man säger så.

Vi pratade med Svemo om det ifjol tror jag det var. För supermoton då.
Men Svemo vill ha all info hos sig själva för att dom ska slippa ha en social media manager typ. :)
Deras site skulle uppdateras sas det då. Men hur det går med det vet jag faktiskt inte.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vidare finns en kostnads aspekt, speedster är till dags dato betydligt billigare än de andra klasserna. Vi behöver lägre anmälningsavgifter inte bara i Speedster för att göra uppklassning mer naturligt. Eller för att citera Biltema: "Varför betala mer?"

Ja, det där med avgifterna har jag stört mig på en del faktiskt under åren. Både Licensavgiften och anmälningavgifterna. Varför ska t.ex Rookie1000 vara billigare än Superbike? Fan, vi är sjukt många förare i Superbike som vänder på varje krona (och däck) för att ha råd att köra. Och många som betalar allt ur egen ficka, precis som förarna i Rookie1000. Vi använder alla lika mycket bantid under träning och kval, med undantaget att SM klasserna får några varv extra på racet. Så varför ska det vara dyrare för elitförare?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Problemet är att många banor i första hand är anpassade för bilracing. Där funkar sandfållor bra som stopp. Annars rullar bilarna långt och slår i skyddsmurar m.m. Skall man ha asfalt utanför banan krävs stora plana säkerhetsområden vilket bland annat innebär svårigheter att ha publik nära banan.

Och framförallt så finns det väl ingen bana som har den ekonomin att dom kan börja afaltera avåkningszoner eller lägga massa konstgräs... Finns ju knappt resurser att asfaltera själva banan ens...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
2. Säkerhet
Här finns hur mycket som helst att önska. Tyärr är verkligheten att möjligheten för oss att köra RR i Sverige riskerar att begränsas med varje kostnadsökning för arrangörerna. Med det sagt finns två saker jag vill ta upp:
a) En bana får fan inte se ut som Gelleråsen med tumhöga asfaltslagningar. Dessutom längsgående och nästan i idealspår. Helt vansinnigt. Borde definitivt utdelas böter för arrangörenn.
b) Vissa nyckelplatser där avåkningar sker oftare och lättare än annars alternativt med svåra konsekvenser bör ha en asfaltsyta utanför banan avskild av en smalare sträng gräs eller konstgräs. I internationella sammanhang tror jag att det varit det enskilt mest effektiva medlet att hålla nere antalet krascher till följd av avåkningar. Exempel på ställen är: hårnålen och snabbvänstern på Gelleråsen och torparn, crossböjen och depåkurvan på Sviestad.

Vi har ett stort problem i just det här avseendet, nämligen att banägarna inte har någon som helst ekonomi att göra några större förändringar på banorna. Som jag skrev ovan så han man knappt ens råd att afaltera själva banan, än mindre utanför den...

Ett annat problem är tillgången på banor och föreningar som är villiga att arrangera en deltävling. SVEMO i det här avseendet har ingen som helst förhandlingsposition. Man sitter helt enkelt i knät på banägare och klubbar. I andra länder och större mästerskap, så kan arrangören av mästerskapet helt enkelt säga "Om ni inte fixar det här, och det här, och det här. Så kör vi på en annan bana". I sverige funkar inte det, för där står SVEMO istället med mössan i handen och skrapar med foten i backen och ber snällt. "Snälla, kan inte ni arrangera en deltävling, annars blir det bara tre race i år...." MAn får helt enkelt vara glad att någon förening eller banägare ställer upp... Det är den bistra sanningen, och jag kör hellre race på dom banor vi har idag, som dom ser ut nu, än att ställa in ännu fler race... Får så illa är det egentligen inte ställt med säkerheten.... Visst kan den bli bättre men...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
2. Säkerhet
*Jag tycker man ska utvärdera om man ska använda safety car istället för att rödflagga race ofta med omstart som följd. Vi vet att starten är kanske det farligaste momentet i ett race. Det skulle dessutom vara lättare för arrangören att hålla tidsschemat. OBS SC ska då INTE köra på curbsen eller utanför banan och dra in skit/vatten på banan!

