Arrangera Race?

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
ponera att man har tillgång till en bit asfalt nånstans i sverige, vad krävs för att man ska få anordna ett race där?

ett engångs race rutanför alla nu existerande ligor (ERF, PSB, veidec etc) men ändå ett erkänt race.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tja det beror på om du tänkt blanda in SVEMO och licens i ekvationen. Då krävs banlicens och massor av byråkratiskt helvete med dem så ett svartrace utan deras inblandning är mer vettigt. (rätt stort i Holland där de kör crossrace med VM stjärnor på privata anläggningar utan inblandning av FIM)

Om du kör utan SVEMO gäller inga försäkringar annat än de föraren själv har men i gengäld så krävs bara tillstånd från länstyrelsen angående buller och dyl.

sven666

Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
tanken är ju att det ska vara 100% lagligt.

tänk tex Isle of man eller Macau för vad jag fiskar efter..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
tanken är ju att det ska vara 100% lagligt.

tänk tex Isle of man eller Macau för vad jag fiskar efter..

Det är lagligt att köra race utan SVEMO men förarna måste skaffa egen försäkring och du kan räkna med att bli svartlistad av SVEMO samt i värsta fall kan förare med licens som deltager räkna med reprimander från SVEMO (de har rätt att göra så men det har inte hänt sedan stenåldern)

Annars är det bara att ansöka om banlicens hos SVEMO och då har du ett ordentligt byråkratiskt helvete framför dig. Fråga de bakom Gotland Ring/ Sturup Raceway....

sven666

Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
vad för reprimander skulle det vara och på vilken grund?, har själv kört ERF och kan inte påminna mig att jag skrev på nånsorts exklusivitets kontrakt när jag gjorde det? :va

vore ju ganska döfött att arrangera ett race som ingen vågar anmäla sig till.

att få fullgod banlicens är helt utelsutet tyvärr.

ed: tack för svaren förresten :)

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
vad för reprimander skulle det vara och på vilken grund?, har själv kört ERF och kan inte påminna mig att jag skrev på nånsorts exklusivitets kontrakt när jag gjorde det? :va

Rent teoretiskt kan de dra licensen för dig, om jag inte minns fel står där i regelverket som man åtar sig att följa iom licensen att man inte får deltaga i race som är organiserade av organisation som inte är ansluten till FIM.

Att någon skulle bry sig i verkligheten är mer tveksamt men det är ett bra skydd mot utbrytarorganisationer.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

Läs igenom svemos nationella reglemente en gång till...

Utan att dra paragraferna utantill står det säkert någonting i stil med att du inte får träna på gatan etc och att de kan spärra dig för en viss tid eller dra in licensen etc.

Jämför körkort som bara är på lån och inte livstid.

För isracing och enduro går det att lösa banlicens för tillfällig bana, kan säkert gå för fler dicipliner. Men läs svemos reglemente så står det säkert i klartext.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det är nog ingen omöjlighet att få en banlicens för en landsvägsbana tillfälligt. Det har gjorts i nästan modern tid, 1989 i uppsala som jag minns det iaf, kanske något lopp senare också, som ett uppvisningsrace, men tydligen togs det ändå i för kung och fosterland av förarna för att vinna har jag hört bakvägen ;)
Dock ska man ju få tillstånd av polis, länsstyrelse, kommun, markägare etc.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Så om man skulle hyra en bana en dag och istället för att köra träning med grupper så skulle man ordna korta träningspass på fm som kvalar in förarna i olika racegrupper o kör race på em så är det förbjudet?

sven666

Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
arrangeras det någon form av lagliga svartrace i dagsläget i sverige?

om man har tillstånd från markägaren samt kommun/lännstyrelsen vad ska man då ha för tillstånd av polisen?, klassas det inte som inhägnat område då?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Så om man skulle hyra en bana en dag och istället för att köra träning med grupper så skulle man ordna korta träningspass på fm som kvalar in förarna i olika racegrupper o kör race på em så är det förbjudet?

Helt riktigt, du behöver polistillstånd för tävling, svemotillstånd, tävlingsledare etc etc.

Det finns någonting som heter enklare tävling, typ mindre klubbmästerskap eller ett gäng polare och det är lägre tillståndsavgifter och lite enklare om jag förstått regler rätt.

arrangeras det någon form av lagliga svartrace i dagsläget i sverige?

om man har tillstånd från markägaren samt kommun/lännstyrelsen vad ska man då ha för tillstånd av polisen?, klassas det inte som inhägnat område då?

Även om det är inhängnat område behöver du polistillstånd.

Heter kanske något i stil med tävlingstillstånd :confused:

Tror att polistillståndet mest är att det står var det är, vilka tider som man får köra, vem som är ansvarig etc.

Last edited:

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Borgare....:rolleyes:

Klart det arrangeras 'svartrace' i Sverige, men det är ingenting som du får veta om.

I en småstad som din vet jag inte, men här i Sthlm finns det minst ett par banrekord att slå och har man rätt kontakter finns det alltid någon idiot som vill förlora pengar.

Skulle gissa på att det ända du kan annordna ("100%" lagligt) är ett Mopperace 201m, något annat lär du aldrig lyckas med.

sven666

Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA

Klart det arrangeras 'svartrace' i Sverige, men det är ingenting som du får veta om.

