Artikel i GP - Förslag och önskemål

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Inget av de förslag som nämns hade förhindrat denna olycka.

Låt oss leka med tanken att "de" bygger om vägen så att den blir idiotsäker. Den blir spikrak och platt. Fri sikt flera mil. Hastighetsbegränsning på 50km/h. Fartkameror med 200m intervall. Trafikljus i varje korsning. Patrullerande trafikpoliser 24/7.
Skulle det inträffa olyckor på denna väg? Ja, antagligen, men väldigt få, och knappast några alvarligare.
Skulle vi hojåkare sluta gnälla och vara nöjda, glada och njuta av den fina, säkra vägen? Tja... Skulle DU?
 

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Inget av de förslag som nämns hade förhindrat denna olycka.


Varken fartkameror eller skyltar med 50 skulle gjort det men däremot en
timglashållplats. Vi har en precis utanför där vi bor och den är synnerligen
effektiv när det gäller att hålla nere farten på vägsträckan.

Får man ner farten så är mycket vunnet när det gäller att kunna hantera vänstersvängande bilar, utspringande barn och annat som kan ställa till det i trafiken.

Usch... nu låter jag som en riktigt kärring :rolleyes: men det är tyvärr den bistra sanningen.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Varför inte sikta högt?

just nu är det många som är berörda av händelsen, och många kanske begär orimmliga saker.

men oavsett vad folk säger, så är ingenting omöjligt, INGENTING. Så jag tycker, ni som vill bygga den här banan och få det att gå runt, kolla på fakta som redan finns, kolla på siffror och belopp, och gör kalkyler mm.

och en sak som är viktigare än alla pengar denna banan kommer att kosta, är att när den väl är byggd, så ska den inte minst skötas och underhållas, utan det ska finnas ambulanser mm på plats varje gång det är körning där, det ska finnas flaggvakter och annan hjälppersonal.

och för att dra ihop allt det, så krävs det en organisatör, vem av er är villig att gör allt det jobb som krävs, för det är mycket jobb om den ska användas varje dag. och då dessutom göra detta gratis, för det kommer inte finnas några pengar över när alla utgifter är betalda osv.

Jag vill också gärna ha en bana, men trots det så kan jag inte lova att jag kommer sluta köra på gatan. Vill ni ha någon hjälp med detta banprojektet så säg till, jag är gärna med och hjälper till.
men jag vill inte ha en massa tjafs och skit, och vill ni göra detta så, ska det göras snyggt och proffsigt.


Ang, artikeln, så tycker jag efter många om och men att det är en bra sak, en bana vore en winn winn, för alla inte bara för oss. om nu folk kan tänka sig att köra där oftare så blir bilisterna avlastade också, och tro mig, dom skulle tycka att det va skönt....

Vill ni ha hjälp med någonting så finns jag här...
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Varför inte sikta högt?

just nu är det många som är berörda av händelsen, och många kanske begär orimmliga saker.

men oavsett vad folk säger, så är ingenting omöjligt, INGENTING. Så jag tycker, ni som vill bygga den här banan och få det att gå runt, kolla på fakta som redan finns, kolla på siffror och belopp, och gör kalkyler mm.

och en sak som är viktigare än alla pengar denna banan kommer att kosta, är att när den väl är byggd, så ska den inte minst skötas och underhållas, utan det ska finnas ambulanser mm på plats varje gång det är körning där, det ska finnas flaggvakter och annan hjälppersonal.

och för att dra ihop allt det, så krävs det en organisatör, vem av er är villig att gör allt det jobb som krävs, för det är mycket jobb om den ska användas varje dag. och då dessutom göra detta gratis, för det kommer inte finnas några pengar över när alla utgifter är betalda osv.

Jag vill också gärna ha en bana, men trots det så kan jag inte lova att jag kommer sluta köra på gatan. Vill ni ha någon hjälp med detta banprojektet så säg till, jag är gärna med och hjälper till.
men jag vill inte ha en massa tjafs och skit, och vill ni göra detta så, ska det göras snyggt och proffsigt.


Ang, artikeln, så tycker jag efter många om och men att det är en bra sak, en bana vore en winn winn, för alla inte bara för oss. om nu folk kan tänka sig att köra där oftare så blir bilisterna avlastade också, och tro mig, dom skulle tycka att det va skönt....

Vill ni ha hjälp med någonting så finns jag här...

Jag är väldigt skeptisk till att bygga en regelrätt motorbana. Då blir det ju som du säger att det måste stå en förening bakom som driver och troligtvis blir det körning för allmänheten ganska sällan. Då har man ju inte uppnåt någonting.

Det jag önskar är något helt nytt, nämligen att Vägverket asfalterar en vanlig 70-väg som "biter sig själv i svansen" (dvs den går runt, runt) med goa svepande kurvor med fri sikt. Den får vara en dryg mil lång och utan träd och stenar och hela vägen är enkelriktad. Bara en påfart (ala motorväg) och en avfart. Utöver detta är det en helt vanlig väg som underhållas av Vägverket. Tillgänglig 24/7 för alla som vill köra. Det blir ju fortfarande gatkörning så sett, men det blir mycket säkrare eftersom vi bygger bort de farliga momenten (utfarter, mötande bilar, krön och blinda kurvor samt träd och stenar).
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Jag är väldigt skeptisk till att bygga en regelrätt motorbana. Då blir det ju som du säger att det måste stå en förening bakom som driver och troligtvis blir det körning för allmänheten ganska sällan. Då har man ju inte uppnåt någonting.

Det jag önskar är något helt nytt, nämligen att Vägverket asfalterar en vanlig 70-väg som "biter sig själv i svansen" (dvs den går runt, runt) med goa svepande kurvor med fri sikt. Den får vara en dryg mil lång och utan träd och stenar och hela vägen är enkelriktad. Bara en påfart (ala motorväg) och en avfart. Utöver detta är det en helt vanlig väg som underhållas av Vägverket. Tillgänglig 24/7 för alla som vill köra. Det blir ju fortfarande gatkörning så sett, men det blir mycket säkrare eftersom vi bygger bort de farliga momenten (utfarter, mötande bilar, krön och blinda kurvor samt träd och stenar).
Eller så har man körningar för allmänheten varje kväll ändå, eller iallafall majoriteten av dagar i veckan...

Jag tror tyvärr inte på en asfalterad vägsträcka, trots att den är enkelriktad. tyvärr är jag en organicerad person, och jag har svårt att se att det ska gå att genomföra utan strul.

Jag skriver inte mer i den här tråden nu, jag har sagt det jag ville säga, och vill ni ha hjälp så hör av er sen när ni har bestämt er för vad ni ska göra. Innan dess orkar jag inte ha med det att göra mer.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Vägverket ska alltså aktivt uppmuntra fortkörning genom att underlätta för trafikanter att bryta mot gällande lagar på en viss sträcka? Jag vill också ha en sån vägsträcka, men jag tror att det faller på sin egen orimlighet, tyvärr. Vill man brassa utan att behöva se upp för krön och småbarn är det bana som gäller, det finns inte något mellanting är jag rädd.
 

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
Inget av de förslag som nämns hade förhindrat denna olycka.


Om gällande hastighetsgräns hade hållits så hade denna olycka aldrig behövt hända. Det gäller överallt. Om gällande hastighetsgränser hade hållits, så hade vi haft fler 90sträckor där det idag är 70, fler 70 där det idag är 50.
Konstigt nog så är det så att oavsett hastighetsgräns så kommer det alltid att finnas de som tror sig köra efter egna regler och därmed ha rätt att köra för fort. Och då händer det olyckor, för de som kör efter givna regler förväntar sig att även andra trafikanter gör detsamma.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Om gällande hastighetsgräns hade hållits så hade denna olycka aldrig behövt hända. Det gäller överallt. Om gällande hastighetsgränser hade hållits, så hade vi haft fler 90sträckor där det idag är 70, fler 70 där det idag är 50.
Konstigt nog så är det så att oavsett hastighetsgräns så kommer det alltid att finnas de som tror sig köra efter egna regler och därmed ha rätt att köra för fort. Och då händer det olyckor, för de som kör efter givna regler förväntar sig att även andra trafikanter gör detsamma.
Sluta diskutera det där, gjort är gjort. låt det vara. Nog nu.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det jag önskar är något helt nytt, nämligen att Vägverket asfalterar en vanlig 70-väg som "biter sig själv i svansen" (dvs den går runt, runt) med goa svepande kurvor med fri sikt. Den får vara en dryg mil lång och utan träd och stenar och hela vägen är enkelriktad. Bara en påfart (ala motorväg) och en avfart. Utöver detta är det en helt vanlig väg som underhållas av Vägverket. Tillgänglig 24/7 för alla som vill köra. Det blir ju fortfarande gatkörning så sett, men det blir mycket säkrare eftersom vi bygger bort de farliga momenten (utfarter, mötande bilar, krön och blinda kurvor samt träd och stenar).
Jag önskar att Karlstads Kommun bygger en kopia av Laguna Seca 2 km från mitt hus. Mark finns ju; det är bara att riva lite gamla hus och fälla skog.

Givetvis ska ingen annan än jag och mina kompisar få köra där. Sedan ska vi köra av oss där. Vem kan ha något emot det?



http://www.vikingmotorpark.com/utr.php
 
Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Jag önskar att Karlstads Kommun bygger en kopia av Laguna Seca 2 km från mitt hus. Mark finns ju; det är bara att riva lite gamla hus och fälla skog.

Givetvis ska ingen annan än jag och mina kompisar få köra där. Sedan ska vi köra av oss där. Vem kan ha något emot det?



http://www.vikingmotorpark.com/utr.php

Känns inte helt realistiskt men lycka till!
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Sluta diskutera det där, gjort är gjort. låt det vara. Nog nu.

Jag tycker tvärtom, vi ska INTE sluta diskutera det där. Och nu menar jag givetvis inte skuldfrågan, utan vad vi kan göra för att undvika att detta händer igen.

Den nya artikeln i GP, jag fattar det som att de bildat nån förening där. "Föräldrar Snåkered kräver nu att flera åtgärder vidtas". Det kan kanske vara en idé att kontakta dem och hälsa att sporthojskollektivet stöder deras krav på en säkrare väg.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag tycker tvärtom, vi ska INTE sluta diskutera det där. Och nu menar jag givetvis inte skuldfrågan, utan vad vi kan göra för att undvika att detta händer igen.

Den nya artikeln i GP, jag fattar det som att de bildat nån förening där. "Föräldrar Snåkered kräver nu att flera åtgärder vidtas". Det kan kanske vara en idé att kontakta dem och hälsa att sporthojskollektivet stöder deras krav på en säkrare väg.
Jo, men varför stödjer 'sporthojskollektivet' deras krav på åtgärder för att skapa en säkrare väg? Enkelt. För att kunna brassa och dra i helvet med lite mindre risk.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Och säkrare är ju subjektivt. Säkerhet för de boende vore en säkning till 50 km/h, medan säkerhet för oss vore klippning av häckar, lagning av sprickor osv. Det blir nog svårt att förena dessa två intressen.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Den nya artikeln i GP, jag fattar det som att de bildat nån förening där. "Föräldrar Snåkered kräver nu att flera åtgärder vidtas". Det kan kanske vara en idé att kontakta dem och hälsa att sporthojskollektivet stöder deras krav på en säkrare väg.

Så nu är plötligt alla för fartkameror, frontskyltar och ägaransvar??

Det blir många vindar att vända kapporna efter...

valmers & bikestreet skrev:
...lägre risk...
Se mitt tidigare inlägg.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Så nu är plötligt alla för fartkameror, frontskyltar och ägaransvar??

Det blir många vindar att vända kapporna efter...

Nej, givetvis kommer inte deras åsikter vara identiska med sporthojskollektivet. Men en del av det de kräver tror jag är bra både för dem och för oss. Om det går att bygga bort de mest uppenbara säkerhetsproblemen på den här vägen, är det då inte bra?
 

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
Och säkrare är ju subjektivt. Säkerhet för de boende vore en säkning till 50 km/h, medan säkerhet för oss vore klippning av häckar, lagning av sprickor osv. Det blir nog svårt att förena dessa två intressen.



Så du menar att det är OK för oss sporthojsförare att blåsa på för fullt bara vägarna blir säkra för farter långt över tillåten hastighet?
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Så du menar att det är OK för oss sporthojsförare att blåsa på för fullt bara vägarna blir säkra för farter långt över tillåten hastighet?

Va? Nej det tror jag inte. Eller vad menar du med okej? Jag kör oftast alldeles för fort och det är väl okej enligt mig men troligtvis inte i många andras ögon. Det var en konstig fråga :S
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Nej, givetvis kommer inte deras åsikter vara identiska med sporthojskollektivet. Men en del av det de kräver tror jag är bra både för dem och för oss. Om det går att bygga bort de mest uppenbara säkerhetsproblemen på den här vägen, är det då inte bra?

Jo, men visst är det som Valmers skriver.
DE(tm) vill tvinga ner hastigheterna.
VI(tm) vill kunna fortsätta köra fort, men utan att krascha eller böta.

Får du ihop det, så grattis. Lycka till...
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Jag tycker tvärtom, vi ska INTE sluta diskutera det där. Och nu menar jag givetvis inte skuldfrågan, utan vad vi kan göra för att undvika att detta händer igen.

Den nya artikeln i GP, jag fattar det som att de bildat nån förening där. "Föräldrar Snåkered kräver nu att flera åtgärder vidtas". Det kan kanske vara en idé att kontakta dem och hälsa att sporthojskollektivet stöder deras krav på en säkrare väg.
Nu va det ju iof skuldfrågan ni diskuterade. skit samma. jag vill inte se mer diskussioner om det bara.

tack
 

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
Va? Nej det tror jag inte. Eller vad menar du med okej? Jag kör oftast alldeles för fort och det är väl okej enligt mig men troligtvis inte i många andras ögon. Det var en konstig fråga :S

Eftersom det är fler än oss sporthojsförare som utnyttjar även de goa kurviga vägnätet så bör man ju visa varann lite hänsyn. Dvs trots att vi har raketer på två hjul kapabla för hastigheter som är nästan det dubbla mot vad övriga trafikanter har, så kan man inte kräva att de ska hålla undan för oss.
Jag har svårt för att se hur den vanlige trafikanten ska kunna förutse att det kommer en sporthoj i 200 blås på en 70-väg, och anpassa sitt körsätt efter det. Troligtvis räknar han kallt med att även övriga trafikanter håller sig till givna regler och gör sina riskbedömningar efter det.

Enligt mig så är det inte OK för mig med sporthoj att utsätta mina medtrafikanter för risken att få mig i sidan eller fronten, bara för att jag anser mig kunna behärska mitt fordon i 200 km/t.
Visst 17 är det kul att bränna på, men risken är alldeles för hög för att det ska vara värt den adrenalinkicken på allmän väg. Trots att jag har en renrasig sporthoj, så väljer jag att rasta den på bana och istället lufsa lite lagom bland Svensson med familj på vägarna.
Jag vill nämligen bli en gammal knutte som på min ålders höst med belåten min tänker tillbaks på de goda stunder jag haft på min sporthoj.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top