Jag har kört race med SC och tycker det är komplett värdelös. Jag tar hellre en rödflagg och omstart alla gånger...

Visst att själva starten är det moment som har störst risk, men att köra med SC är inte heller detta helt riskfritt. Dels så ligger alla förarna bakom SC i ett lågt tempo. varpå däcken kyls ned. Sedan blir det omstart, och hela fältet börjar ladda på med kalla däck. Dessutom ligger alla förarna bakom SC och vinglar fram och tillbaka, gasar och bromsar, i något desperat försök att hålla värmen i däcken. Och sedan när det börjar bli dags att släppa fältet så börjar det taktikköras, saktas in, gasas, och försöka tima släppet så man kan skapa sig en liten lucka precis när bilen svänger av... Det blir oftast stökigt och bökigt... Och situationer kan lika gärna uppstå bakom SC. På Knutstorp kändes det dessutom som vi spenderade över halva racet bakom den där jäkla bilen... Värdelöst...
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ett annat problem är tillgången på banor och föreningar som är villiga att arrangera en deltävling. SVEMO i det här avseendet har ingen som helst förhandlingsposition. Man sitter helt enkelt i knät på banägare och klubbar. I andra länder och större mästerskap, så kan arrangören av mästerskapet helt enkelt säga "Om ni inte fixar det här, och det här, och det här. Så kör vi på en annan bana". I sverige funkar inte det, för där står SVEMO istället med mössan i handen och skrapar med foten i backen och ber snällt. "Snälla, kan inte ni arrangera en deltävling, annars blir det bara tre race i år...." MAn får helt enkelt vara glad att någon förening eller banägare ställer upp... Det är den bistra sanningen, och jag kör hellre race på dom banor vi har idag, som dom ser ut nu, än att ställa in ännu fler race... Får så illa är det egentligen inte ställt med säkerheten.... Visst kan den bli bättre men...

Sanning med modifikation, LMS var tvungna att fixa curbs, sjukstuga, höjning av avåkningszon (sviestaböjen, längst ut är det nog 1+ meter höjt) och en del annat, till stor del därför rosa husets tillkomst.
Det tog lite tid bara, tror det var 2008 SVEMO sa till (åtminstone från dess jag hittade ett protokoll där LMS sa att det ska fixas) och nu bara 7 år senare börjar det bli klart efter att SVEMO banbesiktare röt ifrån lite och sa att det inte blir nån tävlingslicens om ni inte fixar detta :yoparty (nu är det nog 3 år sen de röt ifrån om banlicensen, men det tar tid att få saker på plats, men det kommer iallafall... )
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Sanning med modifikation, LMS var tvungna att fixa curbs, sjukstuga, höjning av avåkningszon (sviestaböjen, längst ut är det nog 1+ meter höjt) och en del annat, till stor del därför rosa husets tillkomst.
Det tog lite tid bara, tror det var 2008 SVEMO sa till (åtminstone från dess jag hittade ett protokoll där LMS sa att det ska fixas) och nu bara 7 år senare börjar det bli klart efter att SVEMO banbesiktare röt ifrån lite och sa att det inte blir nån tävlingslicens om ni inte fixar detta :yoparty (nu är det nog 3 år sen de röt ifrån om banlicensen, men det tar tid att få saker på plats, men det kommer iallafall... )

Det är väl lite DET jag menar Håkan. Att om SVEMO går ut stenhårt och säger "Fixa det här till nästa säsong, annars blir ni av med banlicensen", så är risken rätt så överhängande att det inte blir nån banlicens. Som du säger, dessa förändringar tar tid, främst för att samltliga banägare har rätt så begränsade resurser både när det gäller ekonomi och personal. Sen ska man ju såklart ha långsiktiga (önske)mål om vad som bör göras på alla banor för att förbättra säkerheten. Det finns ju en hel del att göra när det gäller det området på alla svenska banor...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
6. Uppklassning

