Artikel i GP - Förslag och önskemål

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
När du skriver säkrare förutsättningar, så känns det lite märkligt att du hela tiden motargumenterar med oss som förespråkar att köra på bana.

Jag vet inte hur många gånger i den här tråden jag måste skriva detta, men jag har inte emot att köra på bana. Ska ju för fan själv ner till Falkenberg på onsdag och köra. Läs hela tråden först.

Det ni dock måste inse, hur liten skala ni ändå vill ha, är att det måste finnas folk som driver denna "slinga". Vad är det annars som säger att folk inte kör in från fel sida, att folk inte kör av och ingen finns i närheten som ser det och kan hjälpa till.

Här kan jag bara tala för mig själv, men min tanke var att det skulle vara en allmän väg. Enkelriktad. Kör man åt fel håll så bryter man mot lagen. Sen blir det ju polisens jobb att se till att detta efterlevs, och här finns ju självklart en risk. Men så är det ju överallt i trafiken, farbror blå kan inte vara överallt.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Jag vet inte hur många gånger i den här tråden jag måste skriva detta, men jag har inte emot att köra på bana. Ska ju för fan själv ner till Falkenberg på onsdag och köra. Läs hela tråden först.



Här kan jag bara tala för mig själv, men min tanke var att det skulle vara en allmän väg. Enkelriktad. Kör man åt fel håll så bryter man mot lagen. Sen blir det ju polisens jobb att se till att detta efterlevs, och här finns ju självklart en risk. Men så är det ju överallt i trafiken, farbror blå kan inte vara överallt.

Jag lägger ner, kan bara konstatera att jag inte hänger med i dina tankegångar.
Men jag önskar dig lycka till.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Finns väl fortfarande ingen statistik som säger att det blev farligare för mc-åkare efter införandet av vajerräcken. Snarare tvärtom. Detta verkar vara en segdragen skräckpropagandagrej från mc-folket utan substans.

Jag har INTE hittat någon statestik eller skrivelse på detta där skadorna skulle ha förvärrats pga av vajerräcken. Men chansen för större kroppskada ökar betydligt med de nya vajerräckerna pga dess utformning. Fler stolpar där kropp/kroppsdelar kan fastna/slå mot, vajrar med ett mellanrum där kroppdelar kan hamna mellan vajrarna och orsaka kroppskada mot stolpe alt kroppsvridning/förflyttning.

Jag anser inte att vanliga stålbarrier som finns runt om på våra vägar i dagsläget är så mycket bättre. Men har en större kontaktyta vid en ev sammanstötning.

Vajerräcken är utvecklade/framtagna för att förhindra ett fordon att komma över till motsatt körriktning. De bilar jag har sett som har fångats upp av vajerräcke (ej själva olyckan) så har vajrarna gjort sitt jobb till 100%! Dock finns det en nackdel även för bilar med dessa vajerräcken...då gäller det cabrioleter!

Här finns lite läsning ang dessa räcken:

Vid påkörning av ett vajerräcke så lägger sig de mjuka stolparna ned och de längsgående vajrarna lägger sig på bilsidan och bilar en båge som mjukt för fordonet tillbaka mot körbanan. Detta blir skonsammare både för bilen som kolliderar och för de som finns inne i bilen.

Samtidigt som vajerräcke har mycket positiva effekter för biltrafikanter, så finns det farhågor om att de är farligare för motorcyklister. Såväl i Tyskland (BASt och DEKRA) som England (TRL) har man studerat olyckor. Spanien och Italien driver frågor om motorcykelsäkerhet, liksom internationella motorcykelorganisationen FEMA. Dock, studier av verkliga dödsolyckor med MC visar på att den påstådda effekten "ostskärare" eller "pommes frites"-räcken inte är helt sann, det finns inga belägg för att någon blivit skivad. Men helt klart så är alla fasta hinder i vägmiljön ett faomoment för motorcyklister, och när det gäller vägräcken så är framförallt stolparna nog det som ger mest skador. Vägverket och SMC har under våren 2007 träffat ett avtal om att arbeta för ökad motorcykelsäkerhet. SMC har bl.a. framfört krav på att vajerräcken kläs in för att hindra att förarens arm eller ben vid en kollision slits av genom att hamna på andra sidan av räcket än kroppen. Den minskade risken för mötesolyckor ställs alltså mot en ökad skaderisk vid MC-olyckor.

FEMA deltager numera i arbetsgruppen CEN/TC226/WG1 som arbetar med standarden EN1317, och svenska SMC har inlett samarbete med Vägverket.

Motorcyklister påstår ofta vara en bortglömd kategori vägtrafikanter, men vägräcken i allmänhet, inte bara vajerräcken, är vanligen enbart provade med personbil. Vägräcken provas aldrig med t.ex. familjebussar, SUV-ar, personbil med släp, sportbilar med låg front och endast i undantagsfall med buss, lastbil eller lastbil med släp.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag har INTE hittat någon statestik eller skrivelse på detta där skadorna skulle ha förvärrats pga av vajerräcken. Men chansen för större kroppskada ökar betydligt med de nya vajerräckerna pga dess utformning. Fler stolpar där kropp/kroppsdelar kan fastna/slå mot, vajrar med ett mellanrum där kroppdelar kan hamna mellan vajrarna och orsaka kroppskada mot stolpe alt kroppsvridning/förflyttning.

Inget ont mot dig, men olyckorna generellt har väl minskat på vajervägar inkluderat mc-förare. Bättre att fortsätta med dessa billiga räcken som räcker så långt som möjlig per krona, istället för (inbillat) säkrare räcken som räcker till hälften av sträckan.

Till ämnet igen: Bikestreet, din idé kommer att förbli en naiv pojkdröm.

// Tråkmånsen juha...
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Avdelningen 'här får ni köra hoj tills ni kräks'. Och bra jävla fort, på sveriges kanske roligaste bana.

Grymt. Ska på semester till Öland med tjejens familj till sommaren. Kan ju kolla om dom har öppet då. Thanx dUde!
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Bra argument. Du har en poäng där.

Lika bra argument som dina angående asfaltslinga med avåkningszoner som är 50-skyltad men där polisen inte hinner bevaka varje dag. Dessutom enkelriktad...

En riktig bana är det enda realistiska. Skulle det finnas en marknad för det så borde det finnas någon som redan byggt en. Problemet är väl antagligen att det redan finns en drös med banor samt att ingen vill betala för sin åkning och det det kostar att underhålla och driva en bana.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Lika bra argument som dina angående asfaltslinga med avåkningszoner som är 50-skyltad men där polisen inte hinner bevaka varje dag. Dessutom enkelriktad...

Ja tänk en enkelriktad landsväg som inte är kantad av träd. Går ju nästan inte ens att föreställa sig. Gott nytt år på dig..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja tänk en enkelriktad landsväg som inte är kantad av träd. Går ju nästan inte ens att föreställa sig. Gott nytt år på dig..
Som betalas av vem?
Som sköts av vem?
Vem får köra där?
Vem är ansvarig för säkerheten?
Vad händer om någon kör ihjäl sig?
Är 'slingan' inhängnad? Om inte, hur ska det kunna vara fri fart?
Vart ska 'slingan' ligga?
Vem betalar markägaren för marken?
 

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
För att återanknyta till det huvudsakliga ämnet i denna tråd:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=764&a=418288

I förra veckan skrev GP om hur boende i området ansåg att det var hög tid att säkerheten skärps på gamla Göteborgsvägen mellan Landvetter och Härryda - innan ytterligare en allvarlig olycka inträffar. Sikten är dålig, trafiken tung och hastigheten hög.

Den 19 april körde två unga motorcyklister rakt in i en vänstersvängande bil och avled omedelbart. Mängder av barn rör sig i området: Här ligger fotbollsplanen och här stannar bussarna till och från skolan.

För fem år sedan lyckades boende i Snåkered, öster om Landvetter centrum, få hastigheten sänkt från 90 till 70, men många fordon viner ändå förbi i 100.

I ett brev till länsstyrelsen, polisen och kommunen förklarar föräldrar och andra boende nu sin oro och "kräver omedelbara trafiksäkerhetshöjande åtgärder".

De vill att hastigheten sänks med ytterligare 20 kilometer i timman, att fartkameror sätts upp, att timglashållplatser byggs så att ingen trafik kan komma förbi stillastående bussar, att övergångsställen målas upp och att ljus sätts upp vid hållplatserna.
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Som betalas av vem?
Som sköts av vem?
Vem får köra där?
Vem är ansvarig för säkerheten?
Vad händer om någon kör ihjäl sig?
Är 'slingan' inhängnad? Om inte, hur ska det kunna vara fri fart?
Vart ska 'slingan' ligga?
Vem betalar markägaren för marken?

Hur som helst så är det nog nästintill omöjligt att lyckas få finansierat en "enkelriktad landsväg, med avåkningszoner". Vad nollvisionen och myndigheter, och majoriteten vill, så är det väl knappast att öppna upp en allmän väg för buskörning?

Jag har aldrig haft förmånen att hänga med på bankörning, delvis för att javisst, det är dyrt, men jag sålde också min gathoj 2007 för att kunna behålla någon form av marginaler i körningen.
Som föregående har sagts, så länge det finns sporthojar, så kommer det också ske stora fartöverträdelser, med allt vad risker innebär omkring det. Och att hålla sina adrelaninkickar på bana måste vara det bästa.

Jag valde att pumpa adrenalin på endurostråket istället. Där är enkelriktat, körning upp till 3ggr i veckan, lägre omkostnader, bättre olycksstatistik, och framför allt färre dödsolyckor än i trafiken men framförallt riktigt kul.

Är det verkligen bara den höga farten och feta nerlägg som är skönheten med mc-körning? Jag är för ung för att våga mig på en kromsläde, men vill utöva saker under kontrollerade former.

Om man får ett erbjudande att hoppa bungi-jump, och har två alternativ.
Det billiga alternativet, där man inte riktigt vet om man kan lita på grejerna, och det är ärlige harry som sköter det, eller om du gör det via en seriös äventyrsfirma och finner en trygghet i att hoppa bra utrustning och kanske t.o.m utbildad sjukvårdspersonal på plats. Vilken skulle du välja då?
 

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
Om man får ett erbjudande att hoppa bungi-jump, och har två alternativ.
Det billiga alternativet, där man inte riktigt vet om man kan lita på grejerna, och det är ärlige harry som sköter det, eller om du gör det via en seriös äventyrsfirma och finner en trygghet i att hoppa bra utrustning och kanske t.o.m utbildad sjukvårdspersonal på plats. Vilken skulle du välja då?

Kul jämförelse, om man drar det lite längre så kan man ju säga att när en sporthojsåkare köper sitt eget bungyjumpsrep, då är det det absolut spänstigaste som finns att få tag på. Absolut bästa hållfasthet, rätt injusterat så når det sin yttersta sträckpunkt vid exakt samma längd varje gång, materialet är det lättaste och smidigaste som finns att tillgå. Kort sagt, med detta bungyjumpsrep så vet du att du alltid har maximala möjligheter att göra de perfekta hoppen gång på gång.
Men! För att utnyttja dessa maximala prestanda vid dina bungyjump, dvs komma så nära ett islag som möjligt (för maximal adrenalinkick) så är du hänvisad till de dyra hopplatserna som är noggrant uppmätta, vindstilla och utan samtida hopp från andra bungyjumpare. Dessutom kostar då varje hopp en hel del, trots att du har ett eget bungyjumpsrep.
Så då hoppar du istället utmed Älvsborgsbron, en ganska säker plats såvida inga söndagsseglare passerar under bron just när du hoppar. Ibland hoppar även vanliga svenssons, fast då med betydligt segare rep som dessutom ibland returstudsar snett. Så det är betydligt riskablare, men du har ju koll, eller hur?
Fast ballast är ändå att hoppa utmed Gothia Towers, där syns du ju när du hoppar, och brudarna tycker du är cool. Men där är det jääävligt nära hotellväggen, och rätt som det är så öppnar någon ett fönster. Mycket riskabelt att stajla, men hur coolt som helst att snacka om sen på fiket, att det var någon som öppnade ett fönster precis bredvid dig när du kommit halvvägs ner, och på returstudsen skickade du in en fot i rutan som tack! Tur att du då hade ett sånt superrep så du hade koll på returstudsen...
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Kul jämförelse, om man drar det lite längre så kan man ju säga att när en sporthojsåkare köper sitt eget bungyjumpsrep, då är det det absolut spänstigaste som finns att få tag på. Absolut bästa hållfasthet, rätt injusterat så når det sin yttersta sträckpunkt vid exakt samma längd varje gång, materialet är det lättaste och smidigaste som finns att tillgå. Kort sagt, med detta bungyjumpsrep så vet du att du alltid har maximala möjligheter att göra de perfekta hoppen gång på gång.
Men! För att utnyttja dessa maximala prestanda vid dina bungyjump, dvs komma så nära ett islag som möjligt (för maximal adrenalinkick) så är du hänvisad till de dyra hopplatserna som är noggrant uppmätta, vindstilla och utan samtida hopp från andra bungyjumpare. Dessutom kostar då varje hopp en hel del, trots att du har ett eget bungyjumpsrep.
Så då hoppar du istället utmed Älvsborgsbron, en ganska säker plats såvida inga söndagsseglare passerar under bron just när du hoppar. Ibland hoppar även vanliga svenssons, fast då med betydligt segare rep som dessutom ibland returstudsar snett.

Ja, litegranna är det ju på det viset. Tyvärr.
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
Varför inte stöda Kaparna med däras kamp med multi motor sport arenan ute vid Säve depå?



Verksamhetsplan och tillika brev till Kommunstyrelsens ordförande2008-04-15 13:58:57 Följande brev har skickats till kommunstyrelsens ordförande och antogs av GMKs årsmöte som verksamhetsplan för 2008

--------------------------------

Kaparna kommer inte att köra speedway säsongen 2008.
Det är första gången sedan 1948.
Risken är mycket stor att beslutet leder till nedläggning av all verksamhet.
Klubbens tillgångar är slut och vi ser inget sätt att skaffa nya. Våra möjligheter att verka i Göteborg har blockerats till den grad att vi i dagsläget inte ser någon framtid här.
För att inte någon i efterhand ska säga att ”hade jag bara vetat…” så följer en noggrann redogörelse för läget. Brevet blir därför aningen långt.

Arendalsbanan invigdes 1994. Kaparna hittade marken, förmedlade länken mellan dåvarande Fritid och markägaren, ansökte om tillfälligt bygglov och byggde arenan.
Det var glasklart (t ex i remisserna på bygglovet) att Arendal var ett provisorium och att sökande efter en permanent speedwayanläggning skulle fortsätta.
Sedan 2000 har Kaparna och Göteborgs Hamn AB via brev och möten tjatat på Fastighetskontoret om att saken hastar. Förre chefen Per Olof Martinsson angav 2002 områden utefter Hisingsleden som vettiga; ”där äger kommunen mycket mark”. Våren 2003 enades alla berörda om ett område. I november 2003 beställde Fastighetskontoret detaljplan för det.

Tretton år efter invigningen av det tioåriga provisoriet Arendal, kastades Kaparna ut därifrån på grund av tvister med markägaren. Trots extrema kostnader genomförde vi ändå säsongen
2007. Främst för att Säve verkade nära förestående, men också för att markägarens avhysning kom så sent. Kaparnas bortfall hade allvarligt skadat Elitserien, som är svensk speedways viktigaste skyltfönster.

Säve-projektets detaljplan vann laga kraft hösten 2007 efter fyra års överklaganden och väntan. Under processens gång har Kaparna, direkt eller via sponsorer, finansierat alla kompletteringar som har behövts liksom betydande arikitektkostnader. Detta är väl känt för Fastighetskontoret via reguljära och omfattande kontakter med vår och Stadsbyggnads’ arkitekter.
Trots fyra års handläggningstid visar det sig i mars 2008 att Fastighetskontoret inte ens börjat att förhandla med staten om delar av Säve. Istället motsätter man sig Stadsbyggnadskontorets förslag att kalla till möte för fastighetsbildning.

Kaparnas uppfattning att en arena måste rymma mer än speedway har inte ifrågasatts av något kommunalt organ; det är självklart för envar med insikter att det är enda sätt att få ekonomi i en bra arena för mindre sporter. Det hindrar inte att Fastighetskontoret nu använder just detta som skäl för ytterligare dröjsmål (”behovet av en multisportarena ska utredas”, skriver man, fyra år efter att man självt beställde detaljplanen).


Från senvåren 2007 lånade Kaparna ut kompetens till Gotevent AB för att, på företagets uttryckliga önskemål, medverka i en arbetsgrupp för motorsport på Ullevi. Ett resultat blev ett treårigt avtal om VM/Grand Prix. Inför årets säsong fick vi bestämda löften från Gotevent AB om att få nyttja banan på Ullevi för en del av Kaparnas serietävlingar. En sidoeffekt skulle bli att banan var prövad i god tid före VM-deltävlingen. Kaparna ingick därpå avtal med Indianerna i Kumla om resterande serietävlingar.

Gotevent AB har från cirka årskiftet allt mer ökat kraven för vad man hävdar är kostnadstäckning för Ullevi. Utvecklingen kulminerar i mars 2008 då man ensidigt avslutar vidare förhandlingar och anger ekonomiska skäl. Samtidigt överlät man på Svenska Motorcykelförbundet att ”ta ut” tävlingsorganisation för Grand Prix istället för att, enligt tidigare utfästelser, samarbeta med Kaparna. Det är särskilt skamligt med tanke på Kaparnas historia på Ullevi, där många VM har körts inte minst tack vare klubbens arbete med sporten.

Vår plan för 2008 var enkel och självklar:
- 4-6 seriematcher körs på Ullevi, det säkrar publik och sponsorer och kostar inte orimliga belopp
- övriga matcher körs i Kumla efter avtal med Indianerna
- Grand Prix skapar intäkter för Kaparna som ersättning för vårt arbete med tävlingen.
Självklart hade Kaparnas engagemang också givit betydande press och pr.

Formellt begärde vi stöd för Säve våren 2007, trots genomgående negativa underhandsbesked från Idrott & Föreningsförvaltningen. Kaparna vill helst i samverkan med andra idrotter finansiera och driva arenan i ett gemensamt ägt bolag och då är det viktigt att helt behärska allt som rör arenan inklusive rätten till marken. För att säkra finansiering av byggnation är tomträtt ett viktigt önskemål. Det skiljer sig inte från vad som redan har givits på området till Göteborgs Galopp AB eller för den delen till andra idrottsföreningar i Göteborg.
Trots att vi inte delar NCC:s upppfattning om massaöverskott på norra delen av Arendalsbanan var Kaparna beredda att på egen bekostnad frakta bort en stor mängd fyllnadsmassor från Arendal till Säve. Det verkar dock som om kommunen hellre tar stora kostnader genom att NCC fraktar bort massorna än att man medverkar till att säkra Säve. För en idrottsförenning är det svårt att förstå hur man kan hantera pengar så.

Underhandsbesked och informell information från sympatiserande tjänstemän och andra inom kommunen ger följande bild av vårt läge i Göteborg:

Gotevent AB har på direkt order från sin styrelse höjt kostnadsribban för Kaparna till en nivå som gör Ullevi omöjligt för oss att köra på. Samarbete med oss har förbjudits i samband med Grand Prix. Det hindrar inte att man tog vårt recept för banmaterial samt ritningar och ideer i övrigt vad gäller staket, säkerhet mm. Styrelsen i Gotevent AB är politiskt tillsatt.


Idrott & Föreningsförvaltningen företräds till och med offentligt av en vice ordförande som en längre tid gjort det till sin uppgift att närmast förfölja Kaparna. Det görs trots att vi sedan mars 2004 dramatiskt har minskat klubbens skulder till förvaltningen/staden. I konflikten med NCC har både vi och ”uppvaktade” media haft svårt att uppfatta skillnad mellan IOFF:s och NCC:s företrädare.

Fastighetskontoret har inte uppfyllt löften om evakueringsersättning för nedlagt arbete på Arendal. Man har inte gjort något för att förverkliga den detaljplan man självt har beställt.



Kaparna har på senare år betalat stora belopp för miljöutredning av Arendal samt detaljplan för Säve. Vi har, med egna pengar och via sponsorer, till dryga kostnader fraktat bort och sanerat material som tillhör Svenska Motorcykelförbundet och kördes till Arendal efter GP 2003. Kaparna har, med stor möda och till stora kostnader, genomfört en säsong i Elitserien trots att hemmabana saknats. Ingen av dessa uppoffringar har räknats oss tillgodo.

I en ideell förening finns ett betydande styrelseansvar.
Därför föreslås vårt årsmöte besluta att all verksamhet speedway 500cc läggs vilande.
Långvarig exil är inte möjligt i modern tid. Det var enklare 1959-60 och 1990-1994 då klubben behövde ny arena och som vanligt hamnade i exil. De gångerna hade dock Göteborgs kommun anständigheten att, åtminstone i ringa mån, stötta klubben.

Alla berörda har informerats om tänkbara konsekvenser. Det inkluderar NCC, IOFF, Swedbank (kommunal borgen), Miljöförvaltningen med flera.

Göteborg 9 april 2008


Styrelsen GMK
 

Off Topic

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Ort
V Götaland
Hoj
Bimota DB4
Det ser ut som att så länge det sitter en socialdemokratisk kommunstyrelse vid rodret så är möjligheterna till stöd för motorsport minimala, för att inte säga totalt omöjligt.
Om inte Kaparna med sitt nationella och internationella sportutövande kan få utrymme för sin verksamhet, hur 17 ska då vi sporthojsåkare ens kunna räkna med att tas på allvar? Vi ska nog helst sopas under mattan, eller ännu hellre förbjudas och lagstiftas bort från vägarna.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top