Varför inte stöda Kaparna med däras kamp med multi motor sport arenan ute vid Säve depå?
Verksamhetsplan och tillika brev till Kommunstyrelsens ordförande2008-04-15 13:58:57 Följande brev har skickats till kommunstyrelsens ordförande och antogs av GMKs årsmöte som verksamhetsplan för 2008
--------------------------------
Kaparna kommer inte att köra speedway säsongen 2008.
Det är första gången sedan 1948.
Risken är mycket stor att beslutet leder till nedläggning av all verksamhet.
Klubbens tillgångar är slut och vi ser inget sätt att skaffa nya. Våra möjligheter att verka i Göteborg har blockerats till den grad att vi i dagsläget inte ser någon framtid här.
För att inte någon i efterhand ska säga att ”hade jag bara vetat…” så följer en noggrann redogörelse för läget. Brevet blir därför aningen långt.
Arendalsbanan invigdes 1994. Kaparna hittade marken, förmedlade länken mellan dåvarande Fritid och markägaren, ansökte om tillfälligt bygglov och byggde arenan.
Det var glasklart (t ex i remisserna på bygglovet) att Arendal var ett provisorium och att sökande efter en permanent speedwayanläggning skulle fortsätta.
Sedan 2000 har Kaparna och Göteborgs Hamn AB via brev och möten tjatat på Fastighetskontoret om att saken hastar. Förre chefen Per Olof Martinsson angav 2002 områden utefter Hisingsleden som vettiga; ”där äger kommunen mycket mark”. Våren 2003 enades alla berörda om ett område. I november 2003 beställde Fastighetskontoret detaljplan för det.
Tretton år efter invigningen av det tioåriga provisoriet Arendal, kastades Kaparna ut därifrån på grund av tvister med markägaren. Trots extrema kostnader genomförde vi ändå säsongen
2007. Främst för att Säve verkade nära förestående, men också för att markägarens avhysning kom så sent. Kaparnas bortfall hade allvarligt skadat Elitserien, som är svensk speedways viktigaste skyltfönster.
Säve-projektets detaljplan vann laga kraft hösten 2007 efter fyra års överklaganden och väntan. Under processens gång har Kaparna, direkt eller via sponsorer, finansierat alla kompletteringar som har behövts liksom betydande arikitektkostnader. Detta är väl känt för Fastighetskontoret via reguljära och omfattande kontakter med vår och Stadsbyggnads’ arkitekter.
Trots fyra års handläggningstid visar det sig i mars 2008 att Fastighetskontoret inte ens börjat att förhandla med staten om delar av Säve. Istället motsätter man sig Stadsbyggnadskontorets förslag att kalla till möte för fastighetsbildning.
Kaparnas uppfattning att en arena måste rymma mer än speedway har inte ifrågasatts av något kommunalt organ; det är självklart för envar med insikter att det är enda sätt att få ekonomi i en bra arena för mindre sporter. Det hindrar inte att Fastighetskontoret nu använder just detta som skäl för ytterligare dröjsmål (”behovet av en multisportarena ska utredas”, skriver man, fyra år efter att man självt beställde detaljplanen).
Från senvåren 2007 lånade Kaparna ut kompetens till Gotevent AB för att, på företagets uttryckliga önskemål, medverka i en arbetsgrupp för motorsport på Ullevi. Ett resultat blev ett treårigt avtal om VM/Grand Prix. Inför årets säsong fick vi bestämda löften från Gotevent AB om att få nyttja banan på Ullevi för en del av Kaparnas serietävlingar. En sidoeffekt skulle bli att banan var prövad i god tid före VM-deltävlingen. Kaparna ingick därpå avtal med Indianerna i Kumla om resterande serietävlingar.
Gotevent AB har från cirka årskiftet allt mer ökat kraven för vad man hävdar är kostnadstäckning för Ullevi. Utvecklingen kulminerar i mars 2008 då man ensidigt avslutar vidare förhandlingar och anger ekonomiska skäl. Samtidigt överlät man på Svenska Motorcykelförbundet att ”ta ut” tävlingsorganisation för Grand Prix istället för att, enligt tidigare utfästelser, samarbeta med Kaparna. Det är särskilt skamligt med tanke på Kaparnas historia på Ullevi, där många VM har körts inte minst tack vare klubbens arbete med sporten.
Vår plan för 2008 var enkel och självklar:
- 4-6 seriematcher körs på Ullevi, det säkrar publik och sponsorer och kostar inte orimliga belopp
- övriga matcher körs i Kumla efter avtal med Indianerna
- Grand Prix skapar intäkter för Kaparna som ersättning för vårt arbete med tävlingen.
Självklart hade Kaparnas engagemang också givit betydande press och pr.
Formellt begärde vi stöd för Säve våren 2007, trots genomgående negativa underhandsbesked från Idrott & Föreningsförvaltningen. Kaparna vill helst i samverkan med andra idrotter finansiera och driva arenan i ett gemensamt ägt bolag och då är det viktigt att helt behärska allt som rör arenan inklusive rätten till marken. För att säkra finansiering av byggnation är tomträtt ett viktigt önskemål. Det skiljer sig inte från vad som redan har givits på området till Göteborgs Galopp AB eller för den delen till andra idrottsföreningar i Göteborg.
Trots att vi inte delar NCC:s upppfattning om massaöverskott på norra delen av Arendalsbanan var Kaparna beredda att på egen bekostnad frakta bort en stor mängd fyllnadsmassor från Arendal till Säve. Det verkar dock som om kommunen hellre tar stora kostnader genom att NCC fraktar bort massorna än att man medverkar till att säkra Säve. För en idrottsförenning är det svårt att förstå hur man kan hantera pengar så.
Underhandsbesked och informell information från sympatiserande tjänstemän och andra inom kommunen ger följande bild av vårt läge i Göteborg:
Gotevent AB har på direkt order från sin styrelse höjt kostnadsribban för Kaparna till en nivå som gör Ullevi omöjligt för oss att köra på. Samarbete med oss har förbjudits i samband med Grand Prix. Det hindrar inte att man tog vårt recept för banmaterial samt ritningar och ideer i övrigt vad gäller staket, säkerhet mm. Styrelsen i Gotevent AB är politiskt tillsatt.
Idrott & Föreningsförvaltningen företräds till och med offentligt av en vice ordförande som en längre tid gjort det till sin uppgift att närmast förfölja Kaparna. Det görs trots att vi sedan mars 2004 dramatiskt har minskat klubbens skulder till förvaltningen/staden. I konflikten med NCC har både vi och ”uppvaktade” media haft svårt att uppfatta skillnad mellan IOFF:s och NCC:s företrädare.
Fastighetskontoret har inte uppfyllt löften om evakueringsersättning för nedlagt arbete på Arendal. Man har inte gjort något för att förverkliga den detaljplan man självt har beställt.
Kaparna har på senare år betalat stora belopp för miljöutredning av Arendal samt detaljplan för Säve. Vi har, med egna pengar och via sponsorer, till dryga kostnader fraktat bort och sanerat material som tillhör Svenska Motorcykelförbundet och kördes till Arendal efter GP 2003. Kaparna har, med stor möda och till stora kostnader, genomfört en säsong i Elitserien trots att hemmabana saknats. Ingen av dessa uppoffringar har räknats oss tillgodo.
I en ideell förening finns ett betydande styrelseansvar.
Därför föreslås vårt årsmöte besluta att all verksamhet speedway 500cc läggs vilande.
Långvarig exil är inte möjligt i modern tid. Det var enklare 1959-60 och 1990-1994 då klubben behövde ny arena och som vanligt hamnade i exil. De gångerna hade dock Göteborgs kommun anständigheten att, åtminstone i ringa mån, stötta klubben.
Alla berörda har informerats om tänkbara konsekvenser. Det inkluderar NCC, IOFF, Swedbank (kommunal borgen), Miljöförvaltningen med flera.
Göteborg 9 april 2008
Styrelsen GMK