Tycker man nu att det är ett problem att folk inte klassar upp sig så skulle vi kanske ta bort delningen mellan rookie1000/SBK och SST/Rookie600 och bara köra klasserna Superbike och Superstock. Istället så får de 30(eller vad nu minsta banan rymmer utan problem) som kvalar snabbast åka huvudklassen förutsatt att de åkt inom 10x% av bästa kvaltid. Resten får åka B-final.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
6. Uppklassning

Tycker man nu att det är ett problem att folk inte klassar upp sig så skulle vi kanske ta bort delningen mellan rookie1000/SBK och SST/Rookie600 och bara köra klasserna Superbike och Superstock. Istället så får de 30(eller vad nu minsta banan rymmer utan problem) som kvalar snabbast åka huvudklassen förutsatt att de åkt inom 10x% av bästa kvaltid. Resten får åka B-final.

Ja det är ju vad många av oss är inne på. "Fylla på uppifrån", "ta bort pokalerna", "tvångsuppklassning efter resultat" och "kval till SM" är ju egentligen olika sätt att mer eller mindre säga samma sak. Dessutom kan man ha både final, b-final och c-final (på tal om klass C).

Förslagsvis körs då kvalen i a, b, c - grupper där föraren placeras i den grupp som överensstämmer med den finalgrupp man senast körde i. Ny förare börjar i sista kvalgrupp.

En stor fördel blir att antalet kvalgrupper och racegrupper inte är fast utan kan förändras efter antalet förare. Som någon skrev innan så får vi då fulla startfält i alla grupper utom möjligen den sista.

En annan fördel är att det går alldeles utmärkt att dela ut pokaler och bubbel efter placering i ditt race. Men officiellt får du poäng efter placering. Det vore t.o.m. möjligt att låta poängskalan fortsätta till siste förare t ex genom att låta den gå från 25 till 1 samt utfyllnad av 0:eek:r som vanligt i SM-racet. Övriga kan samla separata poäng utanför SM eller som sagt låta poängen fortsätta från minus 1 till minus #sisten (kanske inte så kul med minuspoäng men...).
 

superRVFR

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Brämhult
Hoj
Honda RVF400R, Honda CBR600RR Race
6. Uppklassning

Tycker man nu att det är ett problem att folk inte klassar upp sig så skulle vi kanske ta bort delningen mellan rookie1000/SBK och SST/Rookie600 och bara köra klasserna Superbike och Superstock. Istället så får de 30(eller vad nu minsta banan rymmer utan problem) som kvalar snabbast åka huvudklassen förutsatt att de åkt inom 10x% av bästa kvaltid. Resten får åka B-final.

Vilket reglemente kan vi tänka oss då? SST lr det friare Rookie ? Tänker på 600-klassen
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
1. Tävlingar 2015 - Synpunkter?
Såklart aldrig optimalt att bara avgöra ett SM på bara fyra olika banor. Men situationen är ju som den är. Linköping är grymt duktiga på att arrangera tävlingar, och har resurser att köra två bra racehelger. På andra banor finns ingen klubb som har möjlighet eller intresse att arrangera en deltävling. Optimalt vore väl såklart att vi hade både Knutstorp och Mantorp med på kalendern också.
Hela soppan med det kombinerade NM och SM på Karlskoga, med olika reglementen och allt skulle man helst slippa...



2. Säkerhet - Synpunkter?
Jag tycker över lag att alla tävlingarna skötts på ett riktigt bra sätt i år. Det enda jag kan komma på är att jag under premiären på Anderstorp tyckte att tävlingsledningen ibland to lite konstiga beslut när det gällde att INTE rödflagga vissa pass. Jag minns att jag reagerade på detta vid flera tillfällen, men säskilt på Lörsdagens kval i Superbike då Caldell kraschade och man tog ut ambulansen på banan mitt under pågående kval utan att rödflagga. Vi körde en ganska stor del av kvalet med en Ambulans ståedes på banan ganska illa till i kurvan som leder ut på start/mål med bara gulflagg i den situationen. Det har vid flera tillfällen känts som att man inte velat använda sig av rödflagg i situationer som egentligen kanske kräver detta, i rädsland över att inte kunna hålla tidsschemat. Eller nåt... I linköping fungerade detta MYCKET bättre, då man t.ex drog typ 3 rödflaggor i samma race i R1000. Det var inget snack där... Avbryt, städa upp, ta hand om skadade, och starta om...
Sen är ju vissa banor som dom är. Falkenberg tycker jag har väldigt dåliga avåkningszoner på flera ställen, men det är inte nycket att göra åt tror jag. Om alternativen är att ta bort Falkenberg från kalendern, eller köra där som det är. Så väljer jag att köra där...


3. Marknadsföring - Synpunkter?

Detta är ju en punkt som jag tagit upp med SVEMO hur många gånger som helst. Vi MÅSTE få till EN gemensam promotor/organisatör för hela SM-serien. En som ser till att allt blir homogent och enhetligt. Samma tidsschema, samma live timing, samma entrépriser, samma anmälningsavgifter, osv. EN promotor som också kan jobba för en seriesponsor, klasssponsorer och som kan marknadsföra mästerskapet och alla deltävlingar. En person som sköter kontakter med media och press, Gör pressutskick etc.
En gemensam hemsida för roadracing SM dit alla som är intresserade kan gå för information och nyheter. Kolla alla andra nationella serier som t.ex BSB, CEV, CIV, IDM, ONK, osv... Att hitta information om SM i roadracing är svårare än att hitta information om nåt lokalt PRO klubbmästerskap i Boule. Så kan det inte vara om man har ambitionen att locka publik och skapa intresse...
Man ska även ha ett färdigt koncept att presentera för klubbarna som vill arrangera en täving.
- "Hej, så här ser paketet ut. Vill ni arrangera en SM-deltävling?"
- "Ja, men vi vill ha det så här att..
- "Nej... EN SM-tävling ska se ut så här!"


4. Ljud - Hur ska mätning kunna ske så att utövare uppfattar det som korrekt och arrangörer får ner ljudet på godkända nivåer?

Den här frågan kommer fortsätta stötas och nötas långt efter du och jag har lagt av Mossberg... Mina enkla tankar kring detta är, varför har vi i lilla Sverige hittat på helt egna mätmetoder och regler? I stort sett varje land kör samma typer av mätningar. Stillastående mätning under kontrollerade former. Dom här förbipasserande mätningarna är helt förkasteliga och kan ge diffar på 5-10db på samma hoj vid olika passeringar. Det är ju helt sjukt...
Okej att man, som på många andra ställen, anväder förbipasserande mätning för att sortera ut dom som låter mest. Men sen måste det vara en stillastående mätning under kontrollerade former som fäller avgörandet. Det FÅR inte vara så att man med samma hoj kan klara sig på vissa banor, men bli underkänd på andra. Nu har det ju fungerat riktigt bra i år av en enda anledning. Man har helt enkelt skitit i att diska nån för ljudet... Problem solved.
Väljer man ändå att fortsätta med Kalle-Anka metoderna, vilket man garanterat kommer att göra, så har man ett ansvar att vara tydlig mot förarna och hjälpa oss. Under varje pass ska i så fall mätning göras, och alla resultat ska publiceras på anslagstavlan eller kommuniceras direkt till varje enskild förare. Så man hela tiden kan ha koll på sina mätvärden. Som det är nu, så ser man ibland att nån står och mäter. Men ingen får någonsin veta vad man har för värden, och vid ett par tillfällen när jag specifikt varit och frågat efter mina värden så har man inte kunnat ta fram dom.
Dessutom måste en justering av nivån till. Jag har under dom senaste åren grävt en hel del i det här, och vid diskussioner med flera banägare så verkar det finns rätt stora marginaler mellan våra 95db förbipasserande, och det värde som ger ett för högt gränsvärde hos närmaste granne. Vid diskussion med Mike i Karlskoga så sa han att "När man börjar komma över 100db vid förbipasserande så närmar vi oss gränsvärdet hos närmaste granne", och i Linköping verkar det vara ännu högre. Det kanske är så på flera banor? Varför har vi då lagt oss på 95db kan man ju undra? Justerar vi värdet till kanske 97-98db, så klarar sig dom flesta faktiskt. Vad jag vet så är det väl Knutstorp som har störst problem, och där kör vi ju inte ens....
I dom flesta frågor så verkar det finnan sån inbyggd tröghet och ovilja att ta beslut inom SVEMO, men i just den här frågan verkar det vara extra handlingsförlamat.

5. Kalendern - Synpunkter? (Den ser ungefär likadan ut 2016 som i år)

Se punkt 1. Sen kan man ju undra varför, när vi bara har 4 deltävlingar på en hel säsong, man måste kör den första när det är frost och snö... Vissa har råd att åka till Spanien och träna på våren, medans vi andra knappt kan hitta ett enda träningstillfälle i April. Kör man premiären lite senare så hinner flera träna lite innan, och vi slipper skrapa is på kåpglasen innan kvalet.

6. Uppklassning? (För få klassar upp sig)

Återigen en fråga som jag tagit upp med SVEMO vid massor av tillfällen. Varför har man tagit bort tvångsuppklassningen????
Att snabba förare ligger kvar och kör i Rookieklasserna ställer ju till flera problem, Dels så utarmas eliklasserna då dom inte fylls på i den takt som vore önskvärt, och dels så avskräcker dom nya förare från att ta steget in i racingen. Det senare har blivit ett så stort problem att en helt ny klass har behövt skapas (Speedster). För att folk tycker det går för fort i Rookie. Hade bara uppklassningen sköts, så hade Speedster inte behövts. Jag förstår verkligen inte problemet elle resonemanget. Jag tänker mig hur det skulle vara om andra sporter hade samma förhållningssätt som roadracingen. Om t.ex ett lag i Allsvenskan i hockey gick upp i Elitserien, och sa: "Alltså... Näää.. Alla verkar vara så bra i Elitserien, och det blir säkert jättedyrt... Näe, vi kör vidare i Allsvenskan... det är roligare att ligga i toppen av alsvenskan än botten av elitserien. Vi skiter i det.. "
Nej, inför stenhård tvångsuppklassning igen. Ta dom 5-10 snabbaste i Rookie1000 och Rookie600 och bara ge dom en elitlicens. Varsågod!!!! Vips så har vi fulla startfält i SM-klasserna, kan lägga ner Speedster, och får fulla startfält i Rookie. Samma antal förare i varje deltävling (lika mycket pengar till arrangören), men fulla startfält och en klass mindre i schemat så vi får mera bantid. :tummenupp
Jag är till och med beredd att föreslå att man tar bort pokaler och prisutdelning i Rookie. Dela bara ut uppklassningspoäng, thats it. Detta tar bort ännu ett incitament för att ligga kvar i Rookie och vinna. Det är ju såklart skitroligt att lägga upp bilder på facebook på pokaler och prisutdelningar, och visa polarna. Sjukt mycket roligare än att lägga upp en bild på en slutresultat där man kom typ 13:e i en elitklass.
Att som många förare alltid hävdar, att det blir så himla mycket dyrare att klassa upp sig är inget annat än skitsnack. Kan du ligga och köra 1.08-tider på Karlskoga i Rookie1000 med den budget du har idag, så kan du ligga och köra 1.08-tider i Superbike med samma budget. Det är ungeför samma ursäkt som när folk säger, "Fan asså, jag skulle så jävla gärna vilja ha en sporthoj jag också, men jag skulle fan köra ihjäl mig på en gång..." Självklart skulle personen i fråga inte köra ihjäl sig på en gång, men det är så mycket enklare att säga så, än att vara ärlig och säga "Fan, jag skulle så gärna vilja ha en sporthoj jag med, men jag har varken råd eller körkort. Vågar kanske inte, och får säkert inte för min fru heller..."


7. Dubbla SM-poäng vid sista deltävlingen?

Nej, nej, nej, nej... och åter nej. Racing är racing... Ibland avgörs mästerskapet tidigt, ibland i sista racet. Försök inte skapa nån konstgjord typ av spänning genom att komplicera saker och ting. Kolla t.ex "The showdown" i BSB. Nåt form av desperat försök att skapa spänning genom att röra till det, och dra ut på det....
I våran lilla serie skulle det dessutom komplicera saker och ting ytterligare då många förare inte kör alla deltävlingar. Då skulle det helt plötsligt börja bli taktik att planera sin säsong så man garanterat har råd med sista racet, och kanske hoppar över nåt race i mitten på säsongen istället. Dessutom känns det inte som att vi har nåt behov av att skapa en konstgjord spänning i våran sport. Och jag tror inte det skrivs mer i media, eller kommer mera publik, för att mästerskapet avgörs på sista deltävlingen. Det är liksom inte DÄR problemet ligger...

Mycket välskrivet:tummenupp Håller med om precis allt.
Blev nästan förbannad i våras på Anderstorp när de inte rödflaggade SST600-racet. Var inte med under kvalen så det kan jag inte uttala mig om.

Minsta osäkerhet om en förare ev kan vara skadad så rödflagga! Annars får den ev skadade inte den vård han behöver, de tävlande får inte tävla på lika villkor då alla inte slår av lika mycket och publiken får inte se en rättvis kamp.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är min åsikt också. Är en förare såpass skadad att hen ligger i en sandfålla nära banan, då skall loppet rödflaggas så ambulanspersonal kan jobba i lugn och ro med föraren. Går föraren däremot undan kan man kolla om föraren mår bra, har hen däremot någon skada kan man ibland låta amblulansen åka " någon sidoväg" för att undersöka föraren. Allt detta förutsätter två ambulanser och att inte all sjukvårdspersonal blir upptagen.

Det finns en aspekt som inte har diskuterats här. Det är att ambulansen blir upptagen då kommer det att bli ett begränsat antal " lediga" sjukvårdsresurser. Att köra ett lopp med enbart "upptagen" sjukvårdspersonal är ingen ok lösning.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
6. Uppklassning

Tycker man nu att det är ett problem att folk inte klassar upp sig så skulle vi kanske ta bort delningen mellan rookie1000/SBK och SST/Rookie600 och bara köra klasserna Superbike och Superstock. Istället så får de 30(eller vad nu minsta banan rymmer utan problem) som kvalar snabbast åka huvudklassen förutsatt att de åkt inom 10x% av bästa kvaltid. Resten får åka B-final.

Problemet är väl att det är två helt olika tekniska reglementen. Rookie1000 är helt fritt reglemente. Enda begränsningen är att hojen ska baseras på en gathoj, och ingen överladdning.
Vårat Superbikereglemente är mycket mera restrektivt.

Jag tror mera på att bara klassa upp dom snabbaste....
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Mycket bra tråd det här!:tummenupp:tummenupp
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Problemet är väl att det är två helt olika tekniska reglementen. Rookie1000 är helt fritt reglemente. Enda begränsningen är att hojen ska baseras på en gathoj, och ingen överladdning.
Vårat Superbikereglemente är mycket mera restrektivt.

Jag tror mera på att bara klassa upp dom snabbaste....

Håller med Macke, varför måste man konstra till det så fruktansvärt? Klassa upp så fylls toppklasserna på med folk som hör hemma där. Separata kvalgrupper blir aldrig rättvist, a och b gruppen har regniga förhållanden och c torrt och vips så är det "speedster-förarna" som gör upp om sm-pokalerna den helgen osv. Ska man ha ett mästerskap så måste det vara rättvist.

Angående friare reglementen på SM-nivå så känns det som ett steg tillbaka. Jag tror inte så många längtar efter dyra supersport- eller wsbk-motorer...

Utsläpp inför race, kör benhårt med de existerande reglerna, utsläpp öppnar 5 min innan racestart och stäng det 3 min innan med en klar och tydlig signalering när det öppnar så hela depån hör det så är det problemet också löst.

Safety-cars, ooh god no...
 

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Ort
Sandefjord, Nårje
Hoj
Gixer1000
En annen ting som burde vurderes er at terminliste legges opp slik at Svensk- og Norsk mesterskap ikke krasjer. Flere normenn som ønsker å kjøre SM og alle svenske er velkomne til å kjøre norsk.
Og om dere savner variasjon på baner så finnes også Rudskogen som et alternative i SM. Da slipper dere å tenke på det strenge lydkravet også.....
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top