I en småstad som din vet jag inte, men här i Sthlm finns det minst ett par banrekord att slå och har man rätt kontakter finns det alltid någon idiot som vill förlora pengar.

Skulle gissa på att det ända du kan annordna ("100%" lagligt) är ett Mopperace 201m, något annat lär du aldrig lyckas med.

du menar att det finns en liga med kommunister som anordnar olagliga race kring huvudstaden? valfett!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är nog ingen omöjlighet att få en banlicens för en landsvägsbana tillfälligt. Det har gjorts i nästan modern tid, 1989 i uppsala som jag minns det iaf, kanske något lopp senare också, som ett uppvisningsrace, men tydligen togs det ändå i för kung och fosterland av förarna för att vinna har jag hört bakvägen ;)
Dock ska man ju få tillstånd av polis, länsstyrelse, kommun, markägare etc.

Jag var på något jubileum av TT i Hedemora i mitten av 90-talet, avstängd lansvägsbana, inbjudna storförare och inga bullerkrav. Pappa körde Rumi med 15cm megafoner, plågsamt att stå bakom......

Så visst går det att få en landsvägsbana avstängd men att få en tillfällig banlicens av SVEMO för race ser jag som rätt kört.

Men snälla läs trådens definition av svartrace istället för att spela cool och snacka om muppar som streetracear.....

Svartrace i frågan om organiserade tävlingar på privat mark utan SVEMO/polis sanktionering är knappast något som förekommer.

Last edited:

sven666

Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
Undra vad han har på gång nu tro :confused: :confused:

Du skickar väl en inbjudan sven666 :tuttar

vafan har du börjat köra rejsing din dåre?

hehe fick en riktigt häftig ide faktiskt, snurrar bara i mitt huvud än sålänge men det vore skoj om det gick att genomföra, blir det av så kan du fethaja att det kommer en inbjudan iallafall :yoparty

kör ni nåt med gamla ADHD gänget förresten? verkar rätt dött i forumet...

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
kring 1990 kördes classic racing på trafikövningsbanan på Tuve, som knappast har standard som tävlingsbana men är mer som en landsväg.
Här var det väl iofs regularitets tävling men de hindrade inte folk att tjonga på rejält, med en del feta avåkningar så att torven dammade.

Ser att du bor i Göteborg, jag kommer inte i håg vem som anordnade dessa lopp, men kanske du kan hitta någon annan gammal stöt som minns och på så vis få kontakt med de som organiserade, hur de bar sig åt då etc

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Jag var på något jubileum av TT i Hedemora i mitten av 90-talet, avstängd lansvägsbana, inbjudna storförare och inga bullerkrav. Pappa körde Rumi med 15cm megafoner, plågsamt att stå bakom......

Så visst går det att få en landsvägsbana avstängd men att få en tillfällig banlicens av SVEMO för race ser jag som rätt kört.

Men snälla läs trådens definition av svartrace istället för att spela cool och snacka om muppar som streetracear.....

Svartrace i frågan om organiserade tävlingar på privat mark utan SVEMO/polis sanktionering är knappast något som förekommer.

Ursäkta att jag säkerligen drar upp en tråd (inte kollat hur långt ner den låg),

Men jo, det arrangeras organiserade tävlingar på privat mark utan SVEMO/polis sanktionering. sällsynt inom Roadracing (vår defination av RR), men inom ett flertal andra motorsporter förekommer det tämligen ofta.

Mupp är det du som är, toksurfar på SH och leker smart i racing-forumet. Har du ens någon racingbakgrund, eller är du bara hangaround?

Tommy Steel

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Triumph
Stora Holm

kring 1990 kördes classic racing på trafikövningsbanan på Tuve, som knappast har standard som tävlingsbana men är mer som en landsväg.
Här var det väl iofs regularitets tävling men de hindrade inte folk att tjonga på rejält, med en del feta avåkningar så att torven dammade.

Ser att du bor i Göteborg, jag kommer inte i håg vem som anordnade dessa lopp, men kanske du kan hitta någon annan gammal stöt som minns och på så vis få kontakt med de som organiserade, hur de bar sig åt då etc

Tävlingen på stora Holm var ett jippo. Äldre gentlemen som masade sig runt i ett behagligt tempo. Några feta avåkningar så torven dammade kan jag inte minnas. Tur var väl det för då hade någon dött.
Svartrace kan väl kännas lockande då man slipper en massa byråkrati och utgifter i samband med detta. Men vad händer om någon dör eller blir allvarligt skadad och inte är försäkrad? Konsekvenserna för arrangören blir inte kul.
Skit i svartracen.
T

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Men jo, det arrangeras organiserade tävlingar på privat mark utan SVEMO/polis sanktionering. sällsynt inom Roadracing (vår defination av RR), men inom ett flertal andra motorsporter förekommer det tämligen ofta.

Mupp är det du som är, toksurfar på SH och leker smart i racing-forumet. Har du ens någon racingbakgrund, eller är du bara hangaround?

Risken är väl uppenbar att jag har fler SM säsonger i SVEMO discipliner än vad du har......

Kan du ge exempel på när/var/hur man i modern tid har åkt organiserad RR på avstängd landsväg eller på privata raceområden?

Visst finns där lite stubbrace samt motardjeppar som åkt på privata marker och arrangerat race utan SVEMO men det var väl knappast frågan...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping