Artikel i GP - Förslag och önskemål

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Eftersom det är fler än oss sporthojsförare som utnyttjar även de goa kurviga vägnätet så bör man ju visa varann lite hänsyn. Dvs trots att vi har raketer på två hjul kapabla för hastigheter som är nästan det dubbla mot vad övriga trafikanter har, så kan man inte kräva att de ska hålla undan för oss.
Jag har svårt för att se hur den vanlige trafikanten ska kunna förutse att det kommer en sporthoj i 200 blås på en 70-väg, och anpassa sitt körsätt efter det. Troligtvis räknar han kallt med att även övriga trafikanter håller sig till givna regler och gör sina riskbedömningar efter det.

Enligt mig så är det inte OK för mig med sporthoj att utsätta mina medtrafikanter för risken att få mig i sidan eller fronten, bara för att jag anser mig kunna behärska mitt fordon i 200 km/t.
Visst 17 är det kul att bränna på, men risken är alldeles för hög för att det ska vara värt den adrenalinkicken på allmän väg. Trots att jag har en renrasig sporthoj, så väljer jag att rasta den på bana och istället lufsa lite lagom bland Svensson med familj på vägarna.
Jag vill nämligen bli en gammal knutte som på min ålders höst med belåten min tänker tillbaks på de goda stunder jag haft på min sporthoj.

Det är jättebra att du kan lägga band på dig och köra i tillåten hastighet. De flesta på det här forumet är dock inte fullt så duktiga. Därför hade jag gärna sett att det fanns ett lokalt alternativ till det allmänna vägnätet (se tidigare diskussion).
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Det är jättebra att du kan lägga band på dig och köra i tillåten hastighet. De flesta på det här forumet är dock inte fullt så duktiga. Därför hade jag gärna sett att det fanns ett lokalt alternativ till det allmänna vägnätet (se tidigare diskussion).
ursäkta vad är roligast att axa till 250 ställa sig på bromsen och ta en kurva dåligt utan flyt lr komma i lagom fart och komma igenom perfeckt med bra spår knätet i backen och få ett bra ax ut jag bromsar sällan in i en kurva på gatan nu mera utan anpassar farten efter hur den ser ut det är roligast prova du kommer gilla det :)
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
ursäkta vad är roligast att axa till 250 ställa sig på bromsen och ta en kurva dåligt utan flyt lr komma i lagom fart och komma igenom perfeckt med bra spår knätet i backen och få ett bra ax ut jag bromsar sällan in i en kurva på gatan nu mera utan anpassar farten efter hur den ser ut det är roligast prova du kommer gilla det :)

Jag accar aldrig till 250 och sen ställer mig på bromsen utan brukar köra med flyt genom kurvorna, såsom du skriver att även du tycker om. Problemet är att "lagom fart" oftast är betydligt högre än laglig fart :)
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jag accar aldrig till 250 och sen ställer mig på bromsen utan brukar köra med flyt genom kurvorna, såsom du skriver att även du tycker om. Problemet är att "lagom fart" oftast är betydligt högre än laglig fart :)

Ja visst är det härligt :)
Problemet är att även i "lagom" fart så har man inte mycket att säga till om när det plötsligt dyker upp greu, tjälskott, barnvagnar, mötande i fel fil eller vad som hellst mitt i kurvan. Sån't möter man sällan på bana :tummenupp
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hej på er!

Efter att ha följt denna tråd, och verkligen rannsakat inläggen NI som hojåkare skriver har jag svårt att förstå erat tänk och funderingar. Några inlägg ÄR bra medans några svar verkar vara helt ogenomtänkta och skrivna efter vad dagsläget är just nu, inte hur vi vill ha det i framtiden!

Förslaget med en enkelriktad vägslinga med avåkningssoner samt endast EN påfart samt EN avfart anser jag vara en riktigt bra ide! Personligen älskar jag att ligga på gränsen på en skönt kurvig väg där jag får använda hojen och mig själv till det yttersta som jag klarar av. Få känna pulsen gå upp och bara vara jag & vägen, i fullt krig med i ett skönt samspel.

Personligen hade jag verkligen uppskattat en vägslinga som var enkelriktad, avåkningssoner, endast EN påfart samt EN avfart, en riktigt slingrig väg där hastigheten inte kommer kunna passera 70km/h tex pga vägens utformning. Det ska inte vara någon högfartsled, utan ett ställe där man verkligen kan köra hoj! Jag har vart inne på att börja köra bana ett tag nu, dels för att jag har insett att snart kommer det att gå åt h*****e, samt att jag skulle vilja lära mig exakt hur mycket det går att pressa en hoj. Detta går inte att göra på allmän väg eller på en specialbyggd vägslinga! Men det hade vart ett bra komplement till vanligt vägåkande samt banåka, ett mellanting där hojåkare kan få chansen att lära känna sin hoj i en säkrare miljö hur det är att ta ett kurvparti. Men även OSS hojåkare som älskar att "gasa", känna närheten till asfalten i en underbar kurva och få känna känslan av en harmoni av vägen samt hojen...Det är en stor anledning till varför just jag kör hoj på gatan!

Tittar man på hur sveriges vägnät utformar sig i dagsläget, så är det inte allt för posetivt för mckollektivet. Det är inte utformat för motorcyklar, och vad jag vet kommer inte det att förbättras. Går det att förbättra, och på vilket sätt isåfall?

I dagsläget är det stor fokus på den sk. nollvisionen. Vad innehåller denna som är till fördel för mckollektivet? Vad kan VI som mcåkare tillföra för idéer som tidigare inte har stått på agendan? Vilka idéer kan vara bättre påkommna än från oss som det berör, dvs mckollektivet!

Var lite kreativa och fundera lite på hur just DU vill förbättra DIN säkerhet på vägarna. Våga sikta högt på tex fler motorbanor, men låt det inte stanna vid just en tanke. Visa vad just DU känner! Det behöver inte vara mer än 1timme en gång om året... i form av ett välformulerat sakligt brev, eller ett telefonsamtal till någon i kommunen, politiker, SMC, media, mig? eller till den du känner för.

Personligen håller jag på att ta fram idéer till alternativa försäkringar för just sporthojar. Där VI som ägare till en sporthoj kan få valmöjligheter som sänker våra premier, samt minska försäkringsbolagens utgifter. På sikt har jag ett mål att få försäkringsbolagen att vilja utbilda ägaren till en sporthoj genom gratis kurser där ägaren kommer att få lära sig RÄTT körteknik. Likt dagens sport/kurvteknik som i dagsläget finns. Men även få en inblick på hur enskild föraren reagerar vid en paniksituation samt vad som kan hända när olyckan är väl framme!

Jag har fått mig en ordentlig tankeställare efter bortgången av Fabian & Nino.
Tyvärr så är jag förmodligen inte ensam om att det behövdes en tragedi för att hjärnkontoret skulle ge oss en tankeställare. Jag var 17år när jag började köra hoj och var ju odödlig ute på vägarna. Sen fyllde jag 20, 25, 29år och var fortfarande odödlig även om tankarna fanns i bakhuvudet! Om några dagar fyller jag 30år...först nu inser jag att jag är lika sårbar som Fabian & nino var!!!

Ta hand om er, och lägg en fundering på vad just DU kan göra för att påverka beslutstagare!
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jo, men visst är det som Valmers skriver.
DE(tm) vill tvinga ner hastigheterna.
VI(tm) vill kunna fortsätta köra fort, men utan att krascha eller böta.

Får du ihop det, så grattis. Lycka till...

Om man vill dra saken till sin spets, visst. Men. Det finns fortfarande åtgärder som främjar både Dem(tm) och Oss(tm) och som borde ligga i vårt gemensamma intresse. Mitt skitenkla och i mitt tycke ganska realistiska förslag på hur vi kanske kan slippa fler olyckor i just den här hemska korsningen ser ut såhär:

332.gif


Det måste inte bli skitkomplicerat hela tiden. Det finns en lurig vänstersväng precis vid krönet - ta bort den och alla tjänar på det. Eller?
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Ja visst är det härligt :)
Problemet är att även i "lagom" fart så har man inte mycket att säga till om när det plötsligt dyker upp greu, tjälskott, barnvagnar, mötande i fel fil eller vad som hellst mitt i kurvan. Sån't möter man sällan på bana :tummenupp

Ibland undrar man ju om folk läst hela tråden innan de postar inlägg.

Återigen.. det råder inget tvivel om att banåka is the shit. Alla älskar det. Du behöver inte argumentera för det. Problemet är att tillfällena är få, dyra och ligger långt bort.

Fan, kom in i matchen nu...
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Ibland undrar man ju om folk läst hela tråden innan de postar inlägg.

Återigen.. det råder inget tvivel om att banåka is the shit. Alla älskar det. Du behöver inte argumentera för det. Problemet är att tillfällena är få, dyra och ligger långt bort.

Fan, kom in i matchen nu...
va fan sälj din fina hoj och köp en äldre ta resten av pengarna och kör bana då vägen är ingen lek plats för oss sporthojs åkare utan blodigt allvar att det ska behövas mer än 3 döda på en dag och du fattar inte ändå är du så snål och dum lr bara seg. Gå en sporthojs kurs så ändras du nog inställning 1050 kr har du väl råd med om inte sluta kör hoj det är en dyr hobby


Ring mig jag har pratat med smc i veckan om just det du skriver 0735076012
 
Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
va fan sälj din fina hoj och köp en äldre ta resten av pengarna och kör bana då vägen är ingen lek plats för oss sporthojs åkare utan blodigt allvar att det ska behövas mer än 3 döda på en dag och du fattar inte ändå är du så snål och dum lr bara seg. Gå en sporthojs kurs så ändras du nog inställning 1050 kr har du väl råd med om inte sluta kör hoj det är en dyr hobby

Gör du dig till eller? Hur kan man svara "kör mer bana" på ett inlägg där jag skriver att jag gärna hade kört mer bana om det bara fanns fler tillfällen och det låg lite närmare?
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Om man vill dra saken till sin spets, visst. Men. Det finns fortfarande åtgärder som främjar både Dem(tm) och Oss(tm) och som borde ligga i vårt gemensamma intresse. Mitt skitenkla och i mitt tycke ganska realistiska förslag på hur vi kanske kan slippa fler olyckor i just den här hemska korsningen ser ut såhär:

332.gif


Det måste inte bli skitkomplicerat hela tiden. Det finns en lurig vänstersväng precis vid krönet - ta bort den och alla tjänar på det. Eller?

Hmm... Det var ju... Både enkelt och bra :rodnar :tummenupp
 

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
Gör du dig till eller? Hur kan man svara "kör mer bana" på ett inlägg där jag skriver att jag gärna hade kört mer bana om det bara fanns fler tillfällen och det låg lite närmare?

Du har helt rätt i att det kostar en del och att banorna ligger en bit bort. Sen erbjuds ju möjligheten att köra på bana alltför sällan, men eventen brukar vara välbesökta.
Alternativet att få en bana i närheten av Gbg är inte realistiskt, det finns nog inget som helst politiskt stöd för det. Tänk bara på speedwaygängen, Kaparna kommer att lägga ner sin tävlingsverksamhet eftersom de inte har tillgång till en bana, och de har under några års tid haft sin "hemmabana" långt, långt ifrån Göteborg.
Trots det så är vi ju ganska gynnade jämfört med stockholmarna, vi har tre banor inom 15 mils radie (Kinnekulle, Anderstorp, Falkenberg) och kör vi ytterligare 10 mil så når vi Knutstorp och Gelleråsen. 15 mil förresten, det är väl ungefär den sträckan man kör när man är ute en kväll?
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Alternativet att få en bana i närheten av Gbg är inte realistiskt

Nej definitivt inte. Det är bland annat därför jag inte argumenterar för en motorbana i närheten av Göteborg. Den där 70-vägen jag har skrivit om i den här tråden har ju ganska få likheter med en motorbana.
 

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Hur man än vrider och vänder på det så kommer det nog alltid finnas vägsträckor med rullgrus, tjälskador, dolda korsningar för att inte tala om vilt.

Som skrevs i ett tidigar inlägg så brukar det oftast vara fler än vi tvåhjulingar som använder de kurviga vägarna och fyrhjulingarna har ibland tendensen att driva ut grus från vägkanten. Så bara för att man körde vägsträckan dagen innan eller en timme innan finns det ingen garanti att den där goa svepande kurvan lämpar sig bra för fullt nedlägg nästa runda.

Har varit med på ett flertal körningar med sporthoj och skulle jag hålla lagstadgad hastighet hade folket väl fortfarande väntat på mig :)
Men faktum är att många kör med väl uppskruvat tempo och tar risker.
Jag har hittils varit med och ringt ambulans och bärgare till 3 stycken.

Alla tre hade änglavakt och kör vad jag vet fortfarande hoj men är inte så säker på att alla fattat vilken tur de hade och tagit lärdom av det...

/BW
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Nej definitivt inte. Det är bland annat därför jag inte argumenterar för en motorbana i närheten av Göteborg. Den där 70-vägen jag har skrivit om i den här tråden har ju ganska få likheter med en motorbana.

en motorbana skulle ju vida överglänsa en "slinga" nånstans i länet.. Av hur många anledningar som helst. Här är några.
1. Det finns en organisation bakom, mao en motorklubb. Som står för underhåll med hjälp av kommun, sponsorer mm
2. Man kan arrangera RR, bil och minimoto tävlingar.
3. SMC kan genomföra kurser under säkra förhållanden.
4. Bankörningar kan arrangeras.

/J
 

Mx_Josef

Wild west
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Majorna biaatch!
Hoj
Cbr600 och ch racing!
Kolla bara i Frankrike. Man tröttnade på att bus-körning. Man lät Hojj åkare ta över Nikaia-plaza. En park inne i stan där nu hojjåkare och stuntare kan köra av sig. Busköringarna på gatan försvann i princip och alla är nöjda.

Varför skulle inte detta funka i Sverige? Barkaby stunt/street kvällar är en bra början!
 

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
en motorbana skulle ju vida överglänsa en "slinga" nånstans i länet.. Av hur många anledningar som helst. Här är några.
1. Det finns en organisation bakom, mao en motorklubb. Som står för underhåll med hjälp av kommun, sponsorer mm
2. Man kan arrangera RR, bil och minimoto tävlingar.
3. SMC kan genomföra kurser under säkra förhållanden.
4. Bankörningar kan arrangeras.

/J

Helt riktigt, jag har svårt för att tänka mig att Sveriges skattebetalare (Vägverket) skulle bidra med pengar till en enkelriktad "slinga" för fortkörning för allmänheten.
Bättre då att skapa en gemensam förening tillsammans med andra motorklubbar och genom denna driva framtagandet av en riktig motorbana i Göteborgs närhet. Finansiering skulle kunna ske genom sponsring, delägande, medlemsavgift ala golfbana mm.
Svårigheten som jag ser det är att ingen vill ha en motorbana i närheten av sitt eget hem, det bullrar och medför andra olägenheter för de närboende. Dessutom är det svårt av både säkerhets- och miljöskäl att hävda att en motorbana är något positivt. Mothuggen kommer bla att vara att det uppmuntrar till fortkörning, vilket redan idag är ett problem på de allmänna vägarna. Att vi gärna låter våra bågar andas fritt är också ett problem, alla etablerade banor idag har ju bullerkrav, vilket stänger ute dem som låter lite mycket. Flera banor har bara ett visst antal "bullerdagar" till förfogande, och närboende jobbar ihärdigt på att även minska dem.
Ett problem vi har som sporthojsåkare är att vi redan är stämplade som högljudda fartdårar som bara kör på bakhjulet, och kan därför ha svårt att få gehör för våra synpunkter.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Visst, står den tillgänglig sju dagar i veckan och är i princip gratis att köra så varför inte. Tänkte bara att om en förening ska finansiera bygget så kommer de bli tvugna att ta ganska friskt betalt för att köra på den. Men hittar ni en lösning på det så är det ju jättebra.
 

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
Visst, står den tillgänglig sju dagar i veckan och är i princip gratis att köra så varför inte. Tänkte bara att om en förening ska finansiera bygget så kommer de bli tvugna att ta ganska friskt betalt för att köra på den. Men hittar ni en lösning på det så är det ju jättebra.


Men du verkar inte vara intresserad av att vara med i en förening med det ändamålet? Du väntar hellre på att andra gör grovjobbet för att sedan njuta av frukterna? Tyvärr så är det en alltför utbredd inställning.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Men du verkar inte vara intresserad av att vara med i en förening med det ändamålet? Du väntar hellre på att andra gör grovjobbet för att sedan njuta av frukterna? Tyvärr så är det en alltför utbredd inställning.

Jo jag är nog lite sån. Talar mig gärna varm för en sak, men när det gäller att förverkliga den så är jag inte lika sugen :) Men jag hoppas att jag får köra på din bana ändå